تمام اطلاعات درباره سرمایه گذاری در طلا (طلای کارکرده و شمش) مزایا و معایب

تمام اطلاعات درباره سرمایه گذاری در طلا (طلای کارکرده و شمش) مزایا و معایب


منبع: روزانه

3

1402/3/6

23:23


ممکن است برای پول خود به فکر سرمایه گذاری پر سود باشید که یکی از روش های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در طلا است که می تواند طلای نو، کار کرده و شمش باشد که دارای مزایا و معایب خود است. امروزه اکثر افراد جامعه به دنبال روشی ایمن و بی خطر برای سرمایه گذاری […]

ممکن است برای پول خود به فکر سرمایه گذاری پر سود باشید که یکی از روش های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در طلا است که می تواند طلای نو، کار کرده و شمش باشد که دارای مزایا و معایب خود است.

امروزه اکثر افراد جامعه به دنبال روشی ایمن و بی خطر برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول خود هستند. بازار طلا هم از مدت ها پیش جزو اصلی ترین بازارهای سرمایه گذاری بوده که اقشار مختلف جوامع انسانی به آن اعتماد و توجه کرده اند. طلا به دلیل کمیاب بودن و سختی استخراج سال هاست که به عنوان پشتوانه ارزهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه همه این واقعیت ها برای افراد این سوال پیش می آید که “آیا سرمایه گذاری در بازار طلا کار درستی است؟”

برای وارد شدن به این بازار شما باید به سطحی از دانش تخصصی و توانمندی برسید تا مراقب باشید سرمایه تان دچار ضرر غیر قابل جبران نشود. آشنا شدن با روش ها، فایده ها و مضرات ورود به بازار طلا به شما کمک می کند تا بتوانید به سود بیشتری دست پیدا کنید. در نتیجه در این مطلب با توضیح دادن روش های متفاوت سرمایه گذاری روی طلا به صورت مستقیم و غیر مستقیم، مزایا و مشکلات هر یک از این روش ها را به شما معرفی می کنیم تا اطلاعات مورد نیاز برای رسیدن به سود در این بازار را کسب کنید.

سرمایه گذاری در طلا

هدف افراد از سرمایه گذاری در طلا

متخصصان سرشناس حوزه سرمایه گذاری یک توصیه همیشگی برای افراد آماتور دارند. آنها می گویند به جای سرمایه گذاری همه دارایی خود در یک بازار منحصر به فرد، دارایی هایی خود را تقسیم کرده و در سبدهای مختلف سرمایه گذاری کنید. با این کار کل سرمایه را از بی ارزش شدن حفظ خواهید کرد. برای نمونه قسمتی از دارایی خود را در بانک های مختلف، قسمت دیگری را برای خرید سهام شرکت ها و قسمت دیگری را هم برای سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا مصرف کنید. بدین ترتیب شما تخم مرغ های خود را در سبدهای مختلفی قرار می دهید.

در جواب به این پرسش مهم که “آیا خرید طلا کار درستی است؟” کارشناسان می گویند که طلا یک کالای خاص است که ارزش جهانی داشته و قیمت مادی آن در گذر زمان و در اثر تغییر رویه بازارهای مختلف مثل بازار سهام و چرخه مالی، کاهش چشمگیری نمی یابد. به همین دلیل طلا کالایی است که می تواند در طول زمان به عنوان پشتوانه ای مطمئن ارزش دارایی شما را در برابر بحران ها و طوفان های اقتصادی جامعه حفظ کند. در بلند مدت نیز خاصیت یونیک و مستقل بودن طلا سبب پیشی گرفتن سرمایه شما از تورم موجود در جامعه می شود.

عوامل موثر در قیمت طلا باعث می شوند سرمایه گذاری در این حوزه به دو شکل مستقیم (تهیه طلای فیزیکی) و غیر مستقیم (تهیه گواهی سپرده طلا یا سهام صندوق های مربوط به طلا) انجام پذیر است. البته خرید طلا به روش غیر مستقیم یک امتیاز مثبت نسبت به روش مستقیم دارد و آن محافظت از طلا در برابر خطرات احتمالی مثل به سرقت رفتن است. شما در روش غیر مستقیم می توانید با هر مقدار پولی که دارید حداقل مقدار طلا را خریداری کرده و سپرده خود را به دست تحلیل گران حرفه ای بسپارید.

از دیگر نقاط قوت سرمایه گذاری در بازار طلا می توان به اعتماد عمومی نسبت به آن اشاره کرد. در حالت کلی ورود و کار کردن در بازار طلا نیاز به دانش تخصصی بالایی ندارد ولی راه های سرمایه گذاری غیر مستقیم طلا نسبت به روش مستقیم سود بیشتری را به همراه دارند.

سرمایه گذاری در طلا

سرمایه گذاری در حوزه طلای دست دوم

سرمایه گذاری در بازار طلای دست دوم نوعی از سرمایه گذاری در بازار طلا است که در آن اجرت وجود ندارد. در هنگام خرید و فروش طلای فیزیکی عوامل مختلفی مثل جرم طلا، مالیات طلا و اجرت آن روی قیمت گذاری تاثیرگذار هستند. بر اساس قانون های خرید و فروش طلا، هزینه اجرت ساخت توسط فروشنده فقط برای اولین خرید و فروش یک قطعه طلا لحاظ شده و در معامله های بعدی در نظر گرفته نمی شود. در نتیجه با معامله طلای دست دوم در هزینه هایی مثل اجرت صرفه جویی می شود.

 همچنین مزیت دیگر خرید طلای دست دوم این است که با هزینه یکسان مقدار طلای بیشتری نسبت به طلای نو به دست خریدار می رسد. علاوه بر موارد ذکر شده طلای دست دوم جنبه مصرفی هم دارد و شما می توانید بعد از خرید آن تا زمانی که قصد فروش داشته باشید از طلا به عنوان زیورآلات استفاده کنید.

طلای دست دوم در کنار مزایای خود معایبی هم دارد. مهم ترین مشکل احتمال خریدن طلای غیر اصل یا طلای با عیار پایین است که باعث می شود شما مجبور باشید از فروشندگان معتبر نسبت به خرید طلای دست دوم اقدام کنید. همچنین طلای دست دوم دارای تنوع زیادی نیست و معمولا حق انتخاب زیادی ندارید. 

از جمله معایبی که در خصوص خرید طلای دست دوم مطرح می شود عبارت است از امکان خرید طلای تقلبی یا طلای با عیار پایین که لزوم خرید از فروشندگان معتبر را یادآور می شود. این نوع طلا تنوع خاصی ندارد و باید از بین طلاهایی که  در فروشگاه وجود دارند آن را خریداری کنید. همچنین این طلاها معمولا دارای طرح های قدیمی هستند که ممکن است در هنگام فروش، خریدار از خرید منصرف شود. نکته با اهمیت دیگری که باید در هنگام خرید این نوع طلا در نظر داشته باشید درخواست صادر کردن فاکتور رسمی از طرف فروشنده و مطمئن شدن نسبت به کد استاندارد طلا می باشد.

در حالت کلی طلا و مخصوصا طلای دست دوم قابلیت نقد شوندگی زیادی داشته و بسته به نیاز خود به راحتی می توانید آن را به پول نقد تبدیل کنید. اما نکته مهم در این مورد این است که زمان درست خرید و فروش را بدانید تا دچار زیان و از دست دادن سرمایه نشوید.

سرمایه گذاری در حوزه شمش طلا

شمش طلا در واقع همان طلای آب شده است که بعد از ذوب شدن در قالب های تعیین شده ریخته می شود تا در اندازه ها و شکل های مورد نظر قالب بندی شوند. شما می توانید برای معامله در بازار طلا به جای طلای زینتی از شمش طلا هم استفاده کنید.

شمش طلا در محل های خاصی به نام ضرابخانه های دولتی و تحت نظر دولت مرکزی تولید می شود. طلای اولیه ای که از آن برای تولید کردن شمش های طلا استفاده می کنند دارای درصد خلوص بسیار زیادی هستند و غالبا بیست و چهار عیار می باشند. در نتیجه از نظر خالص بودن از طلای زینتی و سکه طلا که معمولا هجده عیار هستند برتر هستند.

نکته مثبت خرید شمش طلا اندازه های مختلف شمش هاست که از اندازه های بسیار پایین شروع شده و تا یک کیلوگرم هم وجود دارد. طلای شمشی کالایی با ارزش است که قابلیت معامله جهانی داشته و در کشورهای مختلف در سرتاسر دنیا به عنوان پشتوانه پول کاغذی است.  شمش طلا هم مثل طلای دست دوم از اجرت ساخت معاف بوده و همچنین برعکس سکه و طلای زینتی دارای حباب قیمت نیست. در نتیجه شما می توانید روی طلای شمشی به عنوان انتخابی مناسب برای سرمایه گذاری در مقدارهای زیاد حساب کنید.

درباره عیب های معامله و خرید این نوع طلا هم می توان به هزینه انتقال شمش و مخاطراتی مثل دزدیده شدن آن اشاره نمود. روی هر شمش طلا مواردی مثل جرم، عیار، کد مخصوص شناسایی و اطلاعات مربوط به کارخانه تولید آن حک می شود. در کل اینکه شما کدام نوع طلا را برای معامله و سرمایه گذاری انتخاب می کنید به هدف اصلی شما از سرمایه گذاری کردن مربوط می شود. با این حال با در نظر گرفتن مزیت هایی که درباره شمش طلا به آنها اشاره شد این نوع طلا مناسب تر به نظر می رسد.

مطلب مشابه: متن درباره سرمایه گذاری و جملات طلایی برای پول در آوردن!

سرمایه گذاری در طلا

مقایسه طلا و سکه برای سرمایه گذاری

در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاری کردن روی سکه بهتر و سودآور است یا طلا باید گفت که فاکتورهای زیادی برای تصمیم گیری وجود دارد. اولین نکته قابل توجه همان مبحثی است که در مورد طلای دست دوم و شمش طلا وجود داشت؛ موضوع اجرت ساخت! سکه طلا هم مانند شمش و نوع دست دوم طلا فاقد اجرت ساخت بوده و از این نگاه بر طلای دست اول برتری دارد. در واقع در بازار خرید و فروش سکه و طلا شما اختلاف قیمت زیادی را تجربه نمی کنید اما کسی که طلای دست اول را خریداری می کند به اندازه هزینه اجرت ساخت آن دچار زیان مالی می شود. البته در شرایطی که معامله این طلا سوددهی خوبی داشته باشد می توان از این زیان مالی چشم پوشی کرد.

نکته بعدی که باید به آن توجه کرد ویژگی مصرفی بودن طلاست. شما می توانید طلای زینتی خریداری شده را تا فروش بعدی به عنوان یک زیورآلات استفاده کنید اما باز هم خطر به سرقت رفتن طلای زینتی وجود دارد در حالی که سکه طلا را می توان به راحتی در جایی مثل گاوصندوق برای سالیان زیادی نگهداری کرد.

سکه های طلای فعلی موجود در ایران از نظر شکل طرحی که روی آنها حک شده است به دو نوع سکه طرح جدید و طرح قدیم دسته بندی می شوند؛ اما عیار و ارزش تقریبی هر دو نوع سکه یکسان است. با این حال قیمت سکه دنباله رو میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار است؛ در نتیجه به خاطر تقاضای بیشتری که برای طرح جدید سکه وجود دارد همواره قیمت نسبی آن کمی بیشتر از سکه طرح قدیم است.

با توجه به نکات مطرح شده و در یک نگاه کلی سکه برای سرمایه گذاری های مختلف جنبه ارزشی بالاتری نسبت به طلا داشته و گزینه مناسب تری به نظر می رسد. البته لازم است در هنگام خرید و فروش سکه به حباب سکه و شرایط بازار هم توجه کنید. قیمت سکه از قیمت ارز و دلار هم تاثیر می گیرد و برای خرید و فروش آن باید به تمامی فاکتورهای ذکر شده توجه کنید تا دچار ضرر نشوید.

مطلب مشابه: برای سرمایه گذاری، ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟

سرمایه گذاری در طلا

مزایای سرمایه گذاری در طلا

در قسمت های قبلی در مورد روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار طلا و نکات مثبت و منفی هر کدام صحبت کردیم. در اینجا به طور کلی به مزیت های مختلف ورود و سرمایه گذاری در بازار طلا خواهیم پرداخت. طلا یک کالا با ارزش جهانی است که تقریبا کل جوامع انسانی آن را به عنوان یک شیء ارزشمند قبول داشته و به آسانی هم به پول نقد تبدیل می شود. به طوری که حتی اسناد و اوراق سکه طلا و طلاهای مختلف را می توان در کوتاه ترین زمان و بدون دردسر به نقدینگی تبدیل کرد.

این مورد در حالی برای بازار طلا صدق می کند که در بازارهای دیگر سرمایه گذاری مثل مسکن، بازار سهام، اتوموبیل و… تبدیل کردن دارایی به نقدینگی برای افراد معمولا کاری زمان بر و پر دردسر خواهد بود. در کل می توان گفت بازار طلا یکی از بزرگ ترین و بهترین بازارهای نقد شونده جهانی است.

 نکته مثبت دوم برای بازار طلا کمتر بودن ریسک سرمایه گذاری نسبت به دیگر بازارهاست. بازار طلا و قیمت آن از الگوی سیستماتیک دیگر بازارها پیروی نمی کند. این بدان معناست که تغییرات منفی دیگر بازارهای سرمایه روی این بازار تاثیر چندانی نداشته و ایجاد نگرانی نمی کند. به همین دلیل پیشنهاد می شود که در سرمایه گذاری های خود همواره قسمتی از سرمایه را به این بازار اختصاص دهید تا اگر موج منفی شدیدی در بازارهای دیگر به وجود آمد قسمتی از سرمایه خود را حفظ کنید.

طلا از مدت ها پیش در همه جوامع برای حفظ امنیت سرمایه نقدی کاربرد داشته و این استفاده از طلا تاریخ طولانی دارد. در کنار پشتوانه پول، طلا برای استفاده های زینتی و مصارف صنعتی مختلف هم استفاده می شود. در نتیجه افراد بیشتری تمایل به خرید این کالا و سهیم شدن در سرمایه گذاری های کلان شرکت های بزرگ دارند.

در کل سرمایه گذاری کردن روی فلزات ارزشمند به عنوان محافظ سرمایه در نظر گرفته می شود اما طلا گاهی اوقات با توجه به خبرهای گوناگون و البته در بلند مدت به شما سود خوبی می دهد. اگر طلا را به شکل اسناد سپرده و در صندوق های سرمایه گذاری مخصوص طلا نگهداری کنید احتمال به سرقت رفتن آن هم بسیار پایین آمده و هزینه کارمزد این کارها هم از پولی که بابت اجرت خرید و فروش طلای دست اول زینتی می دهید کمتر خواهد بود.

سرمایه گذاری در طلا

معایب سرمایه گذاری در طلا

تا اینجای مقاله درباره مزیت های سرمایه گذاری در طلا و معامله در این بازار صحبت شد. در قسمت پایانی بحث به معایب و مشکلات این بازار هم می پردازیم تا کل بحث را بیان کرده باشیم. اصلی ترین خطر این بازار احتمال به سرقت رفتن طلای شماست که اگر از روش غیر مستقیم برای تهیه و نگهداری طلا استفاده کنید این خطر تا حدود زیادی رفع می شود.

کارمزد صندوق های سرمایه گذاری طلا و اجرت ساخت هزینه هایی اضافه ای هستند که باعث می شوند بین قیمت خرید و فروش طلا اختلاف ایجاد شده و سرمایه گذاری در بازار طلا دچار ضرر جزئی شود. در موقع خرید طلای فیزیکی باید دانش و آگاهی کافی در مورد روش ها، نحوه و خطرات سرمایه گذاری داشته باشید تا سرمایه تان با ریسک جدی دچار نشود.

طلا و بازار آن بیشتر برای افرادی مناسب است که با دید باز نسبت به سرمایه گذاری و برای بلند مدت نگاه می کنند. این بازار برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت بازدهی زیادی نداشته و حتی ممکن است در برهه کوتاهی از زمان ضررده باشد و توصیه نمی شود. مشکل دیگر طلا نسبت به بازارهای سهام این است که شما نمی توان از مقدار مشخصی طلا کمتر خرید و فروش کنید و به حداقل سرمایه مشخصی نیاز دارید که ممکن است کمی زیاد به نظر برسد.

دیگر معایب بازار طلا عبارتند از خرید طلای تقلبی و تاثیر پذیری شدید از خبرها و حوادث بین المللی! در مورد اول می توان با مراجعه به فروشگاه های معتبر و طلا فروشی های مطمئن از ریسک خرید طلای تقلبی جلوگیری کرد اما مورد دوم غیر قابل پیشگیری بوده و باعث نوسانات ناگهانی و غیر قابل پیش بینی برای سرمایه گذاران می شود.

سخن پایانی

در این مقاله سرمایه گذاری در طلا را بررسی کرده و به موارد قابل توجه آن پرداختیم. اگر مایل به سرمایه گذاری در این حوزه هستید با خواندن این مطلب اطلاعات مقدماتی درباره انواع روش های سرمایه گذاری در بازار طلا و مزیت ها و معایب هر کدام از این روش ها بدست آورده اید تا حداقل دانش لازم را داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو