۱۵ سریال ریالیتی شو برتر در مورد زندگی و بقا در شرایط سخت؛ از The Colony تا Survivor

۱۵ سریال ریالیتی شو برتر در مورد زندگی و بقا در شرایط سخت؛ از The Colony تا Survivor


منبع: روزیاتو

4

1402/3/6

23:33


۱۵ سریال ریالیتی شو برتر در مورد زندگی و بقا در شرایط سخت؛ از The Colony تا Survivor

۱۵ سریال ریالیتی شو برتر در مورد زندگی و بقا در شرایط سخت؛ از The Colony تا Survivor

در حالی که بسیاری در صورت گم شدن یا رها شدن در طبیعت نخواهند توانست زنده بمانند، این موضوع مانع از آن نمی شود که مخاطبان از تماشای تلاش دیگران در این زمینه خودداری کنند. در دنیای تلویزیون و سینما، روایت بقا در طبیعت بسیار محبوب است. داستان های ترسناک از بقا در فیلم هایی مانند The Revenant, The Martian, و ۱۲۷ Hours به سرعت توجه مخاطب را به خود جلب می کند. اما وقتی همین روایت در قالب یک ریالیتی شو به نمایش در می آید به چیزی بسیار هیجان انگیزتر و جالب تر تبدیل می شود. تماشای اینکه برخی افراد پیچیدگی های دنیای مدرن و زندگی امروزی را کنار گذاشته تا نیازهای بنیادین شان را برآورده کنند، نه تنها یک سریال ریالیتی شو جذاب و سرگرم کننده خلق می کند بلکه نیاز مخاطب برای ارتباط برقرار کردن با طبیعت را نیز سیراب می کند.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

به همین خاطر است که به ندرت سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت به ندرت به سمت ملودرام های اگزجره شده می روند و اغلب شبیه یک ماجراجویی نمادین برای شرکت کنندگان است تا هم خود را محک زده و هم یک زندگی متفاوت را تجربه کنند. به خاطر محبوبیتش، ژانر ریالیتی شو بقا شامل انواعی از سریال هاست که برخی از آن ها بسیار بیرحمانه و خشن اما زیبا هستند و برخی دیگر کمتر موفق بوده اند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۵ مورد از بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در طبیعت و شرایط سخت آشنا کنیم.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

Group.

۱۵- Surviving The Stone Age

سریال Surviving the Stone Age: Adventure in the Wild یک مینی سریال سه قسمتی ساخته شده در سال ۲۰۲۰ است که داستان واقعی ۸ محقق را روایت می کند که تلاش دارند در کوهستان های بلغارستان به مدت یک ماه زنده بمانند در حالی که تنها ابزارهای در دسترسشان همان ابزارهایی است که انسان ها در عصر سنگ در اختیار داشتند. هدف آن ها این است که اطلاعات بیشتری در مورد نیاکان انسان در آن دوره به دست بیاورند و همزمان توان و کارآیی خود در شرایط دشوار بقا را نیز به بوته آزمایش بگذارند.

برای علاقمندان به ریالیتی شوها و تاریخ، مینی سریال Surviving the Stone Age: Adventure in the Wild یک کراس اوور مناسب است که اطلاعات مفید و جذابی در مورد بشر در دوران عصر سنگ فراهم کرده و همزمان حاوی کلیشه هایی کلاسیک از سریال های ریالیتی شو بقا محور است. این سریال همچنین مملو از شخصیت هایی است که مخاطب را به خود جذب کرده و به دلیل داشتن توانمندی های خاص شان از دیگر سریال های اینچنینی متفاوت است، سریال هایی که برخی از شرکت کنندگان در آن ها برای آزمایش شدن در چنین شرایط دشواری اصلاً مناسب نیستند.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۱۴- Snowflake Mountain

Snowflake Mountain یک ریالیتی شو بامزه است در مورد گروهی جوان که بدون مهارت های اساسی بقا در شرایط سخت وارد موقعیت های مختلف زندگی در طبیعت وحشی شده و مجبور می شوند با مصائب و مشکلات بقا و بزرگسالی روبرو شوند. در حالی که Snowflake Mountain فاصله زیادی از مشهورترین و بهترین سریال های بقا در شرایط سخت دارد اما یک حس خوشایند گناهکار بودن را به بسیاری از مخاطبان می دهد، کسانی که از تماشای ناکارآمدی شرکت کنندگان در این مسابقه و نداشتن کوچکترین مهارت های زندگی در شرایط سخت لذت خواهند برد. لحظات به شدت غیرقابل پیش بینی و گاه مضحک باعث می شود که این سریال در زمره جذاب ترین سریال های بقا در شرایط سخت باشد که حس خاصی به مخاطب می دهد، جایی که تقریباً تمام شرکت کنندگان حتی در انجام ساده ترین کارها برای زنده ماندن در شرایط دشوار نیز ناکارآمد و ناتوان هستند.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۱۳- Naked and Afraid

سریال Naked and Afraid که در برخی از ترسناک ترین و بدترین شرایط روی کره زمین روایت می شود، در مورد گروهی از شخصیت های عمدتاً عریان است که تلاش دارند در شرایط دشوار طبیعی و در دل طبیعت وحشی زنده بمانند که آن را به یکی از عجیب ترین اما بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت تبدیل می کند. در حالی که روایت «گمشده در طبیعت» سریال کاملاً منحصربفرد نیست اما قانون سختگیرانه سریال در مورد لباس پوشیدن شرکت کنندگان باعث می شود حال و هوای منحصربفردی به Naked and Afraid تزریق شود.

در کنار این ویژگی، اینکه این سریال یک حس و حال شبه مستند دارد نیز در آن شرکت کنندگان باید با خطرات واقعی زندگی در طبیعت وحشی مواجه شوند، موضوعی که بیش از پیش بر جذابیت سریال و حالت مستند گونه آن می افزاید. برای مثال در یکی از اپیزودهای این سریال ریالیتی شود، استیو رانکین به عنوان تهیه کننده اجرایی آن توسط یک مار بسیار سمی در یک جنگل بارانی در کاستاریکا نیش زده شد.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۱۲- The Colony

The Colony از محصولات شبکه دیسکاوری چنل یک مفهوم بسیار پیچیده را در داستان خود تزریق می کند که باعث می شود این ریالیتی شو از بهترین سریال ها در مورد بقا در شرایط سخت باشد. شرکت کنندگان در این ریالیتی شو نه خود را در یک جزیره متروکه می یابند و نه جنگلی بارانی مملو از حیات وحش خطرناک. به جای آن، آن ها در یک فضای شبیه سازی شده پساآخرالزمانی قرار می گیرند، جایی که بقا فراتر از پیدا کردن غذا، آب و پناهگاه است. این سرال نه تنها یک تجربه عمیق و خارق العاده را برای شرکت کنندگان فراهم می کند بلکه باعث می شود که بینندگان نیز حس مشابهی داشته باشند. همانند بسیاری از ریالیتی شوها، شاید همه چیز همیشه واقعی به نظر نرسیده و عناصر ساختگی و نقش بازی کردن ها از کیفیت داستان بکاهد. اما روایت عمیق پسااجتماعی و شرکت کنندگانی که به خوبی انتخاب شده اند، برای ایجاد یک کشش و جذابیت اورجینال کافی هستند.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۱۱- Dude, You’re Screwed

سریال Dude, You’re Screwed در واقع شبیه ترکیب Survivorman و Impractical Jokers است، جایی که پنج متخصص بقا در شرایط سخت برای اینکه مشخص شود کدام یک مهارت های بهتری دارد با هم رقابت می کنند. هر اپیزود شاهد ربوده شدن یکی از این متخصصان توسط چهار نفر دیگر و رها کردنش در یک فضای غریبه و دورافتاده است، جایی که وی باید به تنهایی زنده بماند. تماشای این سریال برای طرفداران داستان های بقا در شرایط سخت لذت بخش است زیرا کسانی که در این حوزه تخصص دارند در شرایطی قرار می گیرند که باید دانسته هایشان را برای زنده ماندن به کار گیرند اما کارشان به هیچ عنوان ساده نیست. اگر چه این سریال بسیار کوتاه بوده و تنها دو فصل از آن پخش شد اما مملو از ارزش سرگرمی است و اطلاعات و نکته های مفید بسیاری نیز در آن وجود دارد که برای بقا در شرایط ناخوشایند و سخت بسیار کاربردی و موثر خواهند بود.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۱۰- Ultimate Survival Alaska

ورای کوهستان های پوشیده از برف زیبا و جنگل های انبوه منحصربفردش، منطقه آلاسکا به خاطر داشتن برخی از سختگیرترین و خشن ترین فضاهای جهان شناخته می شود. شرکت کنندگان در برنامه ریالیتی شو Ultimate Survival Alaska خود را در معرض چنین فضاهای خشنی در آلاسکا قرار می دهند که باعث خلق یکی از بهترین ریالیتی شوها در مورد بقا در شرایط سخت می شود. شرکت کنندگان در این ریالیتی شو به چهار دسته تقسیم می شوند که شامل چوب برها، کوهنوردها، سربازان کهنه کار و ورزشکاران استقامتی هستند و البته برای گرفتن یک جایزه بزرگ به این ریالیتی شو نیامده اند. لذت اصلی این داستان در غلبه کردن بر کوهستان، یخچال های قطبی، جنگل ها، دره های عمیق و حیات وحش آلاسکا است که باعث می شود از این شرایط بسیار سخت طبیعت وحشی جان سالم به در ببرند. دسته بندی منحصربفرد تیم ها و طبیعت وحشی آلاسکا باعث می شود که این سریال همزمان جذاب و پرتنش باشد.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۹- Surviving Disaster

سریال ریالیتی شو Surviving Disaster که توسط یک تفنگدار ویژه دریایی سابق ارتش ایالات متحده به نام کید کورتلی اجرا می شود سریالی است که نکته ها و اطلاعاتی کلیدی در مورد بقا در بدترین فجایع و شرایط را به مخاطبان خود می دهد، از جمله فجایع طبیعی، شیوع بیماری ها واگیردار و فجایعی که انسان خودش باعث آن هاست. این سریال شبیه یک مشاوره عملی است و تمرکز آن روی مخاطب باعث می شود متمایز از دیگر سریال ها باشد و البته یکی از بهترین سریال ها در مورد زندگی و بقا در شرایط سخت. در حالی که Surviving Disaster تنها در یک فصل منتشر شد اما بسیار سرگرم کننده و جذاب است و بقا در بدترین و هولناک ترین سناریوهای قابل تصور را به تصویر می کشد. حتی اگر نکات و آموزه های این سریال ریالیتی شود در زندگی هیچ یک از مخاطبان به کار نیاید نیز به خوبی شما را برای چنین شرایطی آماده می کند، فارغ از اینکه آن شرایط چقدر ترسناک و متفاوت از شرایط کنونی باشد.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۸- Man Vs. Wild

به عنوان یکی از محبوب ترین سریال های ریالیتی شو عصر حاضر و یکی از بهترین سریال ها در مورد بقا در شرایط سخت، Man Vs. Wild نه تنها تجربیات هیجان انگیزی در مورد بقا در اختیار مخاطب قرار می دهد بلکه الهام بخش بوده و شما را آموزش می دهد. بر گریلز مشهور با این کاریزما و جذابیت خاص خود داستان را پیش می برد و در این میان از برخی از غیرقابل سکونت ترین و دشوارترین محیط های جهان عبور می کند. گریلز هرگز از به تصویر کشیدن سختی های زندگی در شرایط سخت و حیات وحش ابایی نداشته و نگاهی بدون اغماض به بقا را به تصویر می کشد. چه برای یاد گرفتن بیشتر در مود زندگی در شرایط سخت باشد و چه تماشای لحظات پرتنشی از شجاعت و نترسی بر گریلز، چیزهای زیادی در این سریال برای لذت بردن وجود دارد. Man Vs. Wild اولین سریالی است که بسیاری از بینندگان تلویزیونی را با شخصیت بر گریلز آشنا کرد، سریالی که پیش درآمدی برای موفقیت او در عرصه سریال های ریالیتی شو بقا محور بود.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۷- Survivorman

همانند بر گریلز، لس استرود یک کارشناس بقا در شرایط سخت است که در Survivorman عامدانه به مدت یک هفته تمام خود را در مناطق دوردست خطرناک سرگردان می کند تا یکی از بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت خلق شود. بدون غذا و تجهیزات مدرن، این مرد باید تماماً روی مهارت های شخصی اش برای بقا تکیه کرده و تجربیات خود را با یک دوربین در اختیار مخاطب قرار دهد. شیوه برخورد استرود با موانعی که سر راه او قرار می گیرند آنقدر جذاب و سرگرم کننده هست که مخاطب را به سریال جذب کند. اما این سریال یک قدم جلوتر رفته و دیدگاه ها و نقطه نظرات ارزشمندی در مورد تاکتیک های بقا در اختیار مخاطب قرار می دهد که شاید برای بسیاری مفید و کارآمد باشند. در نهایت Survivorman از آن سریالی های ریالیتی شو است که راحت شما را عاشق خود می کند و به یکی از بهترین نمونه های ژانر خود تبدیل می شود.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۶- Dual Survival

سریال Dual Survival، همانطور که نامش نشان می دهد، شاهد حضور دو متخصص بقا در شرایط سخت به نام های دیو کانتربری و کودی لاندین است که هر یک روش های کاملاً متفاوتی برای زنده ماندن در شرایط سخت دارند. این دو کارشناس ایده هایشان را با هم به اشتراک گذاشته و بر سر بهترین رویکردها در شرایط دشواری در سراسر نقاط جهان با هم جدل می کنند که باعث می شود یکی از بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا خلق شود، جایی که برای مشخص کردن اینکه کدام روش ها کارآمدتر و بهتر هستند، وقت گذاشته می شود. این سریال یکی از بهترین سریال های ژانر بقا در شرایط سخت است که نکات بسیار خاص و مفیدی را از زبان کارشناسان حوزه زندگی در شرایط سخت روایت کرده و به مخاطب اجازه می دهد که دیدگاه مورد علاقه خود را انتخاب کند. Dual Survival در این زمینه بسیار منحصربفرد بوده و به همین خاطر تماشای آن برای کسانی که به حوزه بقا در شرایط سخت علاقه دارند یک ضرورت است. این سریال چنان محبوب است که اسپین آفی از آن با نام Dual Survival Brazil ساخته شد.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۵- Alone

همانطور که عنوانش نشان می دهد، شرکت کنندگان در ریالیتی شو Alone بدون تیم فیلمبرداری یا پشتیبانی به تنهایی در یک منطقه دورافتاده رها می شوند که باعث می شود یکی از دقیق ترین، پرتنش ترین و بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت را داشته باشیم. تمام تصاویری که در این سریال دیده می شود توسط شرکت کنندگان گرفته شده است. هر فصل، لوکیشن جدیدی انتخاب می شود که منابع غذایی و آب کافی برای بقای ۱۰ شرکت کننده آن را دارد. اما این به شرکت کنندگان باز می گردد که این منطقه وحشی را گشته و خود را به هر چیزی که برای بقا به آن نیاز دارند مجهز نمایند. سریال Alone به خاطر رویکرد واضح و بدون دخالت خود به بقا، برتری فاحشی نسبت به سریال های مشابه دارد. شرکت کنندگان باید همه کار را خود انجام دهند و غرایض بنیادین شان برای زنده ماندن در این شرایط سخت را به بوته آزمایش بگذارند. با ساخت ۱۰ فصل، این سریال در مورد بقا الهام بخش مخاطبان بسیاری در سراسر جهان بوده و نسخه های مختلفی در کشورهای بریتانیا، استرالیا، نروژ و دانمارک از آن ساخته شده است.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۴- Frontier House

Frontier House بیشتر یک درس تاریخی است تا یک سریالی ریالیتی شو در مورد بقا اما هنوز هم یکی از بهترین سریال ها در مورد بقا در شرایط سخت است. این سریال که در سال ۲۰۰۱ از شبکه PBS منتشر شد، به سه خانواده این فرصت را می دهد که تجربه زندگی در سرحدات آمریکا را با بازسازی زندگی روستایی سال ۱۸۸۳ در مونتانا، داشته باشند. غیر از فضای تاریخی اش و دکورهای بسیار خوش ساخت و باکیفیت، این سریال حاوی برخی از پیچیده ترین تعاملات بین شرکت کنندگان است که همگی پیشینه و فرهنگ های متفاوتی دارند. این سریال همچنین با اضافه نکردن کارهای سخت و دشوار و چالش های غیرقابل تصور، واقعیت داستان را بیشتر کرده و خانواده ها را در شرایطی قرار می دهد که خودشان باید همه کارهایشان را انجام داده و بر مشکلاتشان غلبه کنند.

همین عناصر هستند که نه تنها باعث الهام گرفتن خانواده ها برای حضور در این سریال شده بلکه مخاطبان را نیز با یک سبک زندگی مینیمالیستی اما واقع گرایانه و معنادار آشنا خواهد کرد که ساکنان سرحدات ایالات متحده در قرن نوزدهم تجربه می کردند. سریال Frontier House در سال ۲۰۰۲ نامزد دریافت یک جایزه امی شد و در سال ۲۰۰۴ بود که دنباله ای از آن با نام Colonial House ساخته شد.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۳- The Island With Bear Grylls

بر گریلز یک بار دیگر در یکی از بهترین سریال های بقا در شرایط سخت، رهبری داستان را بر عهده دارد. هر اپیزود از The Island With Bear Grylls جایی آغاز می شود که گریلز گروهی علاقمند آماتور به بحث بقا در شرایط سخت را در یک جزیره دوردست در منطقه اقیانوس آرام به حال خود رها می کند. نکته اینکه جایزه ای ۱۰۰,۰۰۰ پوندی در قسمتی از این جزیره مخفی شده است. هر کسی که اول از همه این جایزه را پیدا می کند می تواند آن را تماماً برای خود نگه داشته یا با دیگر اعضای گروه تقسیم کند. در این میان، کسانی که نتوانند شرایط سخت جزیره را تحمل کنند، از جزیره خارج شده و هیچ جایزه ای دریافت نخواهند کرد.

بعد از اولین فصل، این سریال به خاطر حضور تیم ظاهراً حرفه ای از شرکت کنندگانش مورد انتقاد قرار گرفت. در ادامه فاش شد که بسیاری از این شرکت کنندگان قبلاً با بر گریلز کار کرده و دارای مهارت های زندگی در شرایط سخت هستند. اما در فصول بعدی بود که این نقص جبران شده و عامدانه شرکت کنندگانی با پیشینه های متفاوت انتخاب شدند که واقعاً برای بقا با هم همکاری کرده و یک تجربه تماشای هیجان انگیز را برای مخاطب خلق می کردند. این سریال در نهایت بنرده دو جایزه بفتا تی وی و RTS Programme Award شد.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۲- Life Below Zero

سریال Life Below Zero بیشتر شبیه یک مستند است تا یک ریالیتی شو اما با این وجود یکی از بهترین سریال ها در مورد بقا در شرایط سخت است. در سراسر روایتش، این سریال به دشواری ها و مشکلات کسانی می پردازد که در مناطق دوردست آلاسکا در دماهای زیر صفر زندگی می کنند. برخلاف بسیاری از دیگر سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت که در آلاسکا روایت می شوند، این سریال از ورود غیرضروری به حوزه ملودرام و کمدی خودداری می کند. علاوه بر این، هیچ کدام از افرادی که در این سریال به تصویر کشیده می شوند صرفاً شرکت کننده نبوده بلکه ساکنان واقعی این ایالت قطبی هستند که هر روز با مشکلات و موانع زندگی در این شرایط سخت روبرو می شوند. به لطف تصویرسازی واقع گرایانه و بدون اغماض از زندگی در طبیعت وحشی آلاسکا، سریال Life Below Zero هشت جایزه امی را به خاطر فیلمبرداری و تدوین خیره کننده اش دریافت کرده است.

بهترین سریال های ریالیتی شو در مورد بقا در شرایط سخت

۱- Survivor

از زمان انتشارش، سریال Survivor تاکنون بیش از ۴۰ فصل را به خود دیده و اکنون در میان ریالیتی شوها در مورد بقا یک سریال کهنه کار و قدیمی به شمار می آید. در طول این ۴۰ فصل، این سریال به گروه های مختلفی از اخراجی هایی می پردازد که باید در یک جزیره دوردست برای بقا تلاش کنند. همچنین آن ها باید همزمان برای بردن جوایز و مصونیت از حذف شدن، با هم رقابت کنند. برنده نهایی عنوان «تنها بازمانده» را خواهد یافت و جایزه قابل توجه ۱ میلیون دلاری دریافت خواهد کرد. وقتی پای نرخ بینندگان و امتیاز منتقدان به میان می آید، سریال Survivor فراز و فرودهای بسیاری داشته است. با این وجود، این سریال به خاطر چالش های هیجان انگیز داستانی، پیچ و تاب ها و تنوع در شرکت کنندگانش با تحسین بینندگان روبرو شده است. با بیش از ۶۰۰ اپیزود، سریال Survivor طولانی ترین سریال ریالیتی شود در مورد بقا در شرایط سخت در تاریخ تلویزیون است که هفت جایزه امی و حتی یک جایزه GLAAD Media Award را بدست آورده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو