آشنایی با شماری از موزه های مشهور خوزستان

آشنایی با شماری از موزه های مشهور خوزستان


منبع: همگردی

4

1402/3/7

09:33


ایرنا/ این خبر به جهت آشنایی با شماری از موزه های مشهور خوزستان برای شما نوشته شده است.

موزه باستان شناسی ایذه

موزه باستان شناسی ایذه

موزه باستان شناسی ایذه بزرگترین موزه جنوب غرب از لحاظ تعداد اشیاء، مساحت و تنوع آثار است که متشکل از هفت تالار تخصصی، بیش از 500 شی و تصویر باستان شناسی از ادوار مختلف تاریخی تا عصر معاصر است.

این موزه با مساحت سه هزار و 700 مترمربع و در فضای نمایشی یک هزار متر مربع، در یک طبقه ساخته شده است و جزو بزرگترین موزه های تخصصی کشور از لحاظ باستان شناسی به شمار می رود.

براساس مقاله آشنایی با شماری از موزه های مشهور خوزستان باید بدانید که آثار به نمایش درآمده در موزه باستان شناسی ایذه شامل ادوات سنگی متعلق به 50 هزار سال پیش از دوره پارینه سنگی تا آثار دوره قاجاریه است.

سفال های منقوش، مهره های سنگی، سردوک های سفالی و ادوات شاخص دوره آغاز روستانشینی و یافته هایی همچون آجر نوشته های عیلامی، پیکرک های ایزدان و ایزدبانوان عیلامی، ساخته های فلزی همچون شمشیر، نیزه، انواع سکه ها از دوره تاریخی در این موزه قابل مشاهده است.

اتاق تدفین و اتاق الیمایی شناسی با یافته هایی از منطقه شمی از دیگر اجزای تماشایی این موزه است که شرایط مطلوبی را از نظر بصری برای بازدید کننده فراهم می کند. این موزه که هر ساله با استقبال خوبی روبرو می شود که از این منظر موزه می تواند به صورت محرکی قوی برای توسعه، رشد فرهنگی و گردشگری آن منطقه به شمار رود.

علاقمندان برای بازدید از موزه می توانند به خیابان شهید مطهری، ساختمان سابق جهاد کشاورزی، در محوطه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه مراجعه کنند و از این طریق با سرزمین تاریخی خوزستان آشنا شوند.

موزه آبادان

موزه آبادان

موزه آبادان که یکی از موزه های قدیمی ایران و از جاذبه های گردشگری آبادان محسوب می شود، در سال 1338 احداث شد و مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخ و آثاری از دوره های متأخر تا دوره قاجاریه را در خود جای داده است.

از ویژگی های موزه آبادان میتوان به ساختمان گنبدی شکل آن اشاره کرد که از مقبره دانیال نبی در شوش الهام گرفته شده و ارتفاع گنبد 22.5 متر است؛ موزه آبادان در یک طبقه و دارای یک تالار اصلی و دو تالار جنبی است.

تالار اصلی، محل نمایش آثار دائمی موزه از جمله آثار بدست آمده از شوش و آثار دوره صفوی و قاجاری است و در بخش دیگری از موزه آثار مردم شناسی و پوشاک سنتی مردم خوزستان به نمایش گذاشته شده است.

براساس مقاله آشنایی با شماری از موزه های مشهور خوزستان باید بدانید که این موزه که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، در محله بوآرده شمالی در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان و با وسعت تقریبی یک هزار و 800 مترمربع در سال 1340 به بهره برداری رسید و در دوران دفاع مقدس تعطیل و دوباره از پنجم مهر 1382 در سالروز شکست حصر آبادان بازگشایی شد.

موزه شوش

موزه شوش

کاوش های باستان شناسی در شوش با کشف حجم عظیمی از آثار و اشیاء فرهنگی همراه بودکه باعث ساخت موزه شوش در سال 1345 شد و اشیاء به نمایش درآمده در آن اشیاء بدست آمده از حفاری های منطقه است که از این نظر یکی از معروفترین موزه های نگهداری اشیاء باستانی است.

آثار به نمایش درآمده مربوط به دوره های پیش از تاریخ تا قرن ششم هجری قمری است و این آثار عبارتند از مجسمه ها و سرستون های سر مسجد و بردنشانده مسجد سلیمان و کاخ آپادانا، تابلوهای سفالی و سنگی و خمرهای سفالی، مجسمه های خدایان، تزیینات دیواری سفالی و خط نوشته های عیلامی، اکدی، پارسی باستان، آرامی، سریانی و پهلوی میانه، گوی های سفالی، گل میخ های تزئینی و غیره که در موزه شوش نگهداری می شوند.

از دیدنی ترین اشیاء این موزه، بخشی از کاخ آپادانا است که در دوره داریوش هخامنشی ساخته شده بودو تنها تفاوت این کاخ با تخت جمشید وجود سنگ نگاره های رنگین در کاخ آپادانا بوده است.

سنگ نگاره های لعابدار و رنگینی که در دیوار کاخ آپادانا بوده و اصل آن در موزه های خارجی نگهداری می شود، به شکل بازسازی شده در این موزه به نمایش در آمده است.

در این باغ موزه آثار و اشیای تاریخی زیادی از دوره های هخامنش و دوره های تاریخی گذشته که در این شهرستان و خوزستان زندگی می کردند اعم از ابزارهای کشاورزی، زینتی، مجسمه ها و ظروف که اغلب از سنگ ساخته شده اند نگهداری می شود و تونل زمانی از سیر تکامل زندگی 6 هزار ساله بشر را به نمایش در آورده است.

موزه مردم شناسی دزفول

موزه مردم شناسی دزفول

موزه مردم شناسی دزفول در حمام کرناسیون که از بناهای اواخر دوران زندیه و اوایل قاجاریه می باشد دایر شده است و مرمت آن از سال 82 آغاز شد و در سال 1385 به موزه مردم شناسی تبدیل شد.

در این موزه، انواع آداب و رسوم و مشاغل سنتی دزفول به نمایش گذاشته شده و در قسمت گرمخانه، آثار فلزی دیدنی و دست نوشته هایی از شخصیت های دزفول، در معرض دید بازدیدکنندگان است.

موزه از بخشهای مختلفی تشکیل شده و ویژگی های فرهنگی و مردم شناختی مردم دزفول به نحو زیبایی به نمایش گذاشته است همچنین ورودی موزه شامل نمایش یک حمام قدیمی و مشاغل وابسته به آن مانند جاجیم بافی، نمدبافی، خراطی، آهنگری و مسگری و نیز نمایش یک خانه قدیمی در دزفول است.

کشاورزی سنتی دزفول را در ورودی گرم خانه حمام می بینیم و در بخشهایی میانی گرمخانه نسخه های خطی، اسناد و مدارک مالی واشیاء و زیورآلات در معرض دید قرار دارد و در انتهای گرمخانه نیز مراسم سنتی عروسی دزفول به نمایش گذاشته شده است.

موزه هفت تپه

موزه هفت تپه

موزه هفت تپه در پنج سال گذشته به عنوان موزه برتر از سوی ایکوم ایران معرفی شده است همچنین موزه هفت تپه نقش پر رنگی در بازشناسی و معرفی تاریخ مسکوت و سر به مهر دوره عیلام دارد.

این موزه که در محوطه باستانی هفت تپه، در نزدیکی شوش قرار دارد از موزه ها و جاهای دیدنی شوش به شمار می آید و مجموعه این موزه اشیایی را در بر می گیرد که در منطقه هفت تپه کشف شده اند.

موزه هفت تپه در سال 1339 توسط دکتر عزت الله نگهبان ساختن آن آغاز و در سال 1352 به پایان رسید ساختمان آن با الهام از سبک معماری بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و با برداشتی از سبک معماری ایلامی آن دوران ساخته شده، تا محلی برای نمایش آثار بدست آمده از کاوش ها برای عموم مردم، بازدیدکنندگان و علاقمندان باشد.

نمایشگاه موزه شامل 2 بخش است. در بخش اول پوسترهای مربوط به فعالیت های پایگاه چغازنبیل و هفت تپه نمایش داده شده و بخش دوم به اشیاء بدست آمده از حفاریهای دکتر نگهبان و حفاری های انجام شده اخیر در محوطه های هفت تپه اختصاص دارد.

این اشیاء از نظر تاریخی مربوط به اواسط هزاره دوم ق.م بوده و نمونه ای از آنها شامل اشیاء سفالی، پیکرک ها و مجسمه ها، اشیاء فلزی، اشیاء سنگی گل میخ لعابدار، آجر نوشته ها و گل نوشته ها، ماکت های مربوط به محوطه تاریخی چغازنبیل و غیره می باشد.

این موزه به واسطه نزدیکی به محوطه تاریخی هفت تپه و چغازنبیل به عنوان یک اتاق برای معرفی داشته های چغازنبیل و هفت تپه اقدام می کند و پژوهشگران از مراکز علمی بین المللی و ملی و محلی به موزه می آید.

سه اثر از آثار موزه هفت تپه در فهرست آثار ملی منقول کشور به ثبت رسیدند که شامل مجسمه شیر عقاب، ظرف سفالی با چهره انسان و لوح گلی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو