تاریخ جشن خردادگان 1402 چه روزی است؟

تاریخ جشن خردادگان 1402 چه روزی است؟


منبع: نم نمک

5

1402/3/7

10:16


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2023 ، روز جشن خردادگان و تاریخ روز جشن خردادگان و تاریخ شمسی روز جشن خردادگان و روز جشن خردادگان در تقویم امسال و تاریخچه روز جشن خردادگان و روز جشن خردادگان چه روزی است و تاریخ دقیق روز جشن خردادگان و روز جشن خردادگان چند شنبه است و روز جشن خردادگان چندمه و روز جشن خردادگان در تقویم میلادی و علت نامگذاری روز جشن خردادگان و روز جشن خردادگان و روز جهانی جشن خردادگان در تقویم قمری و روز جشن خردادگان در تقویم قمری در نم نمک.

تاریخ جشن خردادگان 1402 چه روزی است؟

روز جشن خردادگان چه روزی است؟

6 خرداد 1402

تاریخ جشن خردادگان 1402 چه روزی است؟

تاریخ جشن خردادگان 1402 چه روزی است؟

جشن خردادگان در چه روزی برگزار می شود؟

جشن خردادگان در روز 6 خرداد هر سال و به مناسبت همنام شدن روز و ماه برگزار می شود.

در گاهشماری زرتشتیان علاوه بر ماه ها ، هر یک از روزهای ماه نامی دارند. هر گاه نام روز با نام ماه یکی بود ، ایرانیان آن روز را جشن می گرفتند. روز ششم هر ماه خرداد نام دارد.

جشن خردادگان

خردادگان چیست؟

«خرداد» پنجمین امشاسپند از 6 امشاسپند در آیین ایرانیان باستان است. خرداد در اوستا «هَئوروَتات» و در پهلوی «خُردات» یا «هُردات» به معنی رسایی و کمال است که در گات ها یکی از فروزه های اهورامزدا و در اوستای نو نام یکی از هفت امشاسپند و نماد رسایی اهورامزدا است.

خرداد ، امشاسپند بانویی است که همراه با «اسپندارمذ» و «امرداد» گروه سه گانه امشاسپندبانوان را تشکیل می دهند. نگهداری از آب ها در این جهان خویش کاری «خرداد» است و کسان را در چیرگی بر تشنگی یاری می کند. ازاین رو در سنت ، به هنگام نوشیدن آب از او به نیکی یاد می شود.

در گات ها ، از خرداد و امرداد پیوسته در کنار یکدیگر یاد می شود و در اوستای نو نیز این دو امشاسپند ، پاسدارنده آب ها و گیاهان اند که به یاری مردمان می آیند و تشنگی و گرسنگی را شکست می دهند. در گاه شماری ایرانی ، ششمین روز هر ماه و سومین ماه هر سال نیز «خرداد» نام دارد. به فرخندگی هم نامی روز و ماه به نام امشاسپند خرداد و بزرگداشت جایگاه آن در اندیشه ایرانیان ، روز ششم خردادماه «جشن خردادگان» برگزار می شود.

جشن خردادگان

گل مخصوص خرداد

در بندهش از گل سوسن به عنوان گل ویژه امشاسپند بانو «خُرداد» نام برده شده است.

در نمادهای دینی و هنری ، سوسن نشان پاکی است. در اسطوره های ایرانی از آنجا که در این جهان نگاهبانی از آب ها خویش کاری امشاسپندبانو «خرداد» است و «سوسن» گل ویژه امشاسپند بانو «خرداد» است پس سوسن را به «آناهیتا» ایزدبانوی آب های روان نیز منسوب دانسته و ازاین رو جنبه آزادگی ناهید را به سوسن نسبت داده اند و گفته شده که در اسطوره های ایرانی سوسن و سرو که نمادهای آزادی به شمار می روند با زنبق و مورد و نرگس و اسپرغم از نشانه های مخصوص ناهید هستند.

از طرف دیگر سوسن یا «شوشن» مظهر و همنام و هم معنی شهر «شوش» ، شهر باستانی خوزستان ، است و گفته اند که شهر شوش نام خود را از گل سوسن یا شوشن یا شوشان گرفته است. در تفسیر این موضوع همچنین گفته اند که چون شوش در روزگاران کهن ، شهری چندزبانه و کانون زندگی مردمان گوناگون با ده ها زبان و گویش گوناگون بوده ، مفهوم «سوسن ده زبان» را می توان نزدیک به «شوش ده زبان» یا چند زبان دانست و این مفهوم در ادب فارسی به صورت سوسن زبان آوار و صد زبان زنده مانده است.

در «مزامیر داوود» از سوسن به عنوان نغمه و نوایی از موسیقی یا ساز و ابزار نوازندگی و خنیاگری یاد شده است که این ویژگی ارتباط آن را با ناهید محکم تر می کند. افزون بر این در معماری نقش یا طرح سوسن یا «سوسن کاری» به کنایه و رمز از «شهر شوش» یا «گل سوسن» یا ایزدبانوی سوسن معروف بوده است.

در بسیاری از سروده های سرایندگان پارسی گو در چهارگوشه ایران زمین نیز همچون عطار نیشابوری ، مولوی بلخی ، خواجوی کرمانی ، وحشی بافقی ، حافظ شیرازی و بسیاری دیگر از سوسن نام برده شده است که نشان از آشنایی مردم همه نواحی ایران با این گل زیبا است.

«بشار مرغزی» می گوید :

چون نوبهار باغ بیاراست چون بهشت

از سوسن سفید و گل سرخ و شنبلید

اندر میان سبزه به دشت و به کوهسار

مشکین بنفشه و سمن و لاله بردمید

گل سوسن را در ادب فارسی نیز «آزاد» نامیده اند و سرایندگان صفت «آزادگی» سوسن را دست مایه شعر خود قرار داده اند. چنانکه مولوی بلخی گوید :

داد سخن دادمی ، سوسن آزادمی

لیک ز غیرت گرفت دل ره گفتار من

در متن پهلوی «خسرو قبادان و ریدکی» بوی گل سوسن سپید ، مانند «بوی دوستی» توصیف شده است. ابوریحان بیرونی نیز در کتاب «صیدنه» به نقل از ابوحنیفه دینوری ، «سوسن سپید» را خوش بوترین نوع سوسن می داند و می گوید که «پارسیان» سوسن سپید را سوسن آزاد گویند.

اگرچه امروزه در شهرهای شوش و شوشتر ایران نشانی از گل سوسن نمی بینیم ، ولی نماد هایی از آن را در آثار برجای مانده از ایران دوره ساسانی تا میان رودان و مصر باستان می توان یافت.

جشن خردادگان

آیین های جشن خردادگان

یکی از مهم ترین آیین های روز خرداد که در جشن خردادگان پررنگ تر می شود ، رفتن به سرچشمه ها یا کنار دریاها و رودها ، تن شویی در آب و خواندن نیایش های ویژه این روز همراه با شادی و سرور در کنار خانواده و دوستان بوده است. نیاکان فرهیخته ما در این روز به کنار چشمه سارها ، رودها و دریاچه ها رفته و همراه با نیایش اهورامزدا و جشن و شادمانی تن خود را نیز با آب می شستند.

ابوریحان بیرونی نیز در آثار الباقیه به مراسم شست و شوی ویژه ای که در این روز برگزار می شده ، اشاره کرده است.

اهورامزدا می خواهد که همگان به یاری امشاسپند هئوروتات از این بخشایش مینوی و مهربانی حقیقی برخوردار شده و هرکس بتواند با نیروی رسایی و پرورش و افزایش آن در وجود خویش ، دارای مقام رسایی و کمال بی زوال شود.

چون در این ماه آب برای کشت و کشاورزی بیشتر نیاز بوده و سودمند است و باران بخشایش اهورامزدا به زمین می بارد و زمین را آبیاری می کند ، ازاین رو کشاورزان برای خشنودی از دهش آب و باران بیشتر به این جشن ارج نهاده و از آن سپاسگزاری می کنند.

از دیگر آداب این جشن پوشیدن پوشاک نو است و در گونه ای دیگر می توانیم با بستن بندی ابریشمی یا نو به دست خود نشانی از پوشاک نو را در این جشن به همراه داشته باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو