در این قبیله از هم‌نوعان خود سوپ درست می‌کنند!

در این قبیله از هم‌نوعان خود سوپ درست می‌کنند!


منبع: دلتا پیام

5

1402/3/8

13:33


در دل جنگل‌های آمازون، جایی میان مرز ونزوئلا و برزیل، یکی از کهن‌ترین قبیله‌های دنیا، قبیله آدم خوار یانومامی همانند انسان‌های اولیه زندگی می‌کنند.

در این قبیله از هم‌نوعان خود سوپ درست می‌کنند!

در دل جنگل‌های آمازون، جایی میان مرز ونزوئلا و برزیل، یکی از کهن‌ترین قبیله‌های دنیا، قبیله آدم خوار یانومامی زندگی می‌کنند که هنوز رسوم باستانی و عجیب خود را حفظ کرده‌اند. همراه مجله گردشگری دلتا با این قبیله عجیب و آداب‌ و رسوم ترسناکش آشنا شوید.

قبیله آدم خوار یانومامی، قبیله‌ای ناشناخته در دل جنگل‌های آمازون

در مرز برزیل و ونزوئلا حدود چهل هزار نفر زندگی می‌کنند که آن‌ها را با نام قبیله آدم خوار یانومامی می‌شناسند. این قبیله یکی از کهن‌ترین قبایل دنیاست که آداب‌ و رسوم باستانی عجیب و ترسناک خود را همچنان حفظ کرده است.

سوپ عجیب

یانومامی‌ها از هنگامی که نیاکانشان وارد آمریکای جنوبی شده‌اند، در طول بیش از یازده هزار سال گذشته در انزوای نسبی به سر برده‌اند. مردمان این قبیله همچنان به شیوه انسان‌های اولیه زندگی می‌کنند و زبان بسیار پیچیده و غریبی دارند.

زندگی آن‌ها با ماهیگیری و شکار می‌گذرد و رابطه خوبی با تکنولوژی‌های پیشرفته امروزی ندارند. بعضی از افراد این قبیله توانسته‌اند با گرفتن ارتباط اندکی با دنیای بیرون از قبیله، دوختن لباس و کار با آهن را یاد بگیرند؛ اما بسیاری از آن‌ها به‌شدت از هم صحبتی با غریبه‌ها پرهیز کرده و در شرایط کاملا ایزوله‌ای زندگی می‌کنند. به آن‌هایی که خودشان را از همه چیز و همه‌کس دور نگه داشته‌اند Moxatetu  گفته می‌شود.

حتی نحوه ماهیگیری این قبیله هم بسیار عجیب‌ و غریب است. آن‌ها برای ماهیگیری ماده سمی پالپ مانندی را از گیاهان خاصی که کوبیده و خرده کرده‌اند به دست می‌آورند که بسیار خطرناک است و اکسیژن آب را از بین می‌برد. با ریختن این ماده در آب رودخانه ماهی‌ها گیج می‌شوند و به همین ترتیب به‌راحتی در تور ماهیگیری ماهیگیران اسیر می‌شوند.

قبیله یانومامی

دانش طبیعی قبیله آدم خوار یانومامی در شناخت انواع گونه‌های گیاهی بسیار جالب و عجیب است. هر فرد قبیله حداقل پانصد گونه گیاهی را می‌شناسد و از آن‌ها در پخت‌وپز تا دارو و درمان استفاده می‌کند. آرایش چهره و صورت و نقاشی‌های بدنی و حتی سوراخ‌های عجیبی که افراد این قبیله روی بدن خود ایجاد می‌کنند بسیار غریب و ترسناک است!

یانومامی‌ها همانند سایر قبایل قاره امریکا از طریق تنگه برینگ بین آسیا و امریکا حدود پانزده هزار سال پیش به امریکای جنوبی مهاجرت کرده و آرام‌آرام در جنگل‌های آمازون پخش شدند.

قبیله آدم خوار یانومامی برای نخستین‌بار در دهه ۱۹۴۰ و زمانی که دولت برزیل تیم‌هایی را برای تعیین مرز با ونزوئلا اعزام کرد، با افراد دیگر در تماس مداوم قرار گرفتند بااین‌وجود هنوز هم بسیاری از رسوم کهن و عجیب خود را حفظ کرده‌اند.

یکی از عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین رسوم این قبیله مرده‌خواری یا هم‌نوع خواری است! به اعتقاد یانومامی‌ها روح مردگانشان تنها در صورتی به آرامش ابدی خواهد رسید که آن‌ها از خاکستر استخوان‌هایشان سوپ درست کنند و همه افراد قبیله از این سوپ لذیذ و خوشمزه تناول نمایند!

انسان های اولیه

پس از مرگ یکی از اعضای قبیله آدم خوار یانومامی، مراسمی ویژه برای سوزاندن وی انجام می‌شود و جسد که در برگ درختان پیچیده شده است دور از محل زندگی افراد در جنگل قرار داده می‌شود. جسد برای ۳۰ تا ۴۵ روز در این وضعیت باقی می‌ماند تا تجزیه شود. سپس استخوان‌های جسد خارج شده و سوزانده می‌شود. در نهایت، خاکستر استخوان‌ها همراه با موز برای تهیه یک سوپ استفاده می‌شود که توسط زنان خانواده فرد متوفی آماده می‌شود. کل افراد جامعه از این سوپ می‌خورند.

یانومامی‌ها بر این باورند که این مراسم به زنده نگه‌داشتن روح متوفی برای چندین نسل کمک می‌کند و قدرت بی‌نظیری به یانومامی‌های زنده می‌بخشد.

نقاشی عجیب صورت قبیله

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا این غارهای سنگی را آدم فضایی‌ها به‌وجود آورده‌اند؟ را مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو