آناتومی بدن هشت پا و دانستنی های جالب درباره اختاپوس ها

آناتومی بدن هشت پا و دانستنی های جالب درباره اختاپوس ها


منبع: آرگا

4

1402/3/8

15:42


هشت پا یا اختاپوس یکی از جانوران آبزی می باشد که در آب های با سنگ های مرجانی بیشتر به چشم می خورد. اگر مایلید تا در مورد آناتومی بدن هشت پا اطلاعات کافی کسب نمایید با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

هشت پا یکی از جانوران آبزی از رده چندپایان می باشد که در قسمت های مختلفی از اقیانوس های دنیا به خصوص در آب سنگ های مرجانی زیست دارد. قسمت زیادی از بدن این جانور از بافت ماهیچه ای ساخته شده و به عبارتی فاقد استخوان بندی می باشد. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با آناتومی بدن هشت پا آشنا نماییم.

آشنایی با آناتومی بدن هشت پا

هشت پا یا اختاپوس یکی از انواع آبزیان چند پا است که در بعضی کشورها نظیر ژاپن یا چین به عنوان غذا نیز مورد استفاده قرار می گیرد و طرفداران خاص خود را دارد. این جانور در آب های حاوی سنگ های مرجانی بیشتر دیده می شود. اگر به اطلاع از آناتومی بدن هشت پا علاقمند هستید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

هشت پا به رده چند پایان تعلق داشته و در بخش های مختلفی از اقیانوس های دنیا بخصوص  آب سنگ های مرجانی زیست دارد. سیصد گونه از این جانور شناسایی شده که این تعداد یک سوم از همه گونه های سرپایان را تشکیل می دهند. هشت پا از زیر رده نیام داران، بالاراسته هشت پا ریختان و راسته هشت پایان می باشد.

قابل ذکر است هشت پای غول آرام ساکن اقیانوس آرام بوده و دارای وزنی حدود ۷۱ کیلوگرم می باشد. این گونه بزرگترین سرده، سرپایان و در واقع بزرگترین هشت پا گزارش شده است. کوچکترین گونه هم اختاپوس ولفی با ۲.۵ سانتی متر و وزن یک گرم است که در عمق ۳.۳۰ متر پیدا می شود.

قسمت بسیار زیادی از بدن هشت پا شامل بافت های ماهیچه ای است. به بیان دیگر این جانور فاقد استخوان بندی بوده که این موضوع به هشت پا اجازه داده خود را برای مدت طولانی به راحتی منقبض و منبسط نماید. به علت این ویژگی، هشت پا می تواند با فشرده نمودن بدنش، از روزنه های کوچک هم عبور کند.

این ویژگی سبب شده تا حتی گونه های بزرگتر هم قدرت عبور از روزنه هایی به قطر یک اینچ(۲.۵ سانتی متر) را داشته باشند.

مشخصات ظاهری هشت پا

همانطور که اشاره شد هشت پا یکی از آبزیانی است که پاهای زیادی دارد و در تمام پاها، بخش هایی مشابه بادکش دیده می شود که به جانور کمک کرده تا زیر اقیانوس به راحتی حرکت کند. اختاپوس هم شبیه دیگر حیوانات آبزی در سر دارای مغز است و جالب تر این که دارای سه قلب بوده و خون آن ها به رنگ آبی است.

نکته ای که با دانستن آناتومی بدن هشت پا سبب تعجب شما می شود این است که این جانور دارای ۶ پا و دو دست است. به این ترتیب نمی توان آن را هشت پا تصور کرد. این جانور خیلی باهوش بوده و هوشش از گذشته تا کنون زبانزد بوده است. هشت پا با بخشی به اسم کیسه جوهر از خودش محافظت نموده و این کیسه در زیر غده هضم واقع است.

اختاپوس هر زمان احساس خطر نمایند کیسه جوهر را باز کرده و تا شعاع خیلی زیادی آب دریا به رنگ مشکی در می آید. این موضوع سبب شده که دشمن نتواند مخفی گاهش را پیدا کند. دلیل رنگ جوهری این کیسه، وجود ملانین فراوان است. ناگفته نماند هشت پا نیش نمی زند ولی دندان های خیلی تیز و ضربات پای بسیار قوی دارد.

گزارش شده این جانور می تواند در دریا به انسان حمله و گاز بگیرید. همچنین همزمان با زهر آبی رنگش سبب مسمومیت شود. این آبزی اکثر مواقع در سطح دریا شنا می کند و اگر متوجه حضور هشت پا در دریا شدید از شنا در این محل اکیدا خودداری نمایید.

قلب های هشت پا

در قسمت قبل در راستای آشنایی با آناتومی بدن هشت پا اشاره شد که این جانور سه قلب دارد. باید گفت این آبزی بسیار عجیب و جذاب بوده و برخی عقیده دارند با فرا زمینی ها در ارتباط می باشد. یا برخی بر این باورند هشت پا از آینده وارد زمان حال شده و برای اثبات فرضیه مذکور دلایل مختلفی دارند.

یکی از این دلایل چند قلبی بودن اختاپوس است. هشت پا سه قلب دارد که در بخش های مختلف بدن جانور قرار دارند و خون نیز به رنگ آبی است. نکته جالب در آناتومی بدن هشت پا این است که اختاپوس نوزاد نیز همانند نوع بالغ سه قلب کامل دارد و به تدریج این قلب ها تکمیل نشده اند.

سیستم تنفسی هشت پا

تنفس هشت پا شامل کشیدن آب به درون حفره گوشته توسط دیافراگم، عبور از آن درون آبشش ها و خارج کردن آن توسط سیفون می باشد. ورود آب با انقباض عضلات شعاعی دیواره گوشته ایجاد می شود و دریچه های فلپر موقعی که عضلات دایره ای قوی از طریق سیفون آب را بیرون می کشند، بسته می گردند.

شبکه های گسترده بافت همبند از عضلات تنفسی حمایت کرده و به آن ها اجازه داده تا محفظه تنفسی را توسعه دهند. ساختار لاملا آبشش ها امکان جذب اکسیژن بالا تا ۶۵ درصد در آب و در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد را ایجاد می کند. جریان آب از روی آبشش ها با جابجایی مرتبط بوده و یک هشت پا می تواند بدنش را موقعی که آب را از سیفون  خود بیرون می راند، رانش بدهد.

پوست نازک اختاپوس اکسیژن اضافی را جذب نموده و موقع استراحت، حدود ۴۱ درصد جذب اکسیژن هشت پا توسط پوست صورت می گیرد. این میزان در هنگام شنا به ۳۳ درصد تقلیل می یابد زیرا آب زیادی از آبشارها جریان دارد. جذب اکسیژن پوست هم افزایش می یابد. زمانی که پس از غذا در حال استراحت باشد، جذب از طریق پوست به ۳ درصد کل جذب اکسیژن آن کاهش پیدا می کند.

سیستم گردش خون

سیستم گردش خون هشت پا بسته بوده و در آن خون درون رگ های خونی باقی می ماند. همانطور که پیشتر ذکر شد هشت پا سه قلب دارد. یکی قلب سیستماتیک بوده که خون را در اطراف بدن جریان داده و دو قلب شاخه های که آن را توسط هر دو آبشش پمپ می کند. قلب سیستمیک موقع شنای جانور غیر فعال بوده از این رو سریع خسته می شود و خزیدن را ترجیح می دهد.

خون این جانور حاوی پروتئین هموسیانین سرشار از مس برای انتقال اکسیژن می باشد. این خون را خیلی لزج نموده و برای پمپاژ آن در اطراف بدن به فشار زیادی نیاز دارد. فشار خون هشت پا می تواند بیشتر از ۷۵ میلی متر جیوه شود. در وضعیت سرمازدگی با سطح اکسیژن پایین، هموسیانین اکسیژن را با کارایی زیادی نسبت به هموگلوبین حمل می نماید. هموسیانین به جای آن که در سلول های خونی حمل گردد در پلاسما حل گشته و به آن رنگی مایل به آبی می دهد.

قلب سیستمیک از دیواره های انقباضی عضلانی تشکیل شده و دارای یک بطن منفرد و دو دهلیز است. رگ های خونی از عروق، مویرگ و رگ ها تشکیل شده اند و با اندوتلیوم سلولی احاطه شده که با بیشتر بی مهرگان تفاوت دارد. خون توسط آئورت و سیستم مویرگی به ورید حفره گردش نموده و بعد از آن توسط قلب های کمکی توسط آبشش ها پمپ می گردد و به قلب اصلی باز می گردد. بیشتر سیستم وریدی انقباضی بوده که به گردش خون کمک می نماید.

از همراهی شما تا پایان مطلب سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با آناتومی بدن موش  و آناتومی بدن عقرب روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو