مزایای سرمایه گذاری در بورس و روش های سرمایه گذاری در این بازار

مزایای سرمایه گذاری در بورس و روش های سرمایه گذاری در این بازار


منبع: روزانه

8

1402/3/8

16:27


در چند سال اخیر اقدام به سرمایه گذاری در بورس از طرف عموم مردم به شکل قابل توجهی گسترش یافته است. با نزدیک شدن به زمان فعلی افراد بیشتری به این نتیجه رسیده اند که برای مقابله با تورم و حفظ ارزش مادی دارایی هایشان بهترین روش وارد شدن به بازار سرمایه و آشنا شدن […]

در چند سال اخیر اقدام به سرمایه گذاری در بورس از طرف عموم مردم به شکل قابل توجهی گسترش یافته است. با نزدیک شدن به زمان فعلی افراد بیشتری به این نتیجه رسیده اند که برای مقابله با تورم و حفظ ارزش مادی دارایی هایشان بهترین روش وارد شدن به بازار سرمایه و آشنا شدن با ویژگی ها و عملکرد این بازار است. در بازار بورس سهام داران می توانند به اندازه دارایی اولیه ای که در نزد خود دارند در شرکت های مختلف از کوچک تا بزرگ سرمایه گذاری کرده و خود را در سود و زیان آنها شریک کنند.

در این مقاله به توصیف بازار بورس برای شما پرداخته و به توصیف ویژگی های آن پرداخته ایم. با مطالعه این مطلب راه های سرمایه گذاری در بورس، مزیت ها و معایب آن و همچنین دلایلی که برای این کار وجود دارند را متوجه خواهید شد.

مزایای سرمایه گذاری در بورس و روش های سرمایه گذاری در این بازار

چرا بهتر است در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

اگر می خواهید اصول یک سرمایه گذاری موفق را رعایت کنید چندین گزینه برای شروع سرمایه گذاری پیش روی شما قرار دارد. مواردی مانند بازارهای مسکن، طلا، ماشین و… مثال هایی از این گزینه ها هستند. پس چه دلیل و منطقی وجود دارد که بازار سرمایه یا همان بورس انتخاب نهایی شما برای سرمایه گذاری دارایی باشد؟ در این بخش از مقاله به پاسخ این سوال اساسی دست پیدا خواهید کرد؛ پس برای خواندن راهنمایی های بیشتر در این مورد با ادامه مطلب همراه باشید…

بازدهی مثبت و قابل توجه این بازار نسبت به تورم واقعی موجود در جامعه

اولین دلیلی که باعث می شود افراد برای سرمایه گذاری در بورس انگیزه پیدا کنند بازدهی مثبت و قابل توجه این بازار نسبت به تورم واقعی موجود در جامعه در گذر زمان است. به زبان دیگر اگر می خواهید دارایی شما به خاطر افزایش تورم جامعه دچار از دست دادن ارزش نشده و از حفظ پول خود مطمئن باشید، بهتر است سرمایه گذاری در بازار بورس را امتحان کنید.

این واقعیت که عملکرد بازار بورس نسبت به افزایش نرخ تورم در مقابل دیگر بازارها بهتر بوده را می توان با داده های آماری حاصل از این بازارها و مقایسه میانگین آنها ثابت کرد. برای مثال در این قسمت میانگین نرخ بازدهی بازار بورس و دیگر بازارهای سرمایه را در سال های 1379 تا 1399 شمسی را بررسی و مقایسه می کنیم. در این بازه زمانی میانگین بازدهی بازار بورس حدود 51 درصد بوده که در بین بازارهای موازی مثل مانند سکه و ملک و… بیشترین نرخ را داشته است. سود واقعی این بازار نسبت به تورم هم قابل توجه بوده است.

مطلب پیشنهادی: تمام اطلاعات درباره سرمایه گذاری در طلا (طلای کارکرده و شمش) مزایا و معایب

مزایای سرمایه گذاری در بورس و روش های سرمایه گذاری در این بازار

قابلیت نقدشوندگی سریع

قابلیت نقدشوندگی سریع فاکتور دیگری است که باعث برتری بازار بورس نسبت به بقیه بازارهای سرمایه گذاری شده است. به عنوان مثال اگر پول خود را در بازار املاک سرمایه گذاری کرده باشید و به دلیلی لازم باشد سریعا این دارایی را به پول نقد تبدیل کنید؛ احتمالا انجام این کار برای شما سخت خواهد بود. این در صورتی است که اگر همین دارایی را در بازار بورس سرمایه گذاری کنید به راحتی و به سرعت توانایی فروش سهام و تبدیل آن به وجه نقد را خواهید داشت.

گفتنی است که عموم جامعه بورس را به عنوان یک بازار سهام با ریسک بالا شناخته اند. البته این واقعیت درست است که سرمایه گذاری کردن در بازار بورس نسبت به گذاشتن پول در بانک خطر بیشتری برای از دست دادن سرمایه دارد اما این ریسک باعث می شود با بالا رفتن نرخ تورم از بی ارزش شدن پول شما جلوگیری شود. همچنین خطر از دست دادن سرمایه در این بازار نسبت به ارز و طلا و… کمتر است و بازار مطمئن تری محسوب می شود. با همه این تفاسیر شما می توانید با افزایش دانش و آگاهی خود درباره این بازار و استفاده کردن از امکاناتی مثل صندوق های مختلف مخصوص سرمایه گذاری این ریسک را به مقدار زیادی کاهش داده و از همه چیز مطمئن باشید.

مزیت های سرمایه گذاری کردن در بورس

در بخش های قبلی به مشخص کردن ویژگی ها و کلیات سرمایه گذاری کردن در بازار بورس پرداختیم. همچنین گفتیم که میزان استقبال مردم به این بستر در سال های اخیر افزایش بوده است. اما این سوال پیش می آید که “دلیل این افزایش اعتماد و سرمایه گذاری در بورس چه چیزی بوده است؟”

شاید بهتر باشد که برای پاسخ دادن به این سوال فواید و مزیت های بورس را به طور تخصصی تر بررسی کرده و مقایسه بورس با دیگر بازارها را با توجه به مزیای آنها انجام دهیم. در این قسمت مزایای بازار بورس را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد:

۱- بازدهی مناسب

طبیعی است که اصلی ترین و مهم ترین هدف و انگیزه شما از ورود به بازار سرمایه کسب سود بیشتر از سرمایه اولیه ای است که داشتید. این انگیزه زمانی قوی تر می شود که بدانید در دنیای مدرن مسائل اقتصادی به سادگی گذشته نیست و افراد به سرمایه گذاری در بازارهای مختلف به عنوان راه کسب درآمد دوم خود نگاه می کنند تا با استفاده از آن از درآمد خود در برابر تورم و مشکلات اقتصادی مراقبت کنند.

بازار بورس تا مقدار زیادی توانسته به این هدف سرمایه گذاران پاسخ مثبت داده و مخصوصا برای افرادی که با دانش کافی و کارآمد در این حیطه فعالیت اقتصادی کرده و روش های مناسبی را به کار می برند، درآمد قابل قبولی داشته است.

۲- قابلیت نقدشوندگی

همان طور که در بخش های قبلی هم گفتیم یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فرد بازار بورس قابلیت نقد شدن سریع و آسان سهام بورس است. اگر به خاطر مسئله یا مشکلی در زندگی شخصی خود به پول نقد نیاز داشته باشید می توانید به آسانی سهام خود را فروخته و از آن استفاده کنید. این در حالی است که اگر سرمایه ای مثل ملک یا ماشین داشته باشید فروختن آن چندان راحت نیست.

۳- حمایت قانونی

بازار بورس یک محیط کاملا قانونی است و توسط قوانینی معین شده اداره می شود. همه معاملات در این بازار تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می شوند تا در صورت وقوع جرم قابل پیگرد باشد. در نتیجه می توان گفت این بازار از حمایت قانونی خوبی برخوردار است و این مورد جزو مهم ترین مزایای آن محسوب می شود.

مراقبت از ارزش دارایی شما در مقابل تورم، توانایی شروع سرمایه گذاری کردن در این بازار با هر مبلغی هر چند کم باشد، امنیت قابل قبول سرمایه گذاری، راحت بودن فرآیند سرمایه گذاری کردن در بازار بورس و… جزو دیگر مزیت های مهم قابل بیان این بازار هستند که باعث جذب سرمایه گذاران می شوند.

مطلب مشابه: جملات انگیزشی موفقیت مالی از افراد موفق دنیا (سخنان در مورد ثروتمند شدن)

روش‌های تحلیل بازار بورس

اگر می خواهید کار خود را برای تحلیل کردن و بررسی سهام شرکت های حاضر در بورس آغاز کنید به طور کلی دو روش برای این کار وجود دارد: تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی. در این قسمت از مقاله این دو روش را برای شما توصیف می کنیم و ابزارهای هر کدام را نیز به طور خلاصه معرفی خواهیم کرد.

مزایای سرمایه گذاری در بورس و روش های سرمایه گذاری در این بازار

۱- تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال جزو راه های پرکاربرد و محبوب تحلیل بازارهای مالی محسوب می شود. این روش تحلیل به این صورت است که به منظور پیش بینی کردن روند رشد قیمت یک سهم خاص در بازار، از داده های آماری و اطلاعات همان سهم در زمان گذشته و حال استفاده می کنیم. ارزش یک سهم و تغییرات قیمت ها در بازار بورس پایه های اصلی این نوع تحلیل بازار سرمایه را تشکیل می دهند.

برای انجام این تحلیل از ابزارهای متفاوت و منحصرر به فردی مثل اندیکاتور، پرایس اکشن، موج های الیوت، نمودارهای مربوط به قیمت سهام و …. توسط تحلیل گران استفاده می شود.

۲- تحلیل بنیادی (فاندامنتال)

اگر به دنبال روشی هستید که به بررسی عمقی و ریشه ای بازار بورس بپردازد روش تحلیل بنیادی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. همان طور که از روی نام این روش می توان حدس زد فاکتورهایی که روی قیمت سهام تاثیر گذار هستند چیزی است که تحیلیل گران بنیادی مورد بررسی قرار می دهند.

به زبان دیگر در تحلیل بنیادی حباب ها و نوسانات قیمت ها اهمیتی ندارند؛ بلکه ارزش واقعی یک سهم است که مورد بررسی قرار می گیرد و خریدار را ترغیب می کند تا سهام خریداری کند. ابزارهای مختلفی برای انجام این نوع تحلیل مورد استفاده قرار می گیرند که صورت های مالی شرکت های مختلف مهم ترین آنها محسوب می شود. تحلیل گران فعال در زمینه تحلیل بنیادی با استفاده از ابزارهای خود، ارزش ذاتی سهام را بررسی کرده و آینده آن را پیش بینی می کنند.

گفتنی است که این نوع تحلیل عمدتا برای سرمایه گذارانی کاربردی و مفید واقع می شود که به بازار بورس با نگاه بلند مدت بنگرند و نه سرمایه گذاری های کوتاه مدت و مقطعی! اگر قصد دارید در مدت زمان کوتاهی سرمایه اولیه خود را افزایش داده و به سرعت سوددهی داشته باشید یا اینکه وقت و مهارت کافی برای بررسی های طولانی مدت را ندارید، تحلیل فاندامنتال به شما پیشنهاد نمی شود.

مطلب مشابه: جملات طلایی پول و ثروت از افراد مشهور و موفق جهان

روش‌های سرمایه گذاری در بورس

همان طور که گفته شد عموم مردم بازار بورس را به چشم یک بازار نامطمئن با ریسک زیاد از دست دادن سرمایه می بینند. با این وجود باید به شما بگوییم که در بازار بورس روش های گوناگون و متفاوتی برای سرمایه گذاری وجود دارد و هر روش میزان ریسک منحصر به فرد خودش را دارد. در بعضی از این روش ها حتی می توان سرمایه گذاری کردن با ریسک ناچیز و سود ثابت و مطمئن را تجربه کرد و به آن پرداخت! در این بخش از مطلب شما را با روش های پرکاربرد موجود در بازار سرمایه آشنا می کنیم…

مزایای سرمایه گذاری در بورس و روش های سرمایه گذاری در این بازار

۱- روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس

در روش مستقیم همان طور که از نامش پیداست خود سرمایه گذار و بدون هیچ واسطه ای وارد بازار شده و به معامله های ریز و درشت می پردازد. برای موفقیت در این روش باید از تخصص، دانش مالی و قدرت تحلیلی خوبی برخوردار باشید تا در معاملات خود دچار زیان هنگفت نشوید؛ چرا که در هر صورت مسئولیت سوددهی یا ضرر خوردن در این روش از صفر تا صد بر عهده خود سرمایه گذار خواهد بود.

در صورتی که تصمیم گرفته اید برای انجام معاملات خود در این بازار از روش مستقیم استفاده کنید و تازه وارد هم هستید توصیه می کنیم قبل از هر سرمایه گذاری آموزش دیده و بعد از کسب اطلاعات کافی و داشتن دانش بالا کار خود را شروع کنید. مدیریت سرمایه در روش مستقیم نیازمند دانش حرفه ای است که کسب آن برای شما زمان بر خواهد بود.

۲- روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس

به غیر از روش مستقیم که به طور مفصل آن را توضیح دادیم روش های دیگری هم برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد. در واقع در روش غیر مستقیم خود سرمایه گذارمعاملات را به طور مستقیم انجام نمی دهد؛ بلکه این واسطه های متخصص و با تجریه هستند که سرمایه شما را به شکلی حرفه ای اداره خواهند کرد.

در روش غیر مستقیم مدیریت سرمایه شما به شرکت ها و نهادهای خاصی سپرده می شود که در زمینه بورس، سرمایه گذاری و امور مالی تجربه حرفه ای داشته و با تخصص و دانش خود، امنیت سرمایه شما را تا حدودی تضمین می کنند. شما پول اولیه خود را به دست این افراد می دهید و آنها با تحلیل سهام های مختلف حاضر در بورس و اتفاقات آن معاملاتی را انجام می دهند تا به سود دلخواه خود دست پیدا کنند.

این روش برای افرادی مناسب است که به تازگی قصد ورود به بورس را داشته یا برای آموزش دیدن در زمینه دانش مالی و تحلیل بازار زمان، هزینه یا انرژی کافی را ندارند. البته روش غیر مستقیم برای افرادی که برای رصد بازار زمان و حوصله نداشته یا حتی به دنبال یک روش کم ریسک هستند هم پیشنهاد می شود. این روش هم مانند موارد بالا ابزارهای مخصوص خود را دارد؛ صندوق سرمایه گذاری و سبدگردانی اختصاصی از ابزارهای این روش هستند و در این بخش آنها را برای شما تشریح می کنیم.

مطلب مشابه: برای سرمایه گذاری، ارز دیجیتال بهتر است یا طلا؟

۱ . صندوق‌های سرمایه‌گذاری

از مهم ترین و پر استفاده ترین ابزارهایی که در روش سرمایه گذاری غیر مستقیم از آن استفاده می شود می توان به صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد. تعداد زیادی از سرمایه گذاران می خواهند با تکیه کردن بر تبحر و دانش افرادی که مدیریت این صندوق ها را بر عهده دارند در بازار بورس فعالیت کنند. صندوق های سرمایه گذاری از مبالغی که در اختیار آنها قرار می گیرد برای سرمایه گذاری در سبدی پر تنوع شامل سهام، اوراق مشارکت و اوراق بهادار استفاده می کنند.

در واقع، صندوق های سرمایه گذاری تمام سرمایه را در یک سهم یا اوراق خاص مصرف نکرده و دارایی مجموعه مشتریانی که به آنها اعتماد کرده اند را در چند مکان مختلف سرمایه گذاری می کنند. با این کار در صورت افت شدید قیمت یک یا چند سهم خاص کل سرمایه اشخاص ضرر چندانی نمی بیند و از ورشکستگی نجات پیدا می کنند.

صندوق های سرمایه گذاری خود به چندین نوع صندوق مختلف تقسیم می شوند که برای نمونه می توان از صندوق های با درآمد ثابت، صندوق های مختلط و صندوق های سهامی نام برد. صندوق های با درآمد ثابت در واقع نوعی از سرمایه گذاری با ریسک بسیار پایین را برای شما ممکن می سازند که در آن سرمایه گذاران سود ثابت و حتی گاهی اوقات سودی ماهیانه را از صندوق دربافت می کنند. این صندوق بهترین راه برای افرادی است که تمایل پذیرفتن هیچ ریسکی در بازار سرمایه را ندارند.

نوع دیگر صندوق ها یعنی صندوق های سهامی دارای ریسک زیادی هستند؛ اما در عوض می توانند سود قابل توجه و سریعی را برای شما به ارمغان بیاورند. اگر در این صندوق ها سرمایه گذاری کرده باشید، در مقطع زمانی که وضعیت سود بازار مطلوب است خواهید دید که می توانند تا چه حد سودآور باشند! صندوق های مختلط هم از ویژگی های هر دو نوع صندوق دیگر تا حدودی برخوردار هستند.

۲ .  سبدگردانی اختصاصی

روش دوم سرمایه گذاری غیر مستقیم استفاده از روش سبدگردانی اختصاصی است. در این روش هم خود شما به طور مستقیم معاملات را انجام نمی دهید؛ بلکه شرکت های سبدگردانی با توجه به ویژگی های شخصیت شما، مقدار ریسک پذیر بودنتان و البته اهدافی که از سرمایه گذاری در بورس دنبال می کنید برای شما یک سبد مخصوص از سهام ها و معاملات بازار را تشکیل می دهند. مهمترین مزیت های سرمایه گذاری در سبدهای این شرکت ها همان اختصاصی بودن و البته داشتن یک مدیریت حرفه ای است.

با همه این توضیحات و تفاسیر این سوال برای شما پیش می آید که برای من استفاده از کدام روش سرمایه گذاری مفیدتر خواهد بود. برای فهمیدن جواب این سوال بهتر است موارد زیر را مشخص کنید:

* آیا به مقدار کافی دانش مالی و بورسی دارید؟

* آیا به مقدار کافی زمان خالی برای بررسی و رصد روزانه نوسانات و معاملات بازار سرمایه دارید؟

* آیا به مقدار کافی زمان خالی برای آموزش دیدن و افزایش دانش مالی خود در این حوزه دارید؟

اگر جواب شما به سوالات بالا منفی است و اطلاعات، دانش و زمان کافی برای حضور مستقیم در بازار بورس را  ندارید، بهتر است که از روش های غیر مستقیم استفاده کنید تا دچار زیان کلان نشوید.

در این مقاله برای شما به شرح مفهوم بازار بورس، مزایا و دلایل سرمایه گذاری در آن و همچنین روش ها و ابزارهای مختلف بازار سرمایه پرداختیم. امیدواریم با داشتن این اطلاعات تجربه بهتری در رابطه با بازار بورس و سرمایه گذاری در آن داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو