افزایش سرعت هارد کامپیوتر با ۵ راهکار ساده

افزایش سرعت هارد کامپیوتر با ۵ راهکار ساده


منبع: آرگا

4

1402/3/8

16:38


هارد درایو یکی از قطعات کامپیوتر است که بر کارکرد آن اثر مستقیم دارد. برای افزایش سرعت هارد کامپیوتر روش های مختلفی وجود دارد که با مطالعه این مطلب آن ها را فرا می گیرید.

هارد یکی از قطعات مهمی است که اثر مستقیم بر عملکرد کامپیوتر دارد. اگر به هر علتی سرعت هارد درایو سیستم شما کاهش یافته و به دنبال روشی برای افزایش سرعت هارد کامپیوتر خود هستید با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

راهکارهای افزایش سرعت هارد کامپیوتر

هارد درایو یکی از قطعاتی است که اثر مستقیم بر عملکرد سیستم شما داشته و کار خواندن و نوشتن اطلاعات روی آن صورت می گیرد. در این بخش می توان قسمت عظیمی از اطلاعات مورد نیاز برای کار با کامپیوتر خود را ذخیره نماییم.

هارد درایوهای مدرن امکانات و تجهیزاتی دارند که کمک می کنند به سرعت حجم زیادی از اطلاعات که برای اجرای برنامه ها لازم است را بازیابی نماییم. با این وجود حتی هارد درایوهای امروزی و جدید نیز ممکن است خیلی کند عمل کنند و حتی اطلاعات در آن ها خیلی آشفته و بهم ریخته گردد.

از این رو سرعت هارد درایو یکی از خواسته های کاربران می باشد. نگران نباشید راهکارهای مختلفی وجود دارد که کمک می کنند از طریق آن ها بتوانید به راحتی درایو خود را مرتب نموده و سرعت هارد را افزایش دهید.

علت کاهش سرعت هارد

کاهش سرعت هارد درایو به علل مختلفی روی می دهد. از جمله این علل عبارت است از :

  • بدسکتور که از اصلی ترین علل بوده و می توانند کاهش چشمگیر سرعت هارد درایو را به دنبال داشته باشد. بدسکتورها می توانند موجب شوند هارد درایو پایین تر از سرعت واقعی خود عمل کند.
  • وجود ویروس نیز می تواند سرعت هارد درایو را کاهش دهد.
  • ذخیره سازی چند ورژن از یک فایل روی هارد درایو نیز در کاهش سرعت هارد دخیل است.
  • آشفتگی یا فرگمنتیشین فایل هم می تواند موجب کاهش سرعت هارد درایو گردد. زیرا یک فایل در تمام نقاط هارد پخش شده و بازیابی آن بسیار زمان بر است.

راهکارهای ارتقای سرعت هارد درایو

در این بخش به برخی راهکارهایی که موجب افزایش سرعت هارد کامپیوتر می شود، اشاره می کنیم:

۱. پاک کردن فایل های موقت

وقتی در فضای مجازی در حال گشت و گذار باشید، مرورگر حجم بسیاری از اطلاعات را روی هارد درایو کامپیوتر ذخیره می کند. این فایل ها موجب شده حجم نسبتا بالایی از فضای هارد اشغال شود، هر چند استفاده از آن ها سرعت کار با اینترنت را بالا می برد ولی با این حال موجب از دست رفتن فضای هارد درایو هم می شود.

با پاک کردن این فایل های موقتی، می توان به طور فزاینده ای هم فضای هارد را آزاد نمایید و هم سرعت هارد درایو را اضافه تر کنید. برای این کار به بخش Disk Cleanup مراجعه و فایل هایی که باید از روی سیستم پاک شوند را حذف نمایید.

۲. اسکن هارد درایو

اسکن هارد درایو کمک می کند تا بدسکتورها شناسایی شوند. این روش برای ارتقای سرعت هارد عالی است. می توانید از ابزار Check Disk برای این هدف استفاده نمایید. با استفاده از آن می توانید سکتورهای ایراد دار را شناسایی و در صورت امکان آن ها را رفع کنید.

برای این کار در درایو اصلی سیستم کلیک راست نموده و از منو نمایش داده شده گزینه Properties را انتخاب و با رفتن به زبانه tools روی Check کلیک تا اسکن صورت گیرد.

۳. یکدست نمودن فایل ها ( Defrag)

از آنجا که کار تکه تکه کردن(Fragmented) ممکن است سبب کاهش سرعت کارکرد هارد درایو گردد، بهترین راهکار برای ارتقای سرعت هارد درایو این است که تا حد امکان از فرگمنت سازی جلوگیری کنید. یکدست کردن یا Defrag فایل ها می تواند موجب ارتقای سرعت سیستم و افزایش عملکرد کلی برنامه ها گردد.

با این کار همه فایل هایی که به صورت تکه تکه در اطراف پراکنده شده اند، در یک بلوک گرداوری می شوند. یکدست کردن موجب دسترسی خیلی سریعتر به آن فایل ها می گردد. برای یکدست نمودن فایل ها به بخش هارد درایو کامپیوتر بروید. هارد اصلی را پیدا و روی آن راست کلیک نمایید تا منوی میانبر نشان داده شود.

در منوی نمایان شده گزینه Properties را انتخاب و از سربرگ tools روی Defragment now کلیک کنید. سپس با کلیک بر Defragment صفحه ای باز می شود که پیشرفت روند یک دست سازی را نشان می دهد.

۴. پارتیشن بندی

یک راهکار قدیمی برای افزایش سرعت هارد درایو کامپیوتر این است که فضای موجود آن را به بخش های مختلف تقسیم کرد. با تعداد پارتیشن بیشتر روی هارد این امکان ایجاد می شود که هارد درایو مرتب تری داشته باشید. همچنین این کار می تواند موجب افزایش سرعت هارد درایو گردد و به علت کاهش تاخیرها سرعت آن شدیدا افزایش پیدا کند.

قبل از انجام این کار حتما از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید. بعد با رفتن به بخش  Shrink volume به پارتیشن بندی اقدام کنید.

۵. فعالسازی کش کامپیوتر

گفتنی است از ویندوز ۷ به بعد این امکان به ساختار آن اضافه شده که بتوان اطلاعات را پیش از ذخیره سازی کاملا کش نمود. این کار می تواند موجب افزایش بیشتر کارکرد هارد درایو گردد و اطلاعات با سرعت بیشتری روی هارد درایو نگارش یا خوانده شوند. البته این روش دارای معایبی هم می باشد.

موقعی که اطلاعات روی کش باشند، به سادگی و با قطع ناگهانی برق یا از کار افتادن کامپیوتر ممکن است همه اطلاعات از بین بروند زیرا این داده ها در هیچ جای سیستم ذخیره نشده اند. برای فعال سازی کش کامپیوتر روی کلید استارت کلیک کنید. در نوار سرچ ویندوز عبارت دیوایس منیجر را تایپ نمایید.

سپس هارد مورد نظر را توسط دیسک درایو در دیوایس منیجر انتخاب کنید. بعد روی هارد درایو کلیک راست کرده و روی Properties کلیک کنید. در این منو روی سربرگ policies کلیک کنید. تیک گزینهEnable Wire را زده و روی اوکی کلیک کنید.

سخن پایانی

همانطور که پیشتر اشاره شد روش های مختلفی برای افزایش سرعت هارد کامپیوتر وجود دارد با این حال اگر سرعت هارد آن قدر هم تغییر پیدا نکرد در صورتی که هارد شما قدیمی است شاید اعمال کارهای نرم افزاری تاثیر چندانی بر سرعت آن نداشته باشد. از این رو بهترین کار برای ارتقای سرعت هارد و کلا سیستم آن است که هارد درایو جدید و باکیفیت تهیه کنید.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با روش های افزایش طول عمر هارد و نشانه های خرابی هارد روی لینک کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو