بازی سندباکس چیست؟ بررسی بازی Sandbox

بازی سندباکس چیست؟ بررسی بازی Sandbox


منبع: پلازا

5

1402/3/8

19:30


بازی سندباکس چیست؟ بررسی بازی Sandbox

اگر به بازی‌های ارز دیجیتال علاقه داشته باشید احتمالاً نام سندباکس را هم شنیده‌اید. به لطف تکنولوژی متاورس در بازی سندباکس می‌توانید مانند دنیای واقعی زندگی کنید و از همه مهم‌تر کسب درآمد هم داشته باشید. محبوبیت این بازی میان مردم ایران روزبه‌روز در حال افزایش است و به همین دلیل قصد داریم در این مقاله از پلازا به بررسی بازی Sandbox بپردازیم.

در مطلب لیست بازی‌های ارز دیجیتال به یک بازی جذاب به نام سندباکس اشاره کردیم که می‌توانید از آن کسب درآمد داشته باشید. اما قبل از کسب درآمد بهتر است اندکی در مورد ساختار پروژه و برنامه‌های آن هم بدانید. تفاوت بازی سندباکس با رقبای خود این است که شما هم می‌توانید در نقش بازی‌ساز عمل کنید و صرفاً یک گیمر نباشید. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی بازی Sandbox و ساختار آن بپردازیم و با ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

بازی سندباکس چیست؟

بازی سندباکس (Sandbox) یکی از جذاب‌ترین بازی‌های بلاکچینی با طراحی سه بعدی است که از قابلیت‌های بلاکچین اتریوم استفاده می‌کند. در این بازی متاورسی که شباهت زیادی به بازی ماین کرفت (Minecraft) دارد می‌توانید دنیای مورد علاقه خود را به صورت مجازی طراحی کنید و به لطف تکنولوژی NFT، دارایی‌های و آیتم‌های خود را با سایر بازیکنان مبادله کنید. جالب است بدانید که بازی Sandbox یکی از ترندهای سال ۲۰۲۱ بود و با استفاده از مدل Play To Earn یا کسب درآمد از بازی توانست کاربران بسیار زیادی را جذب کند.

بازی سندباکس چیست؟ بررسی بازی sandbox

در بازی سندباکس هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید تمام تخیلات خود را روی بازی پیاده کنید. برای مثال می‌توانید شخصیت مورد نظر خود را طراحی کنید و مانند دنیای واقعی زمین بخرید. در زمین خریداری شده ساختمان‌سازی کنید و این ساختمان‌ها یا حتی خود شخصیت داخل بازی را به سایر بازیکنان بفروشید.

در این بازی بلاکچینی هم مانند دنیای واقعی به پول نیاز دارید و توکن‌های درون بازی این وظیفه را برعهده دارند. توکن اصلی بازی سندباکس SAND نام دارد و به دلیل استفاده از استانداردهای بلاکچین اتریوم از نوع ERC-20 محسوب می‌شود. این توکن‌ کاربردهای زیادی مانند استیکینگ و خرید آیتم‌های درون بازی دارد که در بخش‌های بعد بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

معرفی توسعه‌دهندگان بازی سندباکس

در پانزدهم می سال ۲۰۱۲ یک شرکت توسعه بازی‌های موبایل به نام پیکسول (PIXOWL)‌ بازی Sandbox را به بازار عرضه کرد. این شرکت که در سانفرانسیسکو قرار دارد بازی‌های موبایلی زیادی مانند بازی گارفیلد (Garfield) و واندر پارک (Wonder Park) را در کارنامه خود دارد. جالب است بدانید که بازی سندباکس فقط یک سال پس از تأسیس شرکت متولد شد و نقش زیادی در پیشرفت پیکسول داشت. این بازی در ابتدا فقط برای موبایل بود تا این که نسخه دسکتاپ آن نیز در سال ۲۰۱۵ عرضه شد.

بررسی بازی sandbox/پیکسول

دو مهره اصلی ساخت بازی سندباکس آرتور مادرید (Arthur Madrid) و سباستین بروگت (Sébastien Borget) هستند که در طرحی مشترک شرکت پیکسول را تأسیس کردند. آرتور مادرید در نقش مدیر اجرایی ارشد و سباستین بورگه در نقش مدیر ارشد عملیات بازی انجام وظیفه می‌کنند. البته لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۸ یک شرکت نرم‌افزاری در هنک‌کنگ به نام انیموکا برندز (Animoca Brands) مالکیت برند سندباکس را تصاحب کرد.

مروری بر ارزها و دارایی‌های اکوسیستم بازی Sandbox

در این بخش قصد داریم مختصری راجع به ارزها و دارایی‌های بازی Sandbox صحبت کنیم. غیر از ارز دیجیتال SAND دارایی‌های NFT دیگری مانند LAND یا GEM نیز در بازی وجود دارند که قابل معامله هستند. هر کدام از این دارایی‌های ویژگی‌های خاص خود را دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بازی سندباکس چیست/ توکن‌های سندباکس

۱. توکن SAND

مهم‌ترین دارایی بازی سندباکس توکن SAND است که یک توکن با استاندارد ERC-20 روی بلاکچین اتریوم محسوب می‌شود. این توکن برای تمام تراکنش‌ها و معاملات درون بازی مانند خرید توکن ASSET و LAND مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عمل یک توکن حاکمیتی است. این توکن هم روی شبکه اتریوم و هم شبکه پالیگان (به نام mSAND) قرار دارد. به دلیل کاربردهای زیادی که توکن سند دارد در قسمت بعد بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

۲. توکن ASSET

توکن ASSET (به معنی دارایی) یک توکن ان‌اف‌تی با استاندارد ERC-155 است که توسط کاربران نرم‌افزار وکس ادیت (VoxEdit) ساخته می‌شود و در مارکت بازی قابلیت خرید و فروش دارد. برخی از آیتم‌های درون بازی مانند وسایل نقلیه، حیوانات و ساختمان‌ها از نوع ASSET هستند.

۳. توکن LAND

یکی از توکن‌های پرکاربرد این بازی متاورسی، LAND (به معنی زمین) نام دارد. LAND در واقع زمین‌های بازی Sandbox محسوب می‌شوند و بستری برای قرارگیری دارایی‌های دیگر مانند ASSET یا GAME هستند. در مجموع ۱۶۶۴۶۴ توکن LAND در بازی وجود دارد و با ترکیب آن‌ها می‌توانید اصطلاحاً یک ESTATE بسازید. این توکن از نوع NFT است و از استاندارد ERC-721 پیروی می‌کنند.

۴. توکن GAME

توکن GAME (به معنی بازی) از نوع ERC-1155 است و توسط نرم‌افزار Game Maker تولید می‌شود. در واقع افرادی که با این نرم‌افزار بازی‌سازی کار می‌کنند می‌توانند توکن GAME را بسازند. این توکن در کنار توکن LAND مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵. توکن GEM

توکن GEM (به معنی الماس) مانند توکن SAND از استاندارد ERC-20 شبکه اتریوم استفاده می‌کند. این توکن ویژگی‌های دارایی شما را تعیین می‌کند. به زبان ساده‌تر هر چه دارایی شما الماس بیشتری داشته باشد کاربردی‌تر است و ارزش بیشتری خواهد داشت. طبق سایت سندباکس هر جم می‌تواند ۲۵ امتیاز ویژگی به دارایی (ASSET) بدهد که با توکن CATALYST این تعداد ۴ برابر می‌شود.

۶. توکن CATALYST

آخرین توکن این بازی توکن CATALYST است که از درجه و میزان نایاب بودن یک دارایی (ASSET) را مشخص می‌کند. در واقع CATALYST می‌تواند در ان‌اف‌تی‌های شما سوکت‌های خالی ایجاد کند که با جم‌ها پر می‌شوند. هر چه کاتالیست شما کیفیت بیشتری داشته باشد، دارایی شما سوکت بیشتری برای پر شدن خواهد داشت. چهار درجه نایابی دارایی که توسط کاتالیست تعیین می‌شود به صورت زیر است:

  1. Common: دارای یک سوکت خالی برای جم و پشتیبانی از حداکثر ۲۵ ویژگی
  2. Rare: دارای دو سوکت برای جم و پشتیبانی از حداکثر ۵۰ ویژگی
  3. Epic: دارای سه سوکت برای جم و پشتیبانی از حداکثر ۷۵ ویژگی
  4. Legendary:‌ دارای چهار سوکت برای جم و پشتیبانی از حداکثر ۱۰۰ ویژگی

مشخصات توکن SAND و کاربردهای آن در بازی سندباکس

قبل از معرفی کاربردهای توکن SAND قدری به مشخصات آن می‌پردازیم. طبق اطلاعات سایت کوین مارکت کپ این توکن در زمان نگارش مطلب، رتبه ۴۶ بازار را با مارکت کپ حدود یک میلیارد دلار در اختیار دارد. تعداد حداکثر ۳ میلیارد توکن SAND عرضه خواهد شد که حدود ۱.۸۳ میلیارد آن در گردش است. در حال حاضر هر توکن SAND با قیمت ۰.۵۶ دلار خرید و فروش می‌شود. در ادامه به چند کاربرد توکن SAND می‌پردازیم.

بررسی بازی sandbox/توکن SAND

۱. خرید و فروش دارایی

اولین و مهم‌ترین کاربرد توکن SAND این است که مانند پول واقعی ما برای خرید و فروش دارایی‌ها استفاده می‌شود. برای خرید دارایی‌هایی مانند LAND یا ASSET یا تغییر در آواتار باید از توکن SAND استفاده کنید.

۲. شرکت در تصمیمات بنیادی

همان‌گونه که قبلاً هم گفتیم SAND یک توکن حاکمیتی محسوب می‌شود و در نتیجه اگر هولدر آن باشید می‌توانید از طریق دائو (DAO) در تصمیمات مهمی مانند اعطای سرمایه به بازی‌سازان شرکت کنید و حق رأی دارید. علاوه بر این هولدرها می‌توانند به بازیکنان دیگر نیز حق رأی بدهند.

۳. استیکینگ

یکی از کاربردهای مهم توکن SAND، استیک کردن آن در LAND یا استخر نقدینگی است. با این کار  می‌توانید یک درآمد غیرفعال یا اصطلاحاً پسیو (Passive) برای خودتان ایجاد کنید. علاوه بر این اگر می‌خواهید جم‌ها یا کاتالیست‌های گران‌قیمت را داشته باشید باید توکن SAND را استیک کنید.

۴. انجام برخی از بازی‌ها

اغلب بازی‌های پلتفرم سندباکس رایگان هستند اما برای انجام برخی از آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید. این تصمیم توسط طراح بازی گرفته می‌شود و در ازای انجام بازی مقداری هزینه از شما می‌خواهد که باید آن را با توکن SAND پرداخت کنید.

۵. استخدام طراحان و هنرمندان

گاهی اوقات برای ساخت بازی در سندباکس یا طراحی دارایی‌های بازی به چند نفر گرافیست نیاز دارید. در این مواقع می‌توانید هنگام پرداخت دستمزد، از توکن SAND استفاده کنید.

نرم‌افزارهای کاربردی سندباکس

یکی از تفاوت‌های جذاب بازی Sandbox با سایر بازی‌ها این است که شما هم می‌توانید بازی و آیتم‌های مورد علاقه خود را طراحی کنید. سندباکس برای این کار دو نرم‌افزار به نام‌های وکس ادیت (VoxEdit) و گیم میکر (Game Maker)‌ را در اختیار شما قرار می‌دهد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

بازی سندباکس/وکس ادیت

۱. نرم‌افزار VoxEdit

نرم‌افزار VoxEdit ابزاری برای ویرایش وکسل‌های درون بازی است. از جمله دارایی‌هایی که می‌توانید با VoxEdit طراحی کنید می‌توان به اشیای مختلف کاراکترهای NPC (کاراکترهایی که بازیکن نیستند)، دشمنان، آواتار و … اشاره کرد. پس از ساخت دارایی‌ها نیز می‌توانید برای آن‌ها انیمیشن یا رفتارهای پیش‌فرض تعیین کنید و به هر شکلی که دوست دارید درآورید. اگر شما هم به طراحی آیتم‌های درون بازی سندباکس علاقه دارید می‌توانید آن را از این لینک دانلود و نصب کنید.

۲. نرم‌افزار Game Maker

نرم‌افزار گیم میکر (Game Maker)‌ ابزاری ساده و کاربردی است که با استفاده از آن می‌توانید بازی‌های دلخواه خود را طراحی کنید. برای طراحی بازی با Game Maker نیازی به دانش برنامه‌نویسی برای بازی‌سازی ندارید و رابط کاربری آن به صورتی است که افراد مبتدی هم به راحتی با آن کار می‌کنند. برای دانلود این نرم‌افزار می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

معرفی بخش‌های مختلف سایت سندباکس

برای ورود به سایت رسمی سندباکس وارد این لینک شوید. پس از ورود به سایت با صفحه زیر مواجه می‌شوید که اغلب منوهای کاربردی آن در قسمت سمت چپ قرار دارند. کاربرد آیتم‌های این منو به صورت زیر است:

سایت سندباکس/بررسی بازی sandbox

  • Events: با انتخاب این گزینه وارد بخش رویدادها می‌شوید. علاوه بر این در تب Events Map می‌توانید محل برگزاری این رویدادها را نیز مشاهده کنید.
  • Map: در این گزینه وارد نقشه پر پیچ و خم سندباکس می‌شوید. در این نقشه می‌توانید تمام آیتم‌هایی که بازیکنان دیگر برای فروش گذاشته‌اند مشاهده کنید.
  • Avatar: در این قسمت می‌توانید آواتار دلخواه خود را به صورت آنلاین طراحی کنید. در بخش My Avatars نیز می‌توانید آواتارهای طراحی شده خود را مشاهده نمایید.
  • Marketplace: این گزینه مربوط به بازار خرید و فروش دارایی‌های سندباکس است که در مطالب آینده بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
  • Create: با زدن این گزینه دو آیتم Experiences و Assets باز می‌شوند که به ترتیب مربوط به صفحه نرم‌افزار Game Maker و VoxEdit هستند.
  • Partnerships: در این قسمت شرکای سندباکس به شما نمایش داده می‌شود و از طریق گزینه Become a Partner می‌توانید با پروژه همکاری کنید.
  • News: در این قسمت می‌توانید جدیدترین اخبار روز در مورد پروژه سندباکس را مطالعه کنید.
  • About: در این گزینه می‌توانید اطلاعات مفیدی راجع به بازی و توکن‌های آن بدست آورید.

دانلود بازی سندباکس برای پلتفرم‌های مختلف

اگر به قابلیت‌های بلاکچینی و کسب درآمد از سندباکس نیاز دارید باید حتماً از طریق خود سایت سندباکس وارد شوید و حساب بسازید. اما در صورتی که قصد دارید آن را روی اندروید، آیفون یا کامپیوتر خود بازی کنید می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

بازی سندباکس چیست

دانلود بازی سندباکس برای اندروید

این بازی در فوریه ۲۰۱۳ برای سیستم عامل اندروید منتشر شد. برای دانلود بازی سندباکس برای اندروید می‌توانید از این لینک وارد گوگل‌پلی شوید و آن را نصب کنید. توجه داشته باشید که قابلیت‌های بلاکچینی در نسخه اندروید فعال نیست.

دانلود بازی سندباکس برای آیفون

نسخه جدید سندباکس با نام Evolution در سال ۲۰۱۶ برای آیفون منتشر شد. برای دانلود بازی سندباکس برای آیفون می‌توانید از این لینک وارد اپ استور شوید و آن را نصب کنید. در آیفون نیز امکانات بلاکچینی و کسب درآمد وجود ندارد.

دانلود بازی سندباکس برای کامپیوتر

برای نصب سندباکس روی کامپیوتر باید یک اکانت استیم (Steam) داشته باشید. در صورتی که این اکانت را در اختیار دارید کافی است از این لینک وارد شوید و بازی را نصب کنید. برای استفاده از قابلیت‌های کسب درآمد حتماً از طریق سایت اقدام کنید.

کیف پول‌های مناسب برای بازی سندباکس

در این بخش به معرفی چند کیف پول سازگار با سندباکس می‌پردازیم. البته توجه داشته باشید که هر کیف پولی که از استاندارد ERC-20 پشتیبانی کند برای این بازی قابل استفاده است و این سه مورد توسط سایت سندباکس پیشنهاد شده‌اند.

بازی سندباکس چیست/کیف پول بازی سندباکس

کیف پول متامسک

اولین کیف پول توصیه شده توسط سندباکس، کیف پول متامسک (MetaMask) است که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند. جالب است بدانید متامسک شریک سندباکس نیز محسوب می‌شود. برای دانلود و نصب این کیف پول به این لینک مراجعه کنید.

کیف پول بیتسکی

کیف پول بیتسکی (Bitski) یکی از ساده‌ترین کیف پول‌‌های بلاکچین اتریوم محسوب می‌شود که از قضا شریک تجاری سندباکس است. برای دانلود و نصب کیف پول بیتسکی به این لینک مراجعه نمایید.

کیف پول ونلی

سومین کیف پول توصیه شده توسط سایت سندباکس، کیف ونلی (Venly) است که قبلاً با نام Arkane شناخته می‌شد. سایت سندباکس این کیف پول را به افراد مبتدی پیشنهاد می‌کند. اگر به این کیف پول نیاز دارید کافی است آن را از این لینک دانلود و نصب کنید.

وایت‌پیپر بازی Sandbox

مهم‌ترین بخش یک پروژه ارز دیجیتال وایت پیپر (Whitepaper) آن است و بازی Sandbox نیز از این قاعده مستثنی نیست. در وایت پیپر ۴۴ صفحه‌ای سندباکس می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد بازی و نقشه راه آن دریافت کنید. در این قسمت به صورت تیتروار به بخش‌های مهم وایت پیپر سندباکس اشاره می‌کنیم. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید و به مطالعه وایت پیپر نیاز دارید آن را از این لینک دانلود کنید.

توکن سوزی سندباکس/بررسی بازی sandbox

  1. Abbreviations: شرح اصطلاحات به کار رفته در وایت پیپر
  2. Executive Summary: ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی در مورد بازی و آینده پیش روی آن
  3. The Sandbox Platform: مروری بر بازی و توکن‌های SAND و LAND
  4. Market Overview: اطلاعات مارکت بازی
  5. Roadmap: نقشه راه سندباکس و برنامه‌های پیش رو
  6. Platform: شرح گیم پلی سندباکس
  7. Economy: ارائه اطلاعات مربوط به توکنومیک
  8. Technology: ارائه اطلاعات مربوط به تکنولوژی‌های آینده، انجین بازی، کیف پول‌ها و امنیت بازی
  9. The Team: اطلاعات مربوط به تیم پروژه سندباکس

توکن سوزی سندباکس

طبق اطلاعات موجود در این لینک توکن سوزی سندباکس در آینده انجام نخواهد شد. در بخشی از این سند صراحتاً اعلام شده است که «ما در آینده برنامه‌ای برای توکن سوزی سندباکس نداریم. توکن SAND برای استفاده کاربر طراحی شده است و از طریق بنیاد سندباکس به اکوسیستم بازمی‌گردد تا امکان تولید محتوا توسط طراحان و تولیدکنندگان محتوا فراهم گردد».

تاریخچه بازی سندباکس

در این بخش از مقاله به صورت اجمالی به مرور برخی از رویدادهای مهم پروژه سندباکس اشاره می‌کنیم. پس از تولد سندباکس در سال ۲۰۱۲ اتفاقات مهمی برای پروژه رخ داد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم. این رویدادها برگرفته از وایت پیپر پروژه سندباکس هستند و برای اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید به قسمت وایت پیپر مراجعه کنید.

بازی سندباکس/بازی sandbox

  • سال ۲۰۱۲: کسب حق امتیاز انتشار سندباکس بر روی سیستم عامل iOS
  • سال ۲۰۱۳: انتشار اولین عنوان سندباکس برای اندروید
  • سال ۲۰۱۴: عبور سندباکس از رکورد ۱۰ میلیون دانلود
  • سال ۲۰۱۵:‌ معرفی نسخه جدید سندباکس با نام The Sandbox Evolution در کنفرانس GDC
  • سال ۲۰۱۶: انتشار نسخه The Sandbox Evolution روی iOS، اندروید و استیم
  • سال ۲۰۱۷: رایگان شدن بازی و اعلام دو همکاری با Bandai Namco و Dreamworks
  • سال ۲۰۱۸: عبور از ۴۰ میلیون دانلود بازی و ایجاد بیش از ۷۰ میلیون بازیکن
  • سال ۲۰۱۹: جذب ۳.۴۱ میلیون دلار سرمایه و پیش‌فروش LAND در یک ساعت
  • سال ۲۰۲۰: عرضه نسخه بتای نرم‌افزار VoxEdit و Game Maker به همراه پیش‌فروش ۱۵ درصد از Map
  • سال ۲۰۲۱: فعال شدن قابلیت استیکینگ و انتشار نسخه آزمایشی بازی مولتی پلیر
  • سال ۲۰۲۲: راه‌اندازی دائو (DAO) و راه‌اندازی متاورس به صورت مرحله‌به‌مرحله

آینده بازی سندباکس

همان‌گونه که در بخش تاریخچه مشاهده کردید بازی Sandbox دائماً در حال رکوردشکنی تعداد دانلود است و روز به روز به تعداد کاربران آن اضافه می‌شود. تغییرات اساسی صورت گرفته در پروژه از سال ۲۰۱۲ تا همین الان نیز نشان‌دهنده اعتبار بالای سندباکس و تیم پشتیبان آن است.

علاوه بر این در وایت پیپر پروژه اعلام شده است که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۰۰۰ بازی مختلف عرضه خواهد شد که رقم قابل توجهی است. در ادامه نیز سندباکس اعلام کرد که قصد دارد با پروژه‌های دیگر همکاری کند و در عین حال به فروش لندها (LAND) ادامه دهد. با توجه به این نکات می‌توانیم آینده درخشانی را برای پروژه سندباکس پیش‌بینی کنیم.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع در مورد ابعاد مختلف بازی سندباکس پرداختیم. علاوه بر این در مورد تیم پروژه، ساختار بازی، توکنومیک توکن SAND، دارایی‌های درون بازی و وایت پیپر پروژه نیز صحبت شد. اگر به بازی‌های ارز دیجیتال با قابلیت کسب درآمد علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم بازی Sandbox را هم امتحان کنید. اگر تجربه‌ای در مورد این بازی دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو