حرکات جنین در ماه های مختلف بارداری چگونه است؟

حرکات جنین در ماه های مختلف بارداری چگونه است؟


منبع: آرگا

5

1402/3/9

17:53


حرکات جنین برخی مواقع غیر عادی است که این حرکات غیر عادی می تواند ناشی از علل گوناگونی باشد همچنین حرکات جنین باید به اندازه باشد نه زیاد و نه خیلی کم. زیرا ممکن است خطراتی داشته باشد.

یکی از مهیج ترین لحظات ارداری زمانی می باشد که برای اولین بار حرکات ریز جنین را درون رحم خود احساس می کنید. این حرکت نشان دهنده این است که کودک شما زنده است و به خوبی رشد می کند. حال در ادامه این مطلب حرکات جنین از ماه اول بارداری را بیان می کنیم.

آشنایی با انواع حرکات جنین

فرآیند تکامل انواع حرکات جنین در دوران بارداری

بعد زا اتمام خستگی های سه ماهه اول بارداری ( بر اثر احساس مداوم حالت تهوع، یبوست و احتیاج مکرر به ادرار کردن) قصعا احساس اولین حرکت های جنین در سه ماهه دوم بارداری یک حس دلنشین و لذت بخش است. البته برخی مواقع احساس حرکت های جنین برای شما به یک عامل استرس زا مبدل شود. چون نمی دانید هر تغییری در این جریان نرمال است یا خیر!

از آنجایی که خصوصیت های هر کودکی منحصر به فرد می باشد، بایستی برای شما اهمیت داشته باشد که الگوی حرکتی کودک را مورد ارزیابی قرار دهید. در حال حاضر قدرت با تعداد حرکات کودک شما کم می شود، فورا با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید و تا روز بعد منتظر نمایند.

حرکت جنین در شکم مادر از نوزادی به نوزاد دیگر فرق دارد. بعضی از کودکان به صورت مداوم محدودیت های فضای دنج خود را مورد آزمایش قرار می دهند، با وجودی که بعضی دیگر تا زمان آغاز زندگی خود بیرون از رحم مادر می نشینند. از سویی، تمامی حرکت های جنین در رحم به یکدگیر شباهتی ندارند. در ابتدا مادر امکان دارد حرکت هایی شبیه به بال بال زدن را احساس کند که بعدا به لگد های قوی تری مبدل می شود. سپس متوجه می شود که کودک در حال چرخیدن، غلت زدن یا تکان خوردن است. جالب است بدانید که که نشانه هایی از سکسکه جنین نیز وجود دارد. به طور معمول ذکر می شود که دلیل حرکت جنین مانند نبض، امکان دارد سکسکه باشد. اگر چه اکثر پزشکان بر این باور هستند که از هفته ۱۴ الی ۲۰ بارداری حرکت های جنین احساس می شوند، ولی نمی توان مسائل زیر را نادیده گرفت:

تکان خوردن جنین

  • از هفته ۷ الی ۹ کلیه اندام های جنین همزمان با هم حرکت می کنند، بدن آنکه مادر متوجه آن شود. چون اعصاب جنین در حال تکامل هستند. به طور معمول در این شرایط جنین ظاهری قوس مانند به خود داده است.
  • با کمک سونوگرافی در هفته ۹ قادر هستیم حرکت جنین سه ماهه مثل خمیازه کشیدن یا کشش بدن را احساس کرد.
  • از هفته ۱۰ به بعد جنین قادر است دهان خود را باز کند و حتی انگشت خود را بمکد.
  • بلعیدن مایع آمنیوتیک از هفته ۱۲ ام شروع می شود.
  • به طور معمول از هفته ۱۳ به بعد اگر مادر ضربه آرامی به شکم خود بزند یا پوست آن را لمس کند، امکان دارد کودک دست و پاهای خود را تکان بدهد و این مسئله را احساس می کند.
  • از هفته ۱۴ یا ۲۰ ام به بعد دیگر احتیاجی به محرک نیست و حرکات شدید جنین به راحتی برای مادر قابل تشخیص نمی باشد. البته مادرانی که قبلا تجربه بارداری نداشته اند و این بارداری اولین تجربه بارداری را دارند، امکان دارد با تاخیر و در حوالی هفته های ۲۰ الی ۲۲ چنین تجربه ای داشته باشند.

بنابراین، اگر چه اولین حرکت های جنین از هفته ۷ بارداری شروع می شوند ولی برای مادر قابل تشخیص نیستند. وقتی مادر انواع حرکت جنین را احساس می کند که سه ماهه اول به اتمام رسیده باشد. به طور معمول در سه ماهه دوم تا حدودی می توان پیش بینی نمود. همانگونه که نوزاد بزرگتر می شود، شدت حرکت های او نیز بیشتر شده و مادر قادر است متوجه حرکت های کششی و مشت و لگد زدن جنین شود. به همین علت:

علل انواع حرکات جنین

  • در ۲۰ الی ۳۶ هفتگی انواع حرکات ضعیف، قوی و چرخشی جنین قابل به تشخیص هستند (حرکات جنین در ماه ششم بارداری). چون که نوزاد دیگر قادر است تمامی مفاصل و ستون فقرات خود را حرکت دهد.
  • در ۲۸ هفتگی به طور معمول نوزاد در اثر احساس یک صدای بلند می تواند به شکل ناگهانی دست و پای خود را به سوی قفسه سینه آورده و بدن خود را جمع کند.
  • در سه ماهه سوم، نوزاد حرکاتی مثل دوچرخه سواری برای وارونه شدن نشان می دهد. چون بایستی آمادگی برای زایمان طبیعی داشته باشید.

لازم به ذکر است که الگوی حرکات جنین در طول ۲۴ ساعت تغییر پیدا می کند. به طور معمول حرکات ضعیف به تدیج کمتر شده و حرکت های قوی و چرخشی دائما تکرار می شوند. اصولا با نزدیک شدن به موعد زایمان، به علت بزرگ تر شدن کودک و کاهش فضای رحم، حرکات قوی و چرخشی اندکی محدود می شوند و حرکت های ضعیف بیشتر می شوند. هر گونه تغییر در این جریان طبیعی، موجب بروز حرکات غیر عادی جنین می شود. از نظر نوع حرکات، تفاوتی در حرکت جنین پسر یا حرکت جنین دختر دیده نمی شود. فقط اینکه امکان دارد جنین پسر حرکات شبانه بیشتری داشته باشد.

حرکت های جنین در سه ماهه دوم و سوم بارداری

زمانی که اولین تکان های جنین را احساس می کنید (به طور معمول در ماه پنجم یا هفته های ۱۸ الی ۲۲ بارداری)، امکان دارد چیزی مثل حرکت پروانه یا بال بال زدن به نظر برسند. به مرور حرکات به شکل فزاینده ای آکروباتیک می شوند و ضربات مشت های او با قوی تر شدن عضلاتش شدت پیدا می کند. تا وقتی که شما شش ماهه باردار هستید، حرکات پا دائما تکرار می شوند و برخی مواقع الگوی قلاب مانند بودن آن ها را احساس می کنید. در ماه هفتم بارداری، فرزند شما هنوز دارای فضای کافی برای لگد و مشت زدن هست و هر روز قوی تر می شود. همانگونه که جنین شما در ماه هشتم وزن اضافه می کند، دیگر از فضای کاغی برای لگد زدن برخوردار نمی باشد و فضا تا حدودی برای جنین تنگ می شود. در نهایت احتمال مشاهده غلت های زدن آکروباتیک او کاهش پیدا می کند.

آشنایی با انواع حرکت های جنین

اگر چه همچنان احساس خم شدن و چرخش های جنین را خواهید داشت. در ماه نهم دیگر فضای رحم به اندازه ای کوچک است که جنین قادر نیست سریع ضربات کوبنده خود را بزند. پس، حرکت های جنین اندکی محدود می شود. از حدود هفته ۲۸، پزشک یا ماما امکان دارد به شما پیشنهاد کند که ضربات و تعداد حرکات جنین خود را تا زمان زایمان هرروز بشمارید. توصیه می شود این کار را یکبار صبح و یکبار در طی شب انجام بدهید. اصولا در عرض یک ساعت باید ۱۰ مورد از انواع حرکت های جنین را احساس کنید. در صورتی که در طی ده ساعت تعداد ضربات جنین به ۱۰ تا نرسید، یک میان وعده شیرین میل کنید و در حالت دراز کشیده به پهلوی چپ دوباره امتحان کنید. حال در صورتی که دوباره پس از گذشت یک ساعت با حرکت های کم جنین روبرو شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. کم تحرکی مداوم جنین در سه ماهه سوم حاملگی خطرات بسیاری دارد و می تواند علامت مرده زایی باشد.

حرکت جنین به چه چیزی شباهت دارد؟

قاعدتا نوع حرکت هایی که احساس می کنید به کاری که کودک شما انجام می دهد به مرحله رشد و تکامل او وابسته می باشد. مقدار حرکت های جنین در هر نوزاد فرق دارد وبعضی از نوزادان از باقی نوزادان فعال تر هستند. به طور معمول اولین حرکت های جنین به شکل یک پروانه در شکم، غلت خوردن یا ضربه یک لگد کوچک قابل تشخیص می باشند. زمانی که کودک شما بزرگتر و قوی تر می شود و پوست روی شکم شما شما محکم تر کشیده می شود، شکل لگد ها و مشت ها را به راحتی احساس می کنید. در اواخر بارداری، لگد زدن جنین به قفسه سینه، دنده ها و شکم شما امکان دارد موجب احساس درد شود.

معرفی انواع تکان خوردن جنین

ناحیه هایی از شکم که حرکت جنین احساس می شود

از آنجایی که بالاترین نقطه رحم (فوندال هایت) در حدود ۲ سانتی متر بالاتر از ناف قرار دارد، نباید توقع داشت که اولین حرکت جنین را در وسط شکم احساس نمود. با توجه به اینکه در این زمان، هنوز بیشتر بدنه رحم داخل استخوان لگن می باشد. به همین علت، به طور معمول مادران اولین حرکت جنین را داخل لگن و قسمت های پایین شکم خود احساس می کنند. با بزرگتر شدن جنین و رسیدن به ماه سوم، رحم و جنین داخل آن از لگن مادر خارج می کند و امکان دارد در هر قسمتی از شکم حرکت های جنین احساس شوند.

حرکت شکم در پایین شکم و جنسیت

بر خلاف اعتقاد اغلب افراد، حرکت و تکان خوردن جنیسنی در قسمت پایین شکم ارتباطی با این موضوع ندارد که جنین دختر است یا پسر. شما نباید فرض کنید که با زیاد تکان خوردن جنین در پهلو ها احتمال دختر بدون آن زیاد است. هیچ علت علمی برای این تصورات وجود ندارد و توصیه می شود تعیین جنسیت را از طریق نتیجه تست سونوگرافی متوجه شوید.

برخی مواقع امکان دارد حرکت های نوزاد خود را احساس نکنید، به ویژه اگر درگیر هستید و به این مسئله توجهی ندارید. به طور معمول نوزادان در ساعات مشخصی از روز بیشتر از ساعات دیگر در روز تکان می خورند. امکان دارد جنین در زمان خوابیدن شما فعالیت داشته باشد و با وجود اینکه شما بیدار هستید بخوابد. به طور معمول نوزادان متولد نشده هر بار ۲۰ الی ۴۰ دقیقه (برخی مواقع تا ۹۰ دقیقه) می خوابند و زمانی که در خواب هستند حرکتی ندارند. امکان دارد در حالت نشسته یا ایستاده به آسانی متوجه حرکت کودک خود نشوید ولی زمالنی که دراز می کشید و روی آن متمرکز هستید، متوجه چرخش جنین بشوید. مقدار حرکت های نوزادان با رشد و تکامل آن ها تغییر می کند و بایستی در سه ماهه سوم بیشتر شود. در ماه های آخر بارداری فضای اندکی برای تکان خوردن نوزاد شما وجود دارد. به همین علت نوع حرکاتی که متوجه می شوید و احساس می کنید امکان دارد تغییر پیدا کند. زمانی که شما در حال زایمان می باشید، یک نوزاد سالم به حرکت خود ادامه می دهد. پس، تا پایان ماه نهم بارداری و لحظه زایمان، بایستی هرروز حرکات جنین را احساس کنید. تلاش کنید الگوی حرکتی کودک خود را تشخیص بدهید.

علت انواع حرکات جنین

علل کاهش تکان خوردن جنین

منظور از حرکت های خطر ناک جنین، کاهش یا بیشتر شدن تکان خوردن جنین می باشد. از دلایل بی خطر کاهش تکان خوردن جنین در طی روز می توان موارد زپیر را نام برد:

  • کوچک بودن بیش از اندازه جنین که مانع از احساس مداوم آن می شود. به همین علت می باشد که به طور معمول پیشنهاد می شود از هفته ۲۸ به بعد، شمارش حرکت های جنین در منزل شروع می شود.
  • خوابیدن جنین، جنین مثل یک نوزاد تازه به دنیا آمده در زمان هایی از روز به خواب عمیقی فرو می رود.
  • فالیت بیش از اندازه مادر. حرکت آرام روزانه بدن مادران موجب خوابیدن نوزادان می شود.
  • کم شدن ضربه زدن نوزادان در ماه های آخر بارداری، با کاهش ظرفیت رحم حرکاتی مثل تکان دادن، پیچ و تاب، چرخش بیتر و کشش احساس می شوند.
  • برقرار کردن رابطه جنسی. با وجود این که بعضی از نوزادان بعد زا رابطه جنسی به طور کامل فعال می شوند. بعضی دیگر با انقباضات ریتمیک رحم که با ارگاسم همراه می باشد، به خواب می روند. هر دو جوابی کاملا نرمال هستند.

وقتی بایستی نسبت به کم تکان خوردن جنین و کم شدن حرکت های او نگران شوید که اثراتی از کم شدن خون رسانی به جنین، پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین و اختلالت رحم و جفت را ببینید.

دلایل انواع تکان خوردن جنین

علل تکان خوردن زیاد جنین در بارداری

قاعدتا فعالیت مناسب یک جنین نسان میدهد که جنین در تندرستی کامل است. چون جنین در حال رشد نیز برای تکامل سیستم اسکلتی عضلانی خود به ورزش کردن احتیاج دارد. به صورت متوسط نوزادان در شکم مادر، روزانه چیزی حدود ۱۰۰ بار انواع حرکت های انجام می دهند و بعضی از نوزادان از بقیه فعالیت بیشتری دارند. از علل شایع افزایش حرکت های جنین می توان موارد زیر را نام برد:

  • استراحت کردن و دراز کشیدن مادر
  • غذا خوردن مادر، چون موجب حجیم شدن معده و تحریک حرکت های جنین می شود.
  • انجام ورزش های ملایم در بارداری
  • بیشتر شدن استرس روانی مادر که نوسط جنین هم احساس می شود.

پس زیاد نباید نگران بیشتر شدن تکان خوردن جنین باشید. مگر اینکه علت این مساله مقابله جنین با استرس های محیطی مثل خفگی و عفونت، در هم تنیدگی بند ناف یا ورود مواد سمی از راه جفت باشد. پس در صورت مشاهده هر کدام از حرکت های غیر عادی جنین بایستی با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

دلایل خطرناک مشاهده حرکت های غیر عادی جنین در حاملگی

در موراد نادر، کاهش یا بیشتر شدن ناگهانی و قابل توجه  فعالیت جنین می تواند به سبب علت های زیادی باشد:

دلایل حرکت های جنین

  • افزایش مقدار مایع آمنیوتیک: حدود ۱ درصد از حاملگی ها با این شرایط روبرو می شوند. این مسئله در مادرانی که چندقلو باردار هستند یا دیابت از دیابت کنترل نشده برخوردار هستندرایج تر است. امکان دارد حرکت های جنین را سخت تر کند یا در شکم و قفسه سینه ناراحتی به وجود آورد. در این شرایط پزشک امکان دارد بخواهد شما تجت نظر او باشید.
  • سندرم دیسترس جنینی: تامین اکسیژن جنین امکان دارد پیش یا در زمان زایمان اختلال به وجود می آورد و موجب کندی قابل توجه و ناگهانی حرکت های او شود. به طور معمول کمبود کمبود کداوم اکسیژن به زایمان فوری از راه سزارین احتیاج دارد.
  • کاهش مقدار مایع آمنیوتیک: حدود ۴ درصد از خانم های باردار در ماه های آخر بارداری این مشکل را تجربه می کنند. با وجود این که اغلب مادران در این شرایط علائم چشمگیری ندارد و حاملگی کاملا سالمی دارند، بعضی از افراد امکان دارد متوجه کاهش ناگهانی فعالیت جنین شوند. در این شرایط پزشک امکان دارد بخواهد شما تحت نظر او باشید و به احتمال زیاد زایمان زودرس را انتخاب کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو