تاکید بر لزوم تقویت اشتراکات فرهنگی بین اقوام ایران زمین

منبع: همگردی

4

1402/3/9

18:10


ایسنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر شده، تاکید بر لزوم تقویت اشتراکات فرهنگی بین اقوام ایران زمین صورت گرفت.

عطا حسن پور، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به سومین جشنواره سراسری «اقوام ایران زمین» که توسط جهاد دانشگاهی لرستان و با مشارکت دانشگاه لرستان برگزار می شود، اظهار کرد: ایران رنگین کمانی از اقوام مختلف است که از همه اقوام در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر قومیت های مختلفی که در ایران وجود دارد اقلیت های مختلف مذهبی و آیینی نیز در ایران زیاد است.

حسن پور تصریح کرد: این رنگین کمان اقوام زمانی معنی می دهد که بتوانیم به وحدت و مودتی که بین ایرانیان است برسیم و همچنان که سالهای سال در کنار یکدیگر در این سرزمین زندگی کردیم، آن را ادامه بدهیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: اگر به تاریخ برگردیم می بینیم در دوره های مختلف تاریخ مانند اشکانی، صفوی و ساسانی حتی در ایران فرهنگی گذشته که مرزهای سیاسی آن بیشتر از مرزهای امروزی بوده و سرزمین هایی مانند ارمنستان، تاجیکستان و افغانستان همه جز ایران بودند و هرکدام از این سرزمین ها اقوام خاصی را در خود داشتند و دارند.

وی اضافه کرد: هرچه بتوانیم اقوام را به وسیله جشنواره ها، همایش ها و سمینارها و سفرهای اردویی، دانشجویی و گردشگری به یکدیگر نزدیک کرده و اشتراکات بین اقوام را گوشزد و اشتراکات فرهنگی بین اقوام را تقویت کنیم می توانیم به وحدت در ایران نزدیکتر شویم.

حسن پور تصریح کرد: در حال حاضر که برخی از اوقات می بینیم اختلاف هایی بین اقوام، قومیت ها و مذاهب پیش می آید دلیل آن نداشتن وحدت و اطلاع نداشتن از اشتراکات فرهنگی است که در سرزمین ایران ریشه دارد و سالهای سال به فراموشی سپرده شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: هرچه بتوانیم عمق تاریخ را باز کرده و در لابلای تاریخ ایران ریشه های فرهنگی را بیرون بکشیم می توانیم ریشه ایران را قوی تر و ماندگارتر کرده و برای ماندگاری ریشه های این درخت کهنسال قدم های مثبتی برداریم.

وی تصریح کرد: در گذشته استانداران یک مشاور تحت عنوان مشاور اقوام داشتند که کارهای مهمی در این رابطه انجام می دادند و همچنان در حال حاضر در دفتر رئیس جمهور نیز چنین دفتری وجود دارد که تقویت و راه اندازی دوباره این واحد می تواند هم در بحث اداری مؤثر باشد و هم مردم را در این امر دخیل کردیم.

حسن پور افزود: در میراث فرهنگی اگر انجمن ها نباشند خیلی از کارها عقب می افتند که همان اقوامی هستند که در جای جای لرستان کمک می کنند و ما از این پتانسیل اقوام کمک می گیریم، که هرچه وارد بدنه شوند قوی تر می شوند.

تاکید بر لزوم تقویت اشتراکات فرهنگی بین اقوام ایران زمین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو