تصاویر اولین حمله پهپادی گسترده اوکراین به پایتخت روسیه + ویدیو

منبع: روزیاتو

3

1402/3/9

18:35


تصاویر اولین حمله پهپادی گسترده اوکراین به پایتخت روسیه + ویدیو

تصاویر اولین حمله پهپادی گسترده اوکراین به پایتخت روسیه + ویدیو

یک پهپاد کامیکازه اوکراینی امروز در نزدیکی های کاخ پوتین ساقط شد، در شرایطی که جنگ اوکراین بیش از پیش به درهای خانه ولادیمیر پوتین نزدیک می شود. در حمله نادری به پایتخت روسیه و بعد از اینکه اوکراین اعلام کرد که حملات موشکی بی سابقه این کشور در طی روزهای اخیر را پاسخ خواهد داد، پهپادهای اوکراینی وارد حریم هوایی مشکو شدند. ده ها پهپاد کامیکازه اوکراینی به محله های ثروتمندنشین مسکو حمله کردند، جایی که اغلب اولیگارش های روسی نزدیک به پوتین در آن ها ساکن هستند. چندین فروند از این پهپادها روی محله روبلیووکا ساقط شده و باعث خسارات و آسیب دیدگی هایی شدند، در شرایطی که به نظر می رسد جنگ اوکراین به حیات خلوت خود پوتین بازگشته است.

Putin’s palace

و تصاویر منتشر شده نشان می دهند که یکی از این پهپادها در نزدیکی روستای اوسوو با انفجاری بزرگ به زمین اصابت کرده است، روستایی که در نزدیکی عمارت پوتین در منطقه نووواوگاریووو قرار دارد. بر اساس ادعاها، یک پهپاد اوکراینی در روستای رازدوری در فاصله تنها ۶ مایلی قصر لاکچری رییس جمهور روسیه ساقط شده است. یک روزنامه نگار به نام فریدا رستمووا می گوید که این پهپاد تنها در فاصله ۱۰ دقیقه ای از اقامتگاه پوتین در اوزوو هدف قرار گرفته است: «این بخشی از روبلیووکا است که کلبه های دولتی و خانه های خصوصی مقامات رسمی و تاجران در آن قرار دارند. اقامتگاه نووو-اوگاریووو (در روستای اوزوو) با ماشین تنها ۱۰ دقیقه فاصله دارد».

Putin’s palace

Putin’s palace

بر اساس گزارش ها، یک سیستم دفاع هوایی Pantsir-S1 در اوایل سال جاری در نزدیکی اقامتگاه ولادیمیر پوتین و از بیم حملات پهپادی نصب شده است. هنوز مشخص نیست که در هنگام این حمله پهپادی ولادیمیر پوتین در اقامتگاه لاکچری اش بوده است یا خیر. دیگر حملات پهپادی به مناطق ایلینسکوی، تیموشکینو، روماشکووو و گرینفیلد صورت گرفته است. در مناطق دیگر در پایتخت روسیه نیز تصاویری از پهپادها در آسمان منتشر شده که بعد از هدف قرار گرفتن توسط سیستم های دفاع هوایی، دودی سیاه از آن ها باقی می ماند.

Putin’s palace

Putin’s palace

ماکسیم ایوانوف از نمایندگان مجلس روسیه از این حمله پهپادی به عنوان بدترین حمله به مسکو از زمان جنگ جهانی دوم یاد کرده است. وی در این باره گفته است: « یا دشمن را به عنوان یک مشت واحد با سرزمین مادری مان شکست می دهید یا شرمندگی پاک نشدنی بزدلی، همکاری با دشمن و خیانت خانواده شما را به آتش خواهد کشید». دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز گفته است که «کاملاً واضح است که در مورد واکنش رژیم کی یف به حملات بسیار موثرمان به یکی از مراکز تصمیم گیری صحبت می کنیم».

وزیر دفاع روسیه نیز کی یف را به خاطر «حمله ترویستی» به مسکو محکوم کرده است. او مدعی شده که پنج پهپاد ساقط شده و سیستم های سه پهپاد دیگر نیز مختل گردیده که باعث شده از مسیر خود منحرف شوند. وی گفته است: «رژیم کی یف یک حمله تروریستی را با پهپادها علیه ساختمان هایی در شهر مسکو انجام داد. هشت پهپاد در این حمله مشارکت داشتند. همه پهپادهای دشمن هدف قرار گرفتند». به ادعای منابع محلی، دستکم ۱۰ پهپاد اوکراینی روی مناطق ایسترا، کراسنوگورسک و اودینتسووو ساقط شده اند. دستیار رییس جمهور اوکراین دخالت مستقیم این کشور در این حملات پهپادی را رد کرده اما گفته است که اوکراین افزایش چنین حملاتی را پیش بینی می کرده است.

میخایلو پودولیاک در این باره گفته است: «البته خوشحالیم که این را می بینیم و افزایش تعداد حملات را پیش بینی می کنیم. اما البته مستقیماً هیچ ارتباطی با این موضوع نداریم». این دومین حمله پهپادی به مسکو است بعد از اینکه دو پهپاد در اوایل ماه جاری به کاخ کرملین حمله کردند و روسیه آن را تلاشی برای ترور پوتین قلمداد کرد. این حملات در شرایطی رخ می دهد که روسیه برای چندمین شب متوالی، روز سه شنبه نیز حملات هوایی متعددی را علیه کی یف انجام داد که باعث مرگ دستکم یک نفر وزخمی شدن سه نفر در یک آپارتمان شد. کی یف مدعی است که دستکم ۲۰ پهپاد را در جریان سومین حمله روسیه به کی یف در ۲۴ ساعت گذشته ساقط کرده است. کی یف بار دیگر مدعی شد که در این حملات تنها از پهپادهای شاهد ایرانی استفاده شده و نه از موشک.

همچنین مقامات اوکراینی مدعی شده اند که پیش تر ۱۱ موشک بالستیک شلیک شده به سمت کی یف را رهگیری و ساقط کرده اند که بقایای آن ها در مناطق شمالی و مرکزی شهر و روی یک جاده شلوغ افتاده اند. وزیر دفاع روسیه گفته است که یک سری حملات موشکی را در اوایل روز دوشنبه با هدف نابود کردن پایگاه های هوایی اوکراین با موشک های دوربرد نقطه زن انجام داده است. در واکنش به این حملات، برخی شهروندان اوکراینی نیز در خانه هایشان در حال ساخت پهپادهای ارزان قیمت برای حمله به روسیه هستند. این سلاح های ارزان قیمت تنها چند صد دلار هزینه دارند اما می توانند تانک هایی به ارزش میلیون ها دلار را نابود کنند. با اتصال به یک نارنجک راکتی، این پهپادها به موشک های نقطه زنی تبدیل می شوند که می توانند خودروهای متحرک را با سرعت بیش از ۱۰۰ مایل بر ساعت هدف قرار داده و نابود سازند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو