پرایس اکشن (Price Action) چیست؟

منبع: پلازا

3

1402/3/9

19:31


پرایس اکشن (Price Action) چیست؟

یکی از مشکلات افرادی که صرفا به قصد سود بیشتر و بدون داشتن اطلاعات وارد بازارهای مالی می‌شوند این است که به دلیل نداشتن مهارت در پیش بینی آینده، صرفا با سوار شدن بر موج‌های مختلف این حوزه، اقدام به معامله می‌کنند که در انتها چیزی جز ضرر برای آن‌ها نخواهد داشت.

پس اگر می‌خواهید در این بازار به درستی معاملات خود را انجام دهید و بدانید که زمان درست ورود و خروج در یک بازار کدام است، حتما باید روش‌های مختلف معامله‌گری را یاد بگیرید. برای مثال یکی از این روش‌ها، پرایس اکشن است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید درک کنید که چه اتفاقی درحال رخ دادن است و انجام چه معامله‌ای برای شما سود خواهد داشت. پس اگر می ‌خواهید بدانید که پرایس اکشن چیست و انواع پرایس اکشن کدامند با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

معرفی پرایس اکشن

این کلمه از دو قسمت پرایس (Price) به معنای قیمت و اکشن (Action) به معنای واکنش یا عمل تشکیل شده است و همین موضوع تا حدی پاسخ سوال ما را می‌دهد. اما اگر بخواهیم با زبانی ساده به سوال ترید کردن به سبک پرایس اکشن چیست، پاسخ دهیم باید بگوییم که به تحلیل روند قیمتی و الگوهای آن و بدست آوردن اطلاعاتی در خصوص نظم موجود در بازار (که گاهی ممکن است بسیار تصادفی یا آشفته به نظر برسند) پرایس اکشن می‌گویند.

برخی از معامله‌گران به اشتباه پرایس اکشن را همان کندل خوانی می‌دانند. در این خصوص باید بگوییم که درست است که میله‌های قیمتی‌ یا همان کندل‌ها یکی از شاخصه‌های موجود در پرایس اکشن محسوب می‌شوند. اما به دلیل اینکه پرایس اکشن طیف گسترده‌ای از مشتقات حرکات قیمت را مثل الگوها، اندیکاتورهای رایج و … در بر می‌گیرد، کندل خوانی بخش کوچکی از آن محسوب خواهد ‌شد.

مزایای پرایس اکشن

مزایای پرایس اکشن چیست؟

استفاده از این روش معامله‌گری برای شما مزایای زیادی را به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در پرایس اکشن به دلیل استفاده از نمودارهای مختلف، نیازی به نرم افزارهای مختلف ندارید به همین علت این روش برای شما هیچ هزینه اضافی را نخواهد داشت.
  • ورود و خروج مطلوب‌تر و یا به اصطلاح به موقع‌تر مزیتی است که استفاده از پرایس اکشن نسبت به دیگر روش‌ها دارد.
  • در پرایس اکشن تاخیر قیمتی وجود ندارد زیرا در این روش معامله بر خلاف استفاده از اندیکاتورها شما به دنبال علت هستید و نه معلول به همین دلیل همواره چند گام از سایر رقبا جلوتر هستید.
  • در پرایس اکشن هیچ‌گونه تداخل اطلاعاتی وجود ندارد و این، با وجود همه جانبه بودن اطلاعات آن، مزیتی مهم محسوب می‌شود.

محورهای اصلی در پرایس اکشن چیست؟

قبل از اینکه به سبک‌ها و الگوهای موجود در پرایس اکشن بپردازیم بهتر است با محورهای اصلی این شیوه معامله آشنا شوید تا عملکرد بهتری را از خود نشان دهید. البته توجه داشته باشید که ممکن است این تعاریف بسیار ساده به نظر برسند؛ اما در حقیقت نحوه تشکیل آن‌ها از پیچیدگی خاصی برخوردارند و تشخیص آن ها به راحتی امکان پذیر نیست. این محورها عبارت‌اند از:

نمودار شمعی

این نمودار اصولا دارای اطلاعاتی مثل قیمت باز شدن و بسته شدن، قیمت بالا و قیمت پایین است. که قیمت بالا یعنی بالاترین قیمتی که در مدت زمان تحلیل تجربه شده است و قیمت پایین نیز دقیقا برعکس این مورد است. قیمت بسته شدن نیز آخرین قیمت معامله و قیمت باز شدن نیز اولین قیمت معامله شده است. این شمع‌ها اصولا دارای سایه‌های مختلف در بالا یا پایین بدنه اصلی با طول‌های متفاوت هستند.

روند گاوی

هرگاه قیمت سهام مد نظر شما صعودی باشد و سرمایه گذاران خیالشان از ادامه روند صعودی راحت باشد، روند گاوی اتفاق می‌افتد.

روند خرسی

این روند دقیقا برعکس روند خرسی است و در هنگامی که بازار روند نزولی دارد می‌توانیم بگوییم که روند، روند خرسی است. در این روند بازار یک سیر نزولی را طی خواهد کرد به طوری که باور معامله گران که مبنی بر نزولی بودن آن است نیز بر آن تاثیر می‌گذارد و این روند را طولانی‌تر می‌کند.

بازار خنثی

به بازاری که نه روند نزولی و نه روند صعودی دارد و قیمت‌های آن یک روند ثابت را تجربه می‌کنند، بازار خنثی می‌گویند. این خنثی بودن اصولا تا آمدن خبری از سوی عرضه کننده ادامه خواهد داشت و چون روند بعد از خنثی بودن بازار معلوم نیست و وابسته به خبر است اصولا معامله‌گران سرمایه خود را در آن از دست خواهند داد.

خط حمایت

در هنگامی که انگیزه در خریدارن بالا برود و به طوری میزان عرضه کمتر از تقاضا باشد، قسمتی در نمودار پدید می‌آید که می‌تواند روند نزولی را متوقف کند. به ایجاد این حالت در نمودار تشکیل خط حمایتی می‌گوییم.

خط مقاومت

این قسمت از نمودار درست برعکس خط حمایت است و اصولا موجب نزولی شدن روند صعودی می‌شود و از افزایش قیمت جلوگیری می‌کند.

انواع پرایس اکشن چیست؟ (از لحاظ سبک)

اصولا روش پرایس اکشن دارای سبک‌های متفاوتی است که بهتر است در پاسخ به سوال پرایس اکشن چیست، به این مورد نیز پاسخ دهیم. این سبک‌ها عبارت‌اند از:

پرایس اکشن با سبک RTM

پرایس اکشن آرتی‌ام  نوعی پرایس اکشن نوین محسوب می‌شود. این روش دارای مزایای فراوانی است که مهم ترین آن ها عبارت‌اند از:

  • تحلیل در این سبک از دید معامله‌گران بزرگ و با تجربه صورت می‌گیرد و همین مورد سبب سود بیشتر شما در معاملات می شود. زیرا افراد باتجربه در این حوزه کم پیش می‌آید که خطا کنند.
  • پایین آمدن ریسک معاملات
  • ترکیب چند سبک و روش
  • انعطاف پذیری کاربران در این سبک و داشتن آزادی عمل

در کنار مزیت‌های گفته شده، در این سبک  عیب‌هایی نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • به دلیل اختلالات کوچک در چارت ممکن است تحلیل اشتباه صورت گیرد
  • تعدد تئوری و استراتژی

پرایس اکشن با سبک ال بروکس

در ابتدا اگر بخواهیم بگوییم علت نام گذاری این سبک پرایس اکشن چیست، باید بگوییم این سبک هم نام با بنیان گذار خود یعنی آل بروکس است. این سبک یکی از بهترین سبک‌ها محسوب می‌شود و این جایگاه به دلیل دیدگاه متفاوت آقای بروکس به آن اختصاص داده شد. طبق این دیدگاه جالب هیچ نویزی در بازارهای ارز دیجیتال وجود ندارد و تمام حرکت‌های قیمت در بازار دارای اهمیت است.

پرایس اکشن با سبک لنس بگز

اگر بخواهیم بگوییم که محبوب‌ترین سبک‌های پرایس اکشن چیست قطعا باید به این سبک اشاره کنیم. در این روش از طریق استفاده از واقعیت بازار یعنی حرکات گذشته و لحظه‌ای بازار به معامله‌گر یاد داده می‌شود تا بتواند آینده بازار را پیش‌بینی کند.

پرایس اکشن به سبک وودز

این سبک به نسبت سبک‌های دیگر کمتر شناخته شده است و از لحاظ پیچیدگی نیز در رده متوسط قرار می‌گیرد. به طوری که این سبک نسبت به آرتی‌ام دارای پیچیدگی کمتری است اما در نسبت با سبک لنس بگز دارای پیچیدگی بیشتری است. در این سبک ما دارای 6 ستاپ معاملاتی هستیم که روند قیمت را به وسیله آن‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 انواع الگوهای پرایس اکشن

 انواع پرایس اکشن چیست؟ (از لحاظ الگو)

از آنجایی که پرایس اکشن بخش بزرگی از تحلیل تکنیکال را در برمی‌گیرد، ما در این روش معامله، الگوهای متفاوتی را خواهیم داشت که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. این الگوها دارای انواع فراوانی هستند که ما در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

الگو سر و شانه

این الگو نوعی الگو بازگشتی محسوب می شود که در آن سه اوج قیمت را مشاهده خواهید کرد. که اوج قیمت وسطی را سر و دو اوج قیمت کناری را که طول آن‌ها کوتاه‌تر از وسطی است، شانه چپ و راست می‌نامند. این الگو اصولا در انتهای روند صعودی ایجاد می‌شود اما اگر در انتهای روند نزولی شکل بگیرد این الگو به صورت معکوس شکل می‌گیرد.

الگوی کف و سقف دوقلو

این نوع الگو نیز مانند الگو قبلی بازگشتی محسوب می‌شود اما نسبت به الگو قبلی دارای سود بیشتری است. در این نوع الگو پس از یک روند نزولی شاهد یک روند صعودی و پس از آن دوباره روند نزولی و بازگشت به جای قبلی خود را شاهد خواهیم بود.

الگوی کف و سقف سه قلو

این الگو به شدت شبیه به الگوی قبلی است اما دارای سه کف در کنار یکدیگر است که هرکدام معنی خاص خودشان را دارند. به طوری که کف اول به معنای تغییرات طبیعی قیمت، کف دوم به معنای ورود خریداران و معامله‌گران با تجربه‌تر و قدرتمندتر به بازار که سبب رشد بازار خواهند شد و کف سوم نیز به معنای قدرت در سطح حمایت شکل گرفته شده است.

الگوی اوت سایدبار

در این نوع الگو ما دو کندل را در کنارهم مشاهده خواهیم کرد که در آن کندل دوم بسیار بزرگتر از کندل اول است. به طوری که کاملا آن را می‌پوشاند. این الگو اصولا زمانی اتفاق می‌افتد که بازار برای روند خود تصمیم گیری کرده است و این تصمیم‌گیری یا منجر به نزولی شدن و یا منجر به صعودی شدن بازار خواهد شد.

الگوی اینسایدبار

این الگو دقیقا برعکس الگوی قبلی خود است به طوری که کندل دوم بسیار از کندل اول کوچک‌تر است. این الگوها اصولا زمانی اتفاق می‌افتند که بازار با یک تغییر روند بزرگ رو به رو است.

الگوی پین بار

اگر بخواهیم بگوییم که مهم‌ترین الگوی موجود در پرایس اکشن چیست باید به همین الگو اشاره کنیم. در این الگو ما یک شمع داریم که بدنه آن کوچک است اما سایه‌ی بلندی دارد. الگوی پین بار نشان دهنده تغییر روند در بازار است به طوری که یا سیر صعودی به نزولی تبدیل می‌شود یا برعکس آن اتفاق می افتد.

الگوهای جعلی

در کنار اینکه ما انواع الگوها را در بحث تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن داریم که بسیار مفید و کاربردی هستند، الگوهای جعلی را نیز خواهیم داشت. در اصل هدف از ساخت این الگوها فریب معامله گران تازه‌ کار است که هنوز به بسیاری از موارد مسلط نیستند و به راحتی فریب آن‌ها را می‌خورند. این الگوها اصولا توسط قدرتمندان بازار شکل می گیرند. اما اگر شما می‌خواهید که درگیر این فریب‌ها و الگوهای جعلی نشوید؛ حتما به الگوهای اینساید بار و پین بار توجه کنید تا بتوانید معامله ای کم ریسک را رقم بزنید.

پرایس اکشن، خالق معامله‌ای کم ریسک

ما در این مقاله سعی کردیم تا اکثر مفاهیم را از پایه تا سطح های بالاتر در خصوص پرایس اکشن توضیح دهیم. در آخر نیز باید بگوییم که اگر می‌خواهید وارد بازارهای مالی مختلف مثل ارز دیجیتال شوید؛ حتما به تحلیلات و روش‌های مختلف موجود در این بازار مثل پرایس اکشن مسلط باشید تا بتوانید ریسک سرمایه گذاری خود را پایین بیاورید.

اما پیشنهاد آخر ما این است که بعد از پیش بینی آینده یک بازار با استفاده از اطلاعات و شیوه‌های درست نیز حتما یک امکان خطا به خود بدهید و از سرمایه مازاد خود در سرمایه گذاری استفاده کنید. زیرا هیچ چیزی صد درصد قابل پیش بینی نیست. با این حال، روش‌های متعدد و سبک‌های متفاوت ترید وجود دارد که هر کدامشان کاربرد خاص خود را دارند؛ شما چه نوع سبک تحلیل تکنیکالی را پیشنهاد می‌کنید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو