۱۵ فیلم وسترن دیدنی که در گیشه شکست خوردند؛ از The Proposition تا Slow West

۱۵ فیلم وسترن دیدنی که در گیشه شکست خوردند؛ از The Proposition تا Slow West


منبع: روزیاتو

4

1402/3/12

01:28


۱۵ فیلم وسترن دیدنی که در گیشه شکست خوردند؛ از The Proposition تا Slow West

۱۵ فیلم وسترن دیدنی که در گیشه شکست خوردند؛ از The Proposition تا Slow West

در حالی که فیلم های وسترن روزگاری ستون فقرات هالیوود را تشکیل می دادند، این ژانر در دهه های اخیر شاهد شکست تجاری برخی از بهترین فیلم هایش بوده است. ژانر وسترن دیگر آن اعتبار و قدرت گذشته را ندارد. برخی تلاش های اخیر در این ژانر سعی داشته اند کلیشه های ژانر وسترن را زنده کنند اما این تلاش ها با نتایج و واکنش های متفاوتی همراه بوده اند. در مقابل هر وسترن تحسین شده ای از دیدگاه منتقدان مانند فیلم The Harder They Fall از سرویس نتفلیکس در سال ۲۰۲۱، یک فیلم وسترن شکست خورده در باکس آفیس مانند Cry Macho ساخته سال ۲۰۲۲ وجود دارد. برای هر فیلم موفق غیرمنتظره ای مانند Django Unchained در سال ۲۰۱۲ یک فاجعه مالی تاریخی مانند The Lone Ranger در سال ۲۰۱۳ موجود است.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

اما این سرنوشتی نیست که تنها مختص به ژانر وسترن باشد. بسیاری از فیلم های ترسناک بی نقص وجود دارند که در باکس آفیس شکست خوردند و تلاش های جذاب علمی تخیلی فراوانی که سرنوشتی مشابه داشتند. اما هم فیلم های ترسناک و هم علمی تخیلی آنقدر محبوب هستند که این شکست های موردی را جبران کنند. در مقایسه، علیرغم فیلم های موفق و تحسین شده موردی مانند The Revenant و The Power of the Dog، اجماع نقادانه این است که ژانر وسترن یک ژانر مرده در باکس آفیس است. چه جایگزینی فیلم های ابرقهرمانی و چه فیلم های کودکانه باشد، ژانر وسترن دهه هاست که نتوانسته شکوه گذشته خود را بازیابد و این موضوع با وسترن های بی نقص بسیاری که در باکس آفیس شکست خورده اند ثابت شده است. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۵ فیلم وسترن فوق العاده جذابی آشنا کنیم که در باکس آفیس شکست خوردند.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۱۵- The Magnificent Seven (2016)

بازسازی سال ۲۰۱۶ از شاهکار کلاسیک دهه شصتی The Magnificent Seven بازیگران برجسته ای را در کنار سناریویی باکیفیت به روی میز آورده بود. با بازی دنزل واشنگتن، ایتان هاوک و کریس پرت، سناریو The Magnificent Seven با روزآمدسازی مناسبی از جانب نیک پیزولاتو نویسنده سریال True Detective همراه شده و آنتونی فوکوا نیز که از کهنه کاران ژانر اکشن بود کارگردانی بسیار خوبی را روی آن انجام داد. علیرغم این موارد تاثیرگذار و مثبت، نسخه مدرن هفت دلاور نتوانست نبرد از دیرباز باخته ژانر وسترن در باکس آفیس را متوقف کند. بازسازی این فیلم در سال ۲۰۱۶ تنها ۱۶۲ میلیون دلار فروش داشت در حالی که بودجه ساخت آن ۱۰۷ میلیون دلار اعلام شده بود و بسیاری از سینماروها این آپدیت هوشمندانه و تعمق برانگیز از یک کلاسیک محبوب را ندیدند.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۱۴- ۳:۱۰ To Yuma (2007)

«بیل در مقابل کرو» شاید برای این که مخاطبان به تماشای نسخه بازسازی وسترن ۳:۱۰ To Yuma در سال ۲۰۰۷ بروند کافی به نظر می رسید. این داستان پرتنش از یک مزرعه دار بدشانس که یک مجرم خطرناک و کارکشته را برای گرفتن جایزه ای قابل توجه باید به یک ایستگاه قطار برساند، به اندازه داستان کوتاه المور لئونارد که فیلم بر اساس آن ساخته شده تاریک و پرتنش است. بسیار تاریک تر از اقتباس سال ۱۹۵۷ به همین نام، نسخه جدیدتر ۳:۱۰ To Yuma قدرت و استعداد جیمز منگولد در ساخت سکانس های اکشن را پیش از ساخته شبه وسترن Logan در سال ۲۰۱۷ ثابت کرد. شوربختانه، قطار ۳:۱۰ به یوما نتوانست توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و علیرغم بودجه ۵۵ میلیون دلاری تنها ۷۱ میلیون دلار فروش داشت.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۱۳- Jane Got A Gun

کمتر کسی می داند که پیش از موفقیت کمدی ترسناک نوجوانانه موفق نتفلیکس با نام The Babysitter، برایان دافیلد روی یک وسترن بسیار سرراست و جدی کار می کرد. فیلم Jane Got A Gun دوران تولید بسیار پرآشوبی داشت و می توانست نتیجه بهتری داشته باشد. با داستان شخصیت قهرمان انعطاف پذیری با بازی ناتالی پورتمن و نامزد رنج کشیده اش که در خانه خود محبوس می شوند، این فیلم می توانست درام وسترنی تاریک را با هیجان های خوشایند عامه سینماروها ترکیب کند که البته اتفاق نیفتاد. علیرغم شکست در باکس آفیس، فیلم Jane Got A Gun هنوز یک تریلر وسترن قوی و پرتنش است و شایسته نبود که علیرغم بودجه نسبتاً پایین ۲۵ میلیون دلاری، با از دست دادن ۲۰ میلیون دلار در باکس آفیس روبرو شود.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۱۲- The Three Burials of Melquiades Estrada

اگر چه فیلم The Three Burials of Melquiades Estrada در زمان انتشارش در سال ۲۰۰۵ بلافاصله به یک شکست تجاری تبدیل نشد اما این وسترن کمتر از ۱۵ میلیون بودجه اش فروش داشت. این موضوع مایه تاسف است زیرا وسترن شاعرانه تامی لی جونز یک داستان تاریک و پرتنش از رستگاری بود. با داستانی آرام سوز، The Three Burials of Melquiades Estrada در مورد یک مزرعه دار کم حرف با بازی جونز است که یک افسر گشت مرزی را وادار می کند جسد مردی که کشته را نبش قبر کند. این مرد که یک کارگر مهاجر غیرقانونی است بهترین دوست مزرعه دار بوده و به یک خاکسپاری مناسب و درخور نیاز دارد. این موضوع به ماجراجویی جالبی تحت تاثیر رمان As I Lay Dying از ویلیام فالکنر قرار می گیرد که حتی حدود دو دهه بعد از انتشارش نیز هنوز بسیار جذاب، گیرا و قدرتمند است.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۱۱- The Proposition

به نویسندگی نیک کیو، موسیقیدان افسانه ای که که یک نسخه دورانداخته شده از سناریو گلادیاتور ۲ را نیز نوشت، فیلم The Proposition یک وسترن به شدت تاریک در بیابان های استرالیا از جان هیلکات است. پیشنهاد موجود در عنوان فیلم به سردرگرمی به شدت خشونت باری اشاره دارد که به ضدقهرمان یاغی داستان داده می شود. او ۹ روز فرصت دارد تا برادر بزرگ ترش (که یک یاغی شناخته شده و بسیار بیرحم است) را پیدا کرده و به قتل برساند و در صورتی که وی در این امر موفق نشود، برادر کوچکترشان میکی اعدام خواهد شد. این فیلم نزدیک ترین اقتباس سینمایی به رمان مشهور Blood Meridian از کورمک مک کارتی است و با نقدهای بسیار خوبی از جانب منتقدان مواجه شد. اما حتی توصیف راجر ایبرت بزرگ از آن به عنوان یک کابوس آفتاب سوخته ی درمانده و ناامید کننده نیز نتوانست مانع از اکران ناموفق و کوتاه آن در ایالات متحده شود.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۱۰- Bone Tomahawk

وسترن ترسناک Bone Tomahawk ساخته سال ۲۰۱۵ بازیگران بی نقصی مانند کرت راسل، دیوید آرکت و پاتریک ویلسون دارد. Bone Tomahawk داستانی ساده و پرتنش در مورد گروهی از گاوچران های متفاوت را روایت می کند که گروگان هایی را از دست یک گروه غارنشین آدمخوار نجات می دهند. همانند تجربه بعدی کریگ اس زالر در فیلم Dragged Across Concrete، این فیلم وسترن نیز به خاطر سیاست های بحث برانگیزش مورد انتقاد قرار گرفت. اما ترس های موثر این وسترن ترسناک بیرحمانه و اکشن فراوانش بدون شک موثر بودندف علیرغم اینکه کارهای بعدی خالقان آن باعث شد سایه ای طولانی بر اعتبار فیلم بیفتد.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۹- The True History of the Kelly Gang

فیلم وسترن The True History of the Kelly Gang ساخته سال ۲۰۱۹ داستان افسانه ای یک قهرمان فولکلور استرالیایی به نام ند کلی را به تصویر می کشد. با بازیگرانی مانند چارلی هونام، جرج مک کی، نیکلاس هولت و راسل کرو که نشان می داد این فیلم مملو از ستارگان طراز اول سینماست، و کارگردانی جاستین کورزل که سبک خاص و گیرایی خوشایندی به این داستان نمادین از یک یاغی مشهور آورده بود، فیلم The True History of the Kelly Gang به شدت در باکس آفیس شکست خورد و کمتر از ۵۰۰,۰۰۰ دلار در گیشه فروخت. به عنوان میخی دیگر به تابوت ژانر وسترن، این فیلم ثابت کرد که فیلم های وسترن هرگز تا به این اندازه ضررآفرین نبوده اند.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۸- Heaven’s Gate

فیلم Heaven’s Gate که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد به شکلی مشهور به عنوان فیلمی دیده می شود که یک تنه آزادی خلاقانه هالیوود جدید را به پایان رساند. اگر صادق باشیم، فیلم Heaven’s Gate ساخته مایکل چیمینو بزرگ هرگز به آن شکست تجاری و هنری که در هنگام انتشار دچارش شد، شبیه نیست. این فیلم که از نگاه برخی از منتقدان «بدترین فیلم تاریخ سینما» لقب گرفته، با بودجه ۴۰ میلیون دلاری اش کمتر از ۴ میلیون دلار در باکس آفیس فروش داشت. علیرغم داستان فیلم که به درگیری بین ابرون ها و مهاجران به شکلی بسیار بهتر و باکیفیت تر از آنچه می شناسیم می پردازد، اما این فیلم هم در گیشه و هم در نگاه منتقدان به شدت شکست خورد. برخی نقدها در سال های بعد از این فیلم به عنوان یک کلاسیک فراموش شده یاد کردند.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۷- The Homesman

با روایتی در سال ۱۸۵۴، فیلم The Homesman داستان یک دختر در خانه مانده را روایت می کند که به کمک یک غاصب ملک تلاش دارد سه زن دارای مشکلات ذهنی را به مکانی امن برساند. به وضوح، داستان فیلم آنقدر تاریک است که انتظار نمی رود سینماروهای عام را به سینما بکشاند اما شکست تجاری این فیلم همچنان باورنکردنی و غیرمنتظره است. به کارگردانی تامی لی جونز، The Homesman از بازیگران برجسته ای مانند خود جونز، هیلاری سوانک، هیلی استینفلد، جسی پلیمونز و حتی مریل استریپ استفاده می کند. علیرغم حضور این ستارگان، فیلم تنها ۸ میلیون دلار فروش داشت در حالی که بودجه آن ۱۶ میلیون دلار عنوان شده بود. به عنوان فیلمی بسیار دیدنی و باکیفیت، The Homesman بار دیگر ثابت کرد که وسترن ها در همه حال و احوال در باکس آفیس با شکست مواجه می شوند.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۶- Slow West

فیلم Slow West ساخته سال ۲۰۱۵ در مورد دو شخصیت با بازی مایکل فاسبندر و کودی اسمیت مک فی در یک داستان وسترن آرام سوز هیجان انگیز است. این فیلم که تقریباً بدون واکنش خاصی از جانب منتقدان و سینماروها منتشر شد، چندین نقد مثبت دریافت کرد تا اینکه به طور کامل و به سرعت از ذهن عامه سینماروها حذف شد. علیرغم این سرنوشت، Slow West یک وسترن قوی و غیرمعمول است که ثابت کرد اسمیت مک فی به عنوان ستاره آینده فیلم Power of the Dog پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک نماد غیرمنتظره ژانر وسترن دارد.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۵- The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

سال ها قبل از اینکه اندرو دومینیک فیلم زندگینامه ای جاه طلبانه Blonde در مورد مریلین مونرو را ساخته و باعث درگیری بین مخاطبان و منتقدان شود، وسترن بسیار آرام سوز و متفکرانه اش به نام The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford در سال ۲۰۰۸ در باکس آفیس شکست خورد. این فیلم یک کلاسیک کمتر دیده شده است که از بازی هایی بی نقصی از کیسی افلک و برد پیت در نقش های اصلی فیلم سود می برد. تاریک، تعمق برانگیز و ترسناک، این وسترن متمایز هرگز شایستگی این شکست تجاری و نادیده گرفته شدن توسط علاقمندان ژانر وسترن را ندارد.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۴- Last Man Standing

فیلم Last Man Standing به عنوان وسترن شکست خورده مملو از اکشن والتر هیل در سال ۱۹۹۶ هرگز شایستگی اعتبار لکه دار شده اش را ندارد. برخلاف Slow West و The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford، این وسترن با سرعت روایت بالا یک داستان انتقام جویانه سنتی است و باید در هنگام انتشار با استقبال مخاطبان روبرو می شد. با حضور ستارگانی مانند بروس ویلیس و کریستوفر واکن، این فیلم در مورد یک هفت تیرکش مرموز است که بین دو گروه خلافکار مافیایی در شهری کوچک در دوران ممنوعیت خرید و فروش مشروبات الکلی گرفتار می شود. علیرغم جذابیت واضح داستان فیلم، Last Man Standing در باکس آفیس با ۲۰ میلیون دلار ضرر مواجه شود.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۳- Ride With the Devil

فیلم Ride With the Devil ساخته سال ۱۹۹۹ یک سری بازیگران جوان دوست داشتنی و جذاب مانند اسکیت اولریخ، توبی مگوایر، جول ستاره موسیقی کانتری و جاناتان ریس مایرز را دور هم جمع کرده بود. فیلم وسترن فراموش شده آنگ لی میلیون ها دلار بعد از انتشارش در سال ۱۹۹۹ ضرر کرد اما یکی از چالش برانگیزترین و تفکربرانگیزترین فیلم های ژانر وسترن در دهه ۹۰ میلادی بود. با پیچشی عجیب و کم سرعت در کلیشه های این ژانر، Ride With the Devil داستان دو یاغی بدشانس اهل میزوری و آخرین ماجراجویی شان را روایت می کند.

15 فیلم وسترن جذاب که در گیشه شکست خوردند

۲- The Quick and the Dead

فیلم The Quick and the Dead تنها ۴۷ میلیون دلار در باکس آفیس فروش داشت علیرغم اینکه بودجه ای ۳۵ میلیون دلاری داشت و یکی از بدترین نقدها در کارنامه هنری سام ریمی را دیرافت کرد. وقتی به گذشته نگاه می کنیم، می بینیم که اکشن کارتونی The Quick and the Dead بسیار بامزه و قابل پیش بینی است، درست همانند بهترین آثار دیگر ریمی و بازیگران نیز به خوبی کنار هم قرار گرفته اند. جین هکمن به خوبی در نقش هرود فرو رفته در حالی که لئوناردو دی کاپریو جوان در هر صحنه ای که حضور دارد، فیلم را از آنِ خود می کند اما این راسل کرو و شارون استون هستند که قدرت ستارگی شان باعث کیفیت خوب این ادای احترام به وسترن های اسپاگتی کلاسیک شده است.

۱- Red Rock West

وسترن نئونوآر عجیب و غریب و ترکیبی Red Rock West در سال ۱۹۹۲ تنها ۲.۵ میلیون دلار فروش داشت در حالی که بودجه آن به ۷ میلیون دلار می رسید. اگر چه Red Rock West از ترکیب بسیار جذاب دنیس هاپر و نیکلاس کیج در نقش هایی استفاده می کرد که روبروی هم قرار می گیرند، این وسترن نتوانست مخاطبان عام را به سینماها بکشاند. این موضوع مایه تاسف است زیرا داستان پرتنش این وسترن در مورد یک آدمکش و یک مورد هویت اشتباه گرفته شده از ابتدا تا پایان بسیار هیجان انگیز و پرتنش است. جان دال مقداری سبک خاص کارگردانی خود و طنز تاریکی را به داستان فیلم تزریق کرده که آن را به یکی از کمتر دیده شده ترین شاهکارهای وسترن دهه ۹۰ میلادی تبدیل می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو