آشنایی کامل با روستای ابیانه کاشان

آشنایی کامل با روستای ابیانه کاشان


6

1402/3/12

01:34


آشنایی کامل با روستای ابیانه کاشان

کاشان، یکی از شهرهای کویری ایران زمین است که با فرهنگ غنی و پیشینه تاریخی پرافتخار، بسیاری از آثار و بناهای باستانی را در خود جای داده است. هر کدام از مکان‌های تاریخی باشکوه در کاشان، جایگاه ویژه‌ای در گذشته این سرزمین دارند. روستای ابیانه یکی از جاهای دیدنی معروف کاشان است که با قرارگیری در بهترین موقعیت جفرافیایی، همچون نگینی در قلب این سرزمین کهن می‌درخشد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل، به معرفی روستای ابیانه و جاهای دیدنی آن بپردازیم. با رزرو هتل کاشان، می‌توانید از این روستای تاریخی که گنجینه‌ای از معماری باشکوه دوران صفویه است، دیدن کنید.

تاریخچه روستای ابیانه

در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز و ۷۰ کیلومتری کاشان، با روستای خوش آب‌وهوای ابیانه روبه‌رو می‌شوید که روزگاری، اقامتگاه تابستانی شاهان صفوی بوده است. معماری تحسین برانگیز این روستای تاریخی که الهام گرفته از سبک دوران پادشاهی شاه عباس است، چشم هر بیننده‌ای را معطوف خود می‌کند. خانه‌های این روستا به صورت پلکانی، بر روی سطحی شیب‌دار و برخی دیگر حلزونی شکل ساخته شده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری روستای ابیانه

روستای ابیانه کاشان از زیباترین مناطق گردشگری اطراف نطنز است که دسترسی مناسبی به آبشارها، چشمه‌ها و مکان‌های تاریخی همچون مساجد و آتشکده‌ها دارد. بهترین زمان برای بازدید از این مکان دیدنی، اوایل بهار است که اکثر گردشگران به قصد تفریح راهی این روستا می‌شوند. با ما همراه باشید تا چند مورد از جاهای دیدنی روستای ابیانه را به شما معرفی کنیم.

مسجد حاجتگاه

از آثار تاریخی کاشان، مساجد باشکوه و باعظمتی هستند که شامل گنبد، صحن، ایوان، شبستان های تابستانی و زمستانی، محراب، آب انبار و حوض می‌شوند. یکی از قدیمی‌ترین این مساجد، مسجد حاجتگاه است که در روستای ابیانه کاشان واقع شده است. این بنای شکوهمند دارای مناره با عظمتی است که از زمان سلجوقیان به جای مانده است. در این مسجد قدیمی هنرهایی همچون آجرکاری، کتیبه‌نگاری و مقرنس‌کاری استفاده شده است؛ افزون بر همه این‌ها پنجره‌های هلالی و مشبک جذابیت این مسجد را دو چندان کرده است.

مسجد پرزله

مسجد پرزله

از جمله مساجدی که در دوره ایلخانان و بر اساس معماری آن دوره ساخته شده، مسجد پرزله است. این بنای تاریخی دارای یک ایوان و شبستان است که دارای دو درب ورودی است. یک درب به کوچه و درب دیگری به طبقه بالا باز می‌شود. سر در زیبای مسجد که نمایی از گنبد و ایوان را به نمایش می‌گذارد، چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. کاشی‌های خشتی در دو طرف درگاه و کتیبه‌های سر در مسجد و ظرافتی که در ساخت آن به کار رفته، بسیار قابل توجه است.

آتشکده هارپاک

از دیگر آثار تاریخی و دیدنی کاشان، آتشکده هارپاک است که متعلق به دوران هخامنشیان است. این آتشکده از بخش‌های مختلفی همچون سرسرایی، گنبد و چند قسمت دیگر تشکیل شده است. در ساخت این بنای تاریخی که به شکل چهارطاق زیبا و با استفاده از سنگ‌های تراش ساخته شده، کمال دقت و ظرافت به کار رفته است. این آتشکده را می‌توان نمونه برجسته‌ای از معابد زردشتی دانست که بر فراز کوهستان بنا شده است. متاسفانه از بنای اولیه این آتشکده جز تالارهای کوچک، باقی نمانده است.

زیارتگاه شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی

در محله هرده و در بخش شرقی روستای ابیانه کاشان، زیارتگاهی قرار دارد که متعلق به امامزادگان عیسی و یحیی است. این بقعه شریفه که در میان دیگر بناهای روستا؛ همچون نگینی می‌درخشد، قدمتی نزدیک به ۲۰۰۰ سال دارد. با ورود به این زیارتگاه با حوضی زیبا روبه‌رو می‌شوید که دو مسافرخانه و چندین رستوران اطراف آن را احاطه کرده‌اند. صحن و حرم که به شکل چهار ضلعی ساخته شده، دارای دو گلدسته کاشی‌کاری‌ شده است. وجود شبستان‌ها نیز از دیگر جذابیت‌های این زیارتگاه شمرده می‌شود.

آب انبار ناره ابیانه

آب انبار ناره ابیانه

یکی از ویژگی‌های مناطق گرمسیری همچون روستای ابیانه کاشان، وجود آب انبارهایی است که به منظور ذخیره سازی آب در فصل تابستان ساخته شده‌اند. آب انبار ناره یکی از آب انبارهای این روستا است که در دوره صفویه بنا شده است. آب انبار ناره از بخش‌های مختلفی ساخته شده که شامل سردر، پاشیر و مخزن می‌شود. سردر این آب انبار، با آجر و کاشی‌های زیبا تزیین شده است. جالب است که این آب انبارها برای خنک نگه‌داشتن آب و تهویه هوا، از بادگیرهای بلندی استفاده می‌کردند که هوای داخل منبع را به جریان درمی‌آورند.

قلعه یسمون در ابیانه

در بخش جنوبی ابیانه، قلعه‌ای مشهور به قلعه یسمون وجود دارد که از بناهای دوران سلجوقی محسوب می‌شود. قدمت این قلعه به ۳۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. این دژ مستحکم معروف عهد سلجوقی، اهالی کاشان را از دست حملات دشمن نجات داده است.ضخامت دیوارهای این قلعه، نزدیک به ۴ تا ۵ متر می‌رسد که در اثر گذر زمان، مقداری از آن از بین رفته و اکنون برای رفتن روی حصار قدری مشکل شده است. قلعه هرده و قلعه پاره از دیگر قله‌های روستای ابیانه هستند.

حمام‌ فین کاشان

از جمله بناهای دیدنی و جذاب کاشان، حمام‌های قدیمی هستند که نمونه‌هایی از آن‌ها را در روستای ابیانه کاشان سراغ داریم. در این بناها؛ علاوه بر خصوصیات معماری، هنرهایی از قبیل گچ‌بری، مقرنس‌کاری و نقاشی به کار رفته است. محوطه حمام با سقف‌های گنبدی شکل پوشیده شده و در بین آن‌ها نیز، طاق‌های برجسته ای به عنوان نورگیری تعبیه شده است. جالب است بدانید که برای گرم‌کردن آب حمام از گیاه گون استفاده می‌کردند. یکی از معروف‌ترین حمام‌هایی روستای ابیانه کاشان، حمام فین است که به دستور شاه اسماعیل صفوی در سال ۹۰۹ ساخته شد. در این حمام تاریخی که مخصوص سلاطین و شاهزادگان صفوی بوده، حادثه تلخ میرزا محمد تقی خان امیرکبیر به وقوع پیوست. چنانچه قصد سفر به این شهر را دارید، هتل امیرکبیر کاشان، گزینه بسیار مناسبی جهت اقامت شما در این کهن شهر تاریخی است.

سوغات روستای ابیانه

یکی از قسمت‌های جذاب هر سفری، خرید سوغاتی برای افرادی است که در سفر با ما نبوده‌اند. خرید سوغاتی شما را سر ذوق می‌آورد و شادی و نشاط مضاعفی را به شما هدیه می‌دهد. روستای ابیانه کاشان نیز مانند دیگر مناطق تفریحی، سوغاتی‌های ارزشمندی دارد که لذت سفر را برای شما دو چندان می‌کند. یکی از سوغاتی‌های ابیانه که در بین گردشگران بسیار پر طرفدار است، لواشک است؛ علاوه بر لواشک لبنیات، گردو، انواع زیورآلات و دست‌سازه‌های سنتی، دیگر سوغاتی‌هایی هستند که در این روستا طرفداران خاص خود را دارند.

مسیرهای دسترسی به روستای ابیانه

از آنجایی که روستای ابیانه کاشان در دامنه کوههای کرکس واقع شده، در سده های اخیر دسترسی به آن، دشوار بود. در حال حاضر، این مسیر هموار شده و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. برای رسیدن به این روستا کافیست به جاده نطنز که نزدیک‌ترین مسیر به کاشان است، بروید. در ۵۰ کیلومتری این جاده، حدود ۲۰ کیلومتر به سمت راست طی کنید. از اتوبان کاشان به اصفهان عبور کرده، سپس از اولین خروجی به سمت راست جاده را ادامه دهید تا به روستای زیبای ابیانه برسید.

جمع بندی

دیدنی‌های روستای ابیانه کاشان محدود به موارد ذکر شده نمی‌شود. این منطقه توریستی توانسته، بسیاری از سنت‌ها و فرهنگ های قدیمی خود را طی سالیان دراز حفظ کند. اگر تاکنون به ابیانه نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت مناسب به این روستای باصفا رفته و از نزدیک شاهد شکوه و جلال معماری دوران صفویه باشید. آشنایی با آداب و رسوم و نوع پوشش محلی مردمان این سرزمین، تجربه جدید و دل‌انگیز را برایتان رقم خواهد زد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو