فیلم روزهای عالی (Perfect Days 2023) ؛ داستان، بازیگران و نمرات

فیلم روزهای عالی (Perfect Days 2023) ؛ داستان، بازیگران و نمرات


منبع: پلازا

5

1402/3/12

01:36


فیلم روزهای عالی (Perfect Days 2023) ؛ داستان، بازیگران و نمرات

فیلم سینمایی روزهای عالی داستان فوق‌العاده‌‌ای دارد که در نوع خود بی‌نظیر است. با معرفی فیلم Perfect Days 2023
 با ما همراه باشید.

مدت زمان فیلم روزهای عالی ۲ ساعت و ۳ دقیقه محصول ۲۰۲۳ به کارگردانی ویم وندرس، بر اساس فیلم‌نامه‌ای به قلم خود وندرس و تاکوما تاکاساکی است. در این متن، به بررسی فیلم‌ روزهای عالی پرداخته‌ایم. ژانر فیلم Perfect Days 2023 درام است و در واقع چهار داستان کوتاه را ترکیب و کوجی یاکوشو در آن در نقش یک تمیزکننده توالت نقش‌آفرینی می‌کند.

فیلم Perfect Days 2023 به منظور رقابت برای نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ انتخاب و برای اولین بار در تاریخ ۲۵ می اکران شد و جایزه هیئت داوران و جایزه بهترین بازیگر مرد (کوجی یاکوشورا) را کسب کرد.

ویم وندرس در طول دوران کاری خود در بسیاری از کشورها فیلم ساخته اما این اولین باری است که این فیلم‌ساز آلمانی پا به ژاپن می‌گذارد. روزهای عالی دومین فیلمی بود که امسال پس از «Le Bruit du temps» در جشنواره کن به نمایش درآمد. این بار او جنبه‌ای کاملا متفاوت از سینمای خود را به ما نشان می‌دهد. در ادامه بیشتر به معرفی فیلم Perfect Days می‌پردازیم.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم روزهای عالی

فیلم سینمایی روزهای عالی

داستان فیلم روزهای عالی به این صورت است که هیرایاما به عنوان یک تمیزکننده توالت در توکیو کار می‌کند و به نظر می‌رسد که از زندگی ساده خود راضی است. او یک زندگی روزمره ساختار یافته دارد و اوقات فراغت خود را به موسیقی و کتاب اختصاص می‌دهد. هیرایاما هم‌چنین علاقه خاصی به درختان دارد و از آن‌ها عکاسی می‌کند. در طول فیلم سینمایی روزهای عالی، بیشتر گذشته او به تدریج از طریق یک سری اتفاقات و برخوردهای غیرمنتظره مشخص و آشکار می‌شود.

بازیگران فیلم روزهای عالی

در ادامه با بیوگرافی بازیگران این فیلم جدید و همچنین نقش‌های آن‌ها آشنا خواهیم شد.

کوجی هاشیموتو در نقش هیرایاما

فیلم Perfect Days 2023

کوجی هاشیموتو زاده ۱ ژانویه ۱۹۵۶ معروف به کوجی یاکوشو (یاکوشو کوجی)، یک هنرپیشه ژاپنی است. او به خاطر نقش‌های خود در فیلم‌های «آیا می‌رقصیم؟» (۱۹۹۶)، «۱۳ قاتل» (۲۰۱۰)، «سومین قتل» (۲۰۱۷)، «خون گرگ‌ها» (۲۰۱۸) و «زیر آسمان باز» (۲۰۲۰) شهرت دارد. البته که اهالی سینما او را بیشتر برای بازی در نقش تاکورو یاماشیتا در «مارماهی» به کارگردانی شوهی ایمامورا و هم‌چنین در نقش یاسوجیرو واتایا در فیلم «بابل» (۲۰۰۶) اثر آلخاندرو گونزالس ایناریتو می‌شناسند. او در سال ۲۰۰۹ با فیلم «Toad’s Oil» برای اولین بار نویسندگی و کارگردانی یک اثر را بر عهده گرفت و هم‌چنین در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز بخشی از گروه سازنده فیلم‌های «13 Assassins» و «Death of a Samurai» بود. او در فیلم درام جنگی «Rengo» نقش یک دریاسالار را بازی کرد. بنا بر گزارش‌ها، یاکوشو تنها بازیگری بود که برای این نقش در نظر گرفته شده بود و اگر او آن را نمی‌پذیرفت، این فیلم لغو می‌شد.

توکیو ایموتو در نقش تاکاشی

بررسی فیلم روزهای عالی

توکیو ایموتو زاده ۱۷ اکتبر ۱۹۸۹ در توکیو نیز یک بازیگر ژاپنی است که از موسسه هنری و استعدادیابی Knockout فارغ‌التحصیل شده است. پدر وی، آکیرا ایموتو، مادرش کازوئه سونوگا و برادرش تاسوکو ایموتو نام دارند. ایموتو در سال ۲۰۰۳ اولین نقش خود را در فیلم «Jam S» تجربه کرد. او تا حدود سال ۲۰۱۱، بازیگری را به صورت پاره وقت دنبال می‌کرد.

یومی اوکومورا در نقش کیکو

معرفی فیلم Perfect Days 2023

یومی اوکومورا زاده ۱۵ اوت ۱۹۶۳ که بیشتر با نام هنری یومی آسو شناخته می‌شود، یک هنرپیشه ژاپنی و خواهرزاده چیو اوکومورا، خواننده ژاپنی است. وی در مارس ۲۰۰۴ با توشیا ناگاساوا ازدواج کرد و این دو با هم صاحب یک فرزند شدند. البته این زوج کم‌تر از دو سال بعد از هم جدا شدند و در سال ۲۰۰۸ رسما طلاق گرفتند. او در استان اوزاکا به دنیا آمد اما در استان ناکازاکی بزرگ و از دانشگاه Aoyama Gakuin فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۹۸۶ در فیلم «مجله کمیک» یوجیرو تاکیتا در کنار یویا اوچیدا و بیت تاکشی ظاهر شد و هم‌چنین در فیلم «خط مرزی» لی سانگ ایل در سال ۲۰۰۲ در کنار تتسو ساواکی و کن میتسویشی ایفای نقش کرد.

سایوری ایشیکاوا در نقش تورا

نمرات فیلم روزهای عالی

سایوری ایشیکاوا زاده ۳۰ ژانویه ۱۹۵۸ یک خواننده ژاپنی است که حرفه خود را در سال ۱۹۷۳ آغاز کرد. او با نزدیک به پنج دهه فعالیت، یکی از شناخته‌شده‌ترین و موفق‌ترین خوانندگان ژاپن محسوب می‌شود و این بار نیز در این فیلم‌ نقش‌آفرینی کرده است. ایشیکاوا خواننده‌ای محبوب در ژاپن است و از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۷، سالی که بزرگ‌ترین اثر خود را منتشر کرد، حدود ۴۰ بار برای اجرا در یک برنامه مشهور در ژاپن دعوت شد. وی بیش از ۱۰۰ آلبوم (از جمله آلبوم‌های تلفیقی) و بیش از ۱۲۰ تک آهنگ منتشر کرده که تعدادی از آن‌ها به سبک انکا نیستند، بلکه راک هستند. یکی دیگر از بزرگ‌ترین آثار ایشیکاوا که در سال ۱۹۸۶ منتشر شد، جوایز بسیاری را برای او به ارمغان آورد و بسیاری بر این باورند که این آهنگ وی را به نماد این صنعت تبدیل کرده است.

توموکازو میورا در نقش تومویاما

مدت زمان فیلم روزهای عالی

توموکازو میورا زاده ۲۸ ژانویه ۱۹۵۲ یک هنرپیشه ژاپنی است. میورا و یاماگوچی در سال ۱۹۸۰ ازدواج کردند و سپس یاماگوچی ۲۱ ساله از صحنه نمایش بازنشسته شد. میورا از همان ابتدا با بازیگری همسر خود مشکل داشت. او توانست خود را به عنوان یک بازیگر تثبیت کند و تیپ خود را از نقش‌های جوانان خوب به نقش‌های پسران بد تغییر داد. پس از آن او جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد دهمین جایزه فیلم هوچی را دریافت کرد. میورا از طرفداران بازی پاچینکو است و تا سن ۵۰ سالگی نیز سیگار می‌کشید. او به دلیل حضور در تبلیغات سیگار، مورد انتقادات زیادی قرار گرفته بود. وی با توجه به شهرت و محبوبیت نسبتا بیشتر همسرش، گاهی اوقات به عنوان شوهر مومو شناخته می‌شود که البته این نام را دوست ندارد.

سایر هنرپیشه های فیلم روزهای عالی عبارتند از:

  • آریسا ناکانو در نقش نیکو
  • آئوی یامدا در نقش آیا
  • مین تاناکا در نقش فرد بی‌خانمان

نقد فیلم Perfect Days 2023

در ادامه مروری بر نمرات فیلم روزهای عالی در سایت‌های مطرح فیلم و سریال خواهیم داشت و سپس گزیده‌های نقد فیلم Perfect Days 2023 را از نگاه منتقدان نشریات مختلف را بررسی می‌کنیم.

  • امتیاز متاکریتیک: 77 از 100
  • امتیاز راتن تومیتوز: 100 از 1000
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.1 از 10

هالیوود ریپورتر/ دیوید رونی: 90

این کارگردان فیلم Perfect Days 2023 را با یک نوع سادگی فریبنده ساخته و جزئیات کوچک یک زندگی روزمره را با چنان وضوح و ظرافتی به تصویر کشیده که تقریبا بدون این که متوجه شوید، یک قدرت عاطفی خاص ایجاد می‌کند.

رپ/ نیکلاس باربر: 90

روزهای عالی صحنه‌های سرگرم‌کننده و ملموس فراوانی دارد اما تعاریف گسترده‌تر آن است که این اثر را به عنوان یک درام جا می‌اندازد.

پلی لیست/ رافائلا راس: 83

ناامیدی و رخوت به سرعت در خدمت تقویت روشنگری خط داستان شخصیت اصلی قرار می‌گیرد و با این که یک روال تکراری به حساب می‌آید اما مضامین فیلم را بهتر نمایش می‌دهد.

ولچر/بیل ابیری: 80

شاید هر کسی بتواند این فیلم را بنویسد اما شاید فقط وندرس می‌توانست آن را کارگردانی کند. او این قابلیت را دارد که از اعماق چهره یاکوشو بازی بگیرد و معماری ظریف و متنوع دستشویی‌های عمومی توکیو را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد.

ورایتی/ گای لاج: 80

این فیلم جذاب شاید حال و هوایی آرام و روتین داشته باشد اما گه‌گاهی کاملا غیرمنتظره است.

اسکرین دیلی/ جاناتان ارمنی: 70

این اثر با تمام جذابیت شاعرانه‌اش، به‌ عنوان یک فیلم درونگرایانه ظاهر می‌شود اما به نظر می‌رسد که کارگردان کار خود را بیش از حد دست بالا گرفته است.

گاردین/ پیتر بردشاو: 60

من در این فیلم متوجه شدم که توکیو شهری بسیار آزاد و بی‌دغدغه است، قطعا عالی و کامل نیست اما به اندازه کافی جذاب است.

حرف آخر

در نهایت باید گفت که عدم پیوستگی بزرگ‌ترین مشکل فیلم روزهای عالی است. فیلم‌نامه در بعضی جاها موثر و در بعضی جاها ضعیف است. داستان فرعی که درباره تلاش یک بچه برای یافتن والدینش است امیدوارکننده شروع می‌شود اما در ادامه، دیگر معنی ندارد. البته از حق نگذریم که روزهای عالی در کل اثری زیبا و قابل و قبول است. نظر شما درباره‌ی این فیلم چیست؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو