8 راهکار برای تنطیم خواب نوزاد + ساعت خواب و مقدار خواب کافی برای نوزاد

8 راهکار برای تنطیم خواب نوزاد + ساعت خواب و مقدار خواب کافی برای نوزاد


منبع: آویژه

7

1402/3/12

01:39


8 راهکار برای تنطیم خواب نوزاد + ساعت خواب و مقدار خواب کافی برای نوزاد

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

بچه دار شدن می تواند بسیار جالب و هیجان انگیز باشد، اما برخی از چالش ها و مشکلاتی را نیز با خود به همراه دارد. یکی از مهم ترین چالش هایی که می تواند شما را گیج و سردرگم کند، خواب نوزاد است. تنظیم خواب نوزاد ممکن است برای شما یک دردسر بزرگ شود. مخصوصا اگر اولین بار باشد که پدر یا مادر شدن را تجربه می کنید. برای تنظیم خواب کودک شما نیاز دارید بدانید الگوی خواب نوزاد چگونه است و میزان خواب نوزاد در هر ماه چه تغییری می کند. مسلما مدتی طول می کشد تا شما بتوانید خود را با خواب نوزادتان هماهنگ کرده و یا به ساعت خواب نوزادان عادت کنید. سوالی که ذهن اکثر والدین را به خود مشغول می کند این است که چگونه خواب نوزاد را تنظیم کنیم؟ شما با داشتن اطلاعات مناسب درباره روانشناسی خواب کودک میتوانید خواب بچه را کنترل کرده و مشکلات خود را برطرف سازید.

چگونه ساعت خواب نوزاد را تنظیم کنیم؟ مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه به بررسی خواب نوزادان، تنظیم خواب کودک، مدت زمان خواب نوزاد و … پرداخته اند. اگر شما نیز به دنبال یافتن و تنظیم ساعت خواب نوزاد هستید پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید. با ما همراه باشید تا شما را با راهکارهایی برای خواب شبانه نوزاد و تنظیم خواب کودک آشنا کنیم.

روانشناسی خواب کودک

روانشناسی خواب کودک

خواب یکی از مهم ترین فاکتورهای لازم برای رشد انسان است. هنگامیکه کودک خواب است، مغزش فعالیت های شدید و پیچیده ای را دارد. این فعالیت ها برای نحوه یادگیری و رشد کودک از جمله رشد رفتاری، احساسات، سیستم ایمنی بدن کودک و …  ضروری است. روانشناسی خواب کودک بیان می کند که خواب ضعیف کودک در دوران نوزادی می تواند او را با مشکلات جدی در عملکرد شناختی، مهارت های اجتماعی، لاغری و یا چاقی مفرط و … رو به رو سازد. کودک شما معمولا از دوران نوزادی تا هنگامیکه بزرگتر می شود با خمیازه کشیدن، مالش دادن چشم ها، بدخلقی کردن، گریه کردن و … به شما می فهماند که آماده خوابیدن است. شما می توانید با استفاده از این نشانه ها ساعت خواب نوزاد را تنظیم کنید. اگر به این نشانه ها و خواب بچه توجهی نکنید، مسلما بر روی سلامت کودک شما تاثیر بسیار بد و شدیدی خواهد گذاشت.

روانشناسی خواب کودک بیان می کند که کودکان با افزایش سنشان نیازهای خوابی شبیه به والدین و بزرگسالان خواهند داشت. کودک شما هنگامیکه بزرگتر می شود مقدار خواب و ساعت خواب به اندازه شما دارد. بهتر است از همان کودکی فرزندتان را عادت بدهید که در اتاق خودش بخوابد. مثلا بعد از تولد یک سالگی زمان مناسبی برای جدا خوابیدن کودک به صورت امتحانی و تمرین است. البته در این سن هنوز نمی توان کودک را هر شب به تنهایی خواباند و حواستان دیگر به او نباشد.

نوزاد به چه مقدار خواب نیاز دارد؟

همانطور که می دانید الگوهای خواب نوزادان در سال اول زندگی بسیار تغییر می کند. مقدار خواب نوزاد بستگی به این دارد که او چند ماهه است؟ تعداد ساعت های خواب، مدت زمان خواب در روز و شب، تایم های خواب و … همگی برای نوزادان در ماه های مختلف متفاوت است. در زیر مقدار خواب نوزاد را برای سال اول زندگی و مناسب با اینکه او چند ماهه است، مشخص کرده ایم. اگر کودک زیر یک سال دارید، می توانید با مطالعه مقاله متوجه شوید که خواب بچه شما باید چه مقدار باشد.

از بدو تولد تا سه ماهگی

در این دوران مقدار خواب نوزاد 14 تا 17 ساعت است و این مقدار برای نوزاد شما کاملا طبیعی است. ساعت خواب آنها به مقدارهای کوچکتر تقسیم می شود تا بتوانند به تغذیه، تعویض پوشک و … بپردازند. اما مجموع مقدار خواب بچه در این سن همان 14 تا 17 ساعت است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند تقریبا هر سه ساعت یکبار نیاز دارند که شیر بخورند. در حالیکه نوزادانی که شیر خشک میخورند بیشتر به وعده غذایی نیاز دارند. آنها معمولا هر دو ساعت یکبار شیر می خورند. البته این مقادیر می تواند در نوزادان متغیر باشد.

در این دوران به دلیل اینکه نوزاد در اکثر مواقع خواب است والدین می توانند به راحتی استراحت کنند. البته در برخی از شرایط نیز ساعت خواب نوزاد خراب می شود. این زمانی است که نوزاد شما درد دارد مانند دل درد و یا گوش درد و …  و یا از مشکلی رنج می برد. پس اگر با گریه های مداوم نوزاد مواجه شدید و یا او خواب کافی نداشت، بهتر است علت را بررسی کنید. کولیک یکی از مهم ترین علت های نخوابیدن نوزادان در شب می تواند باشد.

3 تا 6 ماهگی

حدودا با شروع سه ماهگی، مقدار نیاز نوزاد به خوابیدن کمتر می شود. نوزادان در این ماه ها نیاز به 12 تا 15 ساعت خواب در شبانه روز دارند. در این سن دوره های خوابیدن آنها طولانی مدت تر خواهد شد و دیگر دائم برای تغذیه و شیر خوردن بیدار نمی شوند. زیرا آنها می توانند با تغذیه کمتر، مدت بیشتری را بخوابند. اگر نوزاد شما مشکل خاصی مانند دل درد، کولیک و … نداشته باشد در این دوره خواب شبانه تنظیم می شود و نوزاد بهتر می تواند در شب به خواب برود. البته استثناهایی نیز وجود دارد.

6 تا 12 ماهگی

از شش ماهگی به بعد تنظیم خواب نوزادان راحت تر خواهد بود. در این ماه ها نوزادان بیشتر مدت زمان خوابیدن را در شب دارند. البته مسائل و مشکلاتی مانند دندان درآوردن، بیماری ها و … می تواند تنظیم خواب کودک را دچار اختلال کرده و کودک شب ها به راحتی نخوابد. اگر کودک نتواند به خوبی در شب استراحت کند پس والدین باید به فکر تنظیم ساعت خواب کودک و راهکارهایی برای بهتر خوابیدن کودک باشند.

چگونه خواب نوزاد را تنظیم کنیم

چگونه نوزاد خود را بخوابانم؟

اگر به دنبال تنظیم ساعت خواب نوزاد هستید و می خواهید او را بخوابانید، اما او برای نخوابیدن پافشاری می کند، نگران نباشید شما تنها نیستید. اکثر نوزادان برای خوابیدن با والدین خود مشکل دارند. در زیر راهکارهایی برای تنظیم خواب نوزاد ارائه شده است. اگر شما بتوانید این استراتژی ها را به صورت مداوم تکرار کنید، می توانید خواب نوزاد خود را تنظیم کنید. نخوابیدن نوزاد و بی خوابی های او می تواند نوسانات خلقی، گریه، بهانه گرفتن و … را با خود به همراه داشته باشد. پس بهتر است به دنبال راهکارهایی برای خوابیدن کودک و تنظیم خواب نوزاد باشید.

به کودکتان توجه کنید که راحت باشد

قبل از اینکه فرزندتان را در گهواره قرار بدهید، مطمئن شوید که او در جای خود راحت است. شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که احساس کنید نوزادتان می خواهد بخوابد اما مشکلاتی دارد که خوابیدن را برای او سخت می کند. بله درست است. قبل از خوابیدن شما باید به کودکتان توجه کنید که راحت باشد. برای این منظور، پوشک او را چک کنید، آیا کودکتان گرسنه نیست؟ آیا نوزاد شما لباس مناسبی دارد بیش از اندازه گرم و یا سردش نیست؟ دمای اتاق برای او مناسب است؟

محیط خواب کودک را بررسی کنید

محیط خواب نقش مهمی در خواب رفتن کودک خواهد داشت. اگر نوزاد شما عادت دارد در یک محیط آرام و بدون سر و صدا به خواب برود پس بهتر است چنین محیطی را برای او فراهم کنید. راحت و آرام نگه داشتن نوزاد هنگام خواب به او کمک می کند تا خواب خوبی داشته باشد و سریع بخواب برود. شما می توانید:

با خاموش کردن لامپ ها و چراغ ها کمک کنید تا یک اتاق نسبتا تاریک برای بهتر خوابیدن نوزاد مهیا شود.

اگر احساس می کنید کودک از تاریکی مطلق می ترسد می توانید با روشن کردن چراغ شب کمی نور را برای آرام کردن کودک به وجود بیاورید.

استفاده از صداها و موسیقی های آرامش بخش می تواند کمک کند تا نوزاد شما بهتر به خواب رود.

همچنین استفاده از گهواره و تکان دادن نوزاد باعث می شود که او بخوابد.

از قنداق کردن نوزاد برای بهتر خوابیدنش استفاده کنید

قنداق کردن نوزادان روشی است که از قدیم بسیار مرسوم بوده است. اگر به این فکر می کنید که چگونه نوزاد تازه متولد شده خود را به راحتی بخوابانید، به شما پیشنهاد می کنم از قنداق کردن او استفاده کنید. قنداق کردن کمک می کند تا نوزاد شما سریعتر و بهتر بخوابد. همچنین مدت طولانی تری را در خواب باشد. دلیل این امر این است که نوزادان فاقد کنترل حرکتی هستند و اغلب به صورت غیر ارادی بدن آنها در خواب تکان می خورد. نوزاد ممکن است در خواب دست هایش را تکان بدهد و یا پاهای خود را تکان بدهد. این حرکت ها می تواند باعث شود که نوزاد از خواب بیدار شود. پس قنداق کردن او راه مناسبی برای جلوگیری از بیدار شدنش است. نوزاد قنداق شده احساس آرامش و راحتی بیشتری دارد. چند نکته ساده که هنگام قنداق کردن نوزاد بهتر است به آن توجه کنید این است که:

برای جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه نوزاد، می توانید از یک پتوی پنبه ای سبک و یا کیسه خواب استفاده کنید.

مطمئن باشید که فضای مناسبی برای حرکت باسن و پاهای نوزاد به جا گذاشته اید. زیرا محکم قنداق کردن نوزاد می تواند باعث ایجاد مشکلات لگن در بزرگسالی شود.

در حدود دو ماهگی نوزاد می تواند غلت بخورد و شروع به غلتیدن می کند. در این هنگام دیگر او را قنداق نکنید.

با کودک خود در روز بازی کنید و به او توجه کنید

کارشناسان می گویند هنگامیکه والدین در طول روز با نوزاد خود بازی کنند و سعی کنند که کودک تحرک بالایی داشته باشد، در شب بهتر به خواب می رود. برای تنظمی خواب نوازد سعی کنید با کوچولوی خود بیشتر بازی کنید. فرزندتان را در آغوش بگیرید و با او صحبت کنید. در اینصورت آنها إحساس امنیت و آرامش بیشتری دارند. زمانی که کودک شما در هنگام بیدار بودن عشق و توجه زیادی را دریافت کند بهتر می خوابد. البته به یاد داشته باشید که این فعالیت ها باید در طول روز باشد. هنگام شب وقتی بیدار می شوید که نوزاد خود را شیر بدهید و یا پوشک او را عوض کنید سعی کنید با او صحبت نکنید و سکوت را رعایت کنید. این کار باعث می شود که ساعت خواب کودک تنظیم شده و یاد بگیرد که در شب باید استراحت کند.

یک برنامه خواب برای کودکتان در نظر بگیرید

شما می توانید از اوایل شش یا هشت ماهگی یک روال خواب برای نوزاد خود در نظر بگیرید. برنامه خوابی که برای خواب بچه در نظر می گیرید باید آرامش بخش باشد و چیزی باشد که کودک آن را دوست داشته باشد. سعی کنید در برنامه خواب نوزاد خود موارد زیر را رعایت کنید:

برنامه خوابی که برای تنظیم خواب کودک در نظر میگیرید باید آرامش بخش باشد. از فعالیت های بیش از حد قبل از خوابیدن و فعال بودن دوری کنید. زیاد از حد خندیدن و هیجان داشتن می تواند خوابیدن را مشکل کند.

برنامه خوابی که در نظر میگیرید باید به گونه ای باشد که حداقل ده دقیقه آخر کودک در اتاق خواب باشد. این کار به نوزاد و یا کودک شما کمک می کند تا علاقه مند به رفتن به اتاق خواب شده و اتاق خواب خود را با فعالیت های مثبت و آرام مرتبط بداند.

به یاد داشته باشید که هدف از برنامه قبل از خواب این است که کودک بتواند آرام شود و به این عادت برسد که موقع خوابیدن چه زمانی است. در اصل برنامه خواب به تنظیم خواب نوزاد و یا کودک کمک شایانی می کند. برخی از کارهایی که می توانید در برنامه و روال خواب کودک داشته باشید عبارتند از:

دوش گرفتن یا حمام آب گرم

لباس خواب تن کودک کردن به منظور یادآوری به کودک که زمان خوابیدن است.

مسواک زدن

ماساژ کودک

تکان دادن نوزاد

کم نور کردن اتاق خواب و استفاده از چراغ خواب

کتاب داستان خواندن برای کودک

خواندن لالایی برای نوزاد

استفاده از موسیقی های آرامش بخش

بغل کردن و گفتن شب بخیر

قنداق کردن نوزادان

قبل از خوابیدن نوزاد را در گهواره قرار دهید

این نکته یکی از نکات کلیدی برای خوابیدن نوزاد است. قبل از آنکه او در آغوش شما خوابش ببرد او را در گهواره و یا تخت خوابش بگذارید. این کار به نوزاد کمک می کند تا ارتباط مناسبی با تختخواب خود برقرار کند. اگر هر بار نوزاد در بغل شما به خواب برود این به یک عادت تبدیل می شود و انتظار دارد که دائم در آغوش شما بخواهد. حتی زمان هایی که شما نمی توانید او را در آغوش بگیرید. در اوایل ممکن است او به دلیل آشنا نبودن با گهواره یا تختخواب شروع به گریه کردن و بهانه گرفتن کند، اما به مرور خوابیدن در تختخواب خود به یک عادت مثبت تبدیل می شود. اگر نمی دانید چه هنگامی باید کودک را در تختخواب قرار دهید به علائم خواب او دقت کنید. مانند:

ماساژ دادن چشم ها

افتادگی پلک

گریه های بی دلیل

نوسانات خلقی و …

از پستانک برای خواباندن نوزاد استفاده کنید

طبق مطالعات انجام شده، استفاده از پستانک به کودک شما آرامش می دهد و خطر ابتلا به SIDS را نیز کمتر می کند. اگر کودک شما به سختی می خوابد می توانید از پستانک به عنوان ابزاری برای راحت خوابیدن نوزاد کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که هنگامیکه پستانک نوزاد در خواب افتاد دیگر نیازی نیست که مجدد آن را در دهان نوزاد قرار دهید. استفاده از پستانک باید به اندازه باشد تا به یک عادت برای نوزاد تبدیل نشود. به همین دلیل می توانید از پستانک در کنار بقیه روش ها برای تنظیم خواب نوزاد استفاده کنید.

از اجبار و سختگیری های شدید برای خوابیدن کودک استفاده نکنید

هرگز کودک خود را به زور نخوابانید. نیاز نیست برای اینکه او هر شب ساعت 9 بخوابد او را از غول شب و یا هر موجود وحشتناک دیگر بترسانید. این کار باعث می شود که فرزندتان نتواند خواب همراه با آرامشی را در شب داشته باشد. سعی کنید با فرزندتان سازگارتر باشید. اگر شما با فرزند خود سازگاری بالایی داشته باشید بهتر می توانید با او ارتباط برقرار کنید و به تنظیم خواب کودک کمک کنید.

ساعت خواب نوزادان

سخنی از مشاوران آویژه

والدین برای تنظیم خواب نوزدان با مشکلات زیادی مواجه می شوند. مشاور خواب کودک بیان می کند که مقدار زمان خواب برای نوزادان در ماه های مختلف بسیار متفاوت خواهد بود. پس اگر نوزاد شما در ماه های اول 16 ساعت خواب در شبانه روز داشته ولی حال با رسیدن به 6 ماهگی خواب او بسیار کمتر شده است، نگران نباشید. برای تنظیم خواب شبانه نوزاد والدین باید صبر زیادی داشته باشند و از خشونت و یا بی حوصلگی دوری کنند. یک پدر یا مادر نمونه کسی است که بداند نوزادش چه موقع به چه چیزهایی احتیاج دارد و چه هنگام او باید بخوابد. همچنین برنامه خواب منظمی را برای کودک خود تنظیم می کند تا ساعت خواب نوزاد یا کودک مشخص باشد.

اگر نوزاد شما شب ها بی قراری می کند و خواب خوبی ندارد نگران نباشید. شما می توانید از مشاور خواب کودک کمک بگیرید. مشاوره آنلاین نیز که یکی از راه های دسترسی سریع به مشاوره است می تواند به شما خدماتی در زمینه تنظیم خواب کودک ارائه دهد.

سوالات متداول

چگونه نوزاد را سریع بخوابانیم؟

هر کودکی متفاوت است و برخی از نوزادان ممکن است سریع تر از دیگران بخوابند. شما نمی توانید این موضوع را تغییر بدهید. اما می توانید با ایجاد یک برنامه منظم و آرامش بخش قبل از خواب آنها را به خوابیدن تشویق کنید.

چگونه یک کودک را بخوابانیم؟

برای خوابیدن کودک نمی توان از اجبار استفاده کرد. در عوض می توانید برای کمک به خوب خوابیدن کودک کارهایی انجام دهید مانند:

ایجاد یک برنامه آرام بخش قبل از خواب

ارائه توجه به کودک و فعالیت زیاد کودک در طول روز

قنداق کردن یا استفاده از پستانک

راحت نگه داشتن اتاق خواب و کودک شما

قرار دادن نوزاد در گهواره قبل از اینکه بخوابد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو