تقسیم بندی فضای خانه؛ ایده‌هایی ناب که فضایی زیبا و کاربردی بسازید

منبع: خبرنما

3

1402/3/12

01:40


وقتی صحبت از معماری و طراحی می‌شود، خیلی‌ها از طراحی تقسیم بندی فضای خانه که این روزها بیشتر کاربرد پیدا کرده استفاده می‌کنند. اما این که طرح تقسیم بندی چیست؟ بهتر است این مطلب را مطالعه کنید. با خواندن این مقاله خواهید دانست که چطور از طرح تقسیم بندی برای فضای خانه تان استفاده کنید…

تقسیم بندی فضای خانه؛ ایده‌هایی ناب که فضایی زیبا و کاربردی بسازید

وقتی صحبت از معماری و طراحی می‌شود، خیلی‌ها از طراحی تقسیم بندی فضای خانه که این روزها بیشتر کاربرد پیدا کرده استفاده می‌کنند. هنگام طراحی و دیزاین فضای آشپزخانه، نشیمن، اتاق غذاخوری و محل بازی بچه، قوانینی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. در چنین مواقعی می‌توانید از طرح تقسیم بندی استفاده کنید که برای خانه‌تان بهترین گزینه است. شاید بپرسید طرح تقسیم بندی چیست؟ بهتر است این مطلب را مطالعه کنید. با خواندن این مقاله خواهید دانست که چطور از طرح تقسیم بندی برای فضای خانه تان استفاده کنید.

چرا طرح تقسیم بندی مهم است؟

با تقسیم کردن یک فضا می‌توانید از خانه‌تان برای چند منظور استفاده کنید. هرچند بعضی از اتاق‌ها یا فضاهای خاص مانند آشپزخانه واضح طراحی و ساخته می‌شوند، اما برای بعضی از فعالیت‌های خاص مثلا فضای بازی فرزندانتان، ایجاد یک منطقه خاص در اتاق نشیمن می‌تواند بهترین کار باشد. با تقسیم بندی می‌توانید این فضا را ایجاد کنید، تا هم فرزندان کوچک‌تان به راحتی در آن مکان بازی کنند، هم شما مواظب آن‌ها باشید.

به این ترتیب حتی از شلوغ شدن فضای نشیمن نیز جلوگیری می‌کنید، زیرا دیگر هرگز وسایل بازی کودکتان ریخت و پاش نخواهد بود. همچنین شما می‌توانید مکان بازی کودکانتان را با قسمتی که تلویزیون را قرار داده اید ترکیب کنید، درست رو به روی فضای غذاخوری تان.

طراحان خانه معتقداند که تقسیم بندی خانه خیلی مهم است، زیرا آن وقت می‌توانید فضاهای دنج زیادی برای نشستن و استراحت کردن ایجاد کنید. فرض کنید، در حالی که دوست دارید وارد یک مکان ساکت و ساده شوید، ناگهان با اتاقی مملو از لوازم رو به رو ‌شوید که بیشتر شبیه انباری است نه جایی که لحظه ای در آن استراحت کنید.

بنابراین اگر یک قسمت از خانه را با یک دست مبل و یک قالیچه کوچک دکور کنید، می‌تواند مکانی دنج برای استراحت باشد. مثلا اگر اتاق بزرگی دارید می توانید آن را به چند قسمت تقسیم کنید، یک قسمت برای بازی و تماشای فیلم، قسمت بعدی برای غذاخوری، بعدی فضایی برای نوشیدن قهوه عصرانه …، ظاهر همه این تقسیم بندی ها به شما احساس بهتری خواهد داد و از شلوغی بیش از حد خانه نیز جلوگیری خواهد کرد.

به قول طراح بریتانیایی اما سیمز-هیلدیچ “طرح تقسیم بندی” در داخل خانه به ساختار و ظاهر بهتر آن کمک می‌کند و ابزاری عالی برای استفاده حداکثری از فضایی است که در آن زندگی می‌کنید.

اکنون که متوجه شدید چرا تقسیم بندی خانه یا اتاق های بزرگ مهم هستند، بیایید به این نکات مهم توجه کنید تا به روش بهتری این طرح را در خانه‌تان پیدا کنید.

قبل از پیدا کردن طرح‌تان با دقت برنامه ریزی کنید

سیمز-هیلدیچ هشدار می‌دهد که اگرچه طرح تقسیم بندی ممکن است راحت به نظر برسد، اما همچنان نیاز به فکر و برنامه ریزی قبلی دارد. “طرح تقسیم بندی خانه راه عالی برای تقویت روابط و تعامل بین اعضای خانواده و مهمانان است. این طرح کمک می‌کند تا اتاق‌های یک خانه یا فضای دور همی افراد کنار هم قرار گرفته و ارتباط اعضای خانواده نیز با همدیگر تداوم پیدا کند.”

اما “قبل از خرید مبلمان حتما برنامه ریزی دقیقی انجام دهید، باید بدانید که می‌خواهید چگونه طرح تقسیم بندی را در فضای موجود پیاده کنید و مبلمان باید کجای این فضا و چگونه قرار بگیرد.”

در غیر این صورت حتما به مشکل می‌خورید، مثلا ممکن است همه مبلمان شما در قسمت مورد نظر جا نشوند، یا طوری چیده شوند که به جای شیک و زیبا دیده شدن، بیشتر شلوغ و درهم و برم به نظر برسند.

از وسایل کمتری استفاده کنید، به نوعی زیاد فضا را بسته و محدود نکنید

هرچند ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما طرح تقسیم بندی به این معنا نیست که شما باید فضای موجود را محدود و بسته بچینید. بلکه دلیل جذاب بودن طرح تقسیم بندی فضای آزاد اطراف آن است که هر قسمت دید کامل قسمت دیگر دارد و به خوبی می‌توانید با همدیگر در قسمت از خانه ارتباط برقرار کنید.

هنگامی که یک قسمت را به فضای خاصی اختصاص می‌دهید باید فضای دلبازی ایجاد کنید. مثلا اگر می‌خواهید اول جلوی شومینه را دکور کنید و اتاق آنقدر بزرگ نیست که یک مبلمان چند نفره بچینید، پس تنها از دو مبل و چند صندلی استفاده کنید. وقتی چیدمانتان تمام شد، خواهید دید که چه فضای زیبا و دلبازی ایجاد کرده‌اید.

از پارتیشن متحرک استفاده کنید

اگر می‌خواهید فضای تقسیم بندی‌تان خصوصی‌تر باشد، پس از پارتیشن‌های متحرک استفاده کنید. پارتیشن‌های متحرک اتاق برای ایجاد فضای ذخیره سازی و خصوصی‌تر بهترین گزینه هستند. در واقع شما می‌توانید هر وقت که دوست دارید، با استفاده از پارتیشن فضایی که در آن قرار دارید را تبدیل به یک اتاق کنید.

استفاده از فرش برای ایجاد “تقسیم بندی فضا”

اگر پارتیشن‌ها برای هر قسمت از خانه امکان پذیر نیست، یا دوست ندارید از آن‌ها استفاده کنید، راه دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند به جدا سازی فضای داخل خانه و اتاق‌تان کمک کند. بله شما می‌توانید از فرش‌ها و قالیچه‌ها برای تقسیم بندی فضای نشیمن و اتاق تان استفاده کنید. در چنین طرحی به جای انتخاب یک فرش بزرگ که کل فضا را می‌پوشاند، از فرش های مختلف با اندازه و رنگ‌های مختلف استفاده کنید. با این روش قطعا فضای داخلی خانه تان تقسیم بندی مشخصی خواهد داشت.

سیمز-هیلدیچ با اشاره به مزایای فوق العاده فرش های در طرح تقسیم بندی می‌گوید، در حالی که کف چوبی می‌تواند برای آشپزخانه مناسب باشد، استفاده از فرش به فضای اتاق نشیمن شما احساس راحتی بیشتری می‌بخشد.

تقسیم بندی فضای داخلی خانه با رنگ

یکی دیگر از گزینه‌ها برای تقسیم بندی فضای داخلی، استفاده از رنگ‌ها است. با رنگ، می‌توانید از روشی کاملا متفاوت برای تقسیم بندی خانه‌تان استفاده کنید. فراموش نکنید این روش جسارت و دقت بیشتری می‌خواهد. زیرا در عین حال که سعی در استفاده از رنگ‌های مختلف دارید، باید هارمونی و هماهنگی خاصی بین رنگ‌های که در هر قسمت استفاده می‌کنید نیز ایجاد کنید.

متناسب به هر فضا از انواع مختلف صندلی‌ها استفاده کنید

یکی از راه‌های طبیعی تقسیم بندی فضای داخلی خانه، استفاده از انواع مختلف صندلی‌ها برای هر قسمت است. همیشه سعی کنید برای مشخص کردن یک فضا در خانه‌تان از صندلی‌های متناسب با آن مکان استفاده کنید.

سیمز-هیلدیچ نیز می‌گوید یک مبل L شکل می‌تواند قسمت نشیمن که کنار شومینه چیده شده را از قسمت ناهارخوری جدا کند، که به نوبه خود می‌تواند توسط یک جزیره از آشپزخانه جدا شود. یک فضای بزرگ بدون تقسیم بندی می‌تواند خالی به نظر برسد و منجر به هدر رفتن فضایی شود که می‌توانید بهتر و شیک‌تر طراحی کنید.

منابع نوری را نیز در نظر بگیرید

برای طرح تقسیم بندی به منابع نوری نیز توجه کنید. برای تقسیم بندی هر بخش و فضای خانه نورهای متفاوت از همدیگر انتخاب و استفاده کنید. مثلا شما می‌توانید از یک آویز برای فضای ناهار خوری، نورپردازی میز قسمت وسط سالن و نور کامل برای آشپزخانه استفاده کنید.

شما نیاز به نورپردازی مختلف برای هر قسمت از فضای داخلی دارید. فراموش نکنید که شما هم به نورپردازی محیطی و هم به نور سقفی و بالای سر نیاز دارید. اما در حالی که نورپردازی مهم است، اما نباید زیاد با نور بازی کنید، بلکه باید سعی کنید از این روش به ساده‌ترین شکل آن استفاده کنید. مثلا در انتخاب آویزها و تعداد آن‌ها زیاده روی نکنید یا فقط به نور سقفی متکی نباشید. باید مطابق با فضایی که ایجاد کرده‌اید نورپردازی کنید. مثلا فضایی که برای تماشای تلویزیون ایجاد کرده‌اید، به نور زیاد نیاز ندارد، بلکه برای میز غذاخوری باید نور کافی داشته باشید.

فضای باز بیرون را فراموش نکنید

اگر در حال خواندن این مطلب هستید و فکر می‌کنید طرح تقسیم بندی فقط برای فضای داخلی است باید بگوییم، نه این درست نیست، بلکه شما می‌توانید از طرح تقسیم بندی برای فضای بیرونی خانه‌تان نیز استفاده کنید. مثلا می‌توانید فضای حیاط خانه‌تان را به چند بخش تقسیم کنید و برای اهداف خاصی از آن استفاده کنید.

تقسیم بندی این فضا نیز به اندازه فضای داخلی خانه‌تان مهم است. حتی اگر حیاط بزرگی دارید، می‌توانید یک آلاچیق بسازید. همچنین می‌توانید فضایی برای باربیکیو یا آشپزخانه، قسمتی برای غذاخوری و حتی فضایی برای استراحت، همه این ها در طرح تقسیم بندی حیاط امکان پذیر است.

هنگام تقسیم بندی فضای داخلی سیستم تهویه هوا را نیز در نظر بگیرید

سیمز هیلدیچ می گوید: “طرح تقسیم بندی در یک فضای بزرگ برای کسانی که دوست دارند هنگام میزبانی و آشپزی با خانواده و مهمانانشان معاشرت کنند عالی است و به میزبان اجازه می‌دهد به راحتی با مهمانان‌اش در حین آشپزی و تهیه غذا صحبت کند.

اما به فکر تهویه هوا نیز باشید. همانطور که می‌دانید، هنگام آشپزی بوی غذا در سراسر خانه پخش می‌شود و حتی بوی آن تا مدت‌ها باقی می‌ماند. بنابراین به سیستم تهویه هوا توجه کنید.

با این حال، فراموش نکنید که قسمتی را برای خودتان طراحی کنید تا خیلی راحت پاهایتان را بالا بیاورید، چشمانتان را ببندید و استراحت کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو