نکات مهم برای داشتن سفری بهتر

3

1402/3/12

01:41


گردشگری به معنی سفر رفتن با هدف لذت بردن یا برای کار و بیزینس است که خود به شاخه‌های…

گردشگری به معنی سفر رفتن با هدف لذت بردن یا برای کار و بیزینس است که خود به شاخه‌های دیگری نیز تقسیم می‌شود؛ اما گردشگری دارای تعریفی کلی و نهایی بوده که به معنی تمام فعالیت‌هایی که شخص یا گروهی از افراد به یک مکان غیر از مکان زندگی خود رفته و برای گذراندن اوقاتی خوش یکی الی چند روز یا چند هفته را سپری می‌نمایند. برای شروع سفر و رهایی از روز‌های کسل کننده، چالش‌ها و مسائل بسیاری نظیر محل اقامت، نحوه رسیدن به مقصد، وسایل ضروری، هزینه سفر و… روبه‌روی شخص است که باید به آن‌ها توجه نمایید.

سفر و گردشگری

تاریخچه سفر

در گذشته تنها افراد ثروتمند به اقصی نقاط جهان برای دیدن آثار و شاهکارهای هنری یا آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم می‌رفتند؛ اما به مرور زمان بر تعداد گردشگران افزوده شد و در سال ۱۹۵۰ تنها ۲۵ میلیون نفر به دیگر نقاط جهان رفتند و در سال ۲۰۰۷ این اعداد و ارقام افزایش یافت و به ۸۲۵ میلیون رسید. همچنین در سال ۲۰۱۷ شاهد ۱ میلیارد و ۳۲۳ میلیون گردشگر بودیم که به منظور طبیعت‌ گردی، تاریخی و… به دیگر نقاط جهان سفر کردند. با نگاهی به گذشته در می‌یابیم که در قدیم بیشتر سفرها و توریست‌ها از سوی ایران به سمت اروپا و ژاپن بوده است و توریستی از اروپا به دیگر نقاط جهان وجود نداشت. با گذر زمان، این امر کاملا وارون شده و اروپایی‌ها به قصد آشنایی با آداب و رسوم، فرهنگ، زبان، محصولات و اجناس، شیوه حکومتی و… به سمت کشورهای مسلمان سفر کردند.

فواید سفر و گردشگری

سفر و گردش که یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها برای زندگی هر فردی هستند، تاثیرات بسیار خوبی بر روی فرد خواهد گذاشت. این فواید و اتفاقات مناسب در اثر سفر رفتن به شرح زیر است:

  • باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود.
  • شاهد تنوع در زندگی هستیم.
  • استفاده از هوای آزاد و مطبوع
  • آمادگی یافت در برابر اتفاقات غیر منتظره، عجیب و هیجان‌انگیر
  • ارزش چیزها و تفاوت قیمت را حس می‌کنیم.
  • مستقل شدن و پیروی از خواسته‌های خود
  • در لحظه زندگی می‌کنیم.
  • تفاوت‌ها را به خوبی درک می‌کنیم.
  • آشنایی با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم
  • خاطره سازی و ارتباط بهتر با عزیزان

انواع سفر

برای داشتن یک سفر مناسب و لذت‌ بخش، ابتدا باید در نظر بگیریم که با چه سفری روبه‌رو هستیم. سفر دارای انواع مختلف بوده و با توجه به ویژگی هر کدام باید شرایط را درنظر گرفت و خود را برای آن آماده نمود. سفر به حالت‌های کلی نظیر سفرهای دوستانه، سفرهای تنهایی، خانوادگی، کاری، زیارتی، ماجراجویانه، کوله‌گردی یا جاده‌ای و سفرهای آخر هفته تقسیم‌بندی می‌شود.

سفر و گردشگری

وسایل ضروری برای گردش و سفر

سفر رفتن که به معنای رفع استراس‌ ها و اضطراب‌ ها و همچنین تقویت روحیه است، نیاز به برخی اقلام ضرروی داشته که قبل از شروع سفر باید آن‌ها را فراهم کرد. داشتن کوله پشتی یا چمدان مناسب اصلی‌ترین نیاز هر فرد است که با توجه به نوع سفر و نیازهای فرد، یکی را به دلخواه می‌توان انتخاب نمود. داشتن کفش راحت نیز از دیگر وسایل بسیار ضروری است که باید به آن توجه ویژه شود. حتما در هنگام سفر موارد زیر را به همراه داشته باشید:

  • لوازم بهداشتی: شامپو، خمیر دندان و مسواک، کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده، حوله و دستمال، ناخن‌گیر، لوازم آرایش، صابون، چسب زخم، نخ دندان، شانه و برس، دستمال مرطوب و…
  • وسایل الکترونیکی: شارژر، پاور بانک، چراغ قوه، دوربین و…
  • لباس مناسب فصل: شلوار، کلاه آفتابی، تیشرت، لباس شنا، کیف، عینک آفتابی، دمپایی، جوراب، کمربند و…
  • خوراکی و نوشیدنی: آبمیوه، آجیل، میوه، چای و بیسکوییت، شکلات و…
  • مدارک شناسایی: کارت ملی، شناسنامه، ویزا، پاسپورت، پول نقد و…
  • جعبه کمک‌های اولیه: پنبه، الکل، گاز استریل، قرص مسکن، کرم سوختگی و…
  • همچنین به همراه داشتن چادر مسافرتی، آتش‌زن، اجاق مسافرتی و… برای سفرهای جنگلی و کمپ زدن ضروری هستند.

چند راهکار برای مسافرت کم هزینه اما حرفه ای

برای داشتن سفری کم هزینه ولی جذاب و حرفه‌ای، فصل‌هایی را انتخاب نمایید که افراد کمتر به سفر می‌روند. بهار و تابستان فصل‌های سفرخیز هستند. در تعطیلات اقدام به سفر نکنید، چراکه بیشتر خدمات را با بالاترین قیمت عرضه می‌کنند. از وسایلی ارزان برای حمل و نقل استفاده نمایید که خودرو شخصی یکی از راه‌های ارزان است. غذاهای خیابانی و محلی و همچنین خوردن کنسرو تاثیر زیادی بر کاهش هزینه‌ها دارند. بهترین زمان سفر به هر منطقه‌ای را مدنظر قرار دهید تا در فصول کم گردشگر به آنجا سفر کنید.

نکات مهم برای داشتن سفری بهتر

نکات بسیار مهمی وجود دارد که برای شروع سفر و داشتن اوقاتی خوش لازم به اجرا هستند. کافیست صبور باشید و از سفر خود لذت ببرید. وسایل ضروری خود را از قبل آماده نمایید و درون کیف یا چمدان قرار دهید. مدارک شناسایی خود را فراموش نکنید. رزرو بلیط و تعیین نوع وسیله نقلیه را از چند روز قبل انجام دهید تا سفرتان به تعویق نیفتد. هزینه‌های خود را در نظر بگیرید و طبق آن خرج نمایید.

سحرخیز باشید تا به شلوغی برخورد نکنید و بتوانید از منظره و طبیعت استفاده نمایید. آهسته سفر کردن نکته مهمی است تا بتوانید از مسیر لذت ببرید و عکس‌های زیبایی بگیرید. حتما از قبل اقدام به رزرو اقامتگاه و محل سکونت نمایید. سبک سفر کنید تا بتوانید از تمام مناطق دیدن کرده و حجم زیاد وسایل برای شما مشکل به وجود نیاورد. کفش مناسب از واجبات یک سفر دلپزیر است. حتما از غذاهای محلی شهر مقصد مخصوصا غذاهای خیابانی میل نمایید تا علاوه یر صرفه جویی در هزینه‌ها، از تنوع غذایی و محصولات شهر مقصد آگاه شوید.

به هتل‌ها و اقامتگاه‌های گران نروید و پول خود را صرف تماشای مکان‌های دیدنی و تفریحات موجود نمایید. با مردم محلی صحبت کنید و ارتباط برقرار کنید. بهترین مسیر و خوش آب‌وهواترین راه را انتخاب کرده تا مسیری خسته کننده پیش روی شما نباشد.

سفر و گردشگری

سخن پایانی

سفر و گردش که اصلی‌ترین فعالیت‌های انرژی‌بخش و خاطره‌انگیر برای اشخاص است، فواید بسیاری دارند. کاهش اضطراب و استرس، استفاده از هوای آزاد و مطبوع، آشنایی با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم و… از جمله مواردی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره داشت. برای رفتن به سفر نکات بسیاری وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان سفری بی‌عیب و نقص داشت. همچنین برای شروع سفر نیاز است تا نوع سفر خود را بشناسیم و با توجه به آن وسایل شخصی و مورد نیاز خود را جمع نماییم.

منبع : مجله گردشگری تاپ تراول

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو