غار گرز رستم شهرکرد یکی از جاذبه های دیدنی چهارمحال و بختیاری به شمار می رود

منبع: همگردی

5

1402/3/12

07:31


سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای واصله، غار گرز رستم شهرکرد یکی از جاذبه های دیدنی چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

غار گرز رستم شهرکرد که از آن با عنوان غار تانا هم نام برده می شود، با 6 چاه مختلف به عنوان عمیق ترین غار استان چهارمحال و بختیاری شناخته شده است. وجود ستون های استلاکتیتی، استلاگمیت ها، قندیل های پفکی، خفاش، پروانه، حشره از نکات قابل توجه این غار هست. غار در منطقه ای که جنس سنگهای ان از کنگلومرا بوده، شکل گرفته و در حقیقت شکافیست در صخره های بسیار فرسوده کنگلومرایی که نفوذ آب در طول سالیان دراز به آن شکل و شمایل داد. از این رو، ریزش فراوان سنگ در اکثر قسمتهای غار بویژه چاه دوم غار محسوس هست و غارنورد باید در این غار جانب احتیاط را بسیار نگه دارد. تعداد چاه ها شش حلقه است و چاه شماره 5 با عمق 70 متر که از دو قسمت تشکیل شده، دارای 5 رول است که ژرف ترین چاه تانا هست.

قبل از این چاه که فرود 35 متر اول آن کاملا معلق بوده، دو سوراخ و گربه رو بسیار تنگ وجود دارد که دومی دقیقا روی همین چاه 70 متری است و در صورت بی احتیاطی، امکان سقوط بسیار هست. در اواسط مرحله دوم این چاه ساختار بدنه غار به گونه بسیار جالبی تغییر کرده و جنس آن به سنگ آهک تبدیل می شود و غارنورد را در غاری با سیستم غارهای منطقه غرب قرار می دهد.

در کل، غاریست بسیار جذاب و در برگیرنده عوارض جالب همچون تروارس، چاه، تنگناهای خرچنگ رو و سینه خیز، حفره، تالاری زیبا و جریان دائمی آب. از محل پارک خودروها تا دهانه حدودا یک ربع ساعت زمان لازم است و میتوان از شهرکرد یک روزه از این غار بازدید کرد. تیمی به سرپرستی خانم سمیرا زارعی و با حضور آقایان یوسف سورنی نیا به عنوان سرپرست فنی، سعید محمدی، مهرداد حاجی هاشمی، عبدالرضا ابراهیمی، ایمان حیدرزاده موفق شدند پیمایش غار را در تاریخ های 1 و 2 دی 1390 به پایان برسانند.

غار گرز رستم شهرکرد یکی از جاذبه های دیدنی چهارمحال و بختیاری به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو