ناکامی سیاست محدودسازی؛ فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های خارجی افزایش یافته است!

ناکامی سیاست محدودسازی؛ فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های خارجی افزایش یافته است!


منبع: تکراتو

4

1402/3/12

11:06


باوجود تمام محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت در پلتفرم‌های خارجی، هنوز هم با افزایش فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام مواجه هستیم.

ناکامی سیاست محدودسازی؛ فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های خارجی افزایش یافته است!

باوجود تمام محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت در پلتفرم‌های خارجی، هنوز هم با افزایش فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام مواجه هستیم.

فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام حتی از قبل نیز بیشتر شده است به‌طوری که انگار اصلاً محدودیتی وجود نداشته است. آمار دیگر نشان می‌دهد که اینستاگرام بیش‌از 45 میلیون کاربر ایرانی فعال دارد که در هرثانیه 25هزار پست را می‌بینند که شاید کشور ما را به پرمخاطب‌ترین کشور جهان در شبکه اجتماعی اینستاگرام تبدیل کرده باشد.

البته یکی دیگر از موضوعاتی که باعث شده کاربران به پلتفرم‌های خارجی وفادار باشند این است که کاربران ایرانی به اینگونه محدودیت‌ها عادت دارند و هیچوقت در مضیقه قرار نگرفتند.

بیشتر بخوانید: با وجود محدودیت‌های اینترنتی،‌ اقبال ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی خارجی بیشتر شده است!

افزایش فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام با وجود محدودیت‌ها

گزارش دیتاک نشان می‌دهد با وجود فیلتر بودن تلگرام، اینستاگرام و توییتر در ایران، هنوز جمعیت چند ۱۰ میلیونی کاربران ایرانی در این سه‌پلتفرم حضور دارند.

۶۰ درصد از کل کاربران اینترنت در جهان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. در ایران هم ۵۴ درصد از مردم در شبکه‌های اجتماعی مختلف عضو هستند و حضور دارند. حضور پررنگ افراد در این پلتفرم‌ها شبکه‌های اجتماعی را تبدیل به فضای مهمی کرده است.

این شبکه‌ها امروزه هم بستر مهمی برای کسب‌وکارها هستند و هم بخشی‌از سرگرمی‌ها و تعاملات مردم در آن شکل می‌گیرد و همچنین، فضایی هستند برای کسب اخبار، اطلاعات و آموزش‌های مختلف.

افزایش فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام با وجود محدودیت‌ها

با توجه به‌اهمیت شبکه‌های اجتماعی، مطالعه آن‌ها و بررسی رفتار کاربرانشان می‌تواند نکات جالب‌توجهی را ارائه دهد. دیتاک با هدف دریافت اطلاعات از رفتار کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۱ گزارش سالانه خود را منتشر کرده است.

در این گزارش شبکه‌های اجتماعی مختلف، از جمله اینستاگرام، تلگرام و توییتر، بررسی‌شده و نکات مهمی درباره فعالیت‌های کاربران در این پلتفرم‌ها در سال گذشته به‌دست آمده است.

بر اساس یافته‌های دیتاک کاربران ایرانی‌ با وجود تمام محدودیت‌هایی که‌برای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، همچنان حضور پررنگی در شبکه‌های اجتماعی دارند.

یافته‌های دیتاک نشان می‌دهد تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ تا ۶۱ میلیون ایرانی کاربر تلگرام بوده‌اند. اینستاگرام هم ۴۲ تا ۴۶ میلیون کاربر ایرانی دارد و حدود چهار میلیون کاربر ایرانی‌هم در توییتر فعال هستند. البته این تعداد، تعداد کاربران یکتا نیست و مجموع اکانت‌هایی است که ایرانی‌ها در این شبکه‌ها فعال کرده‌اند.

فیلترینگ حریف حضور و فعالیت ایرانی‌ها نشد

در سال ۱۴۰۱، از ۵۳۰ هزار کانال ایرانی فعال در تلگرام مجموعاً ۶۹۰ میلیون پست منتشر شده است. در گزارش دیتاک در مورد میزان فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام آمده:

بسیاری از کاربران ایرانی تصور داشتند با فیلترینگ اینستاگرام، این شبکه اجتماعی نیز همچون فیسبوک از رده‌بندی شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار ایرانی خارج می‌شود؛ اما داده‌های دیتاک نشان می‌دهد که‌پس از اعتراضات حجم محتوای عمومی این بستر به‌مرور افزایش یافت.

یافته‌های دیتاک نشان می‌دهد در سال گذشته از ۶ میلیون اکانت پابلیک ایرانی در اینستاگرام ۴۵۰ میلیون پست منتشر شده و کاربران ایرانی در هر ثانیه بیش از ۲۵ هزار بار پست‌های اینستاگرام را می‌بینند.

سال گذشته، ایرانی‌ها در هر ثانیه حدوداً ۲۳۳ توییت منتشر کرده‌اند و ۹۵ درصد از مجموع توییت‌ها، ری‌توییت و تنها پنج درصدشان توییت دست اول بوده است.

نکته مهم در خصوص سال ۱۴۰۱، فیلترینگ گسترده‌ای بود که اعمال شد و هنوز هم در خصوص برخی پلتفرم‌ها، مثل اینستاگرام، واتس‌اپ، گوگل‌پلی و… این محدودیت ادامه دارد. دیتاک با اشاره به این محدودیت‌ها نکته مهمی را به دست آورده است.

بر اساس یافته‌های این گزارش، با آغاز اعتراضات ۱۴۰۱ و فیلتر شدن اینستاگرام، میزان انتشار پست در این شبکه اجتماعی به‌طور واضحی کاهش یافت؛ این روند کاهشی اما تا اوایل دی ماه ۱۴۰۱ ادامه داشته و پس از آن به‌میزان قبلی برمیگردد.

افزایش فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام با وجود محدودیت‌ها

در تلگرام و اینستاگرام عمده محتوایی که‌منتشر می‌شود تصویری است، در حالی‌که در توییتر بیشتر محتوای متنی منتشر می‌شود.

افزایش فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام با وجود محدودیت‌ها

از نظر موضوعی، بیشتر محتوای منتشرشده در تلگرام در دسته «سرگرمی و روزمره»، «هنر و رسانه» و «مالی و اقتصادی» است؛ اما در توییتر کاربران بیشتر موضوعات «سیاسی»، «سرگرمی و روزمره» و «مسائل اجتماعی» را منتشر می‌کنند.

موضوع‌هایی مانند «هنر و رسانه»، «سرگرمی و روزمره» و «مسائل اجتماعی» بیشترین محتوایی هستند که کاربران در اینستاگرام به‌اشتراک می‌گذارند.

پروکسی‌ها از پرمخاطب‌ترین کانال‌های تلگرام هستند

کانال‌های پروکسی، نرخ‌دهی ارز، دلار، طلا و ارزهای دیجیتال ۷۶ درصد از ۱۰۰ کانال فعال تلگرام فارسی را تشکیل می‌دهند. منظور از کانال فعال، کانالی است که‌بیشترین میزان انتشار پست را در تلگرام فارسی دارد.

هشتگ‌ها یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در شبکه‌های اجتماعی هستند که‌می‌توانند مهم‌ترین و داغ‌ترین مسائلی را که‌در جامعه جریان دارد، نشان دهند. در سال ۱۴۰۱، بیشترین هشتگ‌ها به‌موضوع اعتراضات مربوط بوده که‌در شبکه‌های اجتماعی مختلف توسط کاربران ایرانی استفاده شده است.

در اینستاگرام هشتگ ایران بیشترین تکرار را داشته و هشتگ‌های بلوچستان، تهران، عشق و مهسا امینی هم جزء هشتگ‌های پرتکرار بوده است.

افزایش فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام با وجود محدودیت‌ها

نکته حائز اهمیت در مورد میزان استقبال کاربران از شبکه‌های اجتماعی این است که‌در جهان در هر ثانیه ۴.۷ کاربر جدید به‌شبکه‌های اجتماعی اضافه می‌شوند.

فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام، واتس‌اپ، وی‌چت، تیک‌تاک، تلگرام، اسنپ‌چت، توییتر و پینترست محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان هستند و بیشترین تعداد کاربر را دارند. نکته جالب در خصوص ۱۰ شبکه پُرکاربر جهان این است که‌همه آن‌ها در ایران فیلتر هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ افزایش فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو