کشف پروتئین افزایش عمر که در درمان سرطان هم موثر است!

منبع: تکراتو

3

1402/3/12

14:30


دانشمندان موفق به کشف پروتئین افزایش عمر شدند. البته این پروتئین فقط منجر به افزایش طول عمر نشده و در درمان سرطان نیز بسیار مؤثر است.

کشف پروتئین افزایش عمر که در درمان سرطان هم موثر است!

دانشمندان موفق به کشف پروتئین افزایش عمر شدند. البته این پروتئین فقط منجر به افزایش طول عمر نشده و در درمان سرطان نیز بسیار مؤثر است.

دانشمندان موفق به کشف پروتئین افزایش عمر به‌نام KLF1 شدند که علاوه‌بر افزایش طول عمر می‌تواند سلول‌های کشنده سرطانی را نیز نابود کند. البته این روش فقط مقدمه‌ای بر کشف راز سلامتی‌ است.

بیشتر بخوانید: کشف میکروب‌های تجزیه‌کننده پلاستیک توسط محققان؛ راهکاری ایده‌آل برای حفاظت از محیط زیست

پروتئین افزایش عمر توسط دانشمندان کشف شد

دانشمندان از مدت‌ها قبل به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش خطرات عود سرطان، مقابله با افزایش سلول‌های کشنده سرطان و افزایش طول‌عمر انسان‌ها بوده‌اند. علاوه بر پیشرفت‌هایی که‌در چند دهه گذشته برای تحقق این اهداف انجام شده است، اکنون دانشمندان با کشف یک‌پروتئین جدید به‌پیشرفت بسیار مهم دیگری دست پیدا کرده‌اند.

دانشمندان «دانشگاه پزشکی تایپه» در تایوان از کشف یک اصلاح ژنتیک در موش‌ها خبر داده‌اند که‌می‌تواند سلول‌های کشنده سرطان را دو تا هفت برابر توانمندتر کند و همچنین طول عمر آن‌ها را تا 20 درصد افزایش دهد.

محققان در این مطالعه ابتدا یک آمینو‌اسید (پروتئینی به نام KLF1) را شناسایی کردند که‌با تغییر می‌تواند «تمام ویژگی‌های سالم دوران جوانی را حفظ کند». به‌گفته دانشمندان، ویژگی‌های اشاره‌شده شامل «عملکرد حرکتی بهتر، یادگیری و حافظه بهبودیافته و همچنین سلول‌های ضدسرطانی بهتر» می‌شود و همچنین موش‌ها دارای موهایی «بسیار تیره‌تر و براق‌تر» بوده‌اند.

پروتئین افزایش عمر توسط دانشمندان کشف شد

علاوه‌براین، یکی‌از نشانه‌های مهم پیری، یعنی فیبروز (که به‌سفت‌شدن بافت‌های پیوندی گفته می‌شود و منجر به اختلال در عملکرد اندام‌ها می‌گردد) به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته بود. محققان همچنین موفق شده‌اند تا فواید پروتئین KLF1 را که‌نقش مهمی در فرایند رونویسی ژن‌ها در انواع مختلف سلول‌های خونی ایفا می‌کند، به‌موش‌های غیرجهش‌یافته منتقل کنند.

«چه-کان جیمز شن»، محقق ارشد این مطالعه که‌در مجله علمی Cold Spring Harbor Protocols منتشر شده است، اعتقاد دارد که‌نتایج آن می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی برای سلامت انسان‌ها داشته باشد. او به یورونیوز گفت:

امیدواریم که بتوانیم آن‌ها را در آینده نزدیک عملی کنیم و فکر می‌کنم اگر این کار مؤثر باشد، احتمالاً سال آینده یا تا پایان سال جاری میلادی می‌توانیم برای آزمایش‌های بالینی اقدام کنیم.

درحالی‌که توانایی ازبین‌بردن سرطان به‌خودی‌خود یک هدف اکتشافی کاملاً امیدوارکننده محسوب می‌شود، مطالعه انجام‌شده توسط شن همچنین می‌تواند پتانسیل افزایش طول عمر انسان را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ کشف پروتئین افزایش عمر چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو