اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰ چیست و چگونه می تواند زندگی شما را تغییر دهد؟

اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰ چیست و چگونه می تواند زندگی شما را تغییر دهد؟


منبع: روزیاتو

5

1402/3/12

16:33


اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰ چیست و چگونه می تواند زندگی شما را تغییر دهد؟

اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰ چیست و چگونه می تواند زندگی شما را تغییر دهد؟

ما هر روز با چالش کمبودهای مالی مواجه هستیم وسعی می کنیم هرچیزی را مقصر جلوه دهیم. کمبود زمان یکی از متداول ترین گلایه های افراد است. اما حقیقت این است که بیشتر ما نمی دانیم چگونه از زمان عاقلانه استفاده کنیم. هیچ راهی برای اضافه کردن ساعات بیشتری به روز نیست، اما راهی وجود دارد که با تمرکز بر چیزهایی که بیشترین اهمیت را دارند، از زمانی که در اختیار داریم بیشترین بهره را ببریم. اینجاست که اصل پارتو (Pareto Principle) می تواند کمک بزرگی باشد.

اصل پارتو چیست؟

اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰

ویلفردو پارتو یک اقتصاددان ایتالیایی بود که متوجه شد ۲۰ درصد خانواده های ایتالیایی ۸۰ درصد از کل پول این کشور را در اختیار دارند. او که مجذوب این عدد شده بود، شروع به اعمال این قانون ۲۰/۸۰ برای همه چیز در اطراف خود کرد. به نظر می رسید که این الگو را می توان در هر شرایطی و برای هر موردی اعمال کرد.

۲۰ درصد تلاش ۸۰ درصد نتیجه را به همراه دارد

اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰

درک این نکته مهم است که دنیای مدرن فرصت های زیادی را برای تحقق هر ایده پیش روی ما قرار می دهد. اگر از اصل پارتو پیروی کنیم، می دانیم که ۲۰٪ کار ما، ۸۰٪ نتیجه را به همراه دارد.

یعنی از ۱۰ کاری که برای یک روز برنامه ریزی کرده اید، ۸ مورد از آنها چندان مهم نیستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مشخص کنید ۲ مورد مهم چیست و با آنها شروع کنید. اگر روی ۲۰ درصد تمرکز نکنید، ۸۰ درصد وقت خود را تلف خواهید کرد.

چگونه بفهمم چه چیزی مهم است؟

اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰

اینجاست که باید اراده ای قوی داشته باشید. آن ۲ چیز مهم معمولا سخت ترین و پیچیده ترین کارها هستند. مغز انسان دقیقاً به این شکل است که ما دوست داریم به جای اینکه تلاش و انرژی خود را روی فعالیت هایی که واقعاً برای ما مهم است سرمایه گذاری کنیم، آنها را به تعویق انداخته و روی کارهای کوچک و غیر مهم تمرکز می کنیم.

یک راه خوب برای شروع این است که ۶ اولویت اصلی خود را برای فردا بنویسید. سپس، ۵ عنوان پایین را خط بزنید. اولویت اصلی باقی مانده خود را روی یک کاغذ بنویسید و آن را در جایی قرار دهید که دائماً آن را می بینید.

آنها را پیدا کرده ام بعد چی؟

اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰

سعی کنید هر روز صبح یک ساعت و نیم روی الویت انتخابی خود کار کنید. اجازه ندهید چیزی حواس شما را پرت کند. سعی کنید به کارهای دیگر فکر نکنید. اگر چیزی از ذهنتان خارج نشد، آن را یادداشت کنید و بعداً به آن بازگردید.

خبر خوش برای دانش آموزان

اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰

به معلمان یا اساتید خود فکر کنید؛ آنها هم با اصل پارتو آشنا هستند. از آنجایی که آنها وقت ندارند در مورد کل مطالب دوره خود سؤال بپرسند، دانش شما را فقط در مورد مهمترین قسمت های درس، یعنی همان ۲۰ درصد امتحان می کنند.

شغل آزاد دارید ولی بر خلاف اسمش هیچ وقت آزادی ندارید؟

اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰

اگر شغل آزاد دارید، احتمالا هیچ گونه پوشش پزشکی، مرخصی با حقوق، پس انداز بازنشستگی و بسیاری دیگر از مزایای رایج کارکنان را ندارید. به همین دلیل، ممکن است احساس آسیب‌پذیری کنید و در نتیجه، بیشتر و بیشتر کار کنید تا دچار شرایط بحرانی نشوید.

اما به احتمال زیاد ۸۰ درصد از کارهای شما تنها ۲۰ درصد سود را به همراه دارند. بنابراین، باید به جای کار کردن بر روی یکسری پروژه‌های مختلف، روی مشتریان اصلی پول‌ساز خود تمرکز کنید، سعی کنید روابط بلندمدت با آنها را تقویت کنید، تنها با صرف ۲۰ درصد تلاش، ۸۰ درصد سود به دست خواهید آورد.

اداره یک کسب و کار

اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰

استیو جابز نیز از اصل پارتو خبر داشت. در واقع، حتی شرکت او را از ورشکستگی نجات داد. اگر در اداره کسب و کار خود مشکل دارید، زمان آن رسیده است که تنها روی چند چیز تمرکز کنید که شرکت شما می تواند به بهترین شکل انجام دهد.

زمان پاکسازی فرا رسیده است!

اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰

اگر یک مدیر هستید، به شدت توصیه می شود که بدانید کدام کارمندان مسئول ۸۰ درصد بازده نهایی کار هستند و زمان محدود خود را روی مدیریت آنها متمرکز کنید.

احتمالاً کمد لباستان پر از چیزهایی است که هرگز نخواهید پوشید. حداقل یک بار در ماه فهرستی از لباس هایی که می پوشید تهیه کنید و بقیه را حذف کنید. چیزی را که هرگز نمی پوشید از دست نخواهید داد.

اگر دلتان برای بهترین دوستتان تنگ شده و در نهایت خود را با افراد مختلف دیگری احاطه کرده اید، به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که ۸۰ درصد آنها، تنها ۲۰ درصد از لذتی را که معمولاً هنگام معاشرت با دوست صمیمی خود احساس می کنید، به ارمغان می آورند.

در حال حاضر حاضرید چه چیزی را رها کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو