مصرف روزانه مولتی ویتامین می‌تواند ریسک ابتلا به فراموشی را کاهش دهد

منبع: خبرنما

7

1402/3/12

17:43


تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه مولتی ویتامین می‌تواند به حفظ سلامت مغز و حافظه در افراد مسن کمک کند و به طور بالقوه راهی “ایمن، در دسترس و مقرون به صرفه” برای محافظت از سلامت شناختی افراد تلقی می‌شود. این مطالعه که اخیرا در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، نشان داد بزرگسالان […]

مصرف روزانه مولتی ویتامین می‌تواند ریسک ابتلا به فراموشی را کاهش دهد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه مولتی ویتامین می‌تواند به حفظ سلامت مغز و حافظه در افراد مسن کمک کند و به طور بالقوه راهی “ایمن، در دسترس و مقرون به صرفه” برای محافظت از سلامت شناختی افراد تلقی می‌شود.

این مطالعه که اخیرا در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، نشان داد بزرگسالان بالای 60 سال که هر روز یک مولتی ویتامین مصرف می‌کرند، در مقایسه با بزرگسالانی که دارونما مصرف می‌کردند، در آزمون‌های حافظه عملکرد بسیار بهتری داشتند. محققان به این نتیجه رسیدند که بزرگسالانی که مولتی ویتامین مصرف کرده بودند، ۳۷ ماه کمتر از گروه دارونما از دست دادن حافظه را تجربه کردند.

 

دکتر یونگ، نویسنده اصلی این مطالعه و محقق آلزایمر و پیری مغز در موسسه Taub دانشگاه کلمبیا، در یک بیانیه خبری گفت: “اکثر افراد مسن نگران تغییرات حافظه هستند که با افزایش سن رخ می‌دهد. مطالعه ما نشان می‌دهد که مصرف مکمل مولتی ویتامین ممکن است راهی ساده و ارزان برای کند شدن روند از دست دادن حافظه باشد.”

اگرچه این مطالعه شواهد مثبتی در مورد تأثیر مولتی ویتامین‌ها بر شناخت و حافظه ارائه می‌دهد، (به ویژه از آنجایی که این دومین مطالعه جدید است که روی این موضوع تحقیق کرده است) محققان معتقدند که استفاده از مولتی ویتامین نباید تنها منبع پشتیبانی برای سلامت مغز باشد.

آدام بریکمن، نویسنده و استاد روانشناسی اعصاب در کالج پزشکان و جراحان واگلوس دانشگاه کلمبیا، در بیانیه‌ای گفت: «هیچ نوع مکملی نباید جایگزین راه‌های جامع‌تر برای دریافت ریزمغذی‌های مشابه شود. اگرچه مولتی ویتامین به طور کلی بی خطر است، اما افراد باید همیشه قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنند.

استفاده از مولتی ویتامین و حفط سلامت مغز

تحقیقات نشان می‌دهند که اکثر بزرگسالان آمریکایی و حدود یک سوم کودکان نوعی مکمل غذایی یا مولتی ویتامین مینرال مصرف می‌کنندِ؛ و در حالی که مکمل مولتی ویتامین معمولاً برای ارتقای سلامت کلی مصرف می‌شود، مشخص نیست که استفاده از مولتی ویتامین چه تاثیری بر شناخت دارد.

برای بررسی اثرات مکمل‌های مولتی ویتامین بر حافظه در افراد مسن، محققان بیش از 3500 بزرگسال 60 ساله یا بالاتر را برای مصرف روزانه یک مکمل مولتی ویتامین – به‌ویژه Centrum Silver، از شرکت فایزر یا دارونما به مدت سه سال انتخاب کردند.

همچنین به شرکت کنندگان گفته شد که هر سال یک سری تست را برای اندازه گیری حافظه کوتاه مدت و شناخت در طول این سه سال انجام دهند.

در پایان سال اول، محققان دریافتند که بزرگسالانی که روزانه یک مولتی ویتامین مصرف می‌کنند، در مقایسه با بزرگسالانی که دارونما مصرف می‌کردند، در تست‌های حافظه عملکرد بهتری داشتند و این مزایا در طول مطالعه سه ساله پایدار بود.

محققان برآورد کردند که بزرگسالان گروه مولتی ویتامین حدود سه سال کمتر از گروه دارونما، کاهش حافظه مرتبط با سن را تجربه کردند. با این حال، به نظر نمی‌رسید که مولتی ویتامین بر حفظ حافظه، عملکرد اجرایی، یا تشخیص شی جدید تاثیر داشته باشد.

این مطالعه جدید (COSMOS-Web) بخشی از یک کارآزمایی بالینی بزرگتر (مطالعه پیامدهای مکمل کاکائو و مولتی ویتامین) از بیمارستان زنان بریگام و دانشگاه هاروارد است. یکی دیگر از مطالعه‌های اخیر COSMOS، به نام COSMOS-Mind، به نتایج مشابهی منجر شد: در میان جمعیت مورد مطالعه بیش از 2000 شرکت‌کننده، مصرف مکمل‌های مولتی‌ویتامین مینرال در طول سه سال «شناخت کلی، حافظه اپیزودیک و عملکرد اجرایی» در افراد مسن را بهبود داد.

قابل ذکر است که در هر دو مطالعه COSMOS، مزایای استفاده از مولتی ویتامین برای بزرگسالان مبتلا به بیماری قلبی عروقی بیشتر بود، اگرچه علت آن مشخص نیست.

دکتر بریکمن در یک گزارش خبری گفت: “شواهدی وجود دارد که افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی ممکن است سطوح ریز مغذی پایین تری داشته باشند و مولتی ویتامین احتمالا این کمبود را اصلاح می‌کند.”

تغذیه خوب کلید حفظ سلامت مغز است

اگرچه این مطالعه جدید نشان می‌دهد که استفاده از مولتی ویتامین ممکن است مزایای شناختی مثبتی داشته باشد، تحقیقات بیشتری برای درک علت آن مورد نیاز است. دکتر بریکمن به وبسایت Health گفت: «این مطالعه برای آزمایش مکانیسم‌های خاصی طراحی نشده بود. محققان همچنین بررسی نکردند که کدام اجزای خاص مولتی ویتامین‌ها مفید هستند.»

با این حال، دکتر بریکمن گفت: «بروزب تغییرات کوچک در سطوح ریز مغذی‌ها یا روند جذب که همراه با پیری رخ می‌دهد ممکن است به برخی از تغییرات حافظه که معمولاً با افزایش سن مشاهده می‌شوند، کمک کند». مولتی ویتامین‌ها به طور بالقوه می‌توانند برخی از این کاهش‌ها را جبران کنند یا بازگردانند و متعاقباً بر توانایی تفکر تأثیر بگذارند.

به گفته  هیلی کرین، بنیانگذار  Hailey Crean Nutrition از آنجایی که مولتی ویتامین‌ها به راحتی در دسترس، مقرون به صرفه و به طور کلی بی خطر هستند، ممکن است برای بسیاری از افراد مکمل مناسبی باشند. کرین به هلث گفت: مولتی ویتامین می‌تواند به افراد کمک کند تا نیازهای روزانه ریزمغذی‌هایی را که ممکن است در رژیم غذایی‌شان وجود نداشته باشد یا کم باشد را جبران کنند.

اما مردم همچنان باید هنگام مصرف مولتی ویتامین با احتیاط عمل کنند به این معنا که قبل از شروع هر مکمل جدید با پزشک مشورت کنند. به علاموه همواره باید این نکته را مد نظر داشته باشید که مکمل‌ها هرگز نباید جای یک تغذیه مناسب را بگیرند. تغذیه سالم همواره اولویت است.

کرین می‌گوید: «در نهایت من توصیه می‌کنم مارک مکملی را انتخاب کنید که تاییدیه‌های لازم را دریافت کرده باشد. به علاوه دقت کنید که آنچه روی برچسب مکمل مورد نظرتان قید شده است، واقعیت دارد.

 

همچنین لازم به ذکر است که مولتی ویتامین ها در صورت استفاده تنها باید بخش کوچکی از رژیم غذایی افراد باشند. کلسی کونیک، متخصص تغذیه و مشاور تغذیه  Zenmaster Wellness، به Health گفت: «مولتی ویتامین بیشتر یک شبکه ایمنی است، نه جایگزینی برای مواد مغذی موجود در غذا.»

 

در واقع مهم است که افراد به خوردن انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات و سایر غذاهای کامل ادامه دهند. علاوه بر این، ورزش منظم، خواب کافی، مدیریت استرس و حفظ ارتباط اجتماعی نیز می‌تواند به حمایت از سلامت مغز کمک کند و این عوامل را ابدا نباید نادیده گرفت.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو