آرامگاه جعفر طیار یکی از جاذبه های دیدنی استان خوزستان به شمار می رود

منبع: همگردی

6

1402/3/13

09:32


سیری در ایران/ براساس آخرین گزارشهای منتشر گشته، آرامگاه جعفر طیار یکی از جاذبه های دیدنی استان خوزستان به شمار می رود.

آرامگاه جعفر طیار بنایی تاریخی مذهبی است که در جنوب شهر دزفول قرار گرفت. این آرامگاه مربوط به دوره تیموریان است و در شهرستان دزفول، روستای محمد بن جعفر واقع شد. این اثر در تاریخ 5 بهمن 1378 با شماره 2553 بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مقبره به فرزند جعفر طیار، برادرزاده امام علی علیه السلام منسوب است.

محمد بن جعفر طیار را براساس کتب معتبر، برادرزاده و داماد امام علی علیه السلام می دانند. او که همسر ام کلثوم بوده، از فرماندهان سپاه اسلام نیز بشمار می رفت. پدر محمد از یاران پیامبر بود که در جنگ کشته شد و دو دست خود را از دست داد. پیامبر از خدا دو بال بجای دست های او طلب کرد و لقب طیار را به او داد. آرامگاه محمد بن جعفر طیار را به اختصار با نام جعفر طیار می شناسند. گنبد این بقعه تاریخی با رنگ فیروزه ای خود از 12 قطعه بزرگ تشکیل شده است. کاشی های بکار رفته در گنبد ساده و یکرنگ هستند. حاشیه گنبد فیروزه ای با کاشی های مشکی و در انتها سفید پوشیده شده است.

ساخت این بنا را به عصر تیموریان و زمان پادشاهی تیمور گورکانی و پسرش شاهرخ میرزا نسبت می دهند. در دوران صفویه و بعد از آن، آرامگاه جعفر طیار را چندین بار مرمت و بازسازی کرده اند. فضای سبز اطراف مقبره که آرامش آن را چند برابر کرده، به زمان بعد از انقلاب بر می گردد. ورودی مقبره در سمت شمال قرار گرفته و دو شبستان در طرفین آن قرار دارد. در گذشته، ضریح جعفر طیار چوبی بود اما بعد از انقلاب و در سالهای گذشته آن را با ضریحی فلزی جایگزین کردند.

دو درختی که در نزدیکی این آرامگاه قرار گرفته ، یادگاری از روزهای بسیار دور هستند و قدمتی 700 تا 800 ساله دارند. مرمت و تعمیر کاشی های این بنا چندین بار در طول تاریخ اتفاق افتاده و تاریخ کاشی کاری آن برای سالهای 1312 و 1351 است که به دوران قاجار مربوط می شود. در کنار گلدسته های فیروزه ای رنگ درب ورودی، چهار درخت کنار قرار دارند که آنها را با نام چهار خواهر می شناسند. مردم این شهرک اعتقاد زیادی به دخیل بستن به این درختان و نذر و نیاز به آنها دارند.

آرامگاه جعفر طیار یکی از جاذبه های دیدنی استان خوزستان به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو