معرفی فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴ (Rear Window) ؛ داستان، بازیگران و نمرات

معرفی فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴ (Rear Window) ؛ داستان، بازیگران و نمرات


منبع: پلازا

4

1402/3/13

11:32


معرفی فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴ (Rear Window) ؛ داستان، بازیگران و نمرات

در این نوشته می‌خواهیم به معرفی فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴، از شاهکار های ماندگار آلفرد هیچکاک بپردازیم که نامش همیشه در بین بهترین آثار کلاسیک سینما دیده می‌شود. با معرفی فیلم Rear Window 1954 همراه ما باشید.

فیلم پنجره عقبی 1954 فیلمی آمریکایی در ژانر مهیج و رازآلود به کارگردانی آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) و نویسندگی جان مایکل هیز (John Michael Hayes) است که بر اساس داستان کوتاه کرنل وولریچ (Cornell Woolrich) در سال 1942 به نام “باید قتل بوده باشد” ساخته شده. این فیلم که توسط پارامونت پیکچرز منتشر شد، برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز در سال 1954 به نمایش درآمد.

فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴ از نظر بسیاری از تماشاگران، منتقدان و محققان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های هیچکاک و یکی از بهترین فیلم‌های جهان شناخته می‌شود. این اثر چهار نامزدی جایزه اسکار دریافت کرد و در فهرست 100 سال 100 فیلم مجله AFI رتبه 42 را کسب کرد و باری دیگر در نسخه دهمین سالگرد این لیست، توانست رتبه 48 را به خود اختصاص دهد. فیلم Rear Window 1954 در سال 1997 در کتابخانه کنگره به ثبت ملی فیلم ایالات متحده اضافه و از لحاظ فرهنگی، تاریخی یا زیبایی‌شناختی بسیار مهم شناخته شد. در ادامه با معرفی فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴، نگاه جامع تری به آن خواهیم داشت.

فهرست مطالب:

دانلود فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴

خلاصه داستان فیلم Rear Window 1954

فیلم پنجره عقبی 1954

ال.بی جف جفریز عکاس حرفه‌ای است که بخاطر شکستگی استخوان لگنش باید مدتی را در خانه‌اش بگذراند. او کاری برای انجام دادن ندارد و بیشتر وقت خود را صرف مشاهده همسایگان خود می‌کند. یکی از همسایگانش به نام لارس توروالد توجه او را به شکل ویژه‌ای به خود جلب کرده که همسرش نیز به علت بیماری،‌ بیشتر اوقات خود را در تخت می‌گذراند. اما در یک شب بارانی وقتی جف مشاهده می‌کند که توروالد برای چند بار متعدد از آپارتمانش خارج می‌شود، سوالاتی در ذهنش ایجاد شده و از خودش می‌پرسد که چه اتفاقی ممکن است افتاده باشد…

بازیگران فیلم سینمایی فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴

در ادامه نگاهی به بیوگرافی هنرپیشه های فیلم Rear Window 1954 خواهیم داشت.

جیمز استورات در نقش ال.بی جف جفریز

فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴

جیمز استورات (James Stewart) متولد 20 می 1908 و فوت شده در 2 جولای 1997، هنرپیشه آمریکایی بود. در بین سال‌های 1035 تا 1991 او در 80 فیلم نقش آفرینی کرد و موسسه فیلم آمریکا (AFI) او را در رتبه سوم بهترین بازیگران مرد تاریخ آمریکا قرار داد. به غیر از فیلم پنجره عقبی 1954، استورات در 3 فیلم دیگر نیز با آلفرد هیچکاک همکاری کرده بود. او 5 بار کاندید جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شده بود و توانست یکبار این جایزه را برای فیلم The Philadelphia Story از آن خود کند. از دیگر آثار مشهور او می‌توان به It’s a Wonderful Life، فیلم Rope، فیلم The Man Who Shot Liberty Valance و Vertigo اشاره کرد.

گریس کلی در نقش لیزا کارول فرمونت

معرفی فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴

گریس کلی (Grace Kelly) متولد 12 نوامبر 1929 و فوت شده در 14 سپتامبر 1982، بازیگر آمریکایی بود. او بعد از بازی کردن در تعدادی از فیلم های مهم اوایل تا اواسط دهه 50، بارینیر سوم شاهزاده موناکو ازدواج کرد و تبدیل به ملکه موناکو شد. او دوبار کاندید جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد و باری فیلم The Country Girl توانست این جایزه را کسب کند. از دیگر آثار مشهور او می‌توان به Mogambo و The Father و Dial M for Murder اشاره کرد.

تلما ریتر در نقش استلا

بازیگران فیلم سینمایی فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴

تلما ریتر (Thelma Ritter) متولد 14 فوریه 1902 و درگذشته 5 فوریه 1969، هنرپیشه آمریکایی بود. او با 6 بار کاندید شدن برای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن، رکوردار این زمینه است. ریتر برنده یک جایزه تونی، و یک جایزه امی نیز شده بود. از دیگر آثار مشهور او می‌توان به All About Eve، فیلم Birdman of Alcatraz، فیلم With a Song in My Heart و Pillow Talk اشاره کرد.

ریموند بر در نقش لارس توروالد

فیلم Rear Window 1954

ریموند بر (Raymond Burr) متولد 21 می 1917 و در گذشته 12 سپتانبر 1993، هنرپیشه کانادایی بود. بر بیشتر برای نقش های منفی‌ای که ایفا کرده بود شناخته می‌شد و در سریال های Perry Mason و IronSide نیز نقش آفرینی کرده بود که بارها برای این سریال ها کاندید و برنده جایزه امی نیز شد. به غیر از فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴، بازی در فیلم Godzilla, King of the Monsters! نیز از نقش های ماندگارش به حساب می‌آید. از نظر مجله TV Guide ریموند بر یکی از بهترین بازیگران تلویزیون در تمام ادوار است.

نقد فیلم سینمایی فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴

نمرات فیلم پنجره عقبی 1954 به اینگونه است: این فیلم موفق به کسب نمره 8.5 در وبسایت IMDB و نمره 98 درصد از وبسایت Rotten Tomatoes شده است. فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴ از جمله فیلم هایی است که نمره کامل 100 را از وبسایت Metaciritc کسب کرده است. در ادامه نگاهی به تعدادی از نقد های این فیلم خواهیم داشت:

Chicago Sun – Times/ راجر ایبرت: 100

پنجره عقب عاشقانه در تمام طول فیلم روی تعلیق سرمایه گذاری کرده و باعث ‌ذخیره شدن آن در حافظه مخاطب می‌شود. به طوری که وقتی نوبت به پایان بندی می‌رسد، سرمایه گذاری‌ای که در طول فیلم به شکلی درست و به اندازه روی تعلیق شده بود، به خوبی نتیجه می‌دهد.

The New York Times/ وینسنت کنبی: 100

من همه‌ی کار های آلفرد هیچکاک به خصوص فیلم Vertigo را تحسین می‌کنم، اما نمی‌توانم تصور کنم که هیچ‌کدام از آن‌ها بر حس نشاطی که پنجره عقب در من ایجاد کرد بتواند غلبه کند. هیچکاک در این فیلم به شکلی فوق العاده از تعلیق استفاده می‌کند. اما در مورد این فیلم اشتباه نکنید، فیلم پنجره عقبی 1954 به همان اندازه که در ایجاد تعلیق عالی فوق العاده است، به همان اندازه نیز در تم عاشقانه موفق عمل می‌کند.

Variety/ ویلیام براگدن: 100

هیچکاک تمام اتفاقات فیلم را به یک محیط محدود کرده و در توسعه مراحل هیجان انگیز داستان، اعصاب مخاطب را به نقطه‌ی شکست می‌کشاند. او در طراحی اتفاقات کم هیجان انگیزتری که در گفت و گوها و یا موقعیت های تنش زدا اتفاق می‌افتد نیز به اندازه طراحی موقعیت های پر تنش، با مهارت عمل می‌کند. علاقه من به تماشای فیلم در طول 112 دقیقه هرگز از بین نرفت.

فیلم Rear Window 1954

Reels View/ جیمز براردینلی: 100

به زبان ساده، فیلم Rear Window 1954 یک فیلم عالی است، شاید یکی از بهترین فیلم هایی که تا به حال به سلولوئید متعهد بوده است. همه عناصر عالی هستند، از جمله بازیگری، فیلمنامه، دوربین، موسیقی (فرانتس واکسمن)، و البته کارگردانی. درخشش فیلم در این است که علاوه بر اینکه بینندگان را روی لبه‌های صندلی‌هایشان نگه می‌دارد، ما را درگیر زندگی همه شخصیت‌ها، از جفریز و لیزا گرفته تا خانم تورس می‌کند. در 112 دقیقه تماشای صفحه نمایش، لحظه ای تلف نمی شود.

The Austin Chronicle/ مارجوری بامگارتن: 100

این فیلم که بر اساس داستان کوتاه کورنل وولریچ ساخته شده، یکی از بهترین آثار هیچکاک است، مملو از طنز ظریف و چرخش‌های سیاه و زننده. موسیقی متن فوق‌العاده فرانتس واکسمن و فیلمبرداری فوق‌العاده ابرت بورکز هم به شدت خودنمایی می‌کنند.

Time/ جمعی از منتقدین: 90

هیچکاک در هیچ جای دیگری تا این حد به انسان دوستی محض نزدیک نشده است. و در این فیلم، فیلم صامت زندگی دیگران را از طریق یک پنجره که در آن طرف حیاط اتفاق می‌افتد، نشان می‌دهد.

نکات جالب فیلم پنجره عقبی 1954

  • به گفته جیمز استوارت از بین چهار فیلمی که با هیچکاک در آنها همکاری کرده، این فیلم مورد علاقه او بود.
  • از دلایل انتخاب ریموند بر برای این فیلم، شباهت او به تهیه کننده سابق آلفرد هیچکاک،‌ David O.Selznick بود که به نظر هیچکاک همیشه بیش از حد در کار های او دخالت می‌کرد.
  • نگاتیو فیلم در اوایل دهه 1960 به دلیل محو شدن رنگ به طور قابل توجهی آسیب دید. تقریباً همه رنگهای زرد  موجود در تصویر محو شده بودند. علیرغم ترس از آسیب جبران ناپذیر فیلم، کارشناسان حفاظت توانستند فیلم را تقریباً به رنگ اولیه خود بازگردانند.
  • سر آلفرد هیچکاک در حین فیلمبرداری فقط در “آپارتمان” جف کار می کرد. بازیگران و بازیگران زن در آپارتمان‌های دیگر از گوشی‌های به رنگ بدن استفاده می‌کردند تا او بتواند دستورالعمل‌های خود را به آن‌ها بگوید.

تاریخ اکران فیلم Rear Window 1954

  • سر آلفرد هیچکاک به جورجین دارسی آزادی عمل داد تا حرکات رقص خود را برای شخصیتش، خانم تورس، طراحی کند. دارسی قرار بود به میل خودش در طول فیلمبرداری برقصد. تنها محدودیت هیچکاک این بود که او را از گذراندن کلاس‌های رقص حرفه‌ای منع کرد، زیرا از او می‌خواست آماتور بودن این شخصیت در رقصندگی در فیلم واضح باشد.
  • علیرغم موفقیت بزرگ در گیشه و چهار نامزدی اسکار، این فیلم نتوانست برای طراحی صحنه فوق العاده و اسکار بهترین فیلم هیچ نامزدی‌ای کسب کند. همچنین بازیگران این فیلم نیز در کسب نامزدی اسکار بازیگری ناموفق بودند.
  • همانطور که در ابتدا در فیلمنامه  فیلم پنجره عقبی 1954 نوشته شده بود، گفتگوی جف با سردبیرش از طریق تلفن قرار بود در دفتر سردبیر انجام شود. در واقع، سر آلفرد هیچکاک صحنه را با ملاقات جیمز استوارت و گیگ یانگ در خارج از آپارتمان نمادین جف فیلمبرداری کرد. در نهایت، هیچکاک تصمیم گرفت که خروج از آپارتمان باعث حواس‌پرتی بیش از حد می‌شود، و او از صدای صحنه کامل‌ شده برای مکالمه تلفنی در کات نهایی استفاده کرد.

سخن پایانی

ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید. در این مطلب به معرفی این عنوان از بهترین فیلم‌های سینمایی پرداختیم و از جزئیاتی نظیر داستان و تاریخ اکران فیلم Rear Window 1954 آگاه شدیم. آیا شما فیلم پنجره پشتی را تماشا کرده‌اید؟ نظرتان درباره تریلر فیلم Rear Window 1954 چیست؟ در صورت تماشای فیلم پنجره پشتی ۱۹۵۴، نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو