این قاتل نامرئی از کجا وارد می‌شود؟

منبع: دلتا پیام

4

1402/3/13

11:32


تاثیر استرس بر بدن و بروز مشکلات متعدد سلامتی ما را بر آن می‌دارد که به دنبال راه‌هایی برای کاهش استرس و مدیریت شرایط بحرانی باشیم. تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن موجب بروز بیماری‌های بسیاری خواهد شد اما بعضی از اعضای بدن ما در مواجهه با استرس آسیب‌پذیرتر از باقی اعضا هستند.

این قاتل نامرئی از کجا وارد می‌شود؟

تاثیر استرس بر بدن و بروز مشکلات متعدد سلامتی ما را بر آن می‌دارد که به دنبال راه‌هایی برای کاهش استرس و مدیریت شرایط بحرانی باشیم. تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن موجب بروز بیماری‌های بسیاری خواهد شد اما بعضی از اعضای بدن ما در مواجهه با استرس آسیب‌پذیرتر از باقی اعضا هستند. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا با این اعضای آسیب‌پذیر بدن آشنا شوید.

تاثیر استرس بر بدن

استرس تأثیراتی جدی بر سلامتی افراد دارد. برخی از تأثیرات استرس بر سلامتی عبارتند از:

۱. مشکلات روانشناختی

استرس طولانی‌مدت منجر به افسردگی، خستگی روحی، کاهش تمرکز  و خواب نامناسب خواهد بود.

۲. مشکلات فیزیکی

استرس منجر به سردرد، دردهای عضلانی و مفصلی، مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و دل درد، تغییرات در فشار خون و ضربان قلب، ضعف سیستم ایمنی و افزایش آسیب‌پذیری بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود.

تاثیر استرس بر بدن

کدام عضو بدن در مواجهه با استرس از همه بیشتر آسیب می‌بیند؟

تاثیر استرس بر بدن در طولانی‌مدت باعث افزایش ریسک بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های التهابی، سیستم ایمنی ضعیف و مشکلات دیگر خواهد شد. اما آسیب‌پذیرترین اعضای بدن کدامند؟

۱. سیستم قلب و عروق

استرس مستقیما باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شده و  ریسک بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می ‌دهد.

۲. سیستم تنفسی

استرس الگوی تنفس را تغییر داده و علائمی مانند تنگی نفس، ریتم نامناسب تنفس و افزایش تعداد تنفس‌ها را ایجاد می‌کند.

۳. سیستم گوارشی

تاثیر استرس بر بدن بر روی سیستم گوارشی نیز بسیار چشمگیر است. علائمی مانند سوء هاضمه، دل درد، اسهال، یبوست و در موارد حاد زخم معده و بیماری های مزمن سیستم گوارشی از عوارض استرس هستند.

۴. سیستم ایمنی

استرس با تضعیف سیستم ایمنی باعث افزایش آسیب‌پذیری بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها شود.

تاثیر استرس بر بدن

۵. سیستم تناسلی

استرس بر روی سیستم تناسلی نیز تأثیر ویژه گذاشته و باعث عدم تنظیم صحیح چرخه قاعدگی در زنان و کاهش عملکرد جنسی در مردان و زنان می‌شود.

۶. سیستم عصبی

استرس بر روی سیستم عصبی اثر گذاشته و در طولانی‌مدت موجب افسردگی، خواب نامناسب و کاهش تمرکز و حافظه و بروز اختلالات روانی جدی خواهد شد.

مهم است بدانید که تاثیر استرس بر بدن به شدت و مدت زمان استرس، عوامل فردی و مقاومت شخصی نیز بستگی دارد.

با در نظر گرفتن تاثیر استرس بر بدن مدیریت استرس و به کار گرفتن روش‌هایی برای آرامش اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. مواردی مانند تمرینات تنفسی، ورزش منظم، روش‌های آرامش‌بخشی مانند مدیتیشن و یوگا، مدیریت زمان و استفاده از روش‌های مقابله مثبت با استرس کمک کننده خواهد بود. مراقبت از تغذیه مناسب و خواب کافی نیز به مدیریت استرس کمکی چشمگیر می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: معجزه قرن: هوش مصنوعی پزشکی را متحول می‌کند را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو