مزایا ومعایب مشاوره روانشناسی انلاین

4

1402/3/13

12:16


مزایا ومعایب مشاوره روانشناسی انلاین

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

مشاوره آنلاین چیست؟

این نوع مشاوره بر بستر اینترنت انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری ندارد. در این نوع مشاوره تمام مراحل فرآیند مشاوره به صورت آنلاین انجام می شود و در علم روانشناسی به نام هایی مانند درمان از راه دور و یا درمان الکترونیک معروف معروف است. با پیشرفت تکنولوژی استفاده از مشاوره روانشناسی آنلاین بسیار رواج یافته است و به شکل گسترده در جامعه به کار گرفته می شود.

در این روش فرد با استفاده از شبکه های اجتماعی مانند واتساپ و یا تلگرام و همچنین پیام رسان های داخلی مانند بله، ایتا و روبیکا با مشاور خود ارتباط برقرار می کند. در مدت زمان تعیین شده با او صحبت می کند و مشکلات خود را به صورت مکتوب به مشاور انتقال می دهد. مشاور نیز پس از آن که از مشکل اصلی او مطلع شد، راهکار مناسبی را به مراجعه کننده پیشنهاد می کند. در شرایطی که فرد به مراجعات بعدی نیاز داشته باشد، مشاور با توجه به شرایط و زمان آزاد بیمار زمان جلسه آنلاین بعدی را به او اعلام می کند.

هدف از مشاوره آنلاین چیست؟

مشاوره روانشناسی آنلاین با هدف های مختلفی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد اما در این میان مهم ترین هدف را می توان نزدیک کردن مردم به علم روانشناسی دانست. بسیاری از افراد به روانشناس نیاز دارند اما به دلیل مشکلاتی مانند بعد مسافت، هزینه بالای مشاوره ، مشغله زیاد و در دسترس نبودن مشاور، معمولا از این علم برای حل مشکلات خود استفاده نمی کنند.

امروزه اکثر افراد جامعه با مشکل استرس و اضطراب مواجه هستند و این در حالی است که فرد به دلیل مشکلات گفته شده به جای این که راه حل مناسبی برای بر طرف کردن استرس خوب بیابد، از قرص ها و دارو های شیمیایی استفاده می کند. حتی گاهی اوقات مشاهده می شود که فرد با این مشکلات روحی کنار می آید و آن ها را تحمل می کند، اما به سراغ مشاور نمی رود. برای حل این مشکل و دسترسی سریع و آسان به مشاور، انتخاب مشاوره روانشناسی آنلاین گزینه بسیار مناسبی می باشد.

مزایای مشاوره روانشناسی آنلاین

مشاوره روانشناسی آنلاین دارای مزیت های بسیار زیادی می باشد و همین امر سبب شده است تا افراد زیادی به این شیوه از مشاوره روی بیاورند و برای حل مشکلات خود از آن استفاده کنند. مهم ترین مزیت های این نوع مشاوره عبارتند از:

  • صرفه جویی در هزینه

با توجه به این که مشاوره های حضوری هزینه های زیادی را به همراه دارند، امروزه مشاوره های آنلاین مورد استقبال مردم قرار گرفته است. بسیاری از این جلسات آنلاین رایگان هستند و یا هزینه های بسیار ناچیزی از مراجعه کنندگان دریافت می شود.

  • صرفه جویی در وقت

افراد برای مراجعه حضوری و برقراری ارتباط با یک دکتر روانشناس باید زمان زیادی را اختصاص دهند و این موضوع در بسیاری از موارد مشکل ساز می باشد. علاوه بر آن برخی افراد در مناطق روستایی ساکن هستند و به مشاور دسترسی ندارند. در این شرایط بهتر است که افراد مشاوره های آنلاین را انتخاب نمایند تا بتوانند به راحتی با مشاور خود ارتباط گرفته و برای حل مشکلات روحی و روانی راهکار های مناسبی دریافت نمایند.

  • امکان دریافت مشاوره ضروری

برخی اوقات فرد به یک مشاوره سریع و اضطراری نیاز دارد و زمان کافی برای مراجعه حضوری به مراکز مشاوره  را ندارد. در این شرایط بهترین انتخاب، استفاده از مشاوره روانشناسی آنلاین می باشد.

  • احساس راحتی بیش تر

بسیاری از افراد هنگامی که با یک مشاور روبرو می شوند، خجالت کشیده و نمی توانند به راحتی مشکلات روحی و یا شخصیتی خود را بیان کنند. در این شرایط بهترین کار استفاده از روش های آنلاین می باشد. در این شرایط فرد به صورت فیزیکی در مقابل مشاور قرار نمی گیرد و به راحتی می تواند تمام مشکلات خود را بیان کند. به همین خاطر مشاور نیز می تواند راهکار های اصولی و بسیار منطقی را به او ارائه دهد تا فرد در مدت زمان کوتاهی به نتیجه مطلوب برسد.

دکتر روانشناس

معایب مشاوره روانشناسی آنلاین

برخی افراد به صورت مجازی و غیر حضوری نمی توانند مشکلات خود را بیان کنند و احساسات خود را به مشاور انتقال دهند. بنابراین برای حل مشکلات روحی و روانی خود باید به صورت حضوری با مشاور خود ارتباط برقرار کنند و استفاده از مشاوره آنلاین راه حل مناسبی برای آن ها نمی باشد. از طرفی، بسیاری از مشاوره های آنلاین تنها یک و یا دو جلسه اول رایگان هستند و برای مراجعه های بعدی باید هزینه پرداخت کنید. بسیاری از افراد این موضوع را یک عیب برای مشاوره روانشناسی آنلاین می دانند و مشاوره حضوری را به روش های آنلاین ترجیح می دهند.

کلام آخر

با توجه به افزایش مشکلات و مشغله های زندگی، بسیاری از انسان ها با مشکلات روحی و شخصیتی مواجه هستند. بسیاری از این افراد با این که متوجه مشکل روحی خود شده اند اما به دلیل مشغله زیاد و یا هزینه بالای مشاوره، از مراجعه به مشاور امتناع می کنند. اما مشاوره روانشناسی آنلاین تا حدود زیادی فرآیند دسترسی افراد به دکتر روانشناس را ساده و سریع کرده اند. این نوع مشاوره شرایطی را فراهم می کند تا افراد از دور افتاده ترین مناطق بتوانند با مشاور خود ارتباط گرفته و مشکلات روحی خود را حل کنند.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو