متفاوت‌ترین گریم‌های بازیگران ایرانی + عکس

متفاوت‌ترین گریم‌های بازیگران ایرانی + عکس


منبع: آکا

3

1402/3/13

12:19


bazigaran_30nama@instagram on Pinno: گریم متفاوت نوید محمدزاده و احمد  مهرانفر...

آکتور حالا در کنار تمام جذابیت‌هایی که برای طرفداران پروپاقرصش دارد، به ویترینی برای هنرنمایی بابک اسکندری در مقام چهره‌پرداز تبدیل شده است؛ همزمان با رونمایی از گریم‌های تازه نوید محمدزاده و احمد مهرانفر در هفته گذشته، سراغ بازخوانی متفاوت‌ترین گریم‌های بازیگران رفته‌ایم.

نوید محمدزاده / آکتور

خفن‌ترین گریم‌های ایران که بازیگرش را نخواهید شناخت

نوید محمدزاده در سریال آکتور ایفاگر نقش علی به عنوان یکی از دو شخصیت اصلی داستان است که با همراهی مرتضی تلاش دارند از طریق بازیگری کسب درآمد کرده و مشکلات مالی خود را رفع کنند. آن‌ها که برای تأمین هزینه اجرای سالنی که در آن تمرین می‌کنند هم به مشکل جدی برخورده‌اند، با شرکتی آشنا می‌شــوند که به آن‌ها پیشــنهادهایی برای بازیگری در نقش‌های مختلف، اما در محیط‌های واقعی می‌دهد و بابت این نقش‌آفرینی هم دستمزد بالایی درنظر گرفته است. علی با بازی نوید محمدزاده به عنوان محور اصلی یک گروه سه نفره، این پیشنهاد کاری را می‌پذیرید. او برای هر نقش باید چهره‌ای به کل متفاوت داشته باشد. طراح گریم مجموعه آکتور بابک اسکندری است. فرزند عبدالله اسکندری یکی از چهره‌های نام‌آور چهره‌پردازی در سینما و تلویزیون است. او که در کودکی حتی حضور در مقابل دوربین زنده‌یاد علی حاتمی در مجموعه هزاردستان به عنوان بازیگر را هم تجربه کرده است، در تمام سال‌های همراهی‌اش با پدر در پشت صحنه شاخص‌ترین فیلم‌ها و سریال‌ها، آرام آرام دلبسته این حرفه شــد و خودش امروز یکی از چهره‌پردازان فعال و معتبر در سینمای ایران به حساب می‌آید. طراحی چهره‌های متنوع در آکتور بی‌تردید یکی از شاخص‌ترین تجربه‌های بابک اسکندری تا به امروز است.

احمد مهران‌فر / آکتور

خفن‌ترین گریم‌های ایران که بازیگرش را نخواهید شناخت

احمد مهرانفر نیز به عنوان دومین شخصیت اصلی داستان است که با همراهی علی تلاش دارند از طریق بازیگری کسب درآمد کرده و مشکلات مالی خود را رفع کنند. احمد مهرانفر در این مجموعه تاکنون با چهره‌های متعددی دیده شده که احتمالا شاخص‌ترین‌اش برای مخاطبان مربوط به گریم پیرمردی است که در یکی از قسمت‌ها قرار بود به صورت مخفیانه به یک خانه سالمندان نفوذ کنند. علی و مرتضی همزمان در حال تمرین یک تئاتر هستند که در قالب آن هم چهره‌های متنوعی را از آن‌ها دیده‌ایم. بابک اسکندری خودش می‌گوید از همان کودکی ابزار کار گریم، برایش حکم اسباب‌بازی را داشته و پدرش از همان دوران طراحی چهره بازیگران در هزار دستان همواره او را همراه خود به پشت صحنه فیلم‌های و سریال‌ها می‌برده است. او سال‌ها بعد که به صورت جدی‌تر تصمیم به کار در حوزه گریم و طراحی چهره گرفت، برای گذراندن دوره‌ای به آمریکا رفت اما برای طراحی چهره فیلم خشم و هیاهو به کارگردانی هومن سیدی به ایران بازگشت. پروژه مهم ماه تی‌تی می‌توانست قبل از آکتور زمینه‌ساز ورود اسکندری به سریال‌های خانگی شود که تعطیل شد.

پانته‌آ پناهی‌ها / نفس

خفن‌ترین گریم‌های ایران که بازیگرش را نخواهید شناخت

پانته‌آ پناهی‌ها در فیلم سینمایی نفس که در واقع روایتی از دنیای ذهنی یک دختر نوجوان در سال‌های انقلاب و جنگ است، نقش مادربزرگ این دختر را ایفا کرده است. زمان رونمایی از فیلم نفس به کارگردانی نرگس آبیار در جشنواره فیلم فجر، توجه بسیاری به سمت نقش ننه آقا جلب شد. نقشی متفاوت در کارنامه پانته‌آ پناهی‌ها که سال‌ها تفاوت سنی با او داشت اما به پشتوانه یک گریم عالی و تأثیرگذار، به یکی از نقش‌های ماندگار در حافظه مخاطبان شد. مهــرداد میرکیانــی یکــی از بی‌حاشــیه‌ترین، دوست‌داشتنی‌ترین و البته معتبرترین هنرمندان حوزه چهره‌پردازی در سینما و تلویزیون محسوب می‌شود. او که از میانه دهه 60 در مقام چهره‌پرداز به پروژه‌های سینمایی راه پیدا کرد، آرام آرام به چهره‌ای معتبر تبدیل شد و  طراحی چهره پانته‌آ پناهی‌ها در نفس اتفاقی ویژه در کارنامه او محسوب می‌شود. میرکیانی برای به نام پدر و قدمگاه موفق به شکار سیمرغ فجر هم شده است. 

شهاب حسینی / حوض نقاشی 

خفن‌ترین گریم‌های ایران که بازیگرش را نخواهید شناخت

شهاب حسینی در فیلم سینمایی حوض نقاشی در کنار نگار جواهریان نقش یک زوج سندرم داون را ایفا کرده است که در برقراری ارتباط با کودک خود با چالش‌هایی مواجه هستند. انتخاب بازیگر اصلی برای ایفای نقش این زوج احتمالا یکی از چالش‌های اصلی در مسیر تولید بوده است و باید اذعان کنیم که هم نگار جواهریان و هم شهاب حسینی در این نقش خوش درخشیدند. اشاره کردیم که مهرداد میرکیانی از آن چهره‌های محجوب و کم‌حاشیه در سینمای ایران است و نکته مهم درباره میرکیانی، توانمندی ویژه او در خلق ساده‌ترین شمایل برای شخصیت‌های تأثیرگذار در فیلم‌های مختلف است. او برای طراحی چهره شهاب حسینی و نگار جواهریان هم اوج سادگی را رعایت کرده است و از هر نشانه‌ای که بخواهد چهره‌های آن‌ها را به عنوان یک بیمار مبتلا به سندروم داون، اغراق شده نشان دهد، پرهیز کرده است.

محسن تنابنده / ابله

خفن‌ترین گریم‌های ایران که بازیگرش را نخواهید شناخت

محسن تنابنده که تجربه‌های موفقی تا به امروز در شبکه نمایش خانگی داشته است در سریال ابله نقش مادربزرگ کاراکتر اصلی را ایفا کرده است. حتما باید این همکاری محســن تنابنده با کمال تبریزی را هم جزو تجربه‌های خاص کارنامه او بدانیم. سکینه خانم، مادربزرگ هوشنگ به عنوان کاراکتر اصلی داستان ابله است که کمال تبریزی ابتدا شقایق دهقان را برای ایفای نقش آن برگزیده بود. او یک پیرزن ساده است که آرامش زندگی‌اش تحت تأثیر فعالیت‌های نوه‌اش قرار گرفته است. در یک انتخاب جسورانه اما تبریزی این نقش را به محسن تنابنده واگذار می‌کند تا او هم با بازی در نقش سکینه خانوم در جرگه بازیگرانی قرار بگیرد که در کارنامه خود زن‌پوشی را تجربه کرده‌اند. خب اینبار هم پــای یکی از هنرمنــدان خاندان اسکندری در میان است. مجید اسکندری از طراحان چهره باسابقه سینما و تلویزیون است که کار حرفه‌ای خود را با همراهی برادرش عبدالله اسکندری از سریال هزاردستان علی حاتمی آغاز کرد و بیشترین همکاری‌اش در سینما با همین کمال تبریزی بوده که در سریال ابله به اوج خود رسیده است.

اکبر عبدی / خوابم می‌آد

خفن‌ترین گریم‌های ایران که بازیگرش را نخواهید شناخت

اکبر عبدی در فیلم سینمایی خوابم می‌آد که اولین فیلم رضا عطاران در مقام کارگردان در سینما به حساب می‌آید، نقش مادر کاراکتر اصلی را ایفا کرده است! اکبر عبدی پیش‌تر و در فیلــم مهم آدم برفی سابقه زن‌پوشی داشت و حضور او به عنوان یک بازیگر مرد، در نقش یک زن، ایده‌ای بود که شاید چندان تازه به نظر نمی‌رسد اما رضا عطاران با هوشمندی سراغ تکرار این ایده رفت و در حالی برای ایفای نقش کاراکتر مادر سالخورده در فیلم خود از حضور اکبر عبدی استفاده کرد که همین انتخاب بسیاری از مسائل مانند لمس زن و مرد در بخش‌هایی از فیلم را به طور کامل رفع کرده بود و اتفاقا بخشی از شوخی‌های جذاب فیلم هم در قالب همین ساختارشکنی‌ها شکل گرفت. ایمان امیدواری طراح چهره فیلم خوابم می‌آد بود که به خوبی توانست از اکبر عبدی، یک مادر تمام عیار خلق کند! او که برای چهره‌پردازی خوابم می‌آد نامزد دریافت سیمرغ شد، بعدها این موفقیت را در پروژه‌های جدی دیگری همچون بادیگارد، زیر سقف دودی و شبی که ما کامل شد تجربه کرد. 

آزیتا حاجیان / دزد عروسک‌ها

خفن‌ترین گریم‌های ایران که بازیگرش را نخواهید شناخت

آزیتا حاجیان در فیلم سینمایی دزد عروسک‌ها دو نقش را ایفا می‌کرد که البته بازشناسی آن‌ها از هم برای مخاطبان چندان ساده نبود؛ او هم مادر بچه‌های اصلی فیلم بود و هم بازیگر نقش عجوزه! اما ماجــرای حضور آزیتا حاجیــان در فیلم دزد عروســک‌ها و قبول نقش‌آفرینی او به جای عجوزه پیر، یکی از اتفاق‌های متفاوت در کارنامه بازیگری او محسوب می‌شود. موهای ژولیده، دماغ بدفرم و چشم‌های درشت، هیبتی واقعا ترسناک از او در این نقش ساخت. هر چقدر هم تکرار کنیم، بازهم گریزی نیست. بازهم پای بزرگ خاندان اسکندری در میان است. عبدالله اسکندری آنقدر در طراحی چهره‌های خاص برای خاطرات ما نقش داشته است که ناگزیر در پرونده‌ای که موضعش مرور گریم‌های خاص در سینما و تلویزیون است، مدام اســمش تکرار می‌شود. اسکندری در همکاری با محمدرضا هنرمند در فیلم دزد عروسک‌ها نقش بسیار ویژه‌ای داشت به خصوص که این فیلم یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تخیلی و فانتزی در سینمای کودک محسوب می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو