باغ چشمه بلقیس چرام یکی از دیدنی های کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود

منبع: همگردی

4

1402/3/13

12:31


ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، باغ چشمه بلقیس چرام یکی از دیدنی های کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود.

بیشتر بخوانیدآشنایی با باغ چشمه بلقیس چرام در کهگیلویه و بویر احمد

باغ چشمه بلقیس جایی در نزدیکی شهر چرام، در کنار روستای شهرک قلعه کره شهبازی، در میانه راه چرام به گچساران جای خوش کرده است. داستانی در میان محلی ها وجود دارد که می گوید در دوره ساسانیان زنی به نام بلقیس دستور ساخت این باغ را داده است و به همین دلیل به نام باغ چشمه بلقیس شناخته می شود. برخی هم بر این باور هستند که در زمانهای گذشته از آنجایی که بلقیس در اساطیر ایران باستان نمادی از زیبایی بحساب می آمد و هر جای زیبایی که وجود داشت، بلقیس نامیده میشد، این باغ هم به دلیل زیبایی که داشت بلقیس نام گرفت.

مکانی که این روزها به عنوان باغ چشمه بلقیس در دامنه کوههای چرام جای خوش کرده است اما داستان متفاوتی دارد. تاریخ ساخت این باغ به سال 1323 و دوره پهلوی اول باز می گردد. زمانی که چیزی به نام باغ چشمه بلقیس به شکل امروزی وجود نداشت و تنها بیشه زاری با درختان ون یا زبان گنجشک در این مکان بچشم میخورد.

براساس آن چیزی که در ذهن محلی ها باقی مانده ، گفته می شود مردم در همان سالهای 1320 شروع به ساخت باغ های کوچکی در این منطقه می کنند و سپس فردی به نام اسکندر خان چرامی این باغ ها را از مردم میخرد و آن را گسترش می دهد. او حوضی در میان باغ می سازد، درختان جدیدی در باغ می کارد، جویبارهایی داخل باغ ایجاد و بخش های مختلف آن را سنگ فرش می کند تا حال و هوای جدیدی به آن بدهد. این باغ بسیار معروف می شود، تا حدی که از آن به عنوان باغ اسکندریه هم یاد می کنند.

در زمان کار البته بقایایی از یک حوض بسیار قدیمی و باقیمانده هایی از یک قلعه در آن پیدا می شود که با توجه به قدمتشان به نظر می رسد داستان باغی در زمان ساسانی در اینجا واقعی باشد. بعدها در سال 1393 بخشهای مختلف باغ مرمت شد و به شکل امروزی درآمد.

باغ چشمه بلقیس با مساحت 55 هزار و 400 مترمربع در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و در این سالها به یکی از تفرجگاه های اصلی شهر چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است.

باغ چشمه بلقیس در کنار زمین های کشاورزی در پای کوههای چرام قرار گرفته است. مهمترین بخش آن چشمه ای است که در میان درختان سربلند و سرسبز این باغ خودنمایی می کند و به نوعی به عنوان قلب این باغ شناخته می شود. چشمه ای با جزیره ای کوچک در میان که دورتادور آن را درختان کاج و نخل گرفته اند و صندلی هایی برای استراحت در اطراف آن قرار داده شده است.

اگر در فصل پر مسافر به اینجا سر بزنید، احتمالا بچه هایی را داخل استخر می بینید که با وجود هشدار شنا ممنوع تنی به آب زده اند یا اینکه دوستانی سوار بر قایق های پدالی در حال قایق سواری روی آب این حوض هستند. دورتادور این چشمه پر از درخت است، درختانی که مانند محافظی برای چشمه عمل می کنند و سایه ای خنک را روی سر مسافران می اندازند.

باغ پر است از درختان متنوع، از درختان میوه مانند سیب، گردو، انجیر، گلابی، لیموترش بگیرید تا درختانی تزئینی مانند سرو و کاج. داخل باغ که قدم می زنید، متوجه جویبارهای متعددی می شوید که آب به زیبایی در آنها جریان دارد و درختان را سیراب می کنند. سرچشمه این جویبارها چشمه های کوچک و بزرگی است که در اطراف باغ قرار گرفته است؛ این جویبارها در نهایت دست در دست هم می دهند و پس از ریختن به حوض داخل باغ، به رودخانه فشیان چرام می ریزند.

در گوشه ای از باغ هم یک آبشار مصنوعی ایجاد کرده اند که در زمان های پرآبی، آب از بالای آن به داخل یکی از حوضچه ها می ریزد و منظره جالبی ایجاد می کند. شب باغ چشمه بلقیس هم زیباست، چرا که در بعضی از بخش های آن مانند باغ سیب نورپردازی هایی انجام شده و اینجا را به عنوان یک گزینه خوب برای گشت و گذار شبانه تبدیل کرده است.

اگر با باغ های ایرانی آشنا باشید، می دانید که تمام اینها روی یک نظم خاصی ساخته شده اند؛ اما باغ چشمه بلقیس متفاوت از این باغ هاست و نظم خاصی در ساخت آن بچشم نمیخورد. با وجود اینکه اینجا مانند تمام باغ های ایرانی حوض دارد اما ترتیب قرارگیری چشمه بلقیس در میان باغ متفاوت از دیگر باغ های ایرانی است. درختان نیز در اینجا روی یک نظم خاصی ساخته نشده اند و چینش آنها حس و حالی از یک باغ خانگی را به شما می دهد تا یک باغ از پیش طراحی شده ایرانی.

بهترین زمانی که برای سفر به چشمه بلقیس می توانید انتخاب کنید، اواخر زمستان تا اواسط بهار است. این سالها به دلیل خشکسالی، تابستان ها چمنزار اطراف چشمه بلقیس خشک میشد و دیگر جذابیتی آنچنانی برای گردشگری نداشت.

یک بوفه کوچک، سرویس بهداشتی و تعدادی آلاچیق از جمله امکاناتی است که در چشمه بلقیس به آن دسترسی دارید. بهتر است وسایل لازم را برای یک پیک نیک کوچک با خود بیاورید تا در باغ گرسنه یا تشنه نمانید.

باغ چشمه بلقیس چرام یکی از دیدنی های کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو