موج جدید گرمای کشنده در راه است

منبع: سیمرغ

5

1402/3/13

13:16


موج جدید گرمای کشنده در راه است

موج بی سابقه گرما در جهان در راه است

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در صورت نبود سیاست‌های جدید اقلیمی و رویکردهای جاه‌طلبانه‌تر در حوزه آب و هوا، جهان به سمت تغییرات اقلیمی بزرگی پیش می‌رود که می‌تواند تا پایان قرن بیش از ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان را در معرض گرمای شدید و خطرناک قرار دهد.

افزایش تقریباً 1.2 درجه سانتیگراد در دمای میانگین جهانی تا به امروز بیش از 600 میلیون نفر را از شرایط نرمال آب و هوایی انسانی که جوامع بشری در طول تاریخ در آن رشد کرده‌اند، خارج کرده است.

محققان این مطالعه- که هفته گذشته در مجله پایداری طبیعت منتشر شد- با بررسی این‌که چگونه تراکم جمعیت انسان با دما و بارندگی تغییر خواهد کرد، در پی تعریف این جایگاه برآمده‌اند.

در این مطالعه دو نقطه عطف در تراکم جمعیت پیدا شده- که یکی میانگین دمای سالانه حدود 13 درجه سانتیگراد، و دیگری نیز که با آب و هوای گرمسیری‌تر مرتبط است، 27 درجه سانتیگراد بوده است.

طبق این مطالعه؛ خارج از این دماها، شرایط یا خیلی مرطوب یا خشک، یا خیلی گرم یا سرد ارزیابی می‌شود- که در زمینه رشد جوامع نقش بازدارنده می‌تواند داشته باشد.

تیم لنتون نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر مؤسسه سیستم‌های جهانی دانشگاه اکستر می‌گوید: «حد نرمال آب و هوایی انسان نشان می‌دهد که چگونه تراکم جمعیت انسان با میانگین دما و میانگین بارش تغییر می‌کند».

او در ایمیلی به آکسیوس می‌گوید: «این دماها هم‌چنین سطح دما و بارندگی مشخصی را نشان می‌دهد که بشر در آن بیشتر شکوفا می‌شود و هر چه از آن قله‌ها دور می‌شویم، تراکم جمعیت تحت تاثیر قرار می‌گیرد».

محققان به دنبال این بودند که روی موضوع نقش تغییرات اقلیمی در آمارهای جمعیتی فعلی و البته آمارهای پیش‌بینی‌شده نور بتابانند و این موضوع را روشن کنند.

دانشمندان دریافتند که قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و بی‌سابقه که به عنوان میانگین دمای هوای سالانه بیش از 29 درجه سانتی‌گراد تعریف می‌شود، هر چه با جهش‌های مکرر مواجه شود و به بیش از 40 درجه سانتی‌گراد منتهی شود، تاثیراتی بالقوه مرگبار به دنبال خواهد داشت- و در این زمینه هر چه رطوبت نیز بیشتر باشد، به واسطه ایجاد دمای لامپ مرطوب تاثیرات شدیدترین خواهد گذاشت.

دمای مرطوب لامپ عامل رطوبت را شامل است. هنگامی که دما به حدود 35 درجه سانتیگراد صعود می‌کند، می‌تواند با ایجاد اختلال در توانایی بدن انسان برای خنک کردن خود از طریق تعریق، باعث تبعات بالقوه کشنده مرتبط با گرما شود.

نکته قابل توجه: این مطالعه نشان می‌دهد که اگر کشورها سیاست‌های فعلی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را رعایت کنند و گرمایش تا سال 2100 حدود 2.7 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند، پنج کشور هند، نیجریه، اندونزی، فیلیپین و پاکستان در برابر گرمای بی‌سابقه آن سال آسیب‌پذیرترین کشورهای دنیا خواهند بود.
 

این مطالعه می‌گوید که طبق این سناریو، تا پایان قرن حدود یک سوم بشریت در معرض گرمای شدید و خطرناکی قرار خواهد گرفت که به طور مشخص خارج از فضای اقلیمی انسان در تمام تاریخ حیات روی کره زمین است.

این مطالعه نتیجه می‌گیرد که به ازای هر 0.1 درجه سانتیگراد افزایش متوسط دمای جهانی، 140 میلیون نفر دیگر در معرض گرمای خطرناک قرار خواهند گرفت.

گرمای شدید این هفته چالش‌هایی را که این پنج کشور نام‌برده با آن روبرو خواهند شد به خوبی نشان داد- و این اتفاق زمانی روی داد که دمای هوا در دهلی هند به 46.5 درجه سانتی‌گراد (115.7 درجه فارنهایت) بالغ شد.

امواج گرما در حال حاضر رکوردهای تمام دوران زندگی بشری را در سراسر آسیا- از آوریل تا مه- شکسته است- که دانشمندان تا حد زیادی آن را به تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسان مرتبط می‌دانند.

مطالعات دیگر خطرات ناشی از رسیدن دمای جهان به محدودیت‌های غیرقابل تحمل بشری را مورد اشاره قرار داده‌اند- و بر این نکته تاکید کرده‌اند که چنین دمایی توانایی‌های فیزیولوژیکی انسان برای تحمل چنین شرایطی را به نحوی فزاینده به چالش می‌کشد.

اگر کشورهای مختلف اقدامات سختگیرانه‌تری برای مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهانی انجام ندهند، روند گرمایش به آستانه دماهای شدیدتر و خطرناک‌تری خواهد رسید.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: شفقنا


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو