طبیعت‌گردی و کوهنوردی در زاکوپانا لهستان

منبع: فوت و فن

4

1402/3/13

13:19


اروپا برخی از بهترین مناطق کوهستانی جهان را درون خودش دارد و یکی از همین کوهستان‌ها نیز تاترا (Tatra Mountains) نام دارد که در کشور لهستان است. در دامنه این کوهستان نیز شهر زاکوپانا (Zakopane) قرار گرفته که برای گذراندن تعطیلات مقصدی ایدئال و فوق‌العاده محسوب می‌شود.

طبیعت‌گردی و کوهنوردی در زاکوپانا لهستان

با نزدیک شدن به فصل تابستان، بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند برای گذراندن تعطیلات خودشان به سواحل بروند اما همه چنین تصمیمی نمی‌گیرند و برخی ترجیح می‌دهند تا تعطیلات تابستانی فعالی را پشت سر بگذرانند و به جای سواحل، به کوهستان‌ها بروند و در میان طبیعت کوهستانی حضور داشته باشند.

اروپا برخی از بهترین مناطق کوهستانی جهان را درون خودش دارد و یکی از همین کوهستان‌ها نیز تاترا (Tatra Mountains) نام دارد که در کشور لهستان است. در دامنه این کوهستان نیز شهر زاکوپانا (Zakopane) قرار گرفته که برای گذراندن تعطیلات مقصدی ایدئال و فوق‌العاده محسوب می‌شود.

در فصل زمستان، اسکی و سورتمه‌سواری در اینجا انبوهی از گردشگران را به خودش جذب می‌کند و این در حالی است که در فصل تابستان نیز افراد بسیار زیادی به اینجا می‌آیند تا اوقات خوش و دلنشینی را سپری کنند. این شهر بسیار زیبا و تماشایی تنها دو ساعت رانندگی از دومین شهر لهستان فاصله دارد و تفریحات و جاذبه‌های متعددی همچون گشت‌وگذار در پارک ملی تا قایق‌رانی در تنگه دونایتس (Dunajec Gorge) را ارائه می‌کند.

تفریحات شهر زاکوپانا

کوهستان تاترا بخشی از کوهستان‌های کارپات به شمار می‌رود که لهستان و اسلوواکی را از یکدیگر جدا کرده‌اند و درون آن مسیرهای بسیار زیبا و خارق‌العاده، جنگل‌های کاج، دریاچه‌های درخشان و جاذبه‌های زیبای دیگری به چشم می‌خورند. شنا در دریاچه‌های اینجا به دلیل اکوسیستم‌های ظریف آن‌ها ممنوع است اما می‌توان درون حمام‌های زمین گرمایی همچون بوکووینا (Bukovina) و ترما بانیا (Terma Bania) شیرجه زد یا اینکه در رودخانه دونایتس (Dunajec River) که حدود یک ساعت رانندگی از شهر زاکوپانا فاصله دارد، مشغول قایقرانی شد.

اگر در تعطیلات خودتان در شهر زاکوپانا به دنبال آن هستید تا جنبه‌های فرهنگی را نیز بررسی کنید، بهتر است به هنگام جشنواره بین‌المللی مردمی هایلند به اینجا سفر کنید. این جشنواره سالانه از ماه اوت آغاز می‌شود و در آن، خیابان‌ها با موسیقی کوهستانی، رقاصان، صنعتگران و همچنین غذاهای خوشمزه پر می‌شود.

در اینجا می‌توان از غذاهای خوشمزه‌ای همچون ماهی قزل‌آلای سرخ شده، پنیر دودی اوسیپک و کواشنیکا (سوپ کلم ترش و گوشت) بچشید و لذت ببرید. پس از آن می‌توان به پیاده‌روی و کوهنوردی در کوه کاسپرووی ویرچ (Mount Kasprowy Wierch) رفت.

در اینجا همچنین می‌توان در میان مزارع گل پرسه زد، از هوای دلنشین و مطبوع کوهستانی لذت برد و سپس در تله‌کابین آن به سمت پایین رفت و یک سواری مهیج و نفس‌گیر را تجربه کرد. برای دیدن مناظر پانورامای بیشتر بدون اینکه خسته و کوفته شوید، از انتهای مرکز اصلی شهر زاکوپانا یعنی خیابان کروپووکی به Gubałówka Funicular بروید و در آنجا از مناظری تماشایی و خیره‌کننده لذت ببرید.

سفری مقرون‌به‌صرفه به زاکوپانا

زاکوپانا در میان گردشگران داخلی از محبوبیت زیادی برخوردار است اما این شهر در بین گردشگران خارجی چندان شناخته شده و مطرح نیست. همین نیز سبب شده تا بتوان با بودجه قابل‌قبول سفری مقرون‌به‌صرفه به این شهر کوهستانی داشت و تعطیلات دلنشین و سرگرم‌کننده‌ای را در آنجا سپری کرد.

با وجود اینکه گردشگران خارجی بسیار زیادی به زاکوپانا سفر نمی‌کنند اما برای اینکه بتوان سفری راحت‌تر داشت و از شلوغی جمعیت در جاهای دیدنی این شهر دوری کرد، بهتر است که سفر خودتان را به جای آخر هفته‌ها به میانه هفته موکول کنید تا علاوه بر اینکه از جمعیت زیاد دوری می‌کنید، بتوانید با قیمت‌های پایین‌تر سفری مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنید.

مسیر دسترسی به زاکوپانا

نزدیک‌ترین فرودگاه به شهر زاکوپانا، فرودگاه پوپراد تاتری (Poprad-Tatry) است که در فاصله یک ساعت رانندگی از جنوب این شهر قرار گرفته و این در حالی است که شهر کراکوف نیز در فاصله دو ساعت رانندگی از شمال آن قرار دارد. بهترین راه برای رفتن از شهر کراکوف به زاکوپانا به‌وسیله قطار است که بین دو تا سه ساعت زمان می‌برد و هزینه آن نیز تنها ۳ یورو است.

هزینه یک اتوبوس مستقیم از کراکوف به زاکوپانا حدود ۷.۵ یورو به‌صورت یک‌طرفه است و این در حالی است که برای گرفتن تاکسی باید چیزی در حدود ۱۰۰ یورو پرداخت کرد. قطار شبانه EuroNight نیز پراگ و دیگر شهرهای چک را به کراکوف وصل می‌کند و تنها ۲۹ یورو هزینه دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو