آیا بخشش مهریه برای طلاق از طرف زن لازم است؟

منبع: دلتا پیام

4

1402/3/13

18:01


طلاق گرفتن با بخشیدن مهریه یکی از رایج‌ترین شیوه‌ها برای طلاق‌گرفتن زنان است. در موارد بسیاری مشاهده شده که زوجین با بخشش مهریه در ازای حق طلاق تصمیم به جدایی می‌گیرند.

آیا بخشش مهریه برای طلاق از طرف زن لازم است؟

Divorce by giving dowry طلاق گرفتن با بخشیدن مهریه یکی از رایج‌ترین شیوه‌ها برای طلاق‌گرفتن زنان است. در موارد بسیاری مشاهده شده که زوجین با بخشش مهریه در ازای حق طلاق تصمیم به جدایی می‌گیرند. این روش از جهاتی مطمئن‌ترین روش برای طلاق توافقی است تا طرفین نسبت به حقوق مالی خود اطمینان داشته باشند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

طلاق و مهریه

حق طلاق و مهریه دو مفهوم جداگانه هستند و برای شناخت رابطه و ارتباطی که بین این دو مفهوم است لازم است هر دوی آن‌ها را تعریف کنیم. مهریه یعنی مالی که پس از وقوع عقد نکاح در مالکیت زن قرار گرفته و مرد باید آن را به همسرش پرداخت کند که انواع مختلفی دارد. (به‌مجرد عقد، زن مالک مهر ‌می‌شود و ‌می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.)

اما طلاق به معنای جدایی زوجین از یک‌دیگر است که زن طی پروسه و مراحلی که باید طی کند، می‌تواند درخواست و تقاضای گرفتن مهریه را داسته باشد. طبق قانون به حق طلاق این‌گونه اشاره شده است: مرد ‌می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. این حق طلاق در مواردی برای زنان در قانون در نظر گرفته شده است.

در مواردی مثل‌اینکه زن در شرایط عسروحرج زندگی کند. (شرایط عسروحرج شرایطی است که زندگی برای زن با سختی و مشقت همراه باشد.) یکی دیگر از موارد زمانی است که مرد چهار سال غیبت کند یا از پرداخت نفقه به همسرش خودداری کند؛ بنابراین باتوجه‌به تعاریف، میان مهریه و حق طلاق هیچ ارتباطی وجود ندارد.

طلاق و مهریه

طلاق گرفتن با بخشیدن مهریه

یکی از موارد مهمی که پیرامون آن سؤال می‌شود، طلاق گرفتن با بخشیدن مهریه است و در این مورد باید به سراغ بذل مهریه توسط زن برای طلاق‌گرفتن برویم. در ادامه باید برای شما به توضیح دو نوع طلاق بپردازیم که در این دو نوع طلاق مهریه توسط زن بذل می‌شود.

نوع اول طلاق در ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی بیان شده است: (طلاق خلع آن است که زن به‌واسطه کراهتی (تنفر) که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.)

و نوع دوم در ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی بیان شده است:
(طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ((یعنی زن و مرد هر دو از هم تنفر داشته باشند.)) ولی در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد.) عبارت (باید زائد بر میزان مهر نباشد) به این معنا است که مبلغی که زن به مرد ‌می‌دهد نباید بیشتر از میزان مهریه باشد.

حال اگر زن در دوران عده طلاق (مدت زمانی است که زن بعد از طلاق خود همسر خود ‌نمی‌تواند ازدواج مجدد انجام دهد.) از بذل مهریه خود رجوع کند، طلاق بی‌اثر ‌می‌شود و انگار اصلاً وجود نداشته است.

عموماً در طلاق توافقی نمی‌توان از بخشش مهریه برگشت و دوباره درخواست مهریه کرد.

طلاق گرفتن

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، آیا مهریه عندالمطالبه زندان دارد؟ مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو