نکات بسیار مهم در استفاده از اسپری‌های تنفسی

4

1402/3/13

18:41


متخصص داخلی در خصوص نحوه استفاده از اسپری گفت: قبل از استفاده از اسپری تان باید به مطالب مهمی توجه کرد و از دستورالعمل های آن پیروی شود.

نکات بسیار مهم در استفاده از اسپری‌های تنفسی

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر بیتا انوری، با بیان اینکه قسمت های مختلف یک اسپری شامل در پوش و بدنه اسپری می باشد تاکید کرد: در ابتدا درپوش را بردارید و آن را از نظر تمیزی چک کنید و سپس اسپری را خوب تکان دهید و وقتی اسپری را برای اولین بار استفاده می کنید یا مدتی از آن استفاده نکرده اید یک پاف را بطور آزمایشی به بیرون تخلیه کنید.

دکتر انوری با بیان اینکه اسپری را بین دو انگشت خود نگه دارید گفت.  از راه دهان نفس خود را بیرون بفرستید تا ریه ها خالی شوند. سپس سریعاً بخش دهانی را در میان دندانهایتان نگهدارید البته توجه کنید که آن را گاز نگیرید و لبها را آرام دور قسمت دهانی حلقه کنید.

وی افزود: سرتان را کمی به عقب خم نمایید و از راه دهان آرام نفس بکشید و اسپری را یکبار فشار دهید تا دارو خارج شود. در همین هنگام به آرامی و عمیق نفس بکشید و اسپری را از دهانتان بردارید و نفس خود را 10 ثانیه یا هر قدر که میتوانید نگهدارید و سپس آرام از راه دهان نفس را خارج کنید.

دکتر انوری افزود: اگر مصرف اسپری بیش از یک بار توصیه شده است به مدت یک دقیقه صبر کنید و سپس کلیه مراحل را انجام دهید.

وی با تاکید براینکه از مراحل 2 و 3 نباید سریع بگذرید گفت: قبل از فشردن اسپری به آرامی و از راه دهان نفس بکشید ، قبل از استفاده از اسپری برای کمک به جذب بهتر می توانید جرعه های آب بنوشید.
دکتر انوری افزود: بعد از استفاده نیز می توانید آب را در دهانتان غرغره کرده و دهانتان را بشویید و برای یادگیری بهتر مراحل را جلوی آیینه تمرین و تکرار کنید.

این پزشک متخصص درخصوص بچه ها نیز عنوان کرد: بچه ها در استفاده از اسپری احتیاج به کمک دارند و لازم است والدین ابتدا خودشان تکنیک را بدرستی یاد بگیرند سپس به کودکشان اسپری کردن را بیاموزند.

دکتر انوری در مورد نحوه ی تمیز کردن و شستشوی اسپری با اشاره به اینکه شما باید حداقل یکبار در هفته اسپریتان را تمیز نمایید گفت: بدنه فلزی را از درون بدنه پلاستیکی بیرون بیاورید و قطعه دهانی را هم جدا کنید و دقت داشته باشید که بدنه فلزی را درون آب نگذارید و زیر آب نشویید.


وی افزود: سپس آنها را کناری بگذارید تا با دمای اتاق، خشک شوند زیرا نباید از گرمای اضافی برای خشک نمودن استفاده کنید و درنهایت سپس قطعات را به هم متصل کنید و آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

وی با تاکید بر اینکه شما باید طبق دستور پزشکتان از اسپری استفاده کنید و در صورت عدم بهبودی و یا ظهور علائم جدیدتر به پزشکتان اطلاع دهید گفت:  هنگام اسپری کردن مراقب چشمتان باشید تا دارو با چشمتان تماس پیدا نکند و اسپری را دور از دسترس بچه ها نگهدارید.

این پزشک متخصص عنوان کرد: اسپری را در جای خشک و خنک نگهدارید و از یخ زدگی حفظ کنید و توجه داشته باشید که پس از خالی شدن اسپری آن را دور بیندازید و هرگز حتی اسپری خالی را سوراخ نکنید.

نظرات


تصویری


ویدئو