۷ مزیت جراحی چاقی علاوه بر کمک به کاهش وزن

منبع: روزیاتو

4

1402/3/13

19:03


۷ مزیت جراحی چاقی علاوه بر کمک به کاهش وزن

۷ مزیت جراحی چاقی علاوه بر کمک به کاهش وزن

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

جراحی چاقی می تواند زندگی را برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند تغییر دهد. اما آیا می دانستید که علاوه بر کاهش وزن، فواید بسیار بیشتری برای سلامتی دارد؟

جراحی چاقی می تواند باعث کاهش وزن پایدار در افرادی شود که چاقی دارند و با سایر تلاش های کاهش وزن به موفقیت طولانی مدت دست نیافته اند. جراحی های چاقی مختلفی وجود دارد که در دسترس هستند. بای پس معده و اسلیو معده رایج ترین روش ها هستند.

جراحی چاقی ظرفیت ذخیره سازی معده را کاهش می دهد، که مصرف غذا را محدود می کند و به شما کمک می کند خیلی زودتر از حالت عادی احساس سیری کنید. برخی از روش های چاقی نیز جذب کالری را محدود می کنند. پزشک شما می تواند در تعیین اینکه آیا شما کاندید هستید یا خیر و اگر چنین است، کدام گزینه برای شما بهتر عمل می کند کمک کند.

7 مزیت جراحی چاقی علاوه بر کمک به کاهش وزن

خطرات سلامتی ممکن است با افزایش شاخص توده بدنی افزایش یابد. اگر BMI 35 یا بیشتر دارید، به این معنی است که احتمالاً باید بیش از۳۰ کیلوگرم وزن کم کنید تا خطر سلامتی خود را کاهش دهید. دکتر پدرام طالبیان فلوشیپ فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک و عضو انجمن IFSO در این مورد توضیح می دهد:

جراحی چاقی برای افراد دارای وزن اضافی زیاد کاهش وزن قابل توجه و پایدار را ارائه می دهد.

دکتر طالبیان می گوید: “بسیاری از افرادی که نیاز به کاهش وزن۳۰ کیلوگرم یا بیشتر دارند، چندین بار تلاش کرده اند تا وزن خود را کاهش دهند.” اگرچه ممکن است در ابتدا موفقیت هایی داشته باشند، کمتر از ۵ درصد از افراد وزن خود را به مدت پنج سال یا بیشتر حفظ می کنند. در واقع، بیماران معمولاً وزن خود را در کمتر از یک سال دوباره افزایش می‌دهند.»

7 مزیت جراحی چاقی علاوه بر کمک به کاهش وزن

مزایای جراحی چاقی فراتر از کاهش وزن است

۱.بهبودی طولانی مدت برای دیابت نوع ۲ : یک مطالعه گزارش داد که جراحی چاقی باعث بهبود طولانی مدت دیابت نوع ۲ می شود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که این روش برای کسانی که مبتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ هستند بسیار مؤثر است و تقریباً به همه بیماران این امکان را می‌دهد تا حداقل سه سال پس از جراحی از انسولین و سایر داروهای مربوطه دور بمانند.

۲.بهبود سلامت قلب و عروق : جراحی لاغری خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و بیماری های محیطی قلب را کاهش می دهد. به علاوه، یک مطالعه حتی گزارش داد که کاهش وزن حاصل از جراحی می تواند به جلوگیری از خطر مرگ مرتبط با سکته مغزی، فشار خون بالا و انفارکتوس میوکارد کمک کند. سطح فشار خون و کلسترول می تواند پس از جراحی به حالت طبیعی یا نزدیک به نرمال بازگردد و این خطرات را کاهش داده و بهبودی کلی را افزایش بخشد.

۳.تسکین افسردگی : بسیاری از افرادی که چاقی دارند به دلیل تصویر ضعیف بدن و انگ اجتماعی احساس افسردگی می کنند. حتی برای افراد جوان‌تری که دارای اضافه وزن قابل توجهی هستند، شرکت در فعالیت‌هایی که ممکن است از آن‌ها لذت ببرند، دشوار است، که منجر به انزوای اجتماعی و افسردگی می‌شود. کاهش وزن اضافی می تواند سلامت عاطفی را در این بیماران بهبود بخشد. طی یک تحقیق مشخص شد افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند، ۳۲.۷ درصد کاهش افسردگی در زمان جراحی و ۱۶.۵ درصد کاهش ۶ تا ۱۲ ماه پس از جراحی داشتند.

۴.آپنه انسدادی خواب را از بین ببرید : دستیابی و حفظ محدوده وزن طبیعی اغلب به افراد مبتلا به آپنه خواب اجازه می دهد تا قبل از خواب استفاده از دستگاه CPAP را متوقف کنند. حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از بیماران یک سال پس از جراحی، آپنه خواب خود را بهبود می بخشند.

۵.تسکین درد مفاصل : حمل وزن بیش از حد فشار زیادی را به مفاصل تحمل کننده وزن وارد می کند و اغلب باعث درد مزمن و آسیب مفاصل می شود. کاهش وزن قابل توجه و پایدار که پس از جراحی چاقی رخ می دهد، استرس مفاصل را کاهش می دهد و اغلب به افراد اجازه می دهد تا از داروهای ضد درد استفاده نکنند و از تحرک لذت بیشتری ببرند.

۶.بهبود باروری : جراحی چاقی همچنین می تواند شانس باروری را بهبود بخشد. یک مطالعه گزارش داد که خطر سقط جنین ممکن است پس از جراحی چاقی کاهش یابد و می تواند چرخه قاعدگی را در زنانی که تخمک گذاری نمی کنند بهبود بخشد.

۷.سایر شرایط سلامتی را بهبود ببخشید : جراحی کاهش وزن همچنین می تواند سندرم متابولیک، عوارض بارداری، بیماری کیسه صفرا و موارد دیگر را بهبود ببخشد.

با افزایش سرعت افزایش چاقی و عوارض مرتبط با آن، جراحی چاقی مطمئناً ابزاری قدرتمند برای ارائه تسکین پایدار برای افراد دارای اضافه وزن است. هنگام اتخاذ این تصمیم، مهم است که یک مرکز با تجربه گسترده در انجام این روش ها انتخاب کنید.

7 مزیت جراحی چاقی علاوه بر کمک به کاهش وزن

دکتر طالبیان، جراح چاقی و اسلیو و عضو فدراسیون بین المللی جراحی چاقی، می‌گوید: بیماران زمانی که توسط یک تیم پزشکی با تجربه که شامل جراحان، پزشکان چاقی، پرستاران، روان‌شناسان، متخصصان غدد درون‌ریز و متخصصان تغذیه هستند، حمایت می‌شوند، بهترین شانس موفقیت را دارند.

تنظیم رژیم غذایی پس از جراحی چاقی

افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، با شکم‌های کوچک‌تر، باید خیلی آهسته غذا بخورند و لقمه‌های کوچک تری بخورند.

کسانی که این جراحی را انجام داده‌اند، ویتامین‌ها و مکمل‌های توصیه شده توسط یک متخصص تغذیه را که پس از عمل به بیماران مشاوره می‌دهد، مصرف می‌کنند. متخصص تغذیه شما همچنین ممکن است برنامه های غذایی و یک رژیم غذایی تخصصی را پس از جراحی به شما توصیه کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو