بررسی رشد جمعیت سالخورده‌ی جهان از سال ۱۹۵۰ تا ۲۱۰۰ + اینفوگرافیک‌

بررسی رشد جمعیت سالخورده‌ی جهان از سال ۱۹۵۰ تا ۲۱۰۰ + اینفوگرافیک‌


منبع: روزیاتو

6

1402/3/13

20:33


بررسی رشد جمعیت سالخورده‌ی جهان از سال ۱۹۵۰ تا ۲۱۰۰ + اینفوگرافیک‌

بررسی رشد جمعیت سالخورده‌ی جهان از سال ۱۹۵۰ تا ۲۱۰۰ + اینفوگرافیک‌

جمعیت سالخورده جهان نقطه کانونی بسیاری از تصمیم گیری های جهانی است. اکثر کشورهای جهان انفجارهای جمعیتی را تجربه کرده اند یا در شرف تجربه آن هستند. نتایج آن را با کاهش نرخ زاد و ولد و کاهش نرخ مرگ و میر ترکیب کنید، و واضح است که جمعیت سالمندان جهان همچنان رو به رشد خواهند بود. در اینفوگرافیک‌ زیر از داده‌های چشم‌انداز جمعیت جهانی سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ برای به تصویر کشیدن رشد جمعیت سالمندان در کشورهای جهان استفاده شده است.

جمعیت سالخورده جهان

جمعیت سالخورده جهان از ۱۹۵۰ تا ۲۱۰۰

در سال ۲۰۲۲، ۷۷۱ میلیون نفر بالای ۶۵ سال در سراسر جهان زندگی می کردند که تقریباً ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دادند. این بخش با سرعت فزاینده‌ای در حال رشد بوده است و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۵۰ به ۱۶ درصد و در نهایت تا سال ۲۱۰۰ به ۲۴ درصد برسد.

جمعیت سالخورده جهان

کشورهای پردرآمدی مانند ژاپن (۳۰%)، ایتالیا (۲۴%) و فنلاند (۲۳%)، امروزه سهم بالایی در جمعیت سالمندان جهان دارند. کمترین سهم در خاورمیانه و آفریقا متمرکز است. در بسیاری از کشورها مانند قطر، اوگاندا و افغانستان تنها ۲ درصد از جمعیت را افراد ۶۵ سال و بالاتر تشکیل می دهند.

اما با گذشت زمان، انتظار می‌رود که تقریباً همه کشورها شاهد رشد جمعیت سالمندان خود باشند. تنها طی سه دهه، تخمین زده می شود که از هر چهار ساکن اروپا، آمریکای شمالی و آسیا، یک نفر بالای ۶۵ سال سن داشته باشد.

جمعیت سالخورده جهان

انتظار می‌رود تا سال ۲۱۰۰، تعداد زیادی از کشورهای آسیایی و کشورهای جزیره‌ای که رشد جمعیت کمی دارند، بیش از یک سوم از جمعیت این کشورها، ۶۵ ساله یا بالاتر باشند. در کشورهایی مانند کره جنوبی و جامائیکا، تا سال ۲۱۰۰، نزدیک به ۴۴ درصد از کل جمعیتشان را، سالمندان تشکیل خواهند داد. اما در نهایت پیش بینی می شود که کشور آلبانی، تا سال ۲۱۰۰، ۴۹ درصد از جمعیت آن ۶۵ سال و بالاتر باشند.

عبور از نسل ها

چالش پیری جمعیت بر تمام بخش‌های جامعه، از جمله بازارهای کاری و مالی، تقاضای مسکن و حمل‌ونقل، و به‌ویژه ساختارهای خانوادگی و روابط بین نسلی تأثیر می‌گذارد. یکی از راه‌های کمک به درک این مسئله، توجه به نسبت متغیر بین سالمندان و کودکان خردسال در جمعیت جهان است:

جمعیت سالخورده جهان


با وجود کاهش نرخ باروری، کاهش نرخ مرگ و میر کودکان و نوزادان، نقش مهمی در افزایش جمعیت کودکان داشته است. با این حال، در بیشتر کشورهای با سطوح بالای توسعه اقتصادی، شاهد کاهش جمعیت کودکان هستیم. از آنجایی که کشورهایی مانند هند، برزیل و آفریقای جنوبی به سطوح بالاتری از درآمد سرانه خود خواهند رسید، احتمالاً مسیرهای اقتصادهای پیشرفته تر را دنبال کرده و در نهایت سرنوشت ها و چالش های جمعیتی مشابهی را تجربه می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو