علت قرمز شدن گونه‌ها؛ هنگام گل انداختن گونه‌ها چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

منبع: خبرنما

3

1402/3/14

09:32


همه ما تمایل داریم واکنش های احساساسی مان را کنترل کنیم. اما بعضی از این واکنش‌ها غیرارادی هستند و بدون این که بخواهیم ظاهر یا از بین می‌روند، مثل قرمز شدن گونه‌ها. اگر می‌خواهید بدانید علت قرمز شدن گونه‌ها چیست و چه اتفاقی در بدن روی می‌دهد که منجر به گل انداختن گونه می‌شود، با ما در این نوشتار همراه باشید!

علت قرمز شدن گونه‌ها؛ هنگام گل انداختن گونه‌ها چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

به طور کلی مردم تمایل دارند اینطور نشان بدهند که قادرند واکنش‌ها و احساسات‌شان را کنترل کنند. از سوی دیگر نمی‌توانیم فراموش کنیم که برخی واکنش‌ها غیرارادی هستند و هر چقدر که سعی در کنترل آن‌ها داشته باشیم، باز هم موفق نخواهیم شد، درست مثل قرمز شدن گونه‌ها. سرخ شدن گونه‌ها همان واکنش غیرارادی است که در ظاهر شدن و کنترل آن هیچ نقشی نداریم. اما اگر می‌خواهید بدانید علت قرمز شدن گونه‌ها چیست و چه اتفاقی در بدن روی می‌دهد که منجر به گل انداختن گونه می‌شود، با ما در این نوشتار همراه باشید!

علت قرمز شدن گونه‌ها چیست؟

زمانی که بدن انسان تحت یک سری واکنش‌ها و فرآیندهای خاص قرار بگیرد، ناخودآگاه رنگ گونه‌ها به قرمز تغییر می‌کنند که ما از آن به عنوان سرخ شدن گونه‌ها یا گل انداختن گونه ها یاد می‌کنیم. با این حال مطالعات نشان می‌دهد که علت قرمز شدن گونه‌ها واکنش طبیعی بدن به سیستم عصبی سمپاتیک است که مسئولیت برخی واکنش‌های غیرارادی و سریع بدن را بر عهده دارد.

هنگامی که این سیستم احساسات خاصی دریافت و درک می‌کند، پیامی به غدد آدرنال می‌فرستد تا هورمونی به نام آدرنالین ترشح کنند که باعث می‌شود بدن در شرایط پیش آمده حالت تدافعی به خود بگیرد یا پیام فرار صادر کند.

زمانی که هورمون آدرنالین آزاد می‌شود، ضربان قلب شما بالا می‌رود، که به نوبه خود باعث انبساط رگ‌های خونی شده و سطح اکسیژن در خون و جریان خون را افزایش می‌دهد.

یافته‌های تحقیقات نشان می‌دهد که چنین شرایطی باعث سرخ شدن قسمت‌های خاص بدن مثل گونه‌ها، گردن و گوش‌ها می‌شود. این عکس العمل ناخودآگاه و غیرقابل کنترل است.

علل احتمالی سرخ شدن گونه‌ها

هرچند حالا می‌دانیم که چرا گاهی گونه‌هایمان سرخ می‌شود و این تغییر رنگ گونه‌ها، گوش‌ها و گردن از کجا سرچشمه می‌گیرد اما این واکنش تنها به ترشح آدرنالین خلاصه نمی‌شود، بلکه علل زیادی در قرمز شدن گونه‌ ها نقش دارند. بنابراین مهم است که بدانیم به جزء تاثیرات داخلی بدن که منجر به سرخ شدن گونه‌ها می‌شوند، چه عوامل دیگری وجود دارند که باعث قرمز شدن گونه‌ها می‌شوند. بهتر است این احتمالات را نیز در نظر بگیرید:

  • احساسات: خجالت، کمرویی، عاشق شدن یا حتی عصبانیت می‌تواند دلیلی بر قرمز شدن گونه‌ها باشد.
  • دمای هوا: اگر دمای بدن شما به دلیل گرما یا ورزش بدنی شدید افزایش یابد، پوست صورت شما نیز سرخ می‌شود، و برعکس سرمای شدید نیز می‌تواند باعث قرمز شدن گوش‌ها، نوک بینی، گونه‌ها و دست‌های شما شود.
  • تب: وقتی دمای بدن شما به دلیل بیماری‌های ویروسی افزایش می‌یابد، معمولاً پوست شما قرمز می‌شود. در چنین شراطی وقتی تب فروکش کند، گرگرفتگی همراه با بقیه علائم از جمله قرمزی پوست نیز ناپدید می‌شود.
  • غذاهای تند یا نوشیدنی‌های داغ: خوردن خوراکی و غذاهای تند می‌تواند باعث قرمزی پوست صورت شما شوند. همچنین خوردن غذاهای داغ یا نوشیدنی‌های داغ مثل چای و قهوه نیز می‌توانند باعث سوختن دهانتان شوند که بلافاصله گونه‌هایتان قرمز رنگ می‌شوند.

رویکردهای مختلف در رابطه با گل انداختن گونه ها

هرچند هنوز دانشمندان به دنبال علت قرمز شدن گونه‌ها هستند، اما تا کنون بر سر سه نظر توافق کرده‌اند:

  • نظریه کنش ارتباطی: بر مبنای این نظریه قرمز شدن گونه‌ها وظیفه انتقال اطلاعات به افراد اطراف ما را به عهده دارند. یعنی ما بدون ارتباط شفاهی یا کلامی می‌توانیم اطلاعات رد و بدل کنیم. ظاهر قرمز پوست به ما کمک می‌کند تا چهره مان را شاداب نشان داده و حتی در سخت‌ترین شرایط هم حفظ ظاهر کنیم.
  • توجه اجتماعی ناخواسته: این نظریه مدعی است که سرخ شدن گونه‌ها می‌تواند به مخاطب نشان دهد که از میزان توجهی که به ما دارد راضی نیستیم. این واکنش غیر قابل اجتناب است و در واکنش به موقعیت‌هایی که در آنها توجه، تحسین یا علاقه‌ای را تجربه می‌کنیم که تمایلی به دریافت‌شان نداریم رخ می‌دهد.
  • قرار گرفتن در شرایط خاص مثل برملا شدن یک حقیقت یا دروغ: در چنین شرایطی نیز سرخ شدن گونه‌ها امری طبیعی است. در واقع پوست شما در واکنش به ترس‌تان از برملا شدن حقیقت یا دروغ، قرمز می‌شود. بر اساس این نظریه چه بخواهید اعتراف کنید یا از خود دفاع کنید، در هر دو حالت شاهد برافروختگی و سرخ شدن گونه‌هایتان خواهید بود.

حالا شما بگویید در چه شرایطی گونه هایتان قرمز می‌شود؟ آیا تا کنون به خاطر هیجان، عصبانیت یا خجالت صورتتان قرمز شده است؟ مطمئنا برای یک بار هم که شده چنین احساسی را تجربه کرده‌اید، به خصوص وقتی دستتان را روی گونه تان گذاشته باشید، از داغی آن تعجب هم کرده اید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو