فواید چای سیاه و خواص مهم این نوشیدنی محبوب برای سلامت بدن

فواید چای سیاه و خواص مهم این نوشیدنی محبوب برای سلامت بدن


منبع: تاپ ناز

3

1402/3/14

11:35


فواید چای سیاه

این کلمه در واقع از زبان چینی به زبان فارسی وارد شده است و یکی از پر مصرف ترین نوشیدنی های دنیا میباشد و در ایران طرفداران زیادی دارد. این نوشیدنی را در بیشتر مراسم میبینید. این نوشیدنی به خاطر خواص خوبی که دارد در طب سنتی بیشتر به خاطر مصارف دارویی اش یاد میشود. این نوشیدنی یک منبع خوبی آنتی اکسیدان است که سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. تقریبا همه ایرانی ها یک لیوان چایی داغ را در هر فصلی دوست دارند و صبحانه خود را همراه با یک لیوان چایی داغ میخورند. اسم گیاهی که چایی از آن گرفته میشود کاملیا سیننسیس است و در گذشته بیشتر در چین و هند به کار می رفته است و ما دقیقا همان کلمه چینی چایی را به زبان فارسی وارد کردیم. درمورد تاریخچه کشف چایی گفته میشود بعد از این که فردی برای تنبیه توسط امپراطور از شهر بیرون شد در کوه و دشت چایی را پیدا کرد و سلامت ماند. حاکم متعجب شد و از طبیبان خواست درباره این گیاه اطلاعات بیشتری به دست بیاورند. البته به این نکته توجه داشته باشید که هر چیزی را بیش از حد مصرف کنید تاثیرات بدی روی بدن خواهد داشت. در این مقاله ما فواید چای سیاه را برسی میکنیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

چای سیاه مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد میشود. رادیکال های آزاد با تغییر DNA باعث مختل کردن کار سلول های معمولی میشوند. این اختلال سبب التهاب بدن میشود و بدن در حالت استرس قرار میگیرد. چای سیاه کمک خوبی برای از بین رفتن رادیکال های آزاد است. این چایی سلول های نرمال را به شکل عادی برمیگرداند و بدن را از حالت استرس خارج میکند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود. همچنین به خاطر داشتن آنتی ژنی به نام آلکیل آمین باعث تقویت پاسخ ایمنی بدن به واکنش های متفاوت میشود. همچنین وجود تانن که نقش مقابله با انواع ویروس ها را دارد از بیماری های مختلف پیشگیری میکند. علاوه بر این ها چای سیاه برای مشکلات معده هم در رژیم غذایی افراد قرار میگیرد.

فواید چای سیاه

احتمال ابتلا به دیابت را کاهش میدهد

بر اساس تحقیقات دانشمندان چای سیاه خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش میدهد. با خوردن یک و نیم فنجان چایی در یک روز تا ۷۰ درصد در برابر خطر ابتلا به دیابت ایمن میشوید. این چای دارای فلاونوئید های متفاوت و کاتچین‌ ها است. شاید چای سیاه باعث افزایش حساسیت بدن به انسولین شود.

باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم میشود

تیافلاوین‌ هایی که در چای سیاه موجود است جلوی تکثیر سلول های سرطان رحم را میگیرد. خوردن دو فنجان چای در روز باعث کاهش ۳۰ درصدی احتمال ابتلا به سرطان رحم میشود.

بهبود سلامت قلب

چای سیاه به علت فلاون‌ هایی که دارد میتواند برای سلامت قلب مفید باشد. تحقیقات دانشمندان نشان داده سه فنجان چای سیاه یا حتی بیشتر خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را در قلب کم میکند. همچنین چای سیاه خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی و عروقی را کم میکند.

فواید چای سیاه

 کاهش سطح کلسترول خون

با داشتن عادت های غذایی بد و سبک زندگی ناسالم باعث افزایش سطح کلسترول خون میشود. بالا بودن کلسترول باعث جمع شدن پلاکت ها در دیواره عروق میشود. این امر باعث کاهش جریان خون شده و احتمال سکته و حمله قلبی را افزایش میدهد. تحقیقات نشان داده چای سیاه باعث کاهش یازده درصدی سطح کلسترول میشود. همچنین مطالعات نشان داده چای باعث جلوگیری از بالا رفتن فشار خون در کسانی که به اضافه وزن دچار هستند و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را دارند میشود.

کمک به بهبود سلامت دستگاه گوارش

اگر روده سالمی داشته باشید به شما برای حفاظت در مقابل اختلالات و بیماری های مختلف کمک میکند. چای سیاه علاوه بر بهبود روده به میکروب های مفید آنجا تنوع بیشتری میدهد. چای سیاه پلی‌ فنول‌ هایی دارد که به صورت پری ‌بیوتیک عمل میکنند و باعث تغذیه باکتری های مفید روده میشوند. پلی‌ فنول ها همچنین نقشی در جلوگیری از رشد باکتری های مضر روده ایفا میکنند. به علاوه این چای به درمان زخم معده کمک میکند و کاهش احتمال ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ را دارد. اما هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش میدهد

این بیماری بیشتر افراد مسن را تحت تاثیر قرار میدهد. پلی فنول هایی که در چای سیاه موجود است باعث حفاظت از عصب های موجود در مغز میشود. مطالعات دیگری نشان داده کافئینی که در چای سیاه موجود است احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش میدهد.

فواید چای سیاه

چای سیاه و بهبود سلامت استخوان ها

هرچه سن افزایش پیدا میکند با کاهش استحکام استخوان ها رو به رو میشویم. طبق نتیجه گیری محققان کسانی که از چای سیاه استفاده کردند تراکم استخوان بهتری داشتند. به همین خاطر است که میگویند مصرف چای سیاه احتمالا خطر شکستگی استخوان در اثر پوکی استخوان که در اثر زیاد شدن سن به وجود آمده را کاهش دهد.

در یک مطالعه حیوانی با دادن چای سیاه به موش های صحرایی در این موش ها بهبود تراکم استخوان مشاهده شد. اگر سن شما سی سال را رد کرده، مصرف چای سیاه را وارد روتین زندگی خود کنید تا به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و در ادامه شکستگی آن جلوگیری کنید. حتی مصرف این چای باعث کاهش خطر شکستگی لگن میشود.

بهتر شدن هوشیاری ذهن

نتایج تحقیقات نشان میدهد که نوشیدن چای سیاه تاثیرات زیادی بر دامنه توجه و به علاوه درک شنوایی و توجه بینایی دارد. چای ال تیانین دارد که باعث تغییر عملکرد های مغز و فرایند توجه میشود. کافئینی که در چای سیاه موجود است به هوشیاری مغز کمک میکند.

کمک به کاهش دادن فشار خون

از دیگر خواص چای سیاه میتوان به کاهش دادن فشار خون اشاره کرد. در ایتالیا و هلند و آلمان محققین از گروهی از افراد خواستند تا در یک هفته چای سیاه بنوشند و سپس فشار خون آنها برسی شد و نشان داد که سطح فشار خون آنها در اثر مصرف چای سیاه کاهش پیدا کرده است.

از بین بردن باکتری ها

باکتری های بیشتر مواقع موجب عفونت و حتی مرگ افراد میشوند. چای دارای آنتی اکسیدان و دیگر ترکیباتی است که خواص ضد باکتریایی دارند. حتی تحقیقات نشان داده که چایی های مختلف که چای سیاه هم شامل میشود میتواند با باکتری ها مبارزه کند.

فواید چای سیاه

مبارزه با رادیکال های آزاد

این رادیکال ها در اثر آلودگی، استرس و مصرف دخانیات رخ میدهند. آنتی اکسیدان های زیادی در چای سیاه وجود دارد. این آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد که برای بدن سمی هستند به کار میرود. اگر چای را با لیمو ترش مصرف کنید به مبارزه آن با رادیکال ها کمک میکنید.

بهبود بخشیدن علائم آسم

در نتیجه التهاب و تورم نایچه آسم رخ میدهد که باعث سختی در فرایند دم و بازدم میشود. تحقیقات نشان داده که مصرف چای سبز یا چای سیاه علائم ناشی از آسم را تسکین میدهد. حتی کافئین موجود در چای سیاه توانایی کمک به بهتر شدن عفونت ریه را دارد. همچنین فلاونوئید موجود در چای سیاه برای کسانی که به آسم مبتلا هستند مفید است.

کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه با چایی

افراد زیادی درگیر بیماری رایج و دردناک سنگ کلیه هستند. چون چای سیاه اگزالات خیلی پایین تری نسب به بقیه چایی ها دارد ممکن است در اثر مصرف آن به سنگ کلیه دچار نشوید. البته در گذشته شواهدی بود که میگفت چای سیاه احتمال مبتلا شدن به سنگ کلیه را زیاد میکند اما این شواهد کافی نبود. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از چای جهت درمان سنگ کلیه با پزشک مشورت کرده و بیشتر تحقیق کنید.

کمک به کاهش وزن با چایی سیاه

با داشتن اضافه وزن بیماری های زیادی از جمله سندرم تخمدان پلی‌ کسیتیک، دیابت، بیماری های قلبی، فشار خون و غیره به سراغ شما می آید. استفاده از چای سیاه هم مثل چای سبز اگر سبک زندگی سالمی داشته باشید میتواند به مدیریت وزن شما کمک کند.

مصرف چای سیاه و بهتر شدن خلق و خو

آنتی اکسیدان هایی که در چای سیاه موجود است به مبارزه با استرس کمک میکند و در نتیجه خلق و خوی افراد را بهتر میکند. چای سیاه با کنترل فشار خون و سطح کلسترول آن تاثیر مثبتی روی خلق و خوی افراد دارد. ولی به این نکته هم توجه کنید که مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده است.

درمان کردن اسهال با چای سیاه

از دیگر خواص چای سیاه میتوان به درمان اسهال اشاره کرد. مطالعات نشان داده رژیم غذایی که چای سیاه دارد باعث کاهش احتمال ابتلا به اسهال تا ۲۰ درصد میشود. اما هنوز هم به مطالعات دقیق تری درباره این خاصیت چای نیاز داریم.

افزایش سلامت دندان با چای سیاه

چای سیاه باعث حفاظت از دندان ها در برابر پوسیدگی، پلاک ها و سوراخ شدن میشود. حتی باعث تازه کردن نفس هم میشود. خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی این چای باعث پیشگیری از عفونت ‌های استافیلوکوکوئوس میشود. فلورایدی که در این چای وجود دارد از پوسیدگی دندان جلوگیری میکند. همچنین مطالعات نشان داده مصرف چای سیاه از لکوپلاکیا یا همان لکه های سفید داخل دهان در کسانی که به سرطان کارسینوما مبتلا هستند جلوگیری میکند. ولی در هر صورت باید با دندان پزشکتان مشورت کنید که با توجه به شرایط دهان و دندان شما تعیین کند مصرف چای سیاه برای شما چگونه خواهد بود.

کاهش امکان ابتلا به آلزایمر با چای سیاه

وقتی در اثر آلزایمر حافظه خود را از دست میدهید در رفتار و فرایند فکر کردن شما اثر میگذارد. چای سیاه آنتی اکسیدان هایی دارد که احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش میدهد. توجه کنید که مطالعات زیادی در این مورد صورت نگرفته است.

کاهش استرس با چای سیاه

از دیگر خواص چای سیاه به کاهش استرس اشاره میکنیم. مطالعات نشان داده چای باعث کاهش هورمون های استرس در بدن میشود و همچنین باعث آرام شدن عصب های بدن میشود. اگر دچار استرس شدید مصرف چای را جایگزین دخانیات و خوراکی های ناسالم خیلی شیرین یا چرب کنید تا تاثیر آن را ببینید.

محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید

اشعه های فرابنفش خورشید بسیار مضر هستند و موجب  مشکلات پوستی از جمله سرطان پوست میشوند. تحقیقات دانشمندان نشان داد که استفاده از چای سیاه باعث محافظت از پوست شده و احتمال ابتلا به مشکلات پوستی که به خاطر اشعه فرابنفش خورشید به وجود می آیند را کاهش میدهد. حتی استفاده موضعی چای علاوه بر نوشیدن آن به جلوگیری از پیری پوست کمک میکند و در این مورد هم توصیه میشود که با پزشک خود صحبت کنید.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست

آنتی اکسیدان هایی که در چای سیاه است در مبارزه با بیشتر سرطان ها مثل سرطان پوست مفید است. دانشمندان لبنانی در مطالعه حیوانی خود نشان دادند که احتمال ابتلا به سرطان پوست با چای سیاه کاهش پیدا میکند. اما این زمینه هنوز هم نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

به عقب انداختن پیری زودرس پوست

پلی فنول و آنتی اکسیدانی که چای سیاه دارد باعث محافظت از پوست در برابر چین و چروک و پیری زودرس

میشود. مطالعاتی که روی موش های بی مو انجام شده نشان داد چای سیاه نسبت به چایی های دیگر تاثیر بهتری روی چین و چروک پوست داشت.

کاهش پف زیر چشم

پف چشم شما را خسته نشان میدهد و باعث نگرانی افراد بسیار زیادی شده است. همچنین باعث افزایش احتمال ابتلا به پیری زودرس میشود. خواص ضد التهابی تاتن و آنتی اکسیدان موجود در چای سیاه باعث سفت شدن پوست و کاهش پف زیر چشم میشود. چای کیسه ای را در آب جوش بگذارید تا رنگ بگیرد و بعد خنک شدن چای با پنبه هر روز ۲۰ دقیقه زیر چشم خود آن پنبه آغشته به چایی را قرار داده تا بعد از یک هفته کاهش پف زیر چشم را شاهد باشید.

جلوگیری از عفونت های پوستی

به دلیل ظرافت پوست مراقبت های ویژه ای برای این وسیع ترین اندام بدن لازم است. چای سیاه شما را برای رسیدن به پوستی سالم با مبارزه با مشکلات و عفونت های پوستی یاری میکند. تاتن و پلی فنول که در چای موجود هستند به جوان سازی سلول های پوست کمک میکنند. هرچند باید با متخصص پوستتان در این باره صحبت کنید. بیشتر عفونت های پوستی ناشی از جمع شدن میکروب ها روی پوست میباشد. فلاونوئید و کاتچین که چای سیاه دارد به جلوگیری از عفونت های پوستی کمک میکند. اگر با عفونت های پوستی درگیر هستید در کنار مصرف داروهایتان  با نوشیدن چایی سرعت بهبودی عفونت ها را بیشتر کنید.

استفاده از چای سیاه در رنگ کردن مو

چای سیاه میتواند رنگ موی خوبی باشد. چای سیاه را با حنا مخلوط کرده و روی مو و پوست سر بمالید. تا دو ساعت بگذارید باشد و بعد با شامپو موی خود را بشورید. بعد این کار تغییر رنگ موهای خودتان را مشاهده خواهید کرد.

درخشان کردن مو با چای سیاه

تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده اما همین تحقیقات محدود نشان میدهد چای سیاه با درخشان کردن موها ارتباط دارد. بعد از این که موهای خود را با شامپو شستید، چای خنک شده را روی آنها بریزید و بعد آبکشی کرد و این کار را برای چند هفته انجام دهید تا موهایی نرم و درخشان داشته باشید.

 چای سیاه و تحریک رشد مو

 به صورت موضعی به مدت دو هفته از چای سیاه بر روی موش ها استفاده شد که نتیجه آن تحریک رشد مو بود. هنوز مطالعات انسانی زیادی انجام نشده. با مالیدن چای سیاه سرد روی مو و پوست سر شاید باعث رشد بهتر مو شد که بهتر است با پزشک خود مشورتی داشته باشید.

جلوگیری از ریزش مو

با نوشیدن چای سیاه جلوی ریختن موهای خود را بگیرید. آنتی اکسیدان های مختلف چای سیاه که جلوی رادیکال های آزاد را میگیرند باعث کاهش استرس شده و با از بین بردن این دو مورد رادیکال آزاد و استرس، ریزش مو کم میشود.

کاهش جوش با چای سیاه

آکنه و جوش باعث کاهش اعتماد به نفس افراد زیادی میشود و استفاده از محصولات طبیعی برای درمان آنها توصیه میشود. این محصولات نسبت به داروهای شیمیایی کم خطر تر هستند. خواص چای سیاه در از بین بردن جوش ها هم مفید است. تحقیقات محققین اثرات سفید کننده چای سیاه روی پوست را نشان میدهد. سمومی که باعث ایجاد جوش میشوند توسط آنتی اکسیدان های چای سیاه خارج میشوند. علاوه بر نوشیدن چای سیاه به وسیله پنبه، چای سیاه سرد را روی جوش بمالید.

افزایش سرعت بهبود زخم ها با چای سیاه

مطالعات محققین مالزیایی نشان داد اگر عصاره چای روی زخم استعمال شود فرایند بهبود زخم سریع تر میشود. این عصاره باعث کاهش التهاب و تولید کلاژن بیشتر میشود. توجه داشته باشید که چای سیاه را به طور مستقیم روی زخم نمالید. هنوز مطالعه ای بی خطر بودن این روش را ثابت نکرده است. پس عاقلانه تر این است که به جای استفاده موضعی از چای سیاه، فقط آن را بنوشید.

حرف آخر

چای سیاه طرفداران بسیاری دارد. خیلی از افراد روز خود را با چایی شروع میکنند. در این مقاله خاصیت های چای سیاه را برسی کردیم. این فواید قسمت های مختلف بدن حتی مو و پوست هم شامل شد. مصرف این چای را برای بهرهمندی از خواص فوق العاده آن به شما پیشنهاد میکنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو