افتادگی پلک (پتوز) چیست؟ علت، علائم و روش های درمان افتادگی پلک یا پتوز را بدانید!

افتادگی پلک (پتوز) چیست؟ علت، علائم و روش های درمان افتادگی پلک یا پتوز را بدانید!


منبع: وقت مد

5

1402/3/14

13:07


حقایق علمی افتادگی پلک یا پتوز ✔ آموزش علمی علت، علائم و روش های درمان افتادگی پلک یا پتوز در مجله علمی وقت مد

افتادگی پلک (پتوز) چیست؟ علت، علائم و روش های درمان افتادگی پلک یا پتوز را بدانید!

اگر چشمان افتاده دارید یا پلک بالایی شما کمی آویزان است، می‌تواند نشانه پتوز یا افتادگی پلک باشد. پتوز ممکن است به دلیل؛ آسیب عصبی، سکته مغزی، افزایش سن یا اختلالات بیماری های پزشکی رخ دهد. اما تا چه حد با افتادگی پلک یا پتوز، انواع آن و علت های ایجاد و درمان آن آشنا هستید؟
این وضعیت زمانی که یک چشم را درگیر می‌کند، پتوز یک طرفه و هنگامی که هر دو چشم را درگیر می‌کند، افتادگی پلک دو طرفه نامیده می‌شود. افتادگی پلک بالایی بسته به میزان انسداد مردک، دید را مسدود کرده یا تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
در این بخش از سری مطالب آموزش زیبایی، سلامت و آرایش از رسانه وقت مد (vaghtemod.ir) به بررسی کامل افتادگی پلک، علت ایجاد، علائم و روش های درمان آن پرداختیم.

افتادگی پلک یا پتوز چیست؟

بنا به گزارش my.clevelandclinic، زمانی که پلک فوقانی افتادگی داشته باشد، بلفاروپتوز یا پتوز پلک فوقانی اتفاق می‌افتد و میتواند روی سلامت و زیبایی چشم تاثیر گذار باشد. افتادگی پلک (drooping eyelid) را پزشکان با توجه به علت آن، می‌توانند با جراحی درمان کنند.
دلایلی که باعث افتادگی پلک می‌شود؛ شامل ژنتیک، افزایش سن و ضربه به چشم است که در قسمت پایین آن ها را مفصل توضیح داده ایم.

در مواردی که که پتوز بر بینایی چشم تاثیر نگذاشته، امکان دارد درمان لازم نباشد اما در مواردی که مردمک چشم را پوشانده و بینایی را کاهش دهد؛ معالجه ضروری است.

افتادگی پلک در بیشتر موارد منجر به بیماری نمی‌شود و به راحتی قابل کنترل است.

نمونه ای از افتادگی پلک یا پتوز

افتادگی پلک یا پتوز

درباره زیبایی و سلامت چشم، بیشتر بدانید: علت پف زیر چشم چیست؟ روش های درمان تورم زیر چشم را بدانید.

علت افتادگی پلک یا پتوز چیست و چرا به وجود می آید؟

بنا به گزارش health، پلک های بالا و پایین؛ برای محافظت از چشم در برابر آسیب، عمل می‌کنند. همچنین آنها، میزان نوری که به چشم می‌رسد را کنترل کرده و کمک می‌کنند تا لایه اشک پخش شود و از خشک شدن چشم ها جلوگیری می‌کنند.
عوامل متعددی باعث پتوز می‌شوند. در این بخش از سری مطالب چشم رسانه وقت مد (https://bia2safa.net/goto/web/url/2948654) برخی از عوامل شایع افتادگی پلک را به صورت کامل، توضیح داده ایم.

بیشتر بدانید: آموزش ترفندهای آرایش پلک افتاده همراه با عکس.

افتادگی پلک مادرزادی

برخی از نوزادان با پتوز متولد می‌شوند. بهتر است هر چه زودتر والدین به پزشک متخصص مراجعه کرده تا هر چه زودتر نوزاد، درمان شود. افتادگی پلک در کودکان، باعث تنبلی چشم یا آمبلیویی (Amblyopia)، تاری دید یا آستیگماتیسم (Astigmatism) و استرابیسم یا انحراف چشم می‌شود. همچنین میتواند انواع فرم و مدل چشم را تغیر دهد.

افتادگی پلک مادرزادی از عوامل ایجاد پتوز هستند

افتادگی پلک مادرزادی از عوامل ایجاد پتوز است.

درباره زیبایی و سلامت پوست بخوانید: منافذ باز پوست چیست؟ علت و درمان باز شدن منافذ پوست.

مشکلات عصبی، یکی از علل پتوز است

مشکل عصبی ناشی از صدمه پلک؛ بر مغز و سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و باعث افتادگی پلک می‌شود. سندرم هورنر، یک سندرم نادر است و زمانی رخ می‌دهد که نوعی تداخل با اعصاب چشم ایجاد شود. علت بروز سندرم هورنر، شامل تومورها، ضربه به نخاع، ضایعات در مغز و رشد در غدد لنفاوی است.

گاهی علت این نوع سندروم ناشناخته است که به آن ایدیوپاتیک می‌گویند.

مشکلات عصبی یکی از علل پتوز یا افتادگی پلک است

مشکلات عصبی یکی از علل پتوز است.

به طور کلی، سندرم هورنر، باعث کوچک شدن مردمک چشم و افتادگی پلک می‌شود. مشکلات عصبی ناشی از دیایت کنترل نشده و فشار خون بالا نیز منجر به پتوز شده و درمان آن مهم است.

بیشتر بدانید: دتاکس پوست چیست؟ با سم زدایی پوست و انواع روش دتاکس پوست آشنا شوید.

بیماری های عضلانی، باعث افتادگی پلک یا پتوز می‌شوند

سه عضله حرکت، پلک را کنترل می‌کنند که مهمترین آن عضلات بالا برنده هستند. هر چیزی که بر ماهیچه‌ چشم تاثیر بگذارد، بر عملکرد پلک تاثیر گذار است. دیستروفی عضلانی چشمی (OPMD)، یک بیماری نادر است که بر عضلات چشم تاثیر می‌گذارد و باعث پتوز می‌شود.

افتالموپلژی خارجی پیشرونده مزمن (CPEO)، یکی دیگر از بیماری های است که هر دو چشم را درگیر می‌کند. این بیماری باعث از دست دادن عملکرد عضلانی در حرکت چشم و پلک شده و افتادگی پلک را به وجود می‌آورد.

بیشتر بدانید: فیشیال پوست (Facial) چیست؟ انواع کاربرد، عوارض، فواید، مراحل انجام فیشیال صورت و پوست.

افتادگی پلک ناشی از افزایش سن

یکی از شایع ترین علت افتادگی پلک، افزایش سن است. جاذبه زمین و افزایش سن، باعث افتادگی پوست شده و حتی منجر به پتوز می‌شود. گاهی پوست اضافی روی پلک آویزان شده و دید را، مسدود می‌کند.

افتادگی پلک ناشی از سن بالا خطرناک نیست و در صورت تمایل می‌توانید برای درمان از جراحی های زیبایی استفاده کنید.

افتادگی پلک یا پتوز در کودکان و بزرگسالان

افتادگی پلک یا پتوز در کودکان و بزرگسالان

درباره سلامت چشم بدانید: سیاهی زیر چشم چرا به وجود می‌آید!؟ 12 راه درمان سیاهی زیر چشم.

پتوز ناشی از جراحی چشم

انواع عمل های جراحی چشم، به قدری پیشرفت کرده اند که عوارض چندانی ندارند. با این حال پس از جراحی آب مروارید، قرنیه، لیزیک، گلوکوم یا آب سیاه، بعضی از افراد دچار افتادگی پلک می‌شوند.

بیشتر بدانید: فیبروز ابرو چیست (Eyebrow fibrosis)؟ کاربرد، عوارض و فواید فیبروز ابرو.

بیماری میاستنی گراویس، یکی از علل افتادگی پلک

میاستنی گراویس، یک بیماری خود ایمنی نادر است که بر نحوه ارتباط ماهیچه ها و اعصاب تاثیر می‌گذارد و منجر به ضعف عضلانی می‌شود. افتادگی پلک از علائم اولیه این بیماری است.
در بیماری میاستنی گراویس، آنتی بادی هایی که به طور معمول با ویروس ها مبارزه می‌کنند، از دریافت پیام های ارسالی توسط سلول های عصبی به سلول های ماهیچه ای جلوگیری می‌کنند.

میاستنی گراویس، علاوه بر افتادگی پلک سایر نواحی بدن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. تا به حال، هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما تغییر شیوه زندگی و دارو درمانی ضعف عضلانی را کنترل می‌کند.

بیشتر بدانید: تزریق ژل لب (Lip gel injection)، مراقبت، فواید، عوارض، هزینه، روش تزریق ژل لب و فیلر لب.

سرطان از عوامل افتادگی پلک است

سرطان هایی که در داخل چشم ایجاد می‌شوند، روی پلک تاثیر نمی‌گذارند. با این حال سرطان خارج یا اطراف چشم بر ماهیچه های که پلک را بالا و پایین می‌کند، تاثیر گذار است و می‌تواند منجر به افتادگی پلک شود. پتوز به ندرت از عوارض سرطان متاستاتیک مانند سرطان سینه و ریه است.

بیشتر بدانید: هایفوتراپی چیست؟ (HIFU) تمام فواید و عوارض هایفوتراپی صورت را بدانید!.

علائم و نشانه های افتادگی پلک چیست؟

بنا به گزارش healthline، نشانه اصلی پتوز، این است که یک یا هر دو پلک بالایی، افتادگی داشته باشند. در برخی موارد این موضوع بینایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر چشمان شما خشک شود یا دچار آبریزش چشم شوید، از علائم افتادگی پلک است.

در عکس زیر، 6 نشانه پتوز یا افتادگی پلک را مشاهده می‌کند.

6 نشانه افتادگی پلک یا پتوز در این عکس

6 نشانه افتادگی پلک یا پتوز

در پتوز، نواحی اصلی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اطراف چشم ها هستند و ممکن است درد را تجربه کنید و باعث خسته به نظر رسیدن شما می‌شود.
برخی از افراد مبتلا به افتادگی پلک شدید، مجبور هستند که سر خود را به عقب خم کنند، تا اطراف خود را ببینند.

علائم دیگر افتادگی پلک؛ شامل خستگی چشم، مشکل در باز نگه داشتن چشم ها، سر درد، مشکل دید، تنبلی چشم، انحراف چشم، دید دوتایی، تاری دید و درد پیشانی است.

بیشتر بدانید: مهمترین محصولات زیبایی و مراقبت از پوست چیست؟ با اصلی ترین محصولات روتین مراقبت از پوست آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو