سبک دکوراسیون آرت دکو؛ نکات طراحی و تصاویری از این چیدمان

سبک دکوراسیون آرت دکو؛ نکات طراحی و تصاویری از این چیدمان


منبع: تاپ ناز

3

1402/3/14

14:46


سبک دکوراسیون آرت دکو

آرت دکو یا هنر تزئینی، سبک هنری است که برای اولین بار در کشور فرانسه قبل از جنگ جهانی اول به وجود آمد. این سبک به دلیل استفاده از وسایل فلزی با سطوح براق و درخشان با اشکال هندسی، الگوها و رنگ های روشن و جسورانه و طراحی های منحصر به فرد، در معماری و طراحی داخلی کاربرد زیادی دارد.

کلمه آرت دکو در واقع مخفف کلمه آرتس دکوراتیفس است که برگرفته از نمایشگاه بین المللی هنرهای تزئینی و صنعتی مدرن بوده که در شهر پاریس در سال 1952 برگزار شده است. جنبش هنری آرت دکو در دهه های 1920 و 1930 در سال های اوج خود بود و تاثیر بسیار زیادی در طراحی جواهرات، معماری، طراحی های صنعتی غرب، مد و تزئینات داخلی ساختمان داشت.

سبک آرت دکو به صورت قابل توجهی انعطاف پذیر است و به عنوان سبکی الهام بخش در طراحی، ادبیات، مد، معماری و… به شمار می آید. در این سبک از لوکس ترین و گران ترین استایل ها برای چیدمان منزل استفاده می شود و محبوبیت بسیار زیادی دارد. در سبک پر هزینه و گران قیمت آرت دکو، استفاده از اشیای مختلفی مانند آلومینیوم، ورشو، لاکر، چوب کاری، پوست کوسه و گورخر بسیار رایج است.

سبک دکوراسیون آرت دکو

ویژگی های سبک دکوراسیون آرت دکو

سطوح براق و درخشان

یکی از ویژگی های سبک آرت دکو که باعث ایجاد فضایی لوکس و درخشان می شود، سطوح و پوشش های براق فلزی است که اغلب این سطوح و پوشش ها از جنس برنج، کروم، شیشه، آینه و فلزات براق و طلاکاری شده می باشند. برای ایجاد درخشندگی بیشتر در این سبک برای کف خانه بهتر است از سنگ مرمر، کاشی و سرامیک براق و پارکت های چوبی درخشنده استفاده شود.

سبک دکوراسیون آرت دکو

رنگ ها

رنگ های سبک آرت دکو طیف وسیعی را شامل می شوند. از ترکیب رنگ های این سبک می توان به رنگ های متضاد سیاه و سفید اشاره کرد که تداعی گر شاخصه اصلی این سبک می باشد. در دکوراسیون داخلی این سبک از رنگ های خنثی مانند بژ، سیاه، سفید، خاکستری و قهوه ای مایل به زرد به عنوان رنگ غالب استفاده می شود. سپس در کنار این رنگ های خنثی، از رنگ های جسورانه ای مانند قرمز، آبی، بنفش، سبز، زرد، طلایی و نارنجی به عنوان رنگ وسایل و دکوریجات استفاده می شود.

کنسول ها و میزهای آینه ای

کنسول ها، میزهای آینه کاری شده و قفسه ها در دکوراسیون آرت دکو الزامی هستند. اما در استفاده از آینه ها زیاده روی نکنید، استفاده از 2 یا 3 قطعه آینه به انتشار نور و درخشش در فضا کمک می کند.

مطلب مشابه: دکوراسیون تابستانی و ایده هایی برای چیدمان منزل در فصل تابستان

سبک دکوراسیون آرت دکو

روشنایی

نورپردازی در دکوراسیون داخلی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه شود. در سبک آرت دکو برای منابع روشنایی می توان از آباژورها، دیوارکوب ها و لوسترهای فلزی با طرح های زیگ زاگ و سایر اشکال هندسی که جلوه ای مدرن دارند استفاده کرد. سعی کنید این منابع روشنایی از جنس برنج، کروم، نیکل، برنز، آلومینیوم، فرفورژه با کلاهک های رنگی، مات یا سفید باشند.

مطلب مشابه: سبک دکوراسیون روستیک و خصوصیات این نوع سبک چیدمان

سبک دکوراسیون آرت دکو

استفاده از اشکال هندسی

در سبک آرت دکو، ویژگی های ظاهری مانند رنگ و شکل وسایل و نحوه چیدمان و قرار گیری آن ها در کنار هم بسیار مهم است. در دکوراسیون این سبک به هندسه داخلی محیط توجه بسیار زیادی شده است و به همین دلیل است که الگو و نقشه های زاویه دار، طرح های پله ای و انحنای برجسته، اشکال هندسی ساده مانند مربع، دایره، مثلث، ذوزنقه و لوزی و خطوط مستقیم، زیگزاگ و دندانه دار برای وسایل، طرح پارچه ها، دیوارها و کف خانه در آن به وضوح دیده می شود.

منسوجات

در سبک آرت دکو الگوهای گرافیکی و بافت های نرم و لطیف غالب هستند. پارچه های ساتن، وینیل و ابریشم در این سبک مورد استفاده قرار می گیرند. فرش ها، قالیچه ها، موکت ها، روکش ها و پارچه های رومبلی که دارای موتیف های ریتمیک و اشکال هندسی یا نقوش حیوانات مانند گورخری یا پلنگی هستند هم برای این سبک مناسب می باشند. رگه هایی از طلایی یا نقره ای متالیک جلوه بسیار لوکس و فاخری به این سبک می بخشند.

مبلمان

در سبک دکوراسیون آرت دکو از مبلمان هایی که خطوط منحنی و طراحی ظریف و شیک دارند استفاده می شود. سبک آرت دکو برای ایجاد فضایی درخشان و لوکس، از پوشش های براق فلزی در مبلمان استفاده می کند و اغلب این پوشش ها از جنس برنج، کروم و سایر فلزات براق می باشند. معمولا مبلمان مخصوص این سبک دارای پارچه های تک رنگ خنثی از جنس چرم، جیر و موهر با الگوهای هندسی هستند.

مطلب مشابه: سبک دکوراسیون پست مدرن و تصاویری از این چیدمان خاص

سبک دکوراسیون آرت دکو

تقارن

تقارن به معنای خطوط سخت و متقاطع مستقیم نیست. تقارن در سبک آرت دکو همه چیز را در بر می گیرد، از معماری گرفته تا طراحی مبلمان و قرار گیری آثار هنری و تجهیزات دیگر.

نقش ها و طرح های سبک آرت دکو

نقش ها و طرح های بسیاری در سبک آرت دکو وجود دارند. با این حال، چیزی که طرح های این سبک هنری را خاص می کند، نحوه برخورد با آن ها می باشد.

برخی از نقش ها و طرح های مورد استفاده در سبک آرت دکو:

انسان های بالدار

نقش یا طرح انسان های بالدار، به صورت پیوسته درمحیط های هوایی و در رقابت با تسخیر آسمان و فضا ظاهر می شوند.

فیگور زن

فیگور زن با استفاده از خط های سبک، تغییری در چگونگی بازنمایی زنان ایجاد می کند. آرت دکو شکنندگی و صمیمیتی را که آرت نوو به شخصیت زن داده بود، رد می کند تا به او حس رهایی و آزادی ببخشد.

شکل مرد

تصویر مرد، معمولا با منابعی مانند تایتان ها، ورزشکاران، کارگران و… نشان داده می شود که نمایانگر قدرت و سرزندگی می باشند.

ماشین ها

تصاویر ماشین ها، بیانگر یا نمادی از عصر جدید مکانیزاسیون می باشد. هم در نقاشی و هم در هنر پوستر، استفاده از اتومبیل، لوکوموتیو، کشتی، هواپیما و لوازم خانگی متداول است.

نقش های طبیعی یا هندسی

نقش های طبیعی تلطیف شده در کنار هندسه شامل گل ها، درخت ها، شاخه ها، فواره ها، غزال ها، پرندگان، ابرها و طلوع خورشید می باشد.

انرژی الکتریکی

سبک آرت دکو در طراحی داخلی، مجذوب پدیده انرژی الکتریکی (نمادی از مدرنیزاسیون) است. این سبک اغلب با اعمال خطوط ترک خورده در پانل ها یا آهن آلات (مانند در، پنجره و میله ها) از آن یک نقش می سازد.

مطلب مشابه: دکوراسیون پارامتریک با طراحی مدرن + تصاویری از این نوع سبک

سبک دکوراسیون آرت دکو

سبک دکوراسیون آرت دکو

سبک دکوراسیون آرت دکو

سبک دکوراسیون آرت دکو

سبک دکوراسیون آرت دکو

سبک دکوراسیون آرت دکو

سبک دکوراسیون آرت دکو

سبک دکوراسیون آرت دکو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو