بررسی موتورولا Edge 30 Pro؛ مشخصات، دوربین، عملکرد و قیمت

بررسی موتورولا Edge 30 Pro؛ مشخصات، دوربین، عملکرد و قیمت


منبع: پلازا

3

1402/3/14

15:14


بررسی موتورولا Edge 30 Pro؛ مشخصات، دوربین، عملکرد و قیمت

گوشی موتورولا اج 30 پرو به‌عنوان پرچم‌دار فعلی این برند، یک گوشی با کیفیت و البته با قیمت مناسب است. در ادامه با بررسی موتورولا اج ۳۰ پرو با پلازا همراه باشید.

موتورولا طی سال‌های گذشته همیشه توانسته گوشی‌هایی تولید کند که هم می‌توان آن‌ها را جزو میان‌رده‌ها به‌حساب آورد و هم پرچم‌دار. آن‌ها در سال 2022 و با عرضه گوشی موتورولا ادج 30 پرو هم توانستند به این سنت خود ادامه دهند. گوشی که از همه لحاظ با بزرگانی مثل سری گلکسی S22 رقابت می‌کند و حتی در برخی لحاظ می‌تواند از رقبای خود هم پیشی بگیرد. مهمتر از همه با قیمت بسیار کمتر و اقتصادی‌تر از آن‌ها. فارغ از مبحث بررسی گوشی موتورولا اج 30 پرو بدنیست که با بهترین گوشی های دنیا نیز آشنا شوید که در این زمینه به محصولات خوبی از برندهای مختلف و مطرح جهانی اشاره شده است که شاید با بسیاری از آنها آشنایی نداشته باشید.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی موتورولا Edge 30 Pro

  • نمایشگر اولد 6.7 اینچی با رزولوشن 1080p و رفرش‌ریت 144 هرتز
  • اسنپدراگون 8 نسل 1
  • 8/12 گیگابایت رم و 128/256/512 گیگابایت حافظه داخلی
  • اندروید 12
  • دوربین‌های 50 + 50 مگاپیکسلی به‌همراه سنسور 2 مگاپیکسلی عمق‌سنج
  • دوربین سلفی 60 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 4K و نرخ 30 فریم برثانیه
  • باتری 4800 میلی‌آمپری با پشتیبانی از شارژ سیمی 68 وات
  • قیمت از 24 میلیون تومان

از دیگر محصولات مشابه با سخت افزار نزدیک به این محصول میتوان به گوشی موتورولا ریزر اولترا اشاره داشت که این گوشی محصول خوب دیگری از برند موتورلا بوده که فارغ از ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری از قدرت طراحی خوبی نیز برخوردار است که بدنیست با آن آشنا شوید.

بررسی گوشی موبایل موتورولا مدل اج ۳۰ پرو

بزرگترین نقطه قوت این گوشی قیمت آن است. اما این قیمت سبب شده گوشی از برخی موارد نتواند پا به پای بهترین‌های بازار پیش بیاید؛ مثلا قاب پلاستیکی گوشی، پوشش گوریلا گلس 3 و عملکرد ضعیف دوربین، از جمله این موارد هستند. اما از طرف دیگر پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 در کنار نمایشگر فوق‌العاده آن می‌توانند کاربران زیادی را به سمت این گوشی جذب کنند.

طراحی گوشی موتورولا Edge 30 Pro

طراحی گوشی با وجود این که شاید خیلی زیبا و خاص نباشد اما باز هم جذابیت گوشی را حفظ کرده است. به‌خصوص اگر رنگ آبی آن را خریداری کنید که در هنگام تابش نور می‌تواند کمی به سمت سبز هم متمایل شود. در نگاه اول گمان خواهید کرد که قاب گوشی آلومینیومی است ولی حقیقت موتورولا از پلاستیک برای این قسمت استفاده کرده است.

بدنه پشتی اما از شیشه است و با گوریلا گلس 5 پوشش داده شده است؛ برخلاف قاب که اثرانگشت را به‌راحتی به خود جذب می‌کند، این قسمت کاملا برعکس است و مقاومت بالایی در برابر کثیفی و اثرانگشت دارد.

موتورولا اج ۳۰ پرو

در بخش جلویی موتورولا از نمایشگر تخت با حاشیه‌های ظریف استفاده کرده است. همچنین یک حفره سلفی هم در بالای این نمایشگر قرار گرفته که از دوربین 60 مگاپیکسلی سلفی میزبانی می‌کند. در حاشیه سمت راست گوشی شما به دکمه پاور که در نقش حسگر اثرانگشت هم عمل می‌کند دسترسی خواهید داشت و بالای این دکمه هم، دکمه‌های تنظیم صدا چیده شدند. همه این دکمه‌ها اما کمی بیش از حد بالا هستند و اگر دستان کوچکی داشته باشید، فشار دادنشان برایتان سخت‌تر خواهد بود.

گوشی Edge 30 Pro همچنین تنها با گواهی IP52 عرضه شده و در برابر پاشش آب و همچنین قطرات باران مقاوم است. اما نمی‌توانید آن را کاملا در آب فرو ببرید.

نمایشگر موتورولا ادج 30 پرو

همانطور که در قسمت مشخصات هم دیدید، موتورولا ايدج 30 پرو از یک نمایشگر تخت 6.7 اینچی اولد با رزولوشن 1080p و رفرش‌ریت فوق‌العاده 144 هرتزی بهره می‌برد. رفرش‌ریت این گوشی حتی از غول‌هایی مثل آیفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا نیز بیشتر است و عملکرد روان‌تری دارد. گرچه که در بحث رزولوشن، گوشی در برابر آن‌ها حرفی برای زدن ندارد.

با این حال رفرش‌ریت بزرگترین نقطه قوت نمایشگر است. پنل 144 هرتزی سبب شده نمایشگر عملکرد فوق‌العاده روانی داشته باشد و لذت فوق‌العاده‌ای از گشتن در منوها و اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام و ردیت به‌شما بدهد. البته با وجود رزولوشن 1080p و نسبت تصویر 20:9، نمایشگر گوشی هم محتوا را با کیفیت بسیار عالی به‌تصویر می‌کشد، به‌طوری که اصلا جای خالی رزولوشن‌های بالاتر مثل QHD را احساس نخواهید کرد.

موتورولا ادج 30 پرو

به‌خصوص از آنجایی که با یک پنل اولد با کنتراست بالا طرف هستیم و رنگ‌های مشکی نیز عمق بسیار زیادی دارند. از طرف دیگر به‌لطف پشتیبانی از +HDR10 هم رنگ‌ها شادابی و سرزندگی زیادی دارند. البته رنگ‌ها در تنظیمات پیش‌فرض شاید کمی سرد باشند ولی می‌توانید در تنظیمات و با اعمال تغییراتی، آن‌ها را گرم‌تر کنید.

مورد بعدی که باید در مورد نمایشگر به آن اشاره کنیم، روشنایی است. روشنایی حداکثری این گوشی خیلی بالا نیست و حداکثر به 650 نیت می‌رسد؛ به همین خاطر در زیر نور آفتاب ممکن است نتوانید محتوای آن را به‌خوبی مشاهده و تشخیص دهید ولی در سایر مواقع، روشنایی نمایشگر کاملا کافی است.

دوربین گوشی موتورولا اج 30 پرو

اولین چیزی که در هنگام بررسی موتورولا Edge 30 Pro در بخش دوربین توجه را به خود جلب می‌کند، رزولوشن پایین‌تر دوربین اصلی در مقایسه با موتورولا اج 20 پرو است. آن گوشی با دوربین 108 مگاپیکسلی عرضه شده بود اما مدل جدیدتر از یک سنسور 50 مگاپیکسلی استفاده می‌کند؛ با وجود رزولوشن پایین‌تر، این سنسور عملکرد متعادل‌تری نسبت به سال قبل دارد.

گوشی به‌صورت پیش‌فرض و با استفاده از فناوری ترکیب پیکسل‌ها، عکس‌ها را با رزولوشن پایین‌تری از رزولوشن اصلی دوربین ثبت می‌کند تا تصاویر جزییات و کیفیت بالاتری داشته باشند. عکس های موتورولا edge 30 pro برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی کاملا مناسب هستند اما اگر همان تصاویر را در یک مانیتور با رزولوشن بالاتر بالا بیاورید، متوجه وضوح کمتر و کیفیت پایین‌تر آن‌ها خواهید شد.

موتورولا ادج 30 پرو

در این صورت موتورولا این امکان را به‌شما می‌دهد تا تصاویر را با رزولوشن اصلی یعنی همان 50 مگاپیکسل هم ثبت کنید. تصاویر در این حالت وضوح و جزییات بسیار بالایی دارند. اما تصاویر در هر حالتی، به‌خصوص در محیط‌هایی که نور کافی وجود دارد، کنتراست و دقت رنگ بسیار خوبی دارند.

موتورولا اج 30 پرو برخلاف بسیاری از گوشی‌های گران‌قیمت، یک دوربین فوق‌عریض 50 مگاپیکسلی را ارائه می‌کند. این در حالی است که بسیاری از گوشی‌ها حتی، امثال گلکسی S22 اولترا، دوربینی با رزولوشن پایین‌تر برای لنز فوق‌عریض استفاده می‌کنند. این سنسور عملکردی مشابه سنسور اصلی دارد ولی مانند تصاویر همان لنز، عکس‌ها در نمایشگرهای بزرگ‌تر دچار کاهش افت کیفیت می‌شوند.

در گالری زیر می‌توانید نمونه عکس های موتورولا Edge 30 Pro را مشاهده کنید:

در برنامه دوربین همچنین می‌توانید به حالت پرتره هم دسترسی داشته باشید. سنسور عمق‌سنج گوشی قادر است در اکثر مواقع و البته با کمی ارفاق، پس‌زمینه را به‌خوبی تشخیص داده و سوژه را از آن متمایز کند. استفاده از این حالت بسیار آسان است و حتی یک نوار کشیدنی هم برای تنظیم میزان شدت تاری وجود دارد. خود شما هم می‌توانید قسمتی که می‌خواهید در فوکوس باشد را مشخص کنید.

متاسفانه دوربین گوشی موتورولا اج 30 پرو در حالت شب عملکرد جالبی ندارد. تقریبا تمام تصاویر در این حالت، نویز دیجیتال قابل توجهی دارند و خبری هم از جزییات نیست و کنتراست هم تعریفی ندارد. البته که انتظار عملکردی در حد گلکسی S22 و آیفون 14 پرو در حالت شب از این گوشی نداریم ولی حتی گوگل پیکسل 6a هم در این بخش عملکرد بهتری دارد.

سلفی‌ها از طرف دیگر عملکرد بسیار بهتری دارند. گذشته از وضوح بالای آن‌ها، دوربین گوشی اتکای زیادی روی ترفندهای زیباسازی تصویر ندارد و نتیجه هم این است که تصاویر در اکثر مواقع طبیعی هستند. البته کیفیت تصاویر به نور محیط هم دارد و اگر نور کافی نداشته باشید ممکن است کمی تاری هم در آن‌ها ظاهر شود. در این مواقع بهتر است تا جای ممکن از لرزش دستتان جلوگیری کنید.

معرفی گوشی موتورولا edge 30 pro

در بخش ویدیو هم موتورولا اج 30 پرو قادر است ویدیوها را با رزولوشن 8K و نرخ 30 فریم برثانیه ضبط کند. همچنین می‌توانید به حالت اسلوموشن با نرخ 240 فریم برثانیه و حتی حالت سوپر اسلوموشن با نرخ 960 فریم برثانیه هم دسترسی داشته باشید. قدرت همیشه ثابت نبوده است و این موضوع در خصوص لیست بهترین گوشی های ۲۰۲۳ جهان نیز صدق میکند زیرا محصولات خوبی در این زمینه معرفی شده که با بررسی انها میتوانید متوجه این موضوع شوید.

عملکرد و مشخصات موتورولا Edge 30 Pro

در این بازه قیمتی، گوشی‌های معدودی هستند که می‌توانند از نظر عملکرد با موتورولا اج 30 پرو رقابت کنند. این گوشی با پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 که در بسیاری از پرچم‌دارهای اندروید در سال 2022 مورد استفاده قرار گرفت، همراه شده و در حال حاضر هم پس از اسنپدراگون 8 نسل 2 و اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1، سریع‌ترین پردازنده اندروید در جهان است.

گوشی در گیک‌بنچ عملکرد بسیار خوبی دارد و توانست امتیاز 1203 در عملکرد تک‌هسته‌ای و 3498 در عملکرد چندهسته‌ای را ثبت کند. همچنین گوشی در بنچمارک 3DMark Wild Life هم امتیاز 8040 را کسب کرد و توانست در این بنچمارک هم جزو بهترین‌ گوشی‌ها باشد.

عملکرد گوشی در هنگام استفاده روزمره نیز مانند بنچمارک‌ها بسیار خوب است. گوشی عملکرد سریعی دارد و با توجه به رفرش‌ریت 144 هرتز، همه چیز به روان‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شود. مهمتر از همه اگر اهل بازی هم هستید باید به‌اطلاعتان برسانیم که گوشی در تمام بازی‌ها عملکرد بسیار عالی دارد.

بسیاری از افراد براین باور هستند که مونتاژ موتورلا در ایران انجام میگیرد که در پاسخ به این سوال باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. اگر به دنبال گوشی های ایرانی هستید میتوانید از مقاله بهترین گوشی های ایرانی تا سال 1401 کمک بگیرید که در این زمینه به محصولات خوبی اشاره شده است.

رابط کاربری موتورولا ادج 30 پرو

موتورولا اج 30 پرو مانند دیگر گوشی‌های این برند، تقریبا همان نسخه خام اندروید را در اختیار شما می‌گذارد و خبری از نرم‌افزارهای اضافی و امکانات اضافی برای تنظیم قابلیت‌های مختلف گوشی نیست. گوشی با اندروید 12 عرضه شده و موتورولا هم در زمینه انتشار آپدیت‌های امنیتی، عملکرد بسیار خوبی داشته است.

قیمت موبایل edge 30 pro موتورلا

اما شاید یک ایرادی که بتوانیم به رابط کاربری بگیریم، استفاده نصفه و نیمه از زبان طراحی Material You است که گوگل در اندروید 12 معرفی کرد. در این گوشی شما تنها می‌توانید رنگ منوها و اپلیکیشن‌های گوگل و برخی ویجت‌ها را هماهنگ کنید و خبری از تغییر رنگ سایر بخش‌ها و آیکون‌های برنامه‌ها نیست. رابط کاربری One UI در این زمینه همچنان بهترین است.

شارژدهی موتورولا اج ۳۰ پرو

شارژدهی یکی از نقاط قوت گوشی است. با یک بار شارژ کامل، می‌توانید یک روز کامل حتی با استفاده سنگین مثل اجرای بازی‌ها، گوش دادن به پادکست و گشتن در وب از گوشی استفاده کنید. اگر استفاده سبک‌تری داشته باشید، می‌توانید حتی تا 2 روز هم از گوشی استفاده کنید.

خوشبختانه موتورولا برخلاف سایرین، شارژر را هم درون جعبه به‌شما می‌دهد. این شاررژر یک شاررژر فوق‌سریع 68 واتی است که می‌تواند تنها در 15 دقیقه باتری را از 0 به 50 درصد برساند و ظرف 35 دقیقه نیز باتری را کاملا شارژ کند. گوشی همچنین از شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند اما در این حالت سرعت شارژ به 15 وات کاهش پیدا می‌کند.

تاریخ عرضه و قیمت خرید موتورولا اج ۳۰ پرو

تاریخ معرفی گوشی موتورولا Edge 30 Pro روز 24 ؤانویه بود. گوشی از 4 مارس در بازارهای جهانی عرضه شد و از ماه مرداد نیز گوشی در بازار کشور موجود شد. حالا پس از گذشت چندین ماه، قیمت موبایل Edge 30 Pro موتورلا کمی کاهش پیدا کرده و در حال حاضر نسخه 256 گیگابایتی آن با 12 گیگابایت رم، حدود 23 میلیون تومان قیمت دارد. با توجه به اینکه محصول عرضه شده ولی گزینه خوبی بوده است که قدرت بالای آن میتواند عامل مهمی جهت حضور گوشی در لیست بهترین گوشی های موتورولا در سال 2022 باشد که پیشنهاد می شود محصولات پیشنهادی خود در این زمینه را باما به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

موتورولا ادج 30 پرو یک گوشی پرچم‌دار است که از لحاظ عملکرد، از پرچم‌داران اندروید سال 2021 گزینه بهتری است و در عین حالت قیمت آن هم خیلی بالا نیست. همچنین یک نمایشگر بسیار خوب اولد دارد که از رفرش‌ریت 144 هرتز پشتیبانی می‌کند و البته شارژدهی بالا و پشتیبانی از شارژ 68 وات نیز از نقاط قوت شاخص آن هستند. اما اگر کیفیت دوربین برایتان مهم است یا به‌دنبال گوشی ضد آب هستید و یا اگر می‌خواهید مدت طولانی از گوشی استفاده کنید، در همین بازه قیمتی و حتی کمی پایین‌تر، گزینه‌های دیگری از سامسونگ و شیائومی وجود دارند که می‌توانند شما را راضی کنند. در غیر این صورت، موتورولا اج ۳۰ پرو انتخاب بسیار خوبی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو