خرید و فروش خودروهای گذرموقت با قیمت‌های نجومی [+جدول قیمت]

منبع: تکراتو

3

1402/3/14

17:32


خرید و فروش خودروهای گذرموقت با قیمت‌های چندده میلیاردی در حالی رشد کرده است که طبق قانون این امر کاملاً غیرقانونی‌ست.

خرید و فروش خودروهای گذرموقت با قیمت‌های نجومی [+جدول قیمت]

خرید و فروش خودروهای گذرموقت با قیمت‌های چندده میلیاردی در حالی رشد کرده است که طبق قانون این امر کاملاً غیرقانونی‌ست.

خرید و فروش خودروهای گذرموقت با قیمت‌های فضایی در بازار ایران به‌شدت رونق گرفته است. این درصو‌رتی‌ست که سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا عنوان کرده است که این خودروها به‌هیچ‌وجه شماره‌گذاری و تعویض پلاک نخواهند شد و در اصل خرید و فروش خودروهای این‌چنینی یک تخلف بزرگ محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخذ مالیات 20 میلیاردی از خودروهای لوکس ؛ بیشتر مالیات خودروهای لوکس دریافت نمی‌شود!

خرید و فروش خودروهای گذرموقت با قیمت‌های نجومی

خودروهای گذرموقت به خودروهایی گفته می‌شود که‌طبق قوانین گمرکی کشور فقط به‌طور موقت اجازه ورود به‌کشور و تردد در جاده‌ها را دارند. قوانین استفاده، پلاک‌گذاری و خرید و فروش این خودروها با اتومبیل‌های معمولی تفاوت دارد و با توجه به نوع پلاک، مهلت تردد معینی برای آنها تعیین می‌شود. پاسپورت، گواهینامه بین‌المللی، معرفی‌نامه گمرک، مجوز عبور از کشور، دفترچه کارنه دو پاساژ و مدارک شناسایی خودرو از جمله مواردی هستند که برای پلاک‌گذاری خودروهای گذر موقت لازم هستند. اگر واردکننده این خودرو، یک گردشگر خارجی باشد، باید مدارک سکونت حداقل ۹۰ روزه خود به‌همراه پاسپورت اول غیر ایرانی را نیز ارائه کند.

همان‌طور که گفته شد، خودروهای دارای پلاک گذر موقت با یکدیگر متفاوت هستند و به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به‌عنوان مثال، خودروهایی که از کشور افغانستان یا کشورهای حاشیه خلیج فارس (به‌غیر از امارات) وارد می‌شوند تنها دو ماه اجازه تردد در جاده‌های ایران را دارند. خودروهایی که از کشور امارات متحده عربی وارد می‌شوند تنها یک ماه اجازه تردد خواهند داشت و در نهایت، خودروهایی که از سایر کشورها وارد می‌شوند تا سه ماه مهلت تردد دارند و امکان تمدید این مهلت نیز وجود خواهد داشت.

خرید و فروش خودروهای گذرموقت با قیمت‌های نجومی

طبق قانون و بر اساس ماده‌های ۵۰ و ۷۰ قانون گمرکی کشور، هیچ خودروی پلاک گذرموقتی را نمی‌توان به‌صورت دائمی پلاک‌گذاری کرد. از این رو به‌دلیل جلوگیری از قاچاق خودرو و فرصت‌طلبی سودجویان، خرید و فروش خودروهای دارای پلاک گذرموقت قانونی نیست. بنابراین مالکان این خودروها اجازه نقل و انتقال، واگذاری و اجاره خودرو، حتی به‌صورت موقت را ندارند.

سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا اخیرا هشدار داد خودروهای دارای پلاک گذرموقت به‌هیچ عنوان قابل نقل و انتقال و خرید و فروش نیستند و پلاک ملی نمی‌گیرند. وی افزود بعضا دیده می‌شود که در سایت‌ها و فضای مجازی، خودروهای پلاک گذر موقت را برای خرید و فروش عرضه کرده‌اند که این اقدام کاملا غیر قانونی است. سرهنگ علی محمدی تاکید کرد:

اتومبیل های گذر موقت به‌مدت محدودی اجازه تردد در جاده‌های کشور را دارند و پس از پایان مهلت معین، باید از کشور خارج شوند. همچنین تنها افرادی که این خودروها را وارد کشور می‌کنند اجازه تردد با آنها را دارند و هیچ فرد دیگری اجازه رانندگی با این ماشین‌ها را نخواهد داشت.

رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا در پایان هشدار داد که شهروندان باید آگاه باشند تا به‌هیچ عنوان فریب افراد کلاهبردار رو نخورند؛ چرا که این خودروها اصلا قابل خرید و فروش نیستند و در این صورت، خریدار با ضرر مالی روبه‌رو خواهد شد.

لیست قیمت خودروهای گذر موقت ایران

با وجود ممنوعیت خرید و فروش ماشین‌های گذر موقت و هشدارهای پلیس راهنمایی و رانندگی، باز هم می‌بینیم که در برخی سایت‌های اینترنتی و فضای مجازی، این خودروها با قیمت‌های نجومی به فروش گذاشته شده‌اند. در حال حاضر گزینه‌های زیادی پیش روی مشتریان گذاشته شده است؛ از مرسدس بنز E550 کروک مدل 2015 با قیمت 2.5 میلیارد تومان گرفته تا بی ام و آی 8 با قیمت 5.5 میلیارد تومان و حتی خودروهای آمریکایی مثل دوج چارجر ۲۰۲۱ با قیمت ۳.۶ میلیارد تومان.

در ادامه، جدولی از قیمت برخی خودروهای دارای پلاک گذرموقت را مشاهده می‌کنید:

خودرو قیمت
بی ام و آی ۸ مدل ۲۰۱۹ ۵.۵ میلیارد تومان
مرسدس بنز اس ۵۰۰ مدل ۲۰۱۵ ۳.۳ میلیارد تومان
لکسوس ال ایکس ۵۷۰ مدل ۲۰۱۸ ۵ میلیارد تومان
بی ام و ۷۵۰ مدل ۲۰۱۶ ۳.۳ میلیارد تومان
مرسدس بنز جی ال بی مدل ۲۰۲۲ ۴ میلیارد تومان
تویوتا لندکروز مدل ۲۰۲۳ ۶.۷ میلیارد تومان
رنجروور ووگ مدل ۲۰۲۲ ۱۳ میلیارد تومان
بی ام و ایکس ۷ مدل ۲۰۲۲ ۱۰ میلیارد تومان
لکسوس ال ایکس ۶۰۰ مدل ۲۰۲۳ ۱۲ میلیارد تومان
تویوتا تاکوما مدل ۲۰۲۱ ۴ میلیارد تومان
مرسدس بنز E550 کروک مدل 2015 ۲.۵ میلیارد تومان
دوج چارجر مدل ۲۰۲۱ ۳.۶ میلیارد تومان
مرسدس بنز AMG GT مدل 2020 ۹ میلیارد تومان

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص خرید و فروش خودروهای گذرموقت با قیمت‌های نجومی در بازار ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو