آلت کوین (altcoin) چیست؟

منبع: پلازا

3

1402/3/14

17:32


آلت کوین (altcoin) چیست؟

آلت کوین چیست؟ به طور کلی به کلیه رمزارزهایی که بعد از بیت کوین ایجاد شده‌اند، آلت کوین گفته می‌شود. به عبارت دیگر تمامی رمزارزها به‌غیر از بیت‌کوین، آلت کوین نامیده می‌شوند. این کوین‌ها به دلیل کارمزد پایین، سرعت بالای تراکنش‌ها و تنوع بالا از محبوبیت بالایی برخوردارند، اما تا به امروز هیچکدام نتوانسته‌اند جایگاه بیت کوین را تصاحب کنند. چراکه بین کوین به دلیل قدمت و ارزش مالی بالایی که دارد، همیشه به عنوان رهبر در بالای جدول رمزارزها قرار گرفته است. اما در این میان، پیداکردن رمزارزی که پتانسیل رشد بالایی داشته باشد کاری دشوار است، چراکه شت کوین و میم کوین‌های زیادی به جهت کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران ایجاد شده‌اند که فاقد ارزش ذاتی هستند و سرمایه‌گذاری در آن‌ها ریسک بالایی دارد.

اما اگر به دنبال تعریف دقیقی از آلت کوین‌ها هستید و می‌خواهید با انواع آنها آشنا شوید، با ما همراه باشید. چراکه در این مقاله توضیحاتی در مورد سرمایه‌گذاری در این نوع رمزارزها و نحوه کسب سود آورده شده است؛ با ما همراه باشید.

آلت کوین چیست؟

آلت کوین (altcoin) متشکل از دو کلمه (Alternative) به معنای جایگزین و (Coin) به معنای سکه است و به کلیه رمزارزها به جز بیت کوین اشاره دارد. این کوین‌ها، ارزهای دیجیتالی هستند که از تکنولوژی بلاک‌چین برای معادلات همتا به همتا استفاده می‌کنند. این ارزها به پشتوانه موفقیت بیت کوین به وجود آمده اند و سعی می‌کنند تا با تغییر و بهبود قوانین بیت کوین، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند.

روش کار Altcoin به گونه‌ای است که هر کاربر یک کلید خصوصی دارد که دارایی‌هایش درون آن ذخیره شده و یک کلید عمومی که تراکنش‌های خود را در قالب آن به انجام می‌رساند. در نهایت نیز هر تراکنش در شبکه، مانند بیت کوین برگشت پذیر بوده و امنیت بلاک‌چین هر کوین با کدهای رمزنگاری شده تامین می‌گردد. از بهترین آنها می‌توانیم به اتریوم، بایننس کوین، تتر، پولکادات، کاردانو و غیره اشاره کرد.

آلت کوین شامل کدام رمزارزهاست

انواع آلت کوین‌ها

بعد از پاسخ به این سوال که آلت کوین چیست، می‌خواهیم به معرفی انواع آن بپردازیم.

کوین‌های مبتنی بر استخراج

رمزارزهایی که مبتنی بر استخراج هستند، از فرایند ماینینگ برای اعتبار سنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. دستگاه‌های ماینر به حل معادلات پیچیده ریاضی شبکه بلاک‌چین می‌پردازد و دستگاهی که زودتر به جواب برسد، رمزارز پاداش می‌گیرد.

کوین‌های حاکمیتی

کوین‌های حاکمیتی نوعی ارز دیجیتال هستند که با هدف کمک به شکل‌گیری آینده پروژه، برای هولدرهای خود حق رای درنظر گرفته‌اند. در این رمزارزها به دلیل اینکه تصمیمات به وسیله یک نهاد اتخاذ نمی‌شود، تمرکززدایی اتفاق می‌افتد. از جمله این توکن‌ها می‌توان به اوه، میکرو، کرو و انکر اشاره کرد.

کوین‌های مبتنی بر استیکینگ

در این روش، کوین‌ها به منظور تایید تراکنش‌ها در شبکه ذخیره می‌شوند. در این روش، افراد ارزهای دیجیتال خود را مانند سپرده گذاری در بانک، در شبکه گرو می‌گذارند و پاداش دریافت می‌کنند. ارزهای دیجیتال اتریوم 2، کازموس و آلگوراند در این دسته قرار می‌گیرند.

استیبل کوین‌ها

استیبل کوین، کوین‌هایی با ارزش ثابت هستند که با هدف کاهش ریسک معاملات بازار ایجاد می‌شوند. معمولا از این کوین‌ها برای پس انداز یا انتقال پول استفاده می‌کنند. تتر و لیبرا از مشهورترین استیبل کوین‌ها هستند.

شت کوین

شت کوین به رمزارزهای نوظهور فاقد ارزش اطلاق می‌گردد که بدون هدف خاصی تولید می‌شوند. این کلمه اصطلاحی است که غالبا برای توصیف کوین‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بعد از محبوبیت بیت کوین ایجاد شدند. این رمزارزها گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری نیستند و ممکن است تحت تاثیر پامپ و دامپ قیمتی، سرمایه شما را یک شبه نابود کنند.

میم کوین

میم کوین‌ها نیز رمزارزهایی هستند که از جک‌ها و شوخی‌های شبکه‌های اجتماعی الهام گرفته شده‌اند. این کوین‌ها در مقابل رمزارزهای دیگر، نوسان قیمتی بالاتری دارند و راه انداختن موج‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی تاثیر زیادی روی قیمت آنها می‌گذارد. دو رمزارز دوج کوین و شیبا اینو و مشتقات بعدی آن‌ها نظیر بیبی دوج کوین، در این دسته قرار دارند.

 

تفاوت اصلی بیت کوین با آلت کوین چیست؟

بیت کوین اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیاست که در طول سالیان، ارزش و اعتبار خود را حفظ کرده است. از مزایای بیت کوین نسبت به Altcoin می‌توان به قدمت و اعتبار بالا، پشتیبانی قوی، ریسک کم تر، حجم معاملات بالا، غیرمتمرکز بودن و احتمال پایین هک اشاره کرد. اما در بیت کوین هزینه کارمزد تراکنش‌ها، هزینه استخراج و پروسه تایید تراکنش‌ها بسیار بالاست. به همین جهت، آلت کوین‌ها جهت رفع این نواقص ایجاد شدند.

Altcoinها نیز ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که می‌تواند باعث برتری آنها نسبت به بیت کوین شود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به تنوع زیاد، پتانسیل رشد بالا نسبت به بیت کوین، مقیاس پذیری بیشتر، سرعت بالاتر و هزینه کارمزد کم تر اشاره کرد. اما با وجود تمام این مزیت‌ها، همچنان هیچکدام از ارزهای دیجیتال نتوانسته اند از بیت کوین پیشی بگیرند و این ارز همیشه در صدر جدول و به عنوان رهبر بوده است.

مزایا و معایب آلت کوین چیست؟

پس از اینکه متوجه شدیم آلت کوین چیست، می‌خواهیم به بررسی مزایا و معایب این دسته از رمزارزها بپردازیم.

مزایا

  • این کوین‌ها مقیاس پذیری و سرعت تراکنش بالاتری نسبت به بیت کوین دارند. به طور مثال، رمزارزی مانند ترون قابلیت پردازش 2000 تراکنش در ثانیه را دارد، درحالیکه بیت کوین تنها می‌تواند 7 تراکنش را در ثانیه پردازش کند.
  • فضای رقابتی در این کوین‌ها بسیار داغ است و این باعث شده رمزارزهایی با قابلیت‌های شگفت انگیز تولید شوند.
  • کاهش کارمزد تراکنش‌ها از مهم‌ترین مزایای این کوین‌هاست. این درحالی است کارمزدهای بالای بیت کوین برای کاربران معمولی شبکه به صرفه نیست.

معایب

  • قیمت این کوین‌ها بسیار به قیمت بیت کوین وابسته هستند و بازار کاملا مستقلی ندارند.
  • عمر برخی از این کوین‌ها بسیار کوتاه است و گاهی خطر سقوط ارزش سرمایه در بازار وجود دارد.
  • توع بالای این کوین‌ها باعث شده تا ریسک کلاهبرداری بالا رود و کاربران به صورت ناآگاهانه در این تله‌ها بیافتند.

زمان مناسب سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها

حال که دانستیم آلت کوین چیست، باید زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در آنها را پیدا کنیم. سرمایه‌گذاری بر روی این دسته از ارزهای دیجیتال وابسته به سه متغیر شرایط خود پروژه، شرایط کلی بازار و تمایلات سرمایه‌گذاران است. در متغیر اول مربوط به شرایط بنیادین خود پروژه رمز ارز است. رشد و نزول رمزارزها با یکدیگر برابر نیستند و می‌توانند در شرایط مختلف، متفاوت باشند. به همین جهت، بررسی اخبار و رویدادهای مربوط به کوین‌ها می‌تواند در سود و زیان سرمایه‌گذاری شما موثر باشد.

متغیر دوم مربوط به شرایط کلی بازار و قیمت بیت کوین است. بیت کوین هر چهار سال یکبار طی فرایند هاوینگ، پاداش استخراج خود را به نصف کاهش می‌دهد که موجب افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. از آنجایی که قیمت این کوین‌ها وابستگی شدیدی به قیمت بیت کوین دارند، در صورت تغییر شرایط کلی بازار و زمان‌های افزایش قیمت بیت کوین، بهتر است سرمایه خود را وارد بازار Altcoinها کنید. و بالعکس، در روندهای کاهشی و نزولی بازار، داشتن بیت کوین بهتر از ارزهای دیگر است.

متغیر سوم نیز مربوط به تمایلات تریدرها و سرمایه‌گذاران است که می‌تواند روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر مستقیمی بگذارد. آلت سیزن به زمانی گفته می‌شود که بیشتر سرمایه‌گذاران منابع مالی خود را روی Altcoinها سرمایه‌گذاری می‌کنند و ما می‌توانیم شاهد رشد قیمت این رمزارزها باشیم. در این شرایط تریدرها با توجه به بررسی نمودارها و مقدار ورود سرمایه، آلت سیزن را تشخیص و روی این کوین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تفاوت اصلی بیت کوین با آلت کوین

خطرات سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها

بعد از اینکه متوجه شدیم آلت کوین چیست، حال به بررسی نکات مهم سرمایه‌گذاری روی این کوین‌ها و خطرات آن می‌پردازیم. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که قیمت آلت کوین‌ها وابسته به بیت کوین است و زمانی که یک ارز دیجیتال تاثیرپذیری زیادی از بیت کوین داشته باشد، عملا استراتژی‌های معاملاتی روی آن چندان پاسخگو نیست. برای مثال، زمانی که شما درحال پیاده سازی یک استراتژی بر روی رمزارز مورد نظر خود هستید، یک خبر بزرگ در بازار باعث می‌شود تا روند قیمت برخلاف انتظار شما پیش برود.

تاثیر پذیری بالای Altcoinها به نحوه عملکرد تیم سازنده، از دیگر خطرات سرمایه‌گذاری بر روی این کوین‌هاست. برای مثال، چندی پیش قیمت ارز دیجیتال لونا تا نزدیکی‌های صفر هم رسید. این فروپاشی به دلیل عملکرد ضعیف تیم سازنده بود و این درحالی است که می‌توان این سرنوشت را برای دیگر رمزارزها نیز متصور بود.

آلت کوین، فرصتی بی نظیر برای سرمایه‌گذاری

آلت کوین چیست؟ رمزارزی که به جهت رفع نواقص بیت کوین و با هدف بهبود قوانین آن ایجاد شده است. این کوین‌ها به دلیل تنوع بالا، سرعت بالای انجام تراکنش و کارمزد کم از محبوبیت بالایی برخوردارند. اما چرا هنوز هیچ کدام از آنها نتوانسته اند جایگاه بیت کوین را تصاحب کنند؟ چراکه بیت کوین ارزش ذاتی بالایی دارد و به دلیل تیم پشتیبانی قوی، توانسته به عنوان یک رهبر در بالای جدول ارزهای دیجیتال قرار بگیرد. سرمایه‌گذاران نیز با توجه به شرایط کلی بازار و اخبار و رویدادها می‌توانند تصمیم گیری کنند که چه زمانی روی بیت کوین و چه زمانی روی کوین‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

با تمام این تفاسیر، هنوز خیلی‌ها ارز دیجیتال را با برند بیت کوین می‌شناسند و رمزارزهای موفقی نظیر اتریوم، هنوز نتوانسته‌اند جایگاه بیت کوین را تصاحب کنند؛ به نظر شما در آینده، رمزارزی موفق می‌شود جای بیت کوین را بگیرد؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو