سالگرد ارتحال امام خمینی ؛ سی و چهارمین سالگرد بنیان گذار انقلاب

منبع: فیگار

4

1402/3/14

17:44


سی و چهار سال است که از فوت بنیان گذار انقلاب می‌گذرد و مردم همچنان نیز سالگرد ارتحال امام خمینی را با شکوه و بسیار وصف نشدنی برگزار می‌کنند.

سالگرد ارتحال امام خمینی ؛ سی و چهارمین سالگرد بنیان گذار انقلاب

سی و چهار سال است که از فوت بنیان گذار انقلاب می‌گذرد و مردم همچنان نیز سالگرد ارتحال امام خمینی را با شکوه و بسیار وصف نشدنی برگزار می‌کنند.

سید روح‌الله خمینی در تاریخ 1 مهر سال 1281 دیده به جهان گشود. او از مراجع تقلید شیعه دوازده امامی و ایرانی است. او از سال 1358 تا زمان از دنیا رفتنش در تاریخ 13 خرداد 1368 به عنوان نخستین رهبر جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد.

او بنیان گذار انقلاب جمهوری اسلامی بوده و این انقلاب که باعث سرنگونی حکومت محمدرضا پهلوی و پایان شاهنشاهی ایران شد را از سال 1357 رهبری کرد. او پس از به همه پرسی گذاشتن، نظام جمهوری اسلامی ایران را بنا گذاشت.

حالا سی و چهار سال از فوت جانسوز رهبر کبیر انقلاب می‌گذرد و ملت غیور ایرانی امروز در مرقد مطهر امام راحل برای تجدید عهد با او، گرد هم آمدند و سالگرد ارتحال امام خمینی را برگزار کردند.

بیشتر بخوانید:

حقوق مادر بعد از فوت به چه کسی می رسد

سالگرد ارتحال امام خمینی

سی و چهارمین سالگرد بنیان گذار انقلاب

سالگرد رحلت امام خمینی

سالگرد رحلت امام خمینی

تصاویر بالا بخشی از تصاویری است که از سی و چهارمین مراسم سالگرد رهبر انقلاب گرفته شده است. امام خمینی در حوزه علمیه به تحصیل فقه، فلسفه اسلامی و عرفان پرداخت و در سال 1313 در سن 32 سالگی به اجتهاد رسید.

به‌ گزارش ساواک وی اجازه اجتهاد خود را از عبدالکریم حائری یزدی دریافت کرد. او به مبارزه با سیاست‌های محمدرضا پهلوی، به‌ خصوص انقلاب سفید و اعطای حق رای به زنان از سوی شاه، پرداخت و به‌ دلیل متهم کردن شاه به تبعیت از سیاست اسرائیل و ایالات متحده در عاشورای 1342 خورشیدی در سن 61 سالگی، 10 ماه زندانی شد.

او سپس در 1343 به‌دلیل سخنرانی علیه اعطای کاپیتولاسیون به مستشاران نظامی آمریکایی، تبعید شد. وی در 14 سال تبعید، پیگیر اوضاع سیاسی ایران بود، با ارسال پیام و اعلامیه، اسلام‌گرایان و مخالفان را رهبری می‌کرد و به تدوین نظریه ولایت فقیه که اصول آن تا پیش از انقلاب برای مردم ناشناخته ماند پرداخت.

بیشتر بخوانید:

ویدیو: وام های میلیاردی کارکنان بانک قطع شد

او در آخرین روزهای منتهی به پیروزی انقلاب 1357 به‌عنوان رهبر، شورای انقلاب و دولت موقت را تشکیل داد و پس از خروج شاه از ایران، در 12 بهمن 1357 درسن  76 سالگی به ایران بازگشت.

با امام خمینی، کمیت امداد، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی، سازمان بسیج مستضعفین، و شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شدند. در دوران رهبری او، جنگ هشت‌ساله‌ای میان ایران و عراق آغاز شد.

مراسم خاکسپاری خمینی با حضور بیش از 10 میلیون نفر در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان شلوغ‌ترین تشییع جنازه تاریخ ثبت شد. مجله تایم در سال 1979 وی را به‌عنوان مرد سال انتخاب کرد. برخی دیگر از عکس‌های گرفته شده از 34 مراسم سالگرد امام خمینی را در ادامه خواهید دید.

سالگرد امام خمینی

سالگرد امام خمینی

بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو