آشنایی با روش مطالعه PQ4R یا پس ختام

آشنایی با روش مطالعه PQ4R یا پس ختام


منبع: آرگا

5

1402/3/14

23:44


روش مطالعه PQ4R یکی از روش های خوب برای یادگیری سریع می باشد که در ادامه شما را با بهترین اطلاعات در این زمینه آشنا می کنیم تا بتوانید با استفاده از این روش ها سریع تر یاد بگیرید.

یکی از بهترین روش های موفق در مورد مطالعه و یادگیری روش پس ختام یا روش pq4r می باشد. استفاده از این روش می تواند به شما کمک کند تا در کمترین زمان ممکن بیشتر این مطلب را به یاد بسپارید. در ادامه روش مطالعه pq4r را برایتان بررسی می کنیم.

مطالعه های خاص

روش مطالعه pq4r یا پس ختام

بسیاری از افراد سعی می کنند با یک روش مطالعه بسیار خوب را پیدا کند و با استفاده از آن بتوانند مطالب را سریعتر درک کرده و آنها را یاد بگیرند. یکی از تاثیرگذارترین استراتژی ها در این زمینه روش پس ختام می باشد. در واقع این روش به افرادی که ناتوانی هم دارند نیز کمک می کند و مهارت درک مطلب را در آنها افزایش می دهد.

پس ختام یکی از روش‌های مهارتی در مطالعه بوده و بسیار خوب می باشد که برای دانش آموزان در تمام سنین مناسب خواهد بود و این روش نه تنها مهارت خواندن را افزایش می دهد بلکه می تواند منجر می شود که ۷۰ درصد مطالب را افراد به ذهن خود بسپارند و آنها را فراموش نکنند.

این روش از مخفف شده preview question read review reflect recite می باشد که به معنای کلی نگاه کردن، سوال کردن، خواندن، بازتاب، از حفظ خواندن و مرور کلی می باشد.

مراحل خواندن به روش پس ختام

در این روش خواندن نیاز است یکسری از مراحل را طی کنید و باید بدانید که این روش دارای ۶ مرحله می باشد و مراحل آن عبارتند از :

  • نگاه کلی یا پیشخوانی
  • سوال کردن
  • خواندن
  • بازتاب یا فکر کردن
  • از حفظ خواندن
  • مرور کردن

نگاه کلی

شما کافی است به صفحاتی که قرار است آنها را حفظ کنید نگاه کنید و سعی کنید تیترهای درس و هر بخش جداگانه آن را تا حدودی بشناسید و بخوانید تا بتوانید متوجه آنها شوید و تصاویر را نیز با دقت نگاه کنید. همچنین نگاه کردن به جدول ها و چارت ها و نمودارها و نقشه ها می تواند به شما کمک کند تا بتوانید یک دید کلی نسبت به مطلب به دست آورید.

روش های مطالعه

سوال پرسیدن

در مورد نکاتی در مورد اطلاعاتی که از نگاه کلی به دست آوردید از خودتان سوال بپرسید و سعی کنید در مورد این سوالات نیز کمی فکر نمایید. با این کار می توانید نکاتی که در یک فصل خوانده اید را بیابید و سعی کنید آنها را در ذهن خود نگه دارید.

خواندن مطالب

متن را بخوانید و اگر هر ایده مهمی که دارید را روی کاغذ خلاصه نمایید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید نت های مناسب و خوبی را در داخل کتاب خود داشته باشید و سعی کنید قسمت های مهم را در حین خواندن علامت بزنید و اگر نمی خواهید درون کتاب خود چیزی بنویسید می توانید از برگه نخست استفاده کرد و آن ها را به کتاب بچسبانید.

بازتاب یا فکر کردن

به اطلاعاتی که الان به دست آورده اید فکر کنید. سعی کنید در این میان سوالاتی را نیز در این مورد از خودتان بپرسید و همچنین نکات اصلی فصل را به یاد بیاورید و سعی کنید با فکر کردن بیشتر در مورد موضوع آن را بهتر در ذهن خود بسپارید. در این میان به خودتان زمان بدهید.

روش مطالعه PQ4R

خواندن دوباره از حفظ

در مورد مواردی که آنها خوانده اید فکر کنید و در مورد بحث قرار دهید و نکات مهمی یاد گرفته اید را یادداشت کرده و از یادداشت های خود استفاده کنید تا بتوانید مطالب را به ذهن خود بسپارید اگر نوشتن برایتان سخت است می توانید آن‌ها را فقط به صورت سرتیتر یادداشت کنید و نکات مهم آن را بنویسید. می توانید از نمودار ها نیز برای خلاصه نویسی استفاده کنید و یادگیری خود را افزایش دهید.

مرور کردن

بعد از اینکه مرحله را یاد گرفته اید می توانید آن ها را مرور کنید و اطلاعاتی که دارید را دوباره ذهن خود بیاورید. در واقع استفاده از روش مطالعه pq4r به شما کمک می کند تا مطالب را جامع تر و بهتر یاد بگیرید.

الگو های یاد آوری

یک سری از الگو ها هستند که اگر آنها را رعایت کنید می توانید مطالب یاد گرفته شده را در حافظه بلند مدت خود جای دهید. برای مرور کردن بهترین زمان بندی عبارت است از :

  • زمانی که سر کلاس هستید
  • فردای روز یاد گیری
  • سه روز بعد
  • یک هفته بعد
  • ۱۵ روز بعد

یادگیری با اصول آن

یک دفترچه زمانبندی مرور داشته باشد تا بتوانید به راحتی زمان مرور دوباره خود را به یاد بیاورید. روش مطالعه pq4r یا پس ختام آشنا شدید در ادامه می توانید اطلاعاتی در مورد روش  مطالعه و روش یادگیری زبان انگلیسی نیز مشاهده کنید.

نظرات


تصویری


ویدئو