خوردن این غذا باعث نابینایی می‌شود

4

1402/3/14

23:55


کسانی که بیشتر مواقع از غذاهای فست فوتی استفاده می کنند، در معرض خطر نابینایی قرار دارند.

خوردن این غذا باعث نابینایی می‌شود

به گزارش بهداشت نیوز بینایی کالای گرانبهایی است که تا زمانی که کاهش نیابد، قدر آن را نمی‌دانید. تازه‌ترین یافته محققان نشان می‌دهد که مصرف نوع خاصی از مواد غذایی که به طور گسترده توسط مردم جهان استفاده می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به نابینایی را افزایش دهد.

برخلاف دردهای معمول در بدن، چشم‌ها معمولا جز در موارد نادر نسبت به بروز مشکل، هشدار نمی‌دهند بنابراین زمانی متوجه مشکل می‌شوید که خیلی دیر شده و ممکن است راهکارهای درمانی هم پاسخگو نباشند. یکی از روش‌هایی که در حفظ سلامت چشم‌ها مؤثر است، داشتن تغذیه‌ای سالم و به دور از غذاهای فست فودی و فرآوری شده است.

محققان بیمارستان چشم پزشکی «بریستول» انگلیس هشدار داده‌اند که مصرف غذاهای فست فودی با کالری و قند بالا افراد را در معرض خطر نابینایی قرار می‌دهد.آنها با نابینا شدن یک نوجوان ۱۴ ساله شروع به مطالعه کردند تا علت اصلی این عارضه را بیابند.

این نوجوان بعد از دوران ابتدایی، تمایل خاصی به مصرف انواع فست فودها از جمله سیب زمینی سرخ شده، نان سفید و گوشت‌های فرآوری شده، پیدا کرد. با وجود مصرف زیاد غذاهای فست فودی، شاخص توده بدن معمولی داشت و هیچ دارویی هم مصرف نمی‌کرد. اما پزشکان متوجه فقر ویتامین‌هایی چون ویتامین B۱۲ و کم خونی در او شدند.

از این رو، پزشکان تزریق ویتامین B۱۲ و مکمل‌هایی را به دستور متخصص تغذیه برای او آغاز کردند. یک سال بعد از این ماجرا، پزشکان متوجه شدند که این نوجوان دچار کاهش شنوایی و اختلال دید شده است اما هیچ دلیل خاصی برای آن پیدا نکردند. بینایی تا حد زیادی پیشرفت کرده و به نقطه نابینایی نزدیک می‌شد. او ادعا کرده بود که طی سال‌های اخیر تا حد زیادی از غذاهای فست فودی استفاده می‌کرده است.

پزشکان دریافتند که کمبود و فقر ویتامین B۱۲ و ویتامین D، کاهش تراکم استخوانی، پایین بودن سلنیوم و مس و میزان بالای روی در بدن از نشانه‌های مصرف بالای غذاهای فست فودی به شمار می‌رود.

محققان هشدار داده‌اند که پزشکان همواره باید آسیب‌های بینایی مرتبط با تغذیه را در نظر قرار گیرند. این خطرات، با به خطر انداختن سلامت قلب و عروق، بروز چاقی و ابتلا به سرطان هم همراه است اما تغذیه ناسالم می‌تواند آسیبی دائمی به سیستم عصبی به‌ویژه عصب چشم‌ها وارد کند.

منبع: سینا پرس

نظرات


تصویری


ویدئو