داستان 121 بنای ارزشمند که به کافه تبدیل شدند

منبع: همگردی

124

1398/5/4

11:37


به گفته مسئولان گردشگری شعار «تهران قدیم به مثابه یک موزه» در تورهای تهرانگردی که جوانان زیادی از آن ها استقبال می کنند، تحقق پیدا کرده است.

مسئول برگزاری جشنواره کافه مقصد گردشگری با اشاره به اینکه کافه ها صنف مجزا ندارند گفت: 121 بنای ارزشمند در تهران به کافه تبدیل شده اند این اتقاق موجب شده تا این بناها از تخریب نجات پیدا کنند.

سومین دوره نمایشگاه ملی و جشنواره کافه مقصد گردشگری شهری از سوم تا هشتم شهریور ماه در کاخ سعدآباد برگزار می شود. پیرو برگزاری این جشنواره یک نشست پیش از ظهر روز سه شنبه (اول مرداد ماه) در باغ موزه قصر برگزار شد.

در این نشست حمید شاهین پور مسئول برگزاری جشنواره گفت: در این دوره از جشنواره به موضوع آشپزی حرفه ای کافه ها و صنایع مرتبط، تولیدکنندگان مواد، انواع شربت ها، میزبانی، معماری کافه ها توجه شده است.

شاهین پور با اعلام اینکه در سه سال اخیر خانه های ارزشمند زیادی به کافه تبدیل شده که در معرض تخریب قرار داشتند بیان کرد: 121 خانه و بنای ارزشمند در تهران به کافه تبدیل شده اند که اتفاق خوبی در نگهداری از این بناهاست.

وی افزود: کافه ها اولین صنفی بودند که ثبت شدند. اولین قانونی که مصوب شد، طرز بنای کافه بود ولی اکنون بعد از 91 سال کافه ها دیگر صنف نیستند، بلکه زیر نظر اتحادیه آبمیوه و بستنی کار می کنند. یکی از معضلات نداشتن صنف رها بودن قیمت هاست.

وی گفت: در راستای فعالیت های صنعت کافه، مسابقات باریستا و قهوه نگاری لته آرت برگزار شد. ما در جشنواره کافه مقصد گردشگری، مسابقات عکاسی حرفه ای کافه، آشپزی، خدمات پذیرایی را داریم. متأسفانه در حوزه خدمات پذیرایی و گردشگری توجه کمی به امر میزبانی دیده شده است. ما قصد داریم در این جشنواره به بهبود خدمات میزبانی بپردازیم.

مسئول برگزاری جشنواره کافه مقصد گردشگری افزود: در برخی از مراکز مشاهده شده که غیرمحترمانه و غیرحرفه ای از میهمان پذیرایی می شود این در شرایطی است که میزبانی شاخصه مهم ایرانی ها است. معمولا بیشترین ریزش مشتری ها یک کافه به دلیل رفتار بد میزبان است. ما می خواهیم با برگزاری این جشنواره، برای جلوگیری از این اقدامات نهضتی را به وجود آوریم و به این سمت برویم که موضوع میزبانی در مرکز خدمات پذیرایی رعایت شود.

حضور صد ون کافه در کاخ سعدآباد

شاهین پور همچنین درباره ون کافه ها نیز گفت: در این دوره از جشنواره یکصد خودروی سیار یا همان ون کافه نیز به کاخ سعدآباد می آیند.

وی افزود: امسال در توافقی با سازمان صدا و سیما، یک برنامه تلویزیونی نیز درباره کافه خوب تولید می شود. در این برنامه تلویزیونی، این بار داورها به کافه ها سر می زنند و در نهایت 30 کافه انتخاب خواهد شد.

در ادامه این برنامه پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز گفت: زمانی که گردشگر به کافه می رود، می خواهد در بخشی از اوقات روزانه خود، یک شادابی و نشاطی را داشته باشد. در دنیا استارت آپ ها و اتفاقات بزرگ در محیط های کافه ای رخ داده، بنابراین کافه ها محل گفتگوی افراد و خلق اتفاقات مهم بوده است.

این نوع جشنواره ها کمک می کنند که چنین مکان هایی به عنوان مقاصد گردشگری رونق داشته باشند.

در ادامه مهدی سیف، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز گفت: ایرانی ها به میهمان نوازی معروف هستند، اما باید دید اگر این میهمان نوازی به عنوان یک شغل محسوب شود، آیا باز هم ما را به عنوان میهمان نواز خواهند شناخت یا خیر. توجه به این مقوله، نکته ای است که امسال در جشنواره به آن پرداخته می شود.

منبع: مهر

بناهایی که به کافه تبدیل شدند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو