جایگزنی خلبان ربات به جای انسان | این دنیا دیگه بدرد نمی خوره، انسان یا ربات!؟

2

1402/5/30

15:11


جایگزنی خلبان ربات به جای انسان | این دنیا دیگه بدرد نمی خوره، انسان یا ربات!؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گروهی از دانشمندان کره‌ای درحال توسعه رباتی به نام Pibot هستند که می‌تواند بدون نیاز به دستکاری کابین خلبان، روی صندلی او بنشیند و کنترل هواپیما را در دست بگیرد. این ربات انسان‌نما با حافظه بسیار بزرگی که دارد حتی می‌تواند بهتر از خلبانان انسانی عمل کند.

به گزارش یورونیوز، پژوهشگران و مهندسان مؤسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی (KAIST) مشغول تولید رباتی هستند که می‌تواند بهتر از انسان‌ها هواپیماها را هدایت کند. «دیوید شیم»، دانشیار مهندسی برق KAIST می‌گوید: «Pibot یک ربات انسان‌نما است که می‌تواند با اشراف بر تمامی کنترل‌های موجود در کابین خلبان که برای انسان‌ها طراحی شده است، درست مثل یک خلبان انسانی، هواپیماها را به پرواز درآورد.»

این ربات قادر به کنترل دقیق بازوها و انگشتان خود است تا با تجهیزات مختلف کار کند و حتی لرزش‌های شدید داخل هواپیما را تاب آورد. حافظه Pibot آن‌قدر بزرگ است که می‌تواند تمام نمودارهای ناوبری هوانوردی جپسن سراسر دنیا را به‌خاطر بسپارد. چنین کاری برای انسان‌ها غیرممکن است.

ربات Pibot ایمن‌تر از خلبانان انسانی پرواز می‌کند

دوربین‌های بیرونی هواپیما به ربات Pibot اجازه می‌دهند وضعیت فعلی هواپیما را تحت نظر داشته باشد و دوربین‌های داخلی هم مدیریت سوئیچ‌ها روی پنل کنترل را ممکن می‌کنند. Pibot می‌تواند دستورالعمل‌های پیچیده را به زبان طبیعی به خاطر بسپارد و به‌راحتی خودش را با هواپیماهای مختلف وفق دهد.

شیم می‌گوید: «انسان‌ها می‌توانند هواپیماهای زیادی را به پرواز درآورند، اما باید این عادات را در خود نهادینه کنند. بنابراین وقتی درون یک هواپیمای دیگر می‌نشینند، باید ارزیابی‌های متفاوتی را پشت‌سر بگذارند. گاهی اوقات این کار آسان نیست، چون عادات ما چنان در ذهنمان باقی می‌مانند که نمی‌توانیم به‌راحتی آن‌ها را تغییر دهیم.»

دانشمندان می‌گویند Pibot می‌تواند به‌لطف پیشرفت‌هایی که در مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) حاصل شده است، دستورالعمل‌ها را بخواند، بفهمد و به ذهن بسپارد. این تیم درحال‌حاضر از ChatGPT استفاده می‌کند، اما به‌طور هم‌زمان مشغول توسعه یک مدل زبان طبیعی برای خودش است تا Pibot بتواند بدون اتکا به اینترنت پاسخ سؤالات خود را بگیرد.

این ربات 160 سانتی‌متری و 65 کیلوگرمی همچنان در دست توسعه قرار دارد، ولی انتظار می‌رود که کار ساخت آن تا سال 2026 به پایان برسد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو