نحوه تمیز کردن جاروبرقی و جرم گیریآن (دلایل ضعیف شدن دستگاه)

نحوه تمیز کردن جاروبرقی و جرم گیریآن (دلایل ضعیف شدن دستگاه)


منبع: تاپ ناز

5

1402/6/11

14:25


تمیز کردن جاروبرقی

جرم گیری جاروبرقی یکی از مهم ترین کارهایی است که بسیاری از خانم های خانه دار با آن مواجه هستند. انجام این کار مستلزم به کار گیری تکنیک ها و دستورالعمل های خاصی می باشد که مد نظر قرار دادن آن ها فرایند کار را بسیار ساده خواهند کرد.

جاروبرقی دستگاهی پر کاربرد است که با استفاده از قدرت مکش انواع اشغال، آلودگی و گرد و غبار را جمع آوری می‌ کند. بنابراین حرم گیری و رفع آلودگی های آن از اهمیت بالایی برخوردار است. جاروبرقی وسیله ای کاربردی است که جهت تمیز کردن نقاط مختلف خانه از آن استفاده می شود. همچنین نسبت به سایر لوازم منزل در معرض آلودگی بیشتری قرار دارد. درنتیجه با گذشت زمان تمام بخش های آن کثیف شده و به تمیز شدن اساسی نیاز پیدا خواهد کرد. در ادامه به نحوه جرم گیری این وسیله و تمیز کردن بخش ها و اجزای متعدد آن خواهیم پرداخت.

شایع ترین دلایل برای جرم گیری جاروبرقی

دلایل زیادی برای انجام تکنیک های مرتبط با جرم گیری جاروبرقی وجود دارند که تجمع گرد و خاک در بخش های مختلف آن مهم ترین دلیل می باشد. وجود گرد و خاک در جاروبرقی عملکرد آن را مختل کرده و دستگاه کارایی اولیه خود را از دست خواهد داد. یکی از قسمت های بسیار مهم دستگاه که گرد و خاک در آن تجمع پیدا می کند موتور است.

ضعیف بودن مکش جاروبرقی

نحوه تمیز کردن و جرم گیری جاروبرقی (دلایل ضعیف شدن دستگاه)

در صورتی که مکش جاروبرقی ضعیف شود و در زمان روشن شدن، خاک به بیرون منتقل شود، حتما گرد و خاک بسیاری در موتور دستگاه جمع شده است. علاوه بر آن خشک شدن بلبرینگ و صدا دادن آن و از کار افتادن پروانه موتور نیز دیگر نشانه های تجمع گرد و غبار در این بخش از دستگاه می باشند. تمامی این موارد زمانی رخ خواهند داد که از جاروبرقی برای جارو کردن وسایل و نقاط ممنوعه استفاده شود. بنابراین در صورتی که از دستگاه برای جارو کردن موارد ذیل استفاده شود لازم است نسبت به جرم گیری جاروبرقی اقدام اساسی انجام داد.

● جارو کردن اجسام سفت و سخت

● جمع کردن خاکستر

● جارو کردن سطوح مرطوب یا خیس

● جمع کردن انواع زباله و کثیفی با استفاده از جاروبرقی

● جمع کردن تکه ها و خرده های شیشه

لازم به ذکر است که حتی با در اختیار داشتن بهترین جاروبرقی باز هم احتمال عدم کارکرد صحیح آن وجود دارد. بنابراین پیش از هر اقدامی جهت تعمیر آن باید از عدم تجمع گرد و غبار در آن اطمینان حاصل کرد.

گیر کردن زباله در قطعات مختلف جاروبرقی

نحوه تمیز کردن و جرم گیری جاروبرقی (دلایل ضعیف شدن دستگاه)

همان گونه که می دانید جاروبرقی از قطعات متعدد و متفاوتی تشکیل شده است. در نتیجه گیر کردن هرگونه زباله در هر کدام از این بخش ها عملکرد دستگاه را با چالش مواجه می کند. بنابراین می توان گیر کردن اشیا یا زباله را یکی دیگر از دلایل انجام جرم گیری این دستگاه دانست.

گیر کردن زباله در لوله خرطومی جاروبرقی

نحوه تمیز کردن و جرم گیری جاروبرقی (دلایل ضعیف شدن دستگاه)

عامل دیگر جهت لزوم تمیز کردن جاروبرقی گیر کردن زباله در خرطومی آن است. گاهی ممکن است زباله هایی مانند شیشه، کاغذ، دکمه و غیره در داخل لوله خرطوم دستگاه گیر نمایند و موجب کاهش چشمگیر مکش آن شوند. در نتیجه لازم است از تکنیک ها و روش های تمیز کردن جاروبرقی برای رفع این مشکل استفاده کرد.

خاک پس دادن دستگاه

از دیگر دلایل جرمگیری جاروبرقی خاک دادن دستگاه است. این اتفاق موجب کاهش کیفیت دستگاه و اختلال در عملکرد آن می شود. زیرا تجمع گرد و غبار باعث وارد آمدن فشار به موتور شده و موجب داغ شدن و در نهایت خرابی موتور خواهد شد.

عوامل کاهش مکش جاروبرقی

یکی از دلایل بسیار مهم جهت جرم گیری جاروبرقی کاهش مکش آن است. کاهش مکش معمولا در اثر عوامل متعددی رخ می دهد که برخی از این عوامل عبارتند از:

● کثیفی یا پارگی فیلتر

● جارو کردن وسایل ممنوعه به مانند خرده شیشه که باعث پارگی پاکت یا آسیب به دیگر قطعات جاروبرقی میشود.

● پُر یا پاره بودن کیسه

● مسدود شدن مسیر مکش که شامل بخش های متعددی مانند بُرس، لوله و خرطومی می باشد.

اصول و قواعد جرم گیری جاروبرقی

جرم گیری جاروبرقی باید بر اساس اصول و قواعد خاصی صورت بگیرد. افراد می توانند با بکارگیری یکی از روش های کاربردی هر نوع جرم و آلودگی را از بخش های مختلف دستگاه از بین ببرند. مهم ترین اصل برای انجام این کار آشنایی با بخش های مختلف دستگاه و نحوه عملکرد آن است.

اصل دوم آماده کردن لوازم و ابزارهای لازم برای تمیز کردن جاروبرقی می باشد. زیرا بخش های مختلف دستگاه بسیار حساس بوده و استفاده از وسایل و ابزارهای نامناسب موجب آسیب دیدگی آن ها می شود. از طرفی برای نظافت هر بخش از جاروبرقی باید الزار و وسایل خاصی را مورد استفاده قرار داد.

نحوه جرم گیری جاروبرقی در منزل

برای جرم گیری جاروبرقی باید مراحل این کار را به ترتیب انجام داد. به این معنی که هر بخش را به صورت جداگانه تمیز کرده و بعد از جرمگیری کامل به سراغ بخش دیگر دستگاه رفت. فیلترها، کیسه، بدنه و موتور از جمله قسمت های قابل جرم گیری دستگاه می باشند که لازم است به صورت جداگانه جرم گیری شوند.

مطلب مشابه: روش های خانه داری بدون دردسر | مواظب باشید خانه داری شما مرض نکند

جرمگیری جاروبرقی و تمیز کردن فیلترها

نحوه تمیز کردن و جرم گیری جاروبرقی (دلایل ضعیف شدن دستگاه)

اولین اقدام برای جرم گیری جاروبرقی تمیز کردن فیلتر ها است. بسیاری از مدل های جاروبرقی دارای فیلتر بوده که بر روی آن تعبیه شده اند. این فیلتر ها اغلب قابل شستشو بوده و می توان آن را از روی دستگاه جدا نموده و بعد از تمیز کردن مجددا در جای مخصوص قرار داد. هنگام تمیز کردن فیلتر ها باید مواظب بود تا بافت آن دچار آسیب نشود.

حقیقت آن است که جهت بهبود مکش جاروبرقی فیلتر ها را هر چند وقت یکبار تمیز کرد. برای تمیز کردن فیلتر ها ابتدا باید آنها را از جارو برقی جدا نمود. سپس ان ها را تکانده تا گرد و غبار اضافی از روی ان ها برداشته شود. در ادامه آن ها را در زیر آب گرفته و بدون چنگ زدن و چلاندن خوب شست و شو داد. در مرحله بعد باید فیلتر ها را جهت خشک شدن کاملا در مکانی مناسب قرار داد. بهترین روش تمیز کردن فیلتر جاروبرقی آن است که فیلتر را با آب گرم و صابون مایع یا مایع ظرفشویی خیس کرده و بعد از پاکسازی کامل آن را در هوای آزاد قرار داد تا کاملا خشک شود.

تمیز کردن کیسه جارو

نحوه تمیز کردن و جرم گیری جاروبرقی (دلایل ضعیف شدن دستگاه)

کیسه از جمله مهم ترین بخش های داخلی جاروبرقی است که لازم است به صورت مداوم تمیز شود. پاک کردن کیسه از گرد و غبار و سایر آلودگی ها از اهمیت بالایی در بحث جرم گیری جاروبرقی برخوردار است. با این وجود این بخش از دستگاه را می توان با ساده ترین روش های ممکن تخلیه و پاکسازی نمود. در صورت پر شدن کیسه، مکش دستگاه از بین رفته و گرد و غبار را به راحتی از روی سطوح جمع آوری نخواهد کرد. نحوه تمیز کردن کیسه دستگاه به این ترتیب است که ابتدا باید کیسه را باز کرد. سپس آن را درون لگن یا یک تشت قرار داد.

در ادامه انجام پروسه جرمگیری جاروبرقی باید مقداری آب و مایع ظرف شویی و یا هر نوع شوینده دیگری را بر روی کیسه ریخته تا کاملا خیس شود. در مرحله بعدی باید کیسه را کمی تکان داده و با حرکات آرام دست آن را شست و شو داد. در این حالت کلیه گرد و غبار باقی مانده در کیسه از آن خارج شده و می توان آن را جهت آبکشی زیر فشار آب قرار داد. این عمل را باید انقدر ادامه داد تا روی سطح کیسه از کف پاک شود. عملیات تمیز کردن کیسه باید به صورت دوره ای انجام شود.

تمیز کردن بدنه جارو

نحوه تمیز کردن و جرم گیری جاروبرقی (دلایل ضعیف شدن دستگاه)

بدنه نیز همانند بخش های داخلی جاروبرقی نیاز به تمیز شدن و جرمگیری مداوم دارد. این مرحله از جرمگیری جاروبرقی نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. زیرا اولین بخش از دستگاه که در معرض آلودگی و گرد و غبار قرار می گیرد بدنه می باشد. گفتنی است که جهت جرم گیری این بخش از جارو برقی کار بسیار آسانی خواهد بود. زیرا تنها با یک دستمال نم دار می توان بدنه دستگاه را برق انداخت. البته باید توجه نمود که به دلیل حساس بودن بدنه نباید از دستمال خشک برای تمیز کردن آن استفاده نمود. زیرا ممکن است دچار خط و خش شده و زیبایی اولیه خود را از دست بدهد.

مطلب مشابه: از بین بردن بوی نم در خانه + روش های اصولی کاهش بوی نم در منزل

تمیز کردن موتور

نحوه تمیز کردن و جرم گیری جاروبرقی (دلایل ضعیف شدن دستگاه)

موتور اصلی ترین بخش جارو برقی است که تمیز ماندن آن از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. شاید در پروسه جرمگیری جاروبرقی، تمیز کردن این بخش، مشکل ترین مرحله باشد. از این رو بسیاری آن را به دست افراد باتجربه می سپارند.

با این حال اگر در منزل قصد انجام این کار را دارید باید موارد متعددی را مد نظر قرار دهید. اولین نکته مهم جلوگیری از نفوذ آب به داخل موتور است. زیرا ورود نم و رطوبت موجب خراب شدن آن شده و در نتیجه استفاده از دستگاه امکان پذیر نخواهد بود. برای تمیز کردن موتور جاروبرقی باید دقت و توجه بیشتری اعمال کرد و ابتدا با یک دستمال خشک تمام گرد و خاک را از روی آن پاک کرد. سپس از یک دستمال نم دار که از رطوبت بسیار کمی برخوردار است تمام بخش های موتور را تمیز کرد.

بسیاری از افراد متخصصی که در زمینه جرم گیری جاروبرقی دارای تجربه بالایی هستند، پیش از انجام عملیات تمیز کاری موتور ان را از دستگاه جدا می کنند. سپس با استفاده از باد سرد سشوار و یا دستگاه های مخصوص تولید کننده باد گرد و غبار روی موتور را از بین می برند. سپس اقدام به تمیز کردن صفحه هدایت کننده هوا می کنند.

سپس به کمک یک مسواک یا فرچه تمام بخش های موتور را از گرد و خاک پاک می نمایند. در پایان نیز موتور را در جای اصلی خود قرار می دهند. در صورتی که سررشته ای از وسایل برقی ندارید، از انجام این کار در منزل خودداری نمایید. زیرا برای انجام این کار باید موتور را به صورت دقیق و بدون آسیب زدن به سیم های برق از دستگاه جدا کرده و مجددا به آن وصل کرد.

از بین بردن بوی بد جاروبرقی

نحوه تمیز کردن و جرم گیری جاروبرقی (دلایل ضعیف شدن دستگاه)

بوی بد و نامطبوع بزرگترین معضل داشتن جاروبرقی و استفاده از آن است. از این رو از تکنیک های متعدد جرم گیری جاروبرقی برای رفع بوی بد این دستگاه نیز استفاده می شود. دلیل اصلی ایجاد بوی نامطبوع در جاروبرقی وجود نم و رطوبت و یا آشغال های خیس مانند پوست میوه و خرده ریز های غذا در کیسه می باشد. برای رفع این مشکل ابتدا باید کیسه را از دستگاه جدا کرده و آن را به صورت کامل تمیز کرد.

سپس با استفاده از یک دستمال نم دار تمام بخش های داخلی جارو برقی را تمیز نمود. همچنین لوله خرطومی را نیز به کمک فشار آب کاملا شست و شو داده و آن را در جایی آویزان کرد تا کاملا خشک شود. در پایان نیز باید سایر لوازم جانبی جاروبرقی را به خوبی تمیز کرده و مجددا در جای مخصوص خود قرار داد.

تمیز کردن غلطک جاروبرقی

نحوه تمیز کردن و جرم گیری جاروبرقی (دلایل ضعیف شدن دستگاه)

در این مرحله از جرمگیری جاروبرقی ابتدا باید تمام پرز ها، مو و هر نوع ضایعات دیگر را از روی غلطک جدا کرد. این عمل ممکن است با دست اندکی سخت باشد. از این رو می توان از ابزار هایی مانند قیچی یا چاقو کمک گرفت. در ادامه غلطک را به کمک دستمالی نم دار خوب تمیز کرد و در صورت نیاز آن را به کمک کف مایع ظرفشویی و آب شست و شو داد.

نظافت لوله خرطومی جاروبرقی

نحوه تمیز کردن و جرم گیری جاروبرقی (دلایل ضعیف شدن دستگاه)

تمیز کردن لوله خرطومی یکی دیگر از مراحل جرم گیری جاروبرقی است که برای انجام آن باید ابتدا لوله را از دستگاه جدا کرد. سپس با استفاده از برس، مسواک و یا دستمال اقدام به جدا کردن اشغال و قطعات بزرگ از روی لوله نمود. در صورتی که لوله خرطومی از جنس پلاستیک باشد، می توان آن را به کمک آب گرم و مقداری شوینده شست و شو داده و به خوبی تمیز کرد. اگر جنس لوله از فلز باشد می توان این کار را به کمک الکل و یا شوینده مخصوص فلز انجام داد.

در ادامه لازم است به کمک یک برس کوچک و یا مسواک تمامی درزها و شیارهای لوله را تمیز نمود. بعد از پاکسازی کامل لوله خرطومی باید آن را خشک کرد. این کار را می توان به کمک پارچه یا دستمال خشک انجام داد. مراقبت از لوله و عدم آسیب زدن به آن در حین شست و شو از اهمیت بالایی برخوردار است.

جرم گیری جاروبرقی و نحوه تمیز کردن پارویی های آن

بدون شک جرمگیری جاروبرقی شامل موارد متعددی می شود که تمیز کردن سری ها و پارویی از جمله این موارد می باشند. برای تمیز کردن این بخش از دستگاه باید به این ترتیب عمل کرد که ابتدا این اجزا را از جاروبرقی جدا کرد. سپس با استفاده از برس و دستمال تمامی آشغال ها و ذرات را از آنها جدا نمود. در ادامه سری ها و پارویی ها را با استفاده از آب و شوینده مناسب شست و شو داد. البته در صورت تمایل می توان از الکل نیز در کنار شوینده انتخابی خود استفاده کرد. در این صورت سری ها و پارویی بهتر تمیز خواهند شد. در ادامه آن ها را خشک کرده و بر روی دستگاه قرار داد.

ابزارهای لازم جهت جرم گیری جاروبرقی

برای جرم گیری جاروبرقی باید ابزارها و وسایل متعددی را آماده کرد. از جمله این ابزارها و وسایل می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

انواع برس کوچک و بزرگ و مسواک

از این ابزارها برای پاک کردن گرد و غبار شیارها، درزها و قسمت های مختلف موتور و لوله خرطومی جاروبرقی استفاده می شود.

چند عدد دستمال

از دستمال برای تمیز کردن و خشک کردن قسمت های داخلی و خارجی جاروبرقی استفاده می شود.

الکل

از الکل برای شست و شو و جرم گیری لوله های فلزی استفاده می شود.

شوینده مناسب

برای پاکسازی و شست و شوی بخش های مختلف جاروبرقی به یک شوینده مناسب نیاز است.

آب گرم

جهت رفع انواع آلودگی های مقاوم در بخش های متعدد جاروبرقی از جمله کیسه و فیلتر.

خشک کن

برای قرار دادن بخش های شسته شده دستگاه بر روی ان و خشک شدن کامل آن ها.

آب پاش

جهت پاشیدن آب به منافذ و بخش هایی که امکان تمیز کردن ان وجود ندارد.

بهترین زمان برای جرم گیری جاروبرقی

جرم گیری جاروبرقی و زمان انجام آن به موارد متعددی از جمله میزان استفاده از آن و میزان آلودگی محیطی که توسط جاروبرقی تمیز می شود بستگی دارد. در صورت استفاده مکرر و روزانه از جاروبرقی باید هر هفته آن را تمیز کرده و هر دو هفته یکبار تمام بخش های آن را به صورت اصولی جرم گیری نمود. حال اگر از جاروبرقی به ندرت استفاده می شود باید هر چهار هفته یکبار نسبت به تمیز کردن آن اقدام نمود.

نوع کاربری نیز عامل دیگر برای تعیین زمان جرمگیری جاروبرقی می باشد. در صورتی که از جاروبرقی برای تمیز کردن خانه استفاده می شود هر دو هفته یکبار نیاز به تمیز شدن پیدا خواهد کرد. همچنین اگر از این دستگاه در محیط های آلوده تر مانند محیط های صنعتی و کارگاه ها استفاده شود باید بعد از هر بار استفاده نسبت به جرمگیری آن اقدام نمود.

جمع بندی

جرمگیری جاروبرقی و تمیز کردن بخش های مختلف این دستگاه تاثیر مستقیمی بر نحوه عملکرد آن دارد. بنابراین انجام فرایند این کار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به طور کلی بهترین راه جهت تمیز کردن جارو برقی اقدام به صورت دوره ای می باشد. عدم توجه به نظافت این دستگاه موجب کاهش کارایی آن می شود. افرادی که قادر به جرمگیری این دستگاه در منزل نیستند، می توانند جاروبرقی خود را به دست افراد ماهر و با تجربه در زمینه جرمگیری این دستگاه بسپارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو