پرورش و نگهداری از نخل شامادورا ؛ گیاهی مناسب برای تصفیه هوا

منبع: آسان طب

207

1398/5/5

16:32


نخل شامادورا در آمریکا رشد می‌کند. اگر به گیاهانی که دارای برگ‌های بزرگ و متراکم است علاقه دارید باید به شما بگوییم که نخل شامادورا یکی از این مدل گیاهان است که برای نگهداری در خانه بسیار مناسب است. انواع مختلف نخل شامادورا طول‌های متفاوتی دارند که از حدود 30 سانتی‌متر تا 6 متر متغیر است. نخل شامادورا دارای دو پایه است که گل‌های ماده و گل‌های نر بر روی دو گیاه جداگانه قرار دارد. زمان رشد گل‌ها، در آخر تابستان و اوایل پاییز است. میوه‌ها در موقع رشد به رنگ قرمز نارنجی بوده و سمی هستند. این گیاه گونه‌های مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها زیبایی خاصی دارند که در خانه نگهداری می‌شوند. یکی از این نوع گیاهان با نام انگلیسی parlor palm و یا bella palm با ارتفاع 2 تا 3 متر شناخته می‌شود و دیگری Chamaedorea seifrizii که با نام انگلیسی bamboo palm و reed palm با ارتفاع 3 تا 3.5 متر شناخته می‌شود. این دو نوع نخل‌ رشد کندی دارند و نگهداری از آنان آسان است. پرورش و نگهداری از نخل شامادورا را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

پرورش و نگهداری از نخل شامادورا

پرورش و نگهداری از نخل شامادورا

1. آبیاری

برای آبیاری باید وضعیت سطح خاک را بررسی کنید. زمانی به آبیاری نیاز هست که خاک نیمه خشک و نیمه مرطوب باشد. البته در زمستان که کمتر نیاز به آب دارد می‌توانید به گل آب بدهید. مقدار آبیاری باید به طریقی باشد که آب از زیر گلدان خارج شود اما دقت داشته باشید که اگر گلدان‌تان پایه ندارد و ته گلدان مستقیما با زیر گلدانی تماس برقرار می‌کند باید مرتب آب داخل زیر گلدانی را خالی کنید.

باید توجه داشته باشید که هوای خشک محیط باعث سوختن نوک برگه‌ها می‌شود. باید به اندازه به گیاه آب بدهید زیرا زیاد آب دادن به گل و خیس بودن همیشگی خاک باعث زرد شدن برگ‌ها و پوسیدگی ریشه می‌شود و در عین حال کم آب دادن به گیاه نیز می‌تواند موجب سوختگی نوک برگ‌ها و باعث از بین رفتن و کم رنگ شدن برگه‌های تازه گیاه می‌شود.

2. نور

نخل‌های شامادورا باید در مکانی گذاشته شود که نور آفتاب مستقیم به آن‌ها تابیده نشود و نور متوسطی وجود داشته باشد. تابش مستقیم آفتاب باعث سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها می‌شود و یا باعث بوجود آمدن نواحی سفید و یا کرم رنگ بر پهنه برگ‌ها می‌شود. این مسئله با وجود نور بعد از ظهر اتفاق می‌افتد.

3. دما

حداقل دمای مناسب این گیاه 16 تا 18 درجه سانتی‌گراد و حداکثر دما نیز 26 تا 28 درجه سانتی‌گراد است. این گیاه را هرگز در مقابل وزش بادهای سرد قرار ندهید.

4. خاک

نخل‌های شامادورا به خاکی با زهکش خوب نیاز دارند. برای خاک این گیاه می‌توانید خاک برگ را با خاک معمولی و 20%شن مخلوط کرده و از آن برای کاشت گیاه استفاده کنید.

نکته: شن با ذرات ۲-۱ میلی‌متر، شن مصالح ساختمانی و یا ماسه بادی مناسب نیست.

گلدان مناسب این گیاه گلدان‌هایی از جنس سرامیک و یا سفال است که می‌تواند وزن شاخه‌های این گیاه را تحمل کند.

این گیاه به کود خیلی زیادی نیاز ندارد و کودهایی با نسبت ۲-۱-۳ و یا ۳-۱-۳ مثل ۸-۴-۱۲ و یا ۱۲-۴-۱۲ از جمله کودهایی هستند که برای این گیاه توصیه می‌شود. اگر تهیه چنین کودهای برای شما مشکل است می‌توانید از فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰ البته نصف غلظت هر ۶-۴ هفته یک‌بار استفاده کنید. اگر می‌خواهید گلدان این گیاه را عوض کنید زمانی ‌می‌توانید این کار را انجام دهید که رشد گیاه کم است مثلا اواسط یا آخر زمستان زمان مناسبی برای تعویض گلدان گیاه است. شما می‌توانید هر دو سال یکبار گلدان این نوع گیاه را عوض کنید زیرا که این گیاه رشد آهسته‌ای دارد.

5. تکثیر

به دلیل اینکه نخل شامادورا ساقه‌های زیرزمینی دارد که از طریق آن‎ها در زیر خاک گسترش پیدا کرده بنابراین بعد از مدتی گیاه مادری زیاد شده و می‌توان موقع عوض کردن گلدان، از این قسمت گیاه را به چند بخش تقسیم کرد و آن‌ها را در گلدان‌های جداگانه کاشت.

همچنین می‌توانید گیاه‌های جدیدی که نزدیک به گیاه مادری رشد کرده را جدا کرد. زمانی می‌توانید این گیاه‌ها را جدا کنید که حدودا 20 سانتی‌متر شده باشد.

طریق جدا کردن گیاه جدید

هنگامی که میخواهید گیاه تازه جوانه زده یا همان گیاه پاجوش را جدا کنید باید گیاه مادر را از گلدان بیرون بیاورید و از قسمتی که گیاه جوانه زده را با وسیله تیز قطع کنید. برای کاشت این گیاه پاجوش باید خاک آن مقدار شن بیشتری از خاک گلدان گیاه مادری داشته باشد. شما باید مقدار شن را حدودا نصف کل خاک در نظر بگیرید.

هنگامی که گیاه را به گلدان جدید انتقال دادید باید به آن آب دهید و نگذارید که خشکی سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری بیشتر از عمق 5 سانتی‌متر شود. مواظب باشید که خیلی به گلدان آب ندهید به اندازه یک لیوان کافیست این کار باعث رشد گیاه می‌شود. حدود 4 تا 6 هفته بعد رشد جدید روی می‌دهد و زمانی که از رشد گیاه 4 ماه گذشت باید گلدان بزرگ‌تری را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونگی رشد و نگهداری گیاه نخل مرداب

آفات این گیاه

پرورش و نگهداری از نخل شامادورا

آفات این گیاه شپشک ها و کنه‌های گیاهی بخصوص کنه تار عکبوتی و حلزون است. لکه برگی ‌های قارچی و باکتریایی و پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه از جمله بیماری‌های این گیاهان است.

درمان نخل شامادورا

برگها روشن و شفاف هستند: اگر برگ‌ها روشن و شفاف شدند ممکن است که بخاطر کمبود نور و مواد غذایی کافی به گیاه نرسیده باشد. شما باید برای اینکه گیاه خود را دوباره سالم ببینید باید آن را به جایی که نور آن کافی است برده و یا مواد مغذی کافی به آن بدهید.

نوک برگ‌ها قهوه ای شده: این مشکل بخاطر کمبود رطوبت خاک و یا کمبود پتاس و کلسیم است البته ممکن است این مشکل در هنگام آبیاری نامنظم اتفاق افتاده باشد. حتما برای آب دادن به گیاه از آب جوشیده استفاده کنید.

برگها زرد شده‌اند: ممکن است بخاطر هوای گرم و یا نور کم باشد البته این مشکل از آبیاری زیاد هم می‌تواند باشد.

برگ‌ها خشک شده‌اند: اگر برگ گیاه شما خشک شده است، به معنی آن است که گیاه نیاز به آبیاری دارد.

برگ‌ها باز نمیشود: گلدان آن را عوض کرده و یا خاک بهتر و مناسب‌تری را برای گلدان در نظر بگیرید و یا گیاه را با تغذیه مصنوعی سیراب کنید.

برگ‌ها تار عنکبوت گرفته: این مورد مربوط به کنه است که باید طبق دستور سمپاشی کرده و رطوب محیطی که گلدان در آن قرار دارد را با آب پاشیدن بیشتر کنید.

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو